[Teszt] Inazuma Eleven

Inazuma Eleven

dragCsető Zsolt2011.02.18. 13:00

2011-et írunk: nem borulunk le a díványról egy focis JRPG hallatán - a szerepjátékos elemek mára olyan szintén beékelték magukat a legtöbb műfaj alapvető funkciói közé, hogy már nem is igazán okoz komolyabb meglepetést egy-egy különlegesebb párosítás. Félreértés ne essék, nem az Inazuma Eleven értékéből szeretnénk levonni: a Level-5 játékának alapötlete érdekes és figyelemre méltó - ha nem így lenne, akkor már rég elmentünk volna mellette. Az azonban talán sokkal nagyobb különlegesség, hogy erős két és fél évet kellett várnunk arra, hogy elhajózzon hozzánk Japánból.

Az Inazuma Eleven az alappillérjeit tekintve egy teljesen átlagos japán szerepjáték. Ami szomorú, hogy ez nem csak a felépítésére, hanem a minőségére is igaz: a sokszor már-már óvodás klisékre és kis túlzással nulla dimenziós karakterekre építő cselekmény önmagában egészen biztosan képtelen lenne kirángatni a játékot a középszerűség mocsarából. Tény, hogy a Pokémon címekhez hasonlóan az Inazuma Elevent sem a története miatt kell szeretni, ám utóbbi esetében a konkrét játékmenet jóval kevésbé képes ellensúlyozni a másik fő elem gyengeségét, miután a sztorinak túlságosan komoly szerep jut a tíz fejezetből álló kaland során. Sőt, talán még a kaland kifejezést sem érdemli meg az Inazuma, a helyszínek adagolását tekintve ugyanis arasznyi léptekkel halad csupán előre a játék.

A túlsúlyos sztori és császkálás leginkább annak köszönhető, hogy a véletlenszerű harcok szokatlanul ritkák a stílusbeli címekhez viszonyítva. Hogy milyen random összecsapások vannak egy focis JRPG-ben? Természetesen focimeccsek! Na jó, ennyire azért nem egyszerű a dolog: hagyományos, tizenegy vs. tizenegy elleni labdakergetésekre néhány kivételt leszámítva csak a főellenfélharcként felfogható kiemelt meccsek során kerül sor, a véletlenszerű harcok másmilyenek. Leginkább - dobpergés - méretükben és időtartamukban: az egyszerűsített, négy vs. négy jellegű csaták pillanatok alatt lepörögnek. Jó esetben azért, mert teljesítjük a célt (lőjj egy gólt, vagy szerezd meg a labdát), kevésbé optimális szituációban pedig azért, mert lejár az idő, az Inazuma Eleven ugyanis nem kezeli a döntetlent. Vagyis kezeli: vereségként, ami pénzvesztéssel, a kiemelt meccsek esetében pedig csinos game over képernyővel jár. Apropó, körkérdés: ti hány olyan JRPG-vel játszottatok eddig, amiben bármikor lehet menteni, de nincs benne continue lehetőség? Amíg gondolkodtok, addig elmondom, hogy az Inazuma Eleven ilyen, ami pedig még jobb, hogy egyáltalán nem figyelmeztet erre - én akkor tanultam meg, amikor két órányi játékidőm került a kukába egy döntetlenre hozott meccset követően.

A körítésbeli problémák ellenére a játék focis része teljesen jó: könnyen elsajátítható, és abszolút élvezetes. A csapattagokat a stylussal terelgethetjük a pályán, egyszerre akár több játékost is mozgatva, a passzolás, illetve a lövés pedig már-már magától értetődő módon egy bökéssel történik. A fő érdekesség mégsem ez, hanem a játékosok összecsapása, ami kísértetiesen hasonlít az egyik legjobb Final Fantasy minijátékra, a Blitzballra. Ha két (vagy több) játékos találkozik, akkor megáll az idő, és választanunk kell egy kockázatos, valamint egy kevésbé kockázatos mozdulat közül - előbbi a nagyobb rizikóért cserébe kedvezőbb végkimenetellel jutalmaz bennünket, ha mi jövünk ki győztesen az összecsapásból. Hogy így lesz-e, az függ a helyezkedéstől, a játékosok szintjétől és képességeitől, valamint az általuk képviselt elementálból - az esélyeket két körülbelüli számérték jelzi, segítve ezzel döntésünket. A játékosok idézőjeles manával is rendelkeznek, amit felhasználva speciális mozdulatokat, lövéseket és védéseket csalhatnak elő - ezekkel még tovább növelhetjük esélyeinket a sikeres támadásra.

Ha épp nem a meccsekkel, vagy a sztori előregörgetésével foglalkozunk, akkor csapatunkat fogjuk építgetni. Focistáink a sikeresen megvívott meccsek után szintet lépnek, és új képességeket sajátítanak el, de magunk is gyorsíthatunk ezen a folyamaton az egy-egy statra fókuszáló edzésekkel, vagy épp a speciális mozdulatok csereberéjével a játékosok között. Ügynökünkön keresztül új csapattársakat is toborozhatunk, méghozzá nem is akármilyen felhozatalból: a Barátság Pontok segítségével megnyitható "játékosháló" több száz teljesen egyedi focistát rejt. A Pokémon jellegű gyűjtögetéstől az élvezet és a haszon tekintetében is elmarad a dolog, de így is igazságtalan lenne kihagyni a játék ezen szeletének dícséretét: komoly tartalom lapul a cartridge-on, amivel sokáig el lehet szöszölni. Kár, hogy WiFi-n keresztül csak cserélgetésre van lehetőség, meccseket nem vívhatunk a barátaink ellen.

Ha tehát el tudunk következtetni attól, hogy épp egy JRPG-vel játszunk, akkor azért tartogat számunkra értékeket az Inazuma Eleven: a csapatépítgetés kellemes, és a meccsekkel töltött percek is élvezetesek. Nem esett még szó róla, de a szemnek is kedves a Level-5 játéka: csinos, letisztult, és a mérkőzések alatt 3D-s modelleket használó külseje kellemes látvány. Ami pedig extra dícséretet érdemel, azok az időnként felbukkanó anime-átvezetők, amik túlzás nélkül csúcsminőséget képviselnek a Nintendo handheldjén.

Messze nincs annyira jó az Inazuma Eleven, mint amennyit várnunk kellett rá, a különleges alapötlet, a sok gyűjtögetnivaló és az élvezetes játékmechanika miatt azonban érdemes tenni egy próbát ezzel az egyébként teljesen középszerű szerepjátékkal. Ha máshoz nem is, a polcon porosodó FFX Blitzballjához biztosan megjön tőle a kedved.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

1 napja
6

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

1 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

3 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

4 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

4 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

4 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

5 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

6 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

9 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12