[Teszt] Alice: Madness Returns

Alice: Madness Returns

mcmackoGéczy Attila2011.06.21. 17:45

Lassan tizenegy éve már annak, hogy American McGee és a néhai Rogue újraértelmezte Lewis Caroll örökzöld meséjét. Az újraértelmezés természetesen enye kifejezés: az eredeti történet folytatásaként is felfogható Alice-t éjsötét színekkel mázolták át, ahol a mese színpompás varázsa szinte teljesen természetesen olvadt össze a burtoni rémálommal.

Az American McGee's Alice nem volt korszakalkotó játék, de a kult-státusz plecsnit teljesen jogosan érdemelte meg.

A rajongóknak szokatlanul sokat kellett várni a folytatásra, bár ennyi idő után már az is meglepő, hogy a Spicy Horse csapata (McGee-vel az élen) egyáltalán visszanyúlt a pszichopata múzsához. Az Alice: Madness Returns mindenesetre megérkezett, és az első játék szellemiségével, egyedi stílusával próbál érvényesülni. Tegyük hozzá, egy olyan generációban, ahol a grandiózus és epikus cimkékért kapálózó tucatjátékok között a művészet csak ritkán képes önmagában talpon maradni.

Bár tizenegy évet nem ugrunk előre a sztoriban, Alice mégis jócskán felcseperedett a korábbi önmagához képest. Kócos haja, gyötört tekintete valódi kínokat közvetít a nagyvilág felé, a nagyvilág azonban nem érti meg az árvaságában megzavarodott fruskát. A családját felemésztő tűzeset egy percet nem hagyja nyugodni a viktoriánus Londonban élő lányt. Alice-en régi ismerősei, rokonai sem képesek segíteni. Megbolydult tudata természetesen Csodaországra sincs jó hatással - a fenyegetés pedig ha lehet, durvább szörnyűségeket vetít előre, mint amit a képzelt világ valaha is látott.

Alice a valóság és képzelet határán egyensúlyozva tér vissza arra a földre, melyet már többször is megmentett. A tét természetesen nem csak Csodaország megváltása - Alice-nek saját lelkiismerete, elméje és kapaszkodói is a semmibe vesznek, ha az álomvilágot fenyegető vonatot nem sikerül időben megállítani.

Amint a fentiekből is kiderülhetett, a készítőknek esze ágában sem volt az előzmény feszültségén, sötét hangulatán oldani. Ha az American McGee's Alice egy durva és beteg folytatása volt Caroll eredetijének, akkor a Madness Returns a durva és beteg folytatás kíméletlen, és már-már zaklatóan szaftos felturbózása. A megdöbbentő víziók, tájképek csak erősítik bennünk az érzetet: itt valami hihetetlenül gonosz dolog szabadult útjára. Az előző részből ismerős kártyakatonák élőhalottakként térnek vissza, a jól ismert (és önmagukból kifordult karakterek) selejtként, végzetükre váró, szenvedő roncsokként bukkannak fel. A morbid illúziókeltés hideg pengeként hatol az ember tudatáig, a játékosra gyakorolt hatás már az első negyed órában óriási méreteket ölt. Az első rész szimbólumrendszere tovább tágul biblikus, szexuális és horrorisztikus kellékekkel - az ember csak kapkodja a fejét, hogy a Madness Returns elindításával mibe keveredett. Szerencsére a sulykot nem vetik el a fejlesztők (ehm... csak néha), és a végeredmény inkább kíváncsiságot, érdeklődést gerjeszt, mint undort vagy visszatetszést.

A játékmenet teljesen hasonló alapokon fekszik, mint az elődje. A Madness Returns is leginkább platformjátékként kezelhető, amelyet gyakran fűszereznek akicóelemekkel, vagy manapság divatosnak számító minijátékokkal, egyszerű puzzle részekkel. Az ugrabugrálós mechanizmus egyébként hasonló problémákkal küzd, mint az első játék; jelesül messze nem olyan kiforrott, mint azt elvárhatnánk a zsáner csúcsragadozóinak ismeretében. Alice lendületét gyakran nehéz kiszámítani az ugrálások között és gyakran ütközünk láthatatlan falakba, akadunk meg egy-egy kiálló kis peremen. Ugyanakkor mégsem beszélhetünk teljesen elbaltázott alapokról, hiszen a triplaugrás, a levegőben ereszkedés és a pillangófelhőbe burkolt suhanás (dash) megmenti a kissé szögletesen lépkedő lányka mozgáskultúráját. A látványos ruha- és hajmozgás szimuláció is alaposan hozzátesz a dinamikához, így Alice terelgetését nem fojtja vízbe a hibák miatt néhanapján erőre kapó frusztráció.

