[Teszt] Commandos: Origins

Commandos: Origins

mcmackoGéczy Attila2025.05.20. 13:15

Meghatározó élmény volt gyerekként a Commandos: Behind Enemy Lines - ez volt talán az első olyan "nehéz játék", amelynél nem volt kérdés, hogy újra és újra nekifussak a magas kihívást kínáló lehetőségeknek. A játékmenet újszerűsége és a sikerélmény kombinációja, na meg a remekül összerakott látvány egyszerűen levett a lábamról. Az osztály fiúcsapata egy emberként küzdött otthon a sorra következő pályákkal, elsőre megoldhatatlannak tűnő helyzetekkel.

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt (Helló, Shadow Tactics!). Épp ezért is volt meglepő, hogy a Pyro súlyos örökségét hirtelen felkapta a Claymore Game Studios. Itt van tehát a Commandos: Origins (pontosabban itt van április eleje óta), és itt van a lehetőség, hogy újra elmerüljünk a régi érzések kavalkádjában.

Őszinte leszek veletek, nekem a maga idejében nem feltétlen tetszett a Commandos 2 és 3 hatalmas mechanikai bővülése, mert elvesztem a lehetőségek között, és elveszett az első Commandos oly letisztult mechanikai fókusza is. Az Origins kapcsán két dolgot állapítottam meg. Egyrészt öregebb lettem, tehát valószínű sokkal könnyebb lett összetettebb dolgokat befogadnom. Másrészről pedig az Origins is olyan letisztult képpel rendelkezik, mint amilyenre az első rész kapcsán emlékeztem.

Nincs mélyebb inventory, nincs túlbonyolított tárgyhasználat. Hősök vannak, akik specifikus tulajdonságaikkal segítik a pálya dinamikusan változó feladatainak a végrehajtását. Visszatérünk a történet elejére, megismerjük Green Beret, a Sapper, a Spy és a többiek előéletét, a csapat összekovácsolódásának sztoriját. De a Commandos-nak sosem ez volt a lényege. Akármennyire is szeretne mesélni a játék, a narratíva csak épp annyit ér, hogy egyik feladatról a másikra vigyen át bennünket. Sokszor illogikusnak tűnik a történések sorozata a térképek felépítésének tükrében - amely térképek egyébként a mechanikák és a flow szempontjából logikusan, szórakoztatótan, mi több, organikusan épülnek fel. A lényeg tehát a játékmeneten van.

Hőseinket RTS jelleggel terelgetjük a részletesen kidolgozott (bár nem fotorealizmusra törekedő) terepeken, és mindegyik karakternek speciális képességei vannak, amelyeket kihasználva tudunk az egyes torlópontokon túljutni. A legjobb az egészben az összjáték, amelyet most már egy időkimeretvítő rendszer is segít. Ilyenkor megadhatjuk az akciókat az egyes karaktereknek, akik utána gyönyörű harmóniában viszik végbe az osztagnak kiosztott halálos feladatokat. (Ha az AI is úgy gondolja...) Azon felül egyébként, hogy ez nem mindig sikerül tökéletesen, a kontrolleres irányítás is itt lesz kevés. Vagy sok. Értitek, nem?

Ugyanis a Commandos: Origins nem csak PC-re készült, hanem konzolokra is elérhető, ennek megfelelően áramvonalas, kontrollerre hangolt UX-el érkezik, amelyhez néha polipujjakra is szükséged van. De mindenképp bele kell jönnöd, és ha mondjuk napokra leteszed az irányítót, utána újra hozzá kell szokni a lehetőségekhez. De nem csak ez a furcsaság.

Az útkeresés alapvetően egész oké módon működik, de tud néha érdekességeket produkálni. Mind kontrolleres módban, mind pedig egér/billentyű párossal sok a félrekattintás, mert a helyezetek besűrűsödnek, vagy épp a készítők nem vették figyelembe, hogy például két (vagy több) interaktolható elem túl közel van egymáshoz. Az épületek kezelése is kissé kényelmetlen (a belátható terek, és emeletek tekintetében mindenképpen), valamint a változatosság is lehetne jobb, több emlékezetes lokációval. Technikailag nekem nem volt mentés problémám, komolyabb fagyásokat sem láttam (állítólag az 1.2 patch sokat segített minden ilyesmin), de nekem is tüntek el pl. medvecsapdák vagy más lerakott tárgyak. Ezeket egy újratöltés megoldotta. Steam Deck-en is tök jól fut a cucc, 30 FPS fix-et simán ki tudsz majd csiholni jól kinéző assetek mellett a hordozható masinából.

Értékelem a szándékot: a Commandos: Origins oda nyúl, ahová kellett, az első, eredeti Commandos játékhoz. Az Origins pedig áramvonalas lett, tele remek ötletekkel és egy játékmenettel, amit a Pyro annak idején zseniális érzékkel talált ki. Sajnos az apró bossazntó problémák, a közepes narráció és laposabb prezentáció meggátolja, hogy az Origins a sorozat legjobbja legyen, de annak mindenképp örülnünk kell, hogy valami történik a műfajban. Most érzem igazán, hogy ezt a formulát bizony más skinekkel is szívesen játszottam volna az elmúlt húsz évben...

FEJLESZTŐ: Claymore Game Studios | KIADÓ: Kalypso Media | PLATFORM: PC (tesztelve), Playstation 5, Xbox (Game Pass) | MEGJELENÉS: 2025. 04. 09. | ÁR: kb. 20000 Forint

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

5 órája
1

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

10 órája
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

1 napja
3

Heti megjelenések

1 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

3 napja
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

3 napja
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

4 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

5 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

5 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

6 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

6 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

7 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

8 napja
34

Heti megjelenések

8 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

2025.05.10.
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2025.05.09.
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2025.05.09.
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2025.05.09.
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

2025.05.08.
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2025.05.08.
5