[Teszt] FIFA 12

FIFA 12

dragCsető Zsolt2011.10.06. 18:20

A videojáték-iparnak is megvannak a maga fura berögződései. Ilyen az is, hogy amíg a Battlefield 3, az Arkham City, a Gears of War 3, a Skyward Sword, az Uncharted 3, a Skyrim és a Modern Warfare 3 összesen több tucat "Az Év Játéka" titulust fognak begyűjteni, addig a FIFA 12 minden bizonnyal egyet sem. Pedig az EA Sports játéka nem kevésbé kiváló, mint a felsorolt címek bármelyike.

Hosszú évek kitartó munkája ez, amely során egy sokak által lenézett és lesajnált franchise rálépett a perfekcionizmus ösvényére, a FIFA 12 pedig ezen felfogás eddigi legkiemelkedőbb, leginkább kiteljesedett terméke - egy olyan cím, amely láttán tényleg elgondolkozik az ember, hogy vajon miért is nem lesz soha esélye bekerülnie egy sportjátéknak a videojáték-legendák közé. Félreértés ne essék: a FIFA 12 nem tökéletes. Közel sem az: vannak hiányosságai, mint ahogy olyan területei is, ahol van még hely a további javulásra. Mégis: videojáték soha nem nyújtott még annyira fantasztikus, precíz, élethű és látványos futballélményt, mint most.

A fentiek hátterében első sorban az idei kiadás három kiemelt újítása, az Impact Engine, a Tactical Defending és a Precision Dribbling állnak - kezdjük a leglátványosabbal, az Impact Engine-nel, amely a játékosok közötti interakciót emeli egy teljesen új szintre. A funkció lényege az, hogy a focisták minden eddiginél élethűbb ütközéseket produkálnak: az IE mögött álló szuperrészletes fizika pazar animációkkal párosul, a labdáért folyó harc végkimenetele pedig még inkább függ a játékosok testfelépítésétől és egyéni képességeitől. A dolog igazi ereje a részletekben rejlik: minden egyes apró kontaktusnak látható és érzékelhető következménye van a játékosok mozgásában.

Az Impact Engine bevallottan a sorozat eddigi legnagyobb technológiai újítása a generációban, ám mint ilyen, sajnos megvannak a maga gyermekbetegségei is - a FIFA 12 egyetlen komolyabban kiemelhető negatívumának is ez tekinthető. A bíráskodás például láthatóan nem haladt a korral: a játék esetenként egész egyszerűen nem tudja lekezelni ilyen szempontból az összeakadó lábakat, az elmaradó szabadrúgások és büntetők így fognak okozni némi bosszankodást. De kellemetlen - bár a konkrét megvalósítást tekintve kétség kívül élethű - az is, amikor két gép által irányított játékosunk nemes egyszerűséggel átesik egymáson. Összességében tehát egy komoly technológiai előrelépésről beszélhetünk, amely azonban még közel sincs kiforrva.


NEHÉZSÉG SZUPERSKÁLÁZVA

A korábbi epizódokban öt nehézségi szint közül választva lőhettük be a játék által kínált kihívást, idén azonban jóval mélyebbek a lehetőségeink: több tucat csúszka segítségével közvetlenül befolyásolhatjuk a játékosok tulajdonságait. Túl jól védenek a kapusok? Túl sok lövés megy mellé? Túl gyorsak a játékosok? Túl lassan töltődik az erősáv? Ezeket, és sok minden mást is részletesen beállíthatunk, a saját és az ellenfél oldalán egyaránt, így mindenki megtalálhatja a képességeinek megfelelő beállításokat.

Nem kötelező, de erőteljesen ajánlott a Tactical Defending használata, amely sokkal mélyebb és valósághűbb védekezési lehetőségeket biztosít. Korábban a csatárok feltartóztatása kimerült annyiban, hogy egy vagy két játékosunkkal nyomás alá helyeztük őket, most azonban mind az irányítás, mind a módszerek terén kibővült és kimélyült a repertoár. Sokkal nagyobb hangsúlyt kap a védekezés türelmi része: ahogy a valóságban, úgy a FIFA 12-ben is sokkal hatékonyabb módon szerezhetünk labdát a passzsávok lezárásával, az ellenfél kiszorításával és a testi kontaktus kihasználásával, mint a játékszer tényleges elvételére történő törekvéssel. A lendületből érkező támadókkal is sokkal hatékonyabban szállhatunk szembe: a hátráló védekezés és a csatár kontextusában történő mozgás hasznos és élethű lehetőségeket ad a kezünkbe.