Teljesen bevett szokás - és már az előd is hasonlóképp gondolkodott-, hogy a platformer részeket harcokkal színesítsék. A Madness Returns meglepően ügyesen teljesít ezen a téren. Bár Alice fegyvertára egészen szűkös, azért taktikus offenzívára szinte mindig szükségünk lesz. A négyféle (ötféle?) fegyvert a gyűjtögethető fogak segítségével nem csak fejleszthetjük, de a hatásaikat kombinálnunk is kell, hogy egyes ellenfelekkel szemben legyen esélyünk. Még az eszközeink legtáposabb változatával sem kifizetődő a lerohanás stratégiája, a nagyobb dögök védelmét ugyanis mindig fel kell őrölni ahhoz, hogy aztán hatékonyan cincálhassuk szét őket.

Fegyvereink egyébként a szokásos gyors és aprót sebző valamint a lassú, de masszívat csapó attribútumok szerint vannak felvezetve, legyen szó közelharci, vagy távolsági halálosztókról. A harcot továbbá egy ráfixálós “lock-on” rendszer is segíti, mely nagyban megkönnyíti a tömegek terelgetését és a módszeres hentelést. A rendszer többnyire jól működik, de amikor nem, akkor itt is becsúszik némi kényszerű hibázás, vakon vetődgetés, és beragadó kamera miatti üvöltözés. (Erről a PC verziónak szánt dobozunkban bővebben olvashattok.)

Frusztrációról és a játékélményt megkeserítő apróságokról már beszéltünk, de sajnos az Alice készítői más oldalról is hagytak fogást a játékukon. A Madness Returns egyik legnagyobb hibája, hogy a pályatervezők (azaz a tényleges akadályok, fejtörők és feladatok kiagyalói) nem képesek a művész kollégák ambicióinak teljes mértékben és folyamatosan megfelelni. Értsd a feladatok és a pályastruktúrák gyakran válnak önismétlővé. Ugyanazokat az elemeket láthatjuk újra és újra a játékidő során (pl. kulcslyukak és csőpályák 1-2 jellemző leágazással). A felvehető, meglehetősen céltalan bónuszok is vajmi kevés motivációt szolgáltatnak. Ezt tetézi a relatíve durva élű bicskával faragott tagolás is, ahol a játékidő méretes, 2-3 órás fejezetekre van hasítva. Az öles porciókkal persze nem volna baj, csak az epizódok végére általában kifulladnak az ötletek.

Ha egy picit szűkebbre veszik a pályákat, vagy akár csak apróbb részletekre tagolják a fejezeteket, ez a hatás annyira közel sem lenne ilyen feltűnő. A körülbelül 13-15 órás játékidő még így is korrektnek mondható, de hiába szabadulunk meg a generáció 6-7 órás sztenderdjének átkától, ha a játékidő egy részét önismétléssel töltik ki.

A Madness Returns mentségére legyen mondva, hogy az ellenfelek folyamatos variálásával ezt a hibát némileg orvosolják - minden világnak megvan a saját ellenségkészlete, a közös nevező pedig a mindent elárasztó sötét trutymó (Ruin), amely az összes pályán felbukkan a jellegzetes, porcelánbaba elemekkel tarkított formáiban.

Az epizódokat minijátékokkal is megpróbálták színesíteni Spicy Horse-ék. A logikai sakkjátszmák, oldalra scrollozós shmup részek, Braid-et (!) idéző 2D ugrabugrák azért mind a játékot körbelengő kreatív szellemnek a nyomai. A Madness Returns mögött ráadásul a művészeti koncepció is példa nélküli a maga finom rétegeltségével és a már említett szimbolizmussal. A szemünk elé táruló hátterek, abszurd és groteszk módon csűrt-csavart világok visszahúzzák a monoton ugrabugra miatt elvágyódó embert, mert ilyen vizuális élménnyel csak nagyon ritkán találkozunk videojátékban.

