[Teszt] Crash Bandicoot 4: It's About Time

Crash Bandicoot 4: It's About Time

ne5hVáradi Dániel2020.10.08. 16:00

Nem éppen örömteli belegondolni, hogy az eredeti Crash Bandicoot trilóga már több mint 20 éves (csak úgy repül az a fránya idő), azóta pedig a jogokat megszerző Activision hol több, hol kevesebb sikerrel próbálta Crash-t visszaterelni a platformerek palettájára. Ironikus módon ezt leginkább a 2017-es N. Sane Trilogy-val sikerült elérni, ami korszakalkotó új ötletek helyett a régi iskola receptjéhez nyúlt vissza, a döntést pedig siker koronázta. A Vicarious Visions nosztalgiázása után azonban a Toys for Bob csapatának nagyobb feladat jutott, hiszen teljes értékű folytatást kellett kalapálniuk az első három részhez.

Némileg előreszaladva le is lövöm a poént: ez remekül sikerült a stúdiónak. Míg az első felvonások a történetet illetően nem voltak túlságosan nagyszabásúak, és nagyjából kimerültek egy bajszos olasz kálváriájában, aki rossz kastélyban keresi a hercegnőt, addig az It's About Time egy meglehetősen korrekt kis sztorit vonultat fel. Na persze nem kell Csehov-szintű drámát várni tőle, de a műfaj keretei között jól teljesít. A két doktor, vagyis Neo Cortex és Nefarious Tropy, aktuális világuralmi terveikhez a párhuzamos univerzumokat akarják felhasználni és ki más is állíthatná meg őket, mint Crash és Coco.

A különböző dimenziók nem csak az egyes pályák körítését és tematikáját adják meg, de remek táptalajt nyújtanak ahhoz, hogy a fejlesztők új játszható karaktereket is behozzanak, valamint a kvantum maszkoknak hála a játékmeneten is csavarjanak egyet. Míg Aku Aku ezúttal is kötelezően feltűnik, hogy a pályák bizonyos pontján extra védelmet nyújtson a karaktereknek, addig dimenziós társai ennél jóval többet tudnak. Lani-Loli például két létsík között képes váltani, így teremtve vagy tüntetve el akadályokat, tereptárgyakat vagy akár ellenfeleket is. Nála kicsit egyszerűbb Akano képessége, aki végtelen pörgést biztosít, ezzel a Tazt, a tasmán ördögöt is megszégyenítő búgócsigává változtatva Crash-t. Kupuna-Wa az idő úrnője, aki egyfajta bullet time képességgel rendelkezik, míg Ika-Ika a gravitációmanipulálás nagymestere és bármikor a feje tetejére állítja körülöttünk a világot.

A maszkok trükkjei mellett Crash teljes repertoárja is a rendelkezésünkre áll, így a dupla ugrás, becsúszás, lecsapás, sőt, már falon futni és leguggolni is tudunk, hogy onnan indítsunk egy extra magasságokba elérő páros ugrást. Utóbbi kimondottan a szűk helyeken fog jól jönni. A kibővített mozgástárra pedig szükség is lesz, hiszen a kezdeti könnyed ugrabugra után az It's About Time szép lassan kezdi feltornászni azt a bizonyos nehézségi szintet. Az új maszkok először még kitüntetett figyelmet élveznek, egy pályán csak az egyiküket kell használni. Aztán ahogy a teljes kvartett a birtokunkba kerül, úgy kell egyre bonyolultabb szituációkban helyt állnunk.

Mindezek mellett pedig a klasszikus részekből visszaköszönő meneküléses vagy különféle állatokkal előadott üldözéses szakaszokon túl itt már síneken siklás is előfordul, természetesen ezeket kiegészítve a két- és háromdés pályarészekkel.

38 pálya. Elsőre nem tűnik soknak. Aztán rájövünk, hogy pusztán a rajtuk található 6 gyémánt begyűjtése is minimum 2-3 alkalomra szóló újrajátszási lehetőséget tartogat (már csak a megannyi megszerezhető skin miatt). Aztán bejönnek a Flashback kazetták. Amik megszerzéséhez a pálya bizonyos pontjáig kell eljutni halál nélkül. Majd elérhetővé válik az N. Verted mód, ahol a már teljesített pályákra térhetünk vissza, némi csavar mellett. Az hagyján, hogy ilyenkor minden pálya az eredeti tükörképe, de még egyéb változókkal is számolnunk kell. Például majdnem vaksötétben kell mozognunk, ahol csak a támadásaink és a ládák adnak fényt. Vagy monokróm színvilág mellett kell felmérnünk az ugrásainkat, miközben a lábunkkal pasztellt locsolva kell beszíneznünk mindent. Esetleg víz alatt kell közlekednünk, ahol a látási viszonyok mellett a mozgás is nehézkesebb. A Flashback kazetták külön beszámolót érdemelnek, ezek ugyanis a játék legnagyobb kihívást rejtő szakaszai, amit leginkább úgy lehetne leírni, mint az alap pályákon található bónusz "szobák" szteroidot kapott változatai. A legtöbb esetben a lábunk alatt csak a pillanatig elérhető ládák jelentik, nem egyszer kell 4-5 lépéssel előre megtervezni az akciónkat vagy menet közben villámgyorsan alkalmazkodni. És akkor még a normál pályákon található időfutamokról nem is beszéltem. Vagy a minden józanságot nélkülöző Perfect Run kihívást, ahol halál nélkül kell teljesítenünk az egész pályát(!), miközben egyetlen ládát sem hagyunk el.

