[Teszt] BioShock Infinite

BioShock Infinite

liquidSomosi László2013.04.02. 17:40

A BioShock Infinite az a játék, ahol erős késztetést érzel arra, hogy a stáblista után ismét a „New Game” menüpontra kattints. Nem számít, hogy hajnali fél három van, nem számít, hogy már régen aludnod kéne, nem számít. hogy az utóbbi fél órát mindenféle teóriák olvasgatásával töltötted - látni akarod, hogy a játék komplett sztoriját újraíró, a puzzle-darabkákat teljes képpé formáló utolsó harminc hogyan írja felül a játékhoz való addigi viszonyodat. Mert a BioShock Infinite jó játék, de fantasztikus történet - és az utóbbin van a hangsúly.

Lehetne vitatkozni azon, hogy kinek mi jelent többet a BioShock sorozatban. A magam részéről maximálisan megértem azokat, akik elsősorban a sajátszemszögű lövöldözést ARPG-elemekkel sikeresen vegyítő, a megszokottól eltérő összecsapásokat és helyzeteket kínáló játékmenetbe szerettek bele. Teljesen szubjektív, de: esetemben nem erről van (volt) szó. A BioShock széria játékmenetét mindig kellően élvezetesnek találtam, de nem ezért játszottam velük, hanem azért a kreatív tornádóért, amit az Irrational (és Ken Levine) a nyakunkba eresztett. Az első pillantás Rapture-re, a víz alatti, félresikerült utópiára. A halott Big Daddy fémpáncélja felett zokogó Little Sister. A csavar az első BioShock közepén. A második rész vége. A Rapture-kísérlet összeomlása, az egymásnak feszülő érdekek és filozófiák. A BioShock azon ritka játékok egyike, amiben nem szimplán dolgok történnek egymás után, hanem szól is valamiről, a befejezés után le lehet ülni, és lehet gondolkodni rajta, hogy valójában mit, és miért játszottál.

Ha szigorúan a fent tárgyalt élményre koncentrálunk, a BioShock Infinte tökéletes folytatás. A kiindulópontot valószínűleg már ismered, és maximálisan bátorítalak arra, hogy az eddig hallottakon / látottakon kívül ne igyekezz semmit megtudni a játékról. Amit tudni lehet, és érdemes: te vagy Booker DeVitt, ex-katona, komor múlttal, szabadon tomboló belső démonokkal. DeVitt az égbe készül, de nem a hagyományos értelemben, a célja Columbia, az Égi Város, ahonnan (titokzatos megbízói kívánságára) egy Elizabeth nevezetű leányzót kell visszahoznia New Yorkba.

A kezdetben viszonylag egyszerűnek tűnő lányszabadítás nagyon hamar komoly nehézségekbe ütközik, a leányzóról kiderül, hogy kiemelten fontos szerepet játszik a város életében, és Columbia ura és parancsolója, a vallási fanatizmust a mindennapok gyakorlatába átültető Zachary Hale Comstock (a Próféta) mindent mozgósít azért, hogy Elizabeth ne térjen vissza a földi világba. Booker nagyon hamar nagyon ellenséges környezetben találja magát, így gyorsan előkerülnek a fegyverek, és a BioShock-széria jól megszokott „varázslatai” a plazmidok is - csak most vigoroknak hívják őket.

Azon kívül, hogy a Elizabeth inkább előbb, mint utóbb csatlakozik hozzánk (a játék első másfél órájáról beszélünk) tényleg bűn lenne bármit is elárulni az Infinite-ről. A játék nagy előnye, hogy a manapság már (sajnos) szokatlanul hosszúnak számító, 13-15 órás játékideje alatt folyamatosan fent tudja tartani az érdeklődésed, mozgásban tartja a történetet, nagyon-nagyon ritkán ül csak le, és ezek a „leülések” is viszonylagosak. Az befejezés (a komplett történet) ismeretében közel zseniális, ahogy az Irrational a sztorit és a játékost vezeti - utóbbit leginkább az orránál fogva.

Az, hogy nem veszed észre az (utólag) teljesen nyilvánvaló utalásokat a „megoldásra” valószínűleg annak tudható be, hogy Rapture-höz hasonlóan Columbia is totálisan magába szippantó atmoszférával, és (művészeti és kreatív szempontból is) lenyűgözően megálmodott helyszínekkel rendelkezik, az arcodba tolt látvány (egy izmosabb PC-n hatványozottan) pedig újabb remek példa arra, hogy megfelelő odafigyeléssel, és sok-sok munkaórával csodálatos dolgokat lehet kihozni a lassan már kifejezetten korosnak számító UE3 technológiából.

Nincs vége, lapozz a folytatásért!

A BioShock Infinte már csak a történések idejénél fogva is kitűnő táptalajt ad Ken Levine (a játék dizájnere és vezető forgatókönyvírója) számára, hogy az első BioShockhoz hasonlóan itt is társadalmi kommetárral fűszerezze meg a történetet. A századforduló (mármint: 19-20, nem 20-21) összes szociális feszültsége ott tombol Columbiában is a bigott vallási hittel és nyílt rasszizmussal megtámogatott vadkapitalizmustól az anarchiába és géprombolásba átcsapó radikális munkásmozgalmakig. Levine jó érzékekkel állítja szembe egymással a kettőt (egy alapvetően sci-fi történet korlátain belül), és kezdeti félelmeimmel szemben soha nem csap át ostoba prédikációba („a gonosz gazdagok kiszipolyozzák a becsületes szegényeket, éljen a forradalom”), hanem korrektül megmutatja a szélsőségek tombolásának következményeit - mindkét oldalról.