Bár nincsenek egyértelmű lopásra utaló jelek, a hangulat mégis merít az Elveszett Gyerekek Városából (a játszható londoni részekre gondolunk), eszünkbe juttatja Burton vízióit, az Epic Mickey-t vagy épp a Psychonauts-ot. (Tessék kapaszkodni, a játék egyik titkos szobája direkte tiszteleg a kiváló Double Fine játék előtt! Te megtaláltad már az elrejtett poént?) A koncentrált hatás fenomenális, a játék mögött álló művészi összeszedettség minden szempontból kiemelkedik korunk sablontengeréből. Az Alice: Madness Returns élmény közel sem volna ilyen szinten, ha nem ebben a formában lenne prezentálva.

Ez az erőteljes, tudatmódosítók hatásában tocsogó vízió persze nem lehet ugyanolyan hatással mindenki emésztésére. A játék befogadása csakis a nyitottságunktól függ majd, és végeredményben egy saját megmentéséért küzdő hisztérikus, tudathasadásos pszichopatával elég nehéz azonosulni. Ha azonban a természetes védekezés nem indul be az emberben az előzetes screenshotok után, akkor nem lesz nagy baj a végleges élmény során sem.

A játék technológiai oldalával is elégedettek voltunk. Az Unreal 3 motor stabilan alapoz a művészek látomásainak, bár 1-2 hígítóba mártogatott, fakó textúra, néhány durván faragott szoba ebben a játékban is felbukkan. Az alkalmazott fényhatások szépen színezik a hangulatot, a mozgáselmosás pedig kifejezetten jót tesz az összképnek. Bár nagy technológiai csodát nem fogunk látni, az ördög most is a részletekben és az apróságokban lakozik.

A játék hangszekcióját külön dicséret illeti. A viktoriánus korabeli angol tolvajnyelvet, cockney óbégatást, Csodaország zavaros elméit remekül adják vissza a szinkronhangok, és a melankólikus dallamok is abszolút beleillenek a nagy kirakósba.


A PC-S VÁLTOZAT

A tesztelt PC-s változat bemutatásához két markáns elemet emelnénk ki. Az első az irányítás. Egér billentyűzet kombinációval játszva meglehetősen nyögvenyelőssé válhatnak a “lock-on” harcok. A Shift-Caps Lock-Tab tengelyen kell célzó módba kapcsolni, célpontot váltani és a nagyobb dögök távolsági támadásait dash-el kerülgetni. Ergo érdemes a kisujjunkat osztódásra bírni (vagy egy gamepadot bepöccinteni az egyik szabad USB nyílásba). A másik sarkalatos pont a játék mögött álló technológia. Az Alice pécén mutatja meg a legcsinosabb orcáját, köszönhetően a magas felbontásoknak és az ütős Physx effekteknek. A fizikát közepes fokozatba kapcsolva a pályán különböző törmelékek bukkannak fel (melyek a harcok után is beterítik a terepet), a legmagasabb fokozatban pedig a “Ruin” típusú ellenfelek vaskos (és dinamikusan változó) trutymót hagynak maguk után. A legvagányabb effekt mégis a hölgyhöz kapcsolható: Alice hajkoronája és dögös ruhái is egyre látványosabban fodrozódnak a Physx fejlettebb beállításainak köszönhetően.

Az Alice: Madness Returns talán nem ér fel az elődjéhez, és talán nem szolgál olyan makulátlan élménnyel, amit tizenegy év távlatából elvárnánk a folytatástól. Bár a játékmechanika korrekt és kidolgozott, apró nyavalyái és újrahasznosított elemei miatt nem képes felkapaszkodni a csúcsra. A művészi háttere és észbontó vizualitása viszont példaértékű és félelmetesen hatásos. Kultusz státuszát a franchise továbbra is fenntartja majd, viszont Csodaország teljes megtisztulásához és dicsőséges mennybemeneteléhez kicsit többre lett volna szükség. A nyári uborkaszezon kezdetével azonban mégis ajánlott címként tekintünk a játékra. Beszerzését nem csak a rajongóknak lehet érdemes megfontolni: ilyen különleges utazásra ugyanis csak nagyon ritkán válthatunk jegyet!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2 napja
8

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

3 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

4 napja
8

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

5 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

5 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

5 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

7 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12