[Teszt] The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

The Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

mcmackoGéczy Attila2011.07.07. 10:00

Megszámlálhatatlan díj, a szaksajtó egyöntetű térdre borulása, és a legmagasabb összevont kritikusi pontszám... sok-sok más érdem mellett leginkább ezek jutnak így 2011 tájékán az eszünkbe, ha Nintendóék tizenhárom (!) éves remekművét emlegetjük. Az Ocarina of Time sokak szerint a Legjobb Videojáték, ami valaha készült. És ha ezzel nem is ért mindenki egyet, azt azért általában mindenki elismeri, hogy a mindenkori legjobbak között van helye az első 3D-s Zelda kalandnak.

Nintendóék nem pusztán egy csodálatos, minden tekintetben kiemelkedő remekművel örvendeztettek meg minket annak idején, hanem lefektették az akkor még gyerekcipőben csoszogó 3D szemlélet alapjait, melyek hellyel-közzel mai napig sztenderdnek, a minőségi fejlesztés mintapéldájának számítanak. Miyamotoék a 3DS érkezésével úgy gondolták, hogy Hyrule meséjét (és a játékdesign egyik sokszor hivatkozott tankönyvét) ismét érdemes lehet felolvasni. A gondolat helyén valónak tűnik; a Grezzo fejlesztőstúdióval készült újragondolás egyaránt vonzó lehet a friss közönségnek és az eredetin nevelkedett, azóta 13 évvel érettebben gondolkodó rajongóknak.

Természetesen a portolást ezúttal nem egyszerű emulációval oldották meg, hanem addig-addig pofozgatták a forrásanyagot, amíg az a 3DS képességeihez nem igazodott. Így az Ocarina of Time 3D jobban néz ki, mint valaha. A textúrák, a karaktermodellek és a látvány összességében úgy majd' egy generációnyit lépett előre az N64-hez képest, az előre letárolt háttereket szépséges poligongrafikára cserélték, a másodpercenként megjelenített képkocka arány feltört a stabil 30-as értékre, mindezt pedig megfejelték a sztereoszkóp effektussal, ami még izgalmasabbá teszi a vizuális élményt. Az újító szándék persze nem rekedt meg a grafikai frissítésnél. A játék remekül lett adaptálva a 3DS egyéb funkcióihoz: a menürendszer és az inventory szerény természetességgel alkalmazkodik az érintőképernyős lehetőségekhez. A nézelődést, fegyveres célzást gyro támogatás segíti (tudjátok, amikor a kezetekben tartott 3DS-sel nézelődtök körbe-körbe), de a célzást az analóg karral is megoldhatjuk, ha nincs hely kalimpálni, vagy az épp egy kanyarodó tömegközlekedési eszközön óhajtunk a fizika törvényei ellen munkálkodni.

A 3D effektus egyébként nem produkál konstans színvonalat, a játék hajlamos néha a kívánt szempozícióban is szellemképessé válni. Ezt leginkább olyankor figyelhetjük meg, amikor Link sötétebb háttér elé kerül. Nem veri agyon az élményt a dolog, de bizonyára lesznek olyanok, akiket zavarni fog a ghost effektus. A képminőséget, textúrák élességét egyébként alapvetően jobbnak találtuk, ha a 3D-t akár minimális állásban is, de bekapcsolva hagytuk.

Hosszát és felépítését tekintve az Ocarina of Time még ma is a terebélyes, minden földi jóval megtömött játékok listáját erősíti. Szinte hihetetlen, hogy 1998-ban milyen ötleteket pakoltak a játékba az EAD stúdió zsenijei. A szokásos Zelda mechanika új értelmet nyer a fennséges Hyrule erdőin-mezőin, ahol rengeteg a titok, mélyek a dungeon-ök és tonnányi a tennivaló. Az időutazó Link párhuzamos síkokban tevékenykedik, muzsikál, lovagol, úszik, halakat fog, szellemeket hajkurász... a kurrens kínálatot vizsgálva is nehéz ennyire sokszínű, okosan rétegelt játékot találni. Az első végigjátszás után ráadás ajándékot kapunk: a Gamecube tulajoknak ismerős Master Quest is helyet kapott a kis szürke 3DS kártyán, amely mód tükrözött világot, bonyolított dungeon-felépítést, és fokozott kihívást rejteget az elszántabb játékosoknak. Mivel az Ocarina soha nem volt egy könnyű játék (már ami a logikai feladványokat, dungeon-komplexitást illeti), ezért gondoltak az edzetlenekre is Nintendoék. Víziókat, rövid végigjátszást segítő videókat nézhetünk a Pletyka-szikláknál, amelyek felvillantják a megoldás kulcsát, nem szolgálnak olyan szájbarágós megoldással, mint a nemrégiben bevezetett Super Guide rendszer.

Szerkesztőségi berkeken belül gyakran beszélgetünk arról, hogy az eredeti játék mennyire “öregedett” a mai elvárásokhoz képest. Az N64-es iteráció lassú, komótos, mai szemmel nézve fárasztó átvezetői és dialógusai jelentősen fel lettek pörgetve, ami azt eredményezi, hogy az Ocarina 3D igen jól csúszik, még a rohanó habitusú handheld világban is. Az öregedésnek viszont van egy másik, markánsabb tünete. A világ egyes részein, jellemzően a labirintusokban érződik picit az N64 öröksége: a száraz, szimpla geometriai alakzatokból történő építkezés. Eiji Aonumáék zsenijét dicséri, hogy ennek ellenére nem a primitívebb formákra figyelünk: a dungeonok máig összetettek, élvezetesek, furfangosak és tisztességes kihívást nyújtanak. A kamerakezelés és az ugráláshoz szükséges folyamatos kameraállítás is teret adhat némi morgásra, de egy új rendszerrel az eredeti érzésen esett volna csorba. Érdekesség, hogy Grezzoék a tiszteletük jeléül a játék klasszikus bugjait benne hagyták a 3D verzióban (volt olyan is, amit szándékosan építettek vissza a remake-be), de aggodalomra semmi ok, hiszen ezek olyan apróságok, amivel az átlag játékos szinte alig fog csak találkozni.

*Bár néhány ponton azért találunk fogást az Ocarina of Time újraértelmezésén, a rövid zsörtölődésünk után rögtön el is szégyelltük magunkat. Az OoT 2011-ben is büszkén helyt áll, mi több a handheld gépeken elérhető játékok koronájáért is versenyre kel. Egy biztos, 3DS-en ennél jobb játékot jelenleg nem találunk - továbbgondolva, az Ocarina 3D lehet az első nyomósabb érv a 3DS megvásárlására, ha még nem köteleztük magunkat el a masina mellett. A rajongók imádni fogják az újrakevert zsenialitást, a zöldfülűek pedig ennél jobb lehetőséget nem kapnak arra, hogy bepótolják a videojáték-történelem egyik alapvetését.

*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

16 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

18 órája
3

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

1 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

2 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

2 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

3 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

3 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

4 napja
5

Heti megjelenések

5 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

5 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

6 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

7 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

7 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

8 napja
12