Közben érdekes karaktereket, és még érdekesebb karakter-sorsokat dob a sztoriba. Meg persze a korábbi videókban többször is feltűnő gigantikus Songbirdöt, akinek nincs semmiféle társadalmi üzenete, Elizabeth egyetlen barátja / börtönőre, de ennek ellenére (gyanúm szerint) sok játékos fog rá kedvenc karakterként tekinteni a végére.

Szuper a sztori, klasszak a karakterek, remek a hangulat - milyen maga a játék? A konkrét játékmenet jó, és nagy része nagyon ismerős lesz, feltéve, ha játszottál már a két BioShock játék egyikével. Az Irrational ezen a területen nem vállalt túl sok kockázatot, a játékmenet alapját továbbra is a sajátszemszögű lövöldözés, és az ezzel párhuzamosan szórt „varázslatok”, a vigorok jelentik. Vigorokból természetesen most is többféle van, néhány erősen emlékeztet a korábbi BioShockok-ok kínálatára, de akadnak bőségesen újdonságok is, különösen a játék későbbi szakaszában.

Lelőni őket nem fogom, elég annyit tudnod róluk, hogy általában kétféleképpen használhatók (leteheted őket csapdaként is), néha egymás utáni elsütéssel keverhető a hatásuk, és minden esetben fejleszthetők - drága pénzért, a megfelelő automatáknál. Fejleszteni nyilván nem csak őket lehet, a mindenféle asztlokból, kukákból és kismillió egyéb tereptárgyból kikutatott pénzből vásárolhatsz segítő tárgyakat, és a (meglepően széles) fegyverválasztékhoz különféle fejlesztéseket is.

Ha a játékmechanikai összképet nézzük, nem túlzás azt állítani, hogy az Infinite több szempontból is áramvonalasított BioShock. Eltűnt a hekkelés, nincs az első rész fényképezéshez hasonló tevékenység - megjelent viszont egy újratöltődő pajzs, amit (opcionálisan az életerőre vagy vigor-csíkra elsüthető), a pályákon (jobban vagy kevésbé) elrejtett infúziókkal fejleszthetünk. Sok funkciót vett át a játék nagyobb részében velünk tartó Elizabeth: ő egyrészt szerencsére vigyáz magára (simán megölte volna az egészet az ellenkezője), másrészt pedig állandó, és megbízható segítőnk lesz, plusz pénzzel, és ami fontosabb, szükség esetén egészség-csomagokkal, salt-fiolákkal (a vigorokat működteted ezzel) vagy plusz munícióval lát el minket.

A segítő-karakter állandó jelenléte kezdetben furcsa, mert túlzott könnyítésnek tűnik: a játék második felében, pláne az utolsó helyszíneken azonban már nagyon (nagyon-nagyon) hálás leszel neki, hogy mindig ott van a nyomodban, mert néhány húzósabb összecsapás túlélhetetlen lenne a folyamatos segítsége nélkül.

Harcolni pedig sokat fogsz, az Infinite az eddigi legakciósabb BioShock-epizód. Az ellenfél-választék jó, a nagyobb opponensek most is karakteresek - Big Daddyt persze nem sikerült reprodukálni (pedig próbálták), de ő(k) annyira jól eltalált, rendkívül karakteres szereplői volt(ak) az előző két résznek, hogy nem ezért fogunk haragudni az Infinite-re. Az új felvonás számlájának negatív oldalára inkább az írható, hogy túlságosan is ragaszkodik a korábbi konvenciókhoz, nagyon óvatosan, és viszonylag ritkán újít. Annak eldöntését, hogy ez jó, vagy rossz dolog, az olvasóra bízom.

Summa summarum: bátran, és teljes szívvel ajánlom mindenkinek a BioShock Infinite-et. Megkapó, teóriák gyártására késztető sztorival rendelkező, hangulatos, érzelemdús, fordulatos játék, ami képes arra, hogy többször is meglepjen. Általában a sztorijával, karaktereivel, helyszíneivel teszi ezt, nem a játékmenetével, de utóbbi elég szolid alapokon nyugszik ahhoz, hogy a játék egyéb kiemelkedő kvalitásai bőségesen ellensúlyozzák az itt tapasztalt konzervatívabb megközelítést. Az Infinite nem csak magában állja meg a helyét, hanem a sorozat részeként is: a címében megfogalmazott ígéretet maximálisan betartva tényleg végtelen számú további ösvényt nyit a széria számára.

Így kezdődik

A fontos karakterek

A grafika

A konfliktus

A játékmenet

Az utolsó harminc perc

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

14 órája
1

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

23 órája
8

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

1 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2 napja
19

Heti megjelenések

2 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

4 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

5 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

5 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

5 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

6 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

6 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

7 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

7 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

8 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

8 napja
49

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

8 napja
10

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

8 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

9 napja
4

Heti megjelenések

9 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

2025.05.04.
2