Ha a fentiek valaki számára nem szolgálnak kellő kihívással, annak szembesülnie kell a ténnyel, hogy a Crash 4 pontosan olyan, mint az elődök, azok minden hibájával együtt.

Dacára annak, hogy a Toys for Bob csapata igyekezett jobban látható vizuális jelet adni arra, hogy Crash pontosan hol is tartózkodik a levegőben egy ugrás után vagy hova fog érkezni, még így is könnyű a semmibe vetődni vagy rövidre mérni az elrugaszkodás ívét. Ez elsősorban a kötött kamerának köszönhető, ami miatt magunk előtt viszonylag könnyen mérjük fel a terepet, oldalirányban vagy ne adj' isten visszafelé közlekedve már valamivel nehézkesebb ennek kezelése. Ilyenkor fog jól jönni a választható Modern és Retro nehézség, ami pusztán az életek számában jelent eltérést. A Modern opcióval végtelen számú lehetőséget kapunk, míg a Retro-t választva bizony résen kell lennünk, hiszen ha elfogynak az életek, akkor jön az a fránya Game Over képernyő és kezdhetjük a pályát elölről.

Ezek után kell néhány szót ejtenem a látványról, ugyanis Crash még sosem nézett ki ilyen jól. Bár a Toys for Bob munkásai kicsit újragondolták az erszényes páros kinézetét (ami nyilván ízlés kérdése, hogy kinek mennyire tetszik), de ezzel együtt a környezetet is sosem látott részletességi szintre emelték. A Crash 4 úgy marad hű az eredeti epizódok megjelenéséhez, hogy közben abszolút modern köntösben tündököl. Mindez elmondható az audiós részlegről is, vagyis az It's About Time legalább annyira tisztelgés a klasszikus epizódok előtt, mint amennyire azok méltó folytatása.

Az új karakterekről már említést tettem, azonban egy kicsit vissza kell kanyarodnom hozzájuk, hiszen ők jelentik a régi rajongók számára a legnagyobb újdonságfaktort. Cortex, Tawna és Dingodile nem csupán a sztori adott pontján való felbukkanás miatt szerepel a játékban, hanem saját történeti szálat kaptak, melyekkel a már ismert pályák alternatív bejárását kapjuk, valamint az egyedi mozdulatainak hála a játékmenetet is időről-időre felrázzák, hiszen merőben más képességekkel rendelkeznek, mint Crash és Coco.

A végére pedig a játék utolsó tartalmi funkciójáról kell értekeznem, ez pedig a többjátékos mód. A kooperatív Pass N. Play-nek köszönhetően többedmagunkkal kísérelhetjük meg teljesíteni a pályákat, halál és/vagy checkpoint elérésekor átadva az irányítást a társunknak. Ha pedig kellően megy az együttműködés, akkor a Bandicoot Battle-ben szétzilálhatjuk az összeszokott csapatmunkát, itt ugyanis 2 kompetitív játékmódban versenyezhetünk egymással. A Checkpoint Race-nél csak arra kell figyelnünk, hogy a lehető leggyorsabban jussunk el a pálya egyik pontjából a másikba, míg a Combo Crate-ben azt is szem előtt kell tartanunk, hogy a nagy rohanásban a körülöttünk lévő ládákat is zúzzuk serényen, hogy a legmagasabb szinten tartsuk a kombószámlálónkat. Az egyedüli szépséghibája ezen módoknak, hogy kizárólag lokális multiplayert támogatnak, vagyis nem számíthatunk rá, hogy egy nehéz szakaszon az online barátaink segítenek át a Pass N. Play segítségével.

A Crash Bandicoot 4: It's About Time az ismerős platformer modern külsőben való visszatérése. A Toys for Bob jó érzékkel nyúlt hozzá klasszikus mechanikákhoz, hogy egyszerre hasson némileg mainak, miközben a régi nehézség is megmarad. Utóbbit pedig nem lehet eléggé hangsúlyozni, Crash legújabb kalandja éppen annyira embert próbáló, mint amit az N. Sane Trilogy-ban kaptunk. Hogy ez jól van-e így? Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie. Én mindenesetre örülök, hogy Crash maradt olyan, amilyen volt. Minden apró sutaságával együtt.

Pontosan
8
Platform: PlayStation 4, Xbox One
Kiadó: Activision | Fejlesztő: Toys for Bob
Megjelenés: 2020. 10. 02. | Ár: 20 990 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

9 órája
15

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==