Nem csak hátul bővült a repertoár, hanem elöl is: a Precision Dribblingnek első sorban a támadások során fogjuk hasznát venni. Az LB / L1 gombbal előcsalható lassabb, sok apró érintéssel operáló labdavezetés során játékosunk a labda fedezésére koncentrál, így a védők gyűrűjében is van esély a támadások eredményes befejezésére. Remekül kihasználhatjuk az új funkciót a lendületből érkező társak bevárására vagy egy jó ütemű beindulásra, de a cselmesterek is hatékonyabban verhetik így meg embereiket.

A remek játékmenetbeli újítások mellé természetesen idén is robosztus tartalmat kapunk: a közel harminc licenszelt bajnokság és a jól ismert játékmódok most sem hiányoznak. A fő tartalmi egység, vagyis a Karrier első sorban külsőleg változott: a weboldalszerű elrendezés rengeteg plusz információval és hírrel lát el bennünket. Vannak azért újdonságok is: sokkal hangsúlyosabbak és személyesebbek például a játékosok visszajelzései a menedzser felé, de nagyobb szerep jut a médiának is, és az átigazolási szezon is kidolgozottabbá vált - az utolsó nap például óránkénti lebontást kapott, ahol a valósághoz hasonlóan csak kapkodja az ember a fejét az utolsó pillanatban között transzferek láttán.

Ha már külsőségek: nem csak a karrier kapott teljesen új felhasználói felületet, hanem a komplett játék is. Az új elrendezés nem csak átláthatóbb, hanem esztétikusabb és látványosabb is, ami pedig talán a legfontosabb: az elmúlt évek leggyorsabb és legkényelmesebb menürendszere található a FIFA 12-ben. A prezentáció színvonala a pályán is előrelépett: a felvezetők hangulatosabbak, mint valaha, és maga a közvetítés is újabb lépést tett a televízió-jelleg irányába. Külön öröm, hogy ezzel párhuzamosan a FIFA 12 igyekszik a lehető legkevésbé szétszabdalni a játékot: nem csak a gyorsan elvégzett szabadrúgások és bedobások gyorsítják azt, hanem a pár másodperces bevágások száma is jelentősen lecsökkent - nem úgy a minőségük.

Jobb prezentáció ide, kötelező évenkénti grafikai előrelépés oda, a prímet mégsem ezek, hanem a csodálatos animációk viszik. Rég láttunk már ekkora előrelépést ilyen téren, amely ráadásul csak részben köszönhető a korábban már említett Impact Engine-nek: a focisták mozgása minden szempontból sokkal természetesebb és élethűbb, a lendület kezelése a belépők, a nagy ugrások és az irányváltások esetében különösen figyelemreméltó. A különféle mozgáskultúrák lemodellezése terén is további javulás figyelhető meg: nagy örömmel tapasztaltam, hogy a topklubok esetében jelentősen megnőtt azon játékosok száma, akiknek kiválóan sikerült elcsípni és reprodukálni a jellegzetességeit.


EA SPORTS FOOTBALL CLUB

A FIFA 12 már sokkal inkább platform, mint játék: az új EA Sports Football Club feature is ezt bizonyítja. A játékosok teljesítményüktől és cselekedeteiktől függően tapasztalati pontokat kapnak, így közvetett versengésre is van lehetőség a barátokkal. Emellett mindenki elkötelezheti magát valamelyik klub iránt, amelyek a legalább profi szinten játszó képviselők átlagos napi TP-je alapján egy virtuális bajnokságban versenyeznek egymással. Visszatértek emellett a 2010 FIFA World Cup valós meccseken alapuló kihívásai is: a kínálat folyamatosan frissül a többé-kevésbé aktuális szituációkkal.

Amíg pár éve a friss tartalmak, úgy idén a játékmenetbeli újítások miatt csettinthetünk elégedetten: a FIFA 12 túlzás nélkül új szintre emeli a virtuális focit, és egyúttal emlékeztet bennünket arra is, hogy a világméretű háborúkon, az epikus történeteken és a mesebeli kalandokon túl is létezik kiemelkedő játékélmény.

A FIFA 12 az új funkcióknak köszönhetően minden eddiginél mélyebb és élethűbb élményt kínál, amire a fantasztikus animációk és a remekül skálázható nehézség teszik fel a koronát.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

5 perce

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

1 napja
21

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

1 napja
19

Heti megjelenések

2 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

4 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

4 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

4 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

5 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

5 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

6 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

6 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

7 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

7 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

7 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

8 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

8 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

9 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

2025.05.03.
13