[Teszt] Doom 3 BFG Edition

Doom 3 BFG Edition

liquidSomosi László2012.10.30. 20:30

A BFG-nek rövidített Big Fucking Gun-ban benne van minden, ami az id Software-t a kilencvenes évek első felében jellemezte. Csapatnyi rebellis huszonéves hosszú hajjal, a megszokásra fittyet hányó kockázatvállalással (Carmack két félév után lazán otthagyta az egyetemet, hogy teljes időben programozhasson), és olyan műfajteremtő játékokkal, melyekben nem is volt kérdéses, hogy a legnagyobbat pukkanó gyilkolóeszközt Kibaszottnagy Fegyvernek nevezik. A Doom 3 BFG Edition ezzel szemben (majdnem) minden, amivé az id az ezredforduló után vált: az általuk teremtett zsáner elrobogott mellettük, a jelentősen átalakult csapat nem igazán tud a vetélytársakat sarokba állító minőségű tartalmat pakolni Carmack továbbra is elsőrangú technológiái mögé.

A Doom 3 BFG Edition-t csak azért nem Doom 3 HD Collectionözöm le kapásból, mert nem szokásos, külsősök kezébe dobott nagyfelbontásra húzás, hanem házon belül elkészített, technológiai és vizuális újításokat is tartalmazó új verzió. Az első és legfontosabb: hatvan frame per szekundum konzolokon, ami jó dolog, mert annak idején (2004-ben, amikor eredetileg megjelent) ritka és drága volt az olyan PC, ami magas minőségi beállítások mellett ilyen felbontásban (720p) ilyen sebességgel tudta futtatni a játékot. Az id motion blurt dobott a BFG Editionbe, több helyen hozzányúlt a textúrákhoz, és kipofozta a világítási rendszert is. Utóbbi nem feltétlenül előnyére: a játékos legjobb barátja, a zseblámpa szépen világít ugyan, de semmi nem vet külön árnyékot, ha becélozzuk vele. Zseblámpázni márpedig sokat fogunk, a Doom 3 alatt doromboló idTech4 továbbra is a fény és a sötétség éles elválasztására épít, világítani szükséges. És most már szinte korlátlanul lehetséges is: az eredeti verzió sokat kritizált megkötése (vagy lámpa, vagy fegyver a kezedben) a múlté, a modolók által annak idején elsőként a játékba hegesztett szolgáltatás (lámpa ÉS fegyver) ezúttal nekifutásból rendelkezésedre áll.

Ha engem kérdez a kedves olvasó: kár, hogy így történt. A Doom 3 által teremtett atmoszféra jól kitapintható eleme volt a lámpa és fegyver kényszerű váltogatása, feszültebbé, kiszámíthatatlanabbá tette az élményt. Az állandóan a vállunkon lógó lámpás ezt nyírja ki teljesen, és más, eredetileg nem célzott irányba tolja el a játékot. A Doom 3 bevállaltan horror-FPS volt, hangsúlyos szerepet ruházva a félelemre, a játékos ijesztgetésére, és a hirtelen robbanó erőszakra. Félni ezúttal jóval kevésbé fogsz, maradt az ijesztgetés (nyílik az ajtó, szörny mögötte!) és az erőszak. A Doom 3 még így is kompetens akciójáték, de (és ebben ludas az eltelt nyolc év is) markánsabbá váltak a már a megjelenéskor is létező hiányosságai. Ha a jelenlegi konzolgeneráció FPS-ein nőttél fel, a Doom 3-élményt a szó legszorosabb értelmében korlátosnak fogod találni: a játék végig szűk folyósokkal és már 2004-ben is oldszkúlnak számító megoldásokkal (kódkártyák az ajtónyitáshoz, és az erre felépített pályatervezés) operál, az ellenséges AI pedig agresszív egyszerűséggel esik neked. A javarészt a kilencvenes évekből örökölt megközelítésnek köszönhetően a modern FPS-ek vidámpark-jellege is teljességgel hiányzik belőle, nem történnek Monumentálisan Fantasztikus Dolgok tőled függetlenül tízpercenként - a Doom 3 inkább klasszikus kísértetkastély, mint rikoltozós hullámvasút.

Az eredeti megjelenés óta eltelt évek (tessék, itt a videójátékok elmúltnyolcévezése!) a Doom 3 vizuális erényeihez meglepően kedvesek voltak, a grafikai oldal és a prezentáció általános minősége mai szemmel nézve is abszolút vállalható. Panaszkodni a tartalomra sem lehet, csökkentett árazás társul egy teljes Doom-gyűjteményhez, ami a Doom 3 alapjátékon kívül az újdonságokkal kellően megpakolt Resurrection of Evil expanziót, az első két részt (PS3 platformon most először) és a BFG Edition tartalmi újdonságának számító Lost Mission bővítményt jelenti.

A Lost Mission az, ami: erős két órás, nyolcpályás mellékág, amit az id-nál láthatóan az alapjáték már rendelkezésre álló grafikai elemeiből rántottak össze viszonylag gyorsan, néhol teljes pályarészeket emelve át az eredetiből. A Doom 3 lassabb, a feszültség folyamatos építésére koncentráló tempója után a Lost Mission faltól-falig akció, több pokollakót és zombit nyírsz ki benne az első tíz percben, mint a Doom 3 első egy órájában. Jó ez nekünk? Két órára valószínűleg igen, jó, hogy nem több, mert nagyjából ennyi idő alatt lehet nagyon megunni a folyamatos jobbra-balra durrogtatást, és a sztahanovista lelkesedéssel hárompercenként mögéd teleportáló impeket.

Kevés érvet lehetne felsorakoztatni a Doom 3 BFG Edition létének szükségessége mellett. A Doom 3 a maga idejében jó játék volt, de nem annyira jó, hogy nyolc év elteltével ismét át akarnánk élni újra az akkori élményt. A Doom első két része megkerülhetetlen klasszikus, játéktörténeti mérföldkő - a harmadik nem volt az, és most sem lett az. Az új verzió vizuális bónuszai korrektek, de nem nyújtanak semmi kiemelkedőt, a játékmenet ősz hajszálait pedig nem tudták (tény: nem is akarták) eltakarni az id-nél. Gyűjteményes / nosztalgiázós kollekciónak oké, friss élménynek döcögős - a Doom szó után a magam részéről már négyest szeretnék látni, nem bigfákingán kiadást.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

22 órája
3

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

1 napja
5

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

1 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

1 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

3 napja
6

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

3 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

4 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

4 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

4 napja
8

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

4 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

5 napja
4

Heti megjelenések

5 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

6 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

7 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

8 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

9 napja
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

9 napja
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12