Meghatározó élmény volt gyerekként a Commandos: Behind Enemy Lines - ez volt talán az első olyan "nehéz játék", amelynél nem volt kérdés, hogy újra és újra nekifussak a magas kihívást kínáló lehetőségeknek. A játékmenet újszerűsége és a sikerélmény kombinációja, na meg a remekül összerakott látvány egyszerűen levett a lábamról. Az osztály fiúcsapata egy emberként küzdött otthon a sorra következő pályákkal, elsőre megoldhatatlannak tűnő helyzetekkel.
A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt (Helló, Shadow Tactics!). Épp ezért is volt meglepő, hogy a Pyro súlyos örökségét hirtelen felkapta a Claymore Game Studios. Itt van tehát a Commandos: Origins (pontosabban itt van április eleje óta), és itt van a lehetőség, hogy újra elmerüljünk a régi érzések kavalkádjában.

Őszinte leszek veletek, nekem a maga idejében nem feltétlen tetszett a Commandos 2 és 3 hatalmas mechanikai bővülése, mert elvesztem a lehetőségek között, és elveszett az első Commandos oly letisztult mechanikai fókusza is. Az Origins kapcsán két dolgot állapítottam meg. Egyrészt öregebb lettem, tehát valószínű sokkal könnyebb lett összetettebb dolgokat befogadnom. Másrészről pedig az Origins is olyan letisztult képpel rendelkezik, mint amilyenre az első rész kapcsán emlékeztem.

Nincs mélyebb inventory, nincs túlbonyolított tárgyhasználat. Hősök vannak, akik specifikus tulajdonságaikkal segítik a pálya dinamikusan változó feladatainak a végrehajtását. Visszatérünk a történet elejére, megismerjük Green Beret, a Sapper, a Spy és a többiek előéletét, a csapat összekovácsolódásának sztoriját. De a Commandos-nak sosem ez volt a lényege. Akármennyire is szeretne mesélni a játék, a narratíva csak épp annyit ér, hogy egyik feladatról a másikra vigyen át bennünket. Sokszor illogikusnak tűnik a történések sorozata a térképek felépítésének tükrében - amely térképek egyébként a mechanikák és a flow szempontjából logikusan, szórakoztatótan, mi több, organikusan épülnek fel. A lényeg tehát a játékmeneten van.

Hőseinket RTS jelleggel terelgetjük a részletesen kidolgozott (bár nem fotorealizmusra törekedő) terepeken, és mindegyik karakternek speciális képességei vannak, amelyeket kihasználva tudunk az egyes torlópontokon túljutni. A legjobb az egészben az összjáték, amelyet most már egy időkimeretvítő rendszer is segít. Ilyenkor megadhatjuk az akciókat az egyes karaktereknek, akik utána gyönyörű harmóniában viszik végbe az osztagnak kiosztott halálos feladatokat. (Ha az AI is úgy gondolja...) Azon felül egyébként, hogy ez nem mindig sikerül tökéletesen, a kontrolleres irányítás is itt lesz kevés. Vagy sok. Értitek, nem?

Ugyanis a Commandos: Origins nem csak PC-re készült, hanem konzolokra is elérhető, ennek megfelelően áramvonalas, kontrollerre hangolt UX-el érkezik, amelyhez néha polipujjakra is szükséged van. De mindenképp bele kell jönnöd, és ha mondjuk napokra leteszed az irányítót, utána újra hozzá kell szokni a lehetőségekhez. De nem csak ez a furcsaság.
Az útkeresés alapvetően egész oké módon működik, de tud néha érdekességeket produkálni. Mind kontrolleres módban, mind pedig egér/billentyű párossal sok a félrekattintás, mert a helyezetek besűrűsödnek, vagy épp a készítők nem vették figyelembe, hogy például két (vagy több) interaktolható elem túl közel van egymáshoz. Az épületek kezelése is kissé kényelmetlen (a belátható terek, és emeletek tekintetében mindenképpen), valamint a változatosság is lehetne jobb, több emlékezetes lokációval. Technikailag nekem nem volt mentés problémám, komolyabb fagyásokat sem láttam (állítólag az 1.2 patch sokat segített minden ilyesmin), de nekem is tüntek el pl. medvecsapdák vagy más lerakott tárgyak. Ezeket egy újratöltés megoldotta. Steam Deck-en is tök jól fut a cucc, 30 FPS fix-et simán ki tudsz majd csiholni jól kinéző assetek mellett a hordozható masinából.

Értékelem a szándékot: a Commandos: Origins oda nyúl, ahová kellett, az első, eredeti Commandos játékhoz. Az Origins pedig áramvonalas lett, tele remek ötletekkel és egy játékmenettel, amit a Pyro annak idején zseniális érzékkel talált ki. Sajnos az apró bossazntó problémák, a közepes narráció és laposabb prezentáció meggátolja, hogy az Origins a sorozat legjobbja legyen, de annak mindenképp örülnünk kell, hogy valami történik a műfajban. Most érzem igazán, hogy ezt a formulát bizony más skinekkel is szívesen játszottam volna az elmúlt húsz évben...
FEJLESZTŐ: Claymore Game Studios | KIADÓ: Kalypso Media | PLATFORM: PC (tesztelve), Playstation 5, Xbox (Game Pass) | MEGJELENÉS: 2025. 04. 09. | ÁR: kb. 20000 Forint