[Teszt] Risk of Rain

Risk of Rain

WarhawkLusztig Zsolt2014.01.03. 13:10

Több oldalról is meg lehet közelíteni a Risk of Raint, én azonban egy „Próbáld ki, olyan, mint a Rogue Legacy!” ajánlás után a lehető legrosszabb úton kezdtem neki (ami meg is határozta az első - nem túl pozitív élményeimet). Leginkább azért, mert egyáltalán nem olyan, mint a tavalyi év egyik kedvence. Persze lehet látni, hogy közös őstől - mostanra kitalálhattátok, az elmúlt évek egyre népszerűbbé váló stílusától, a roguelike-tól - származnak, azonban itt véget is ér a hasonlóságok sora, a Risk of Rain ugyanis lényegesen közelebb helyezkedik el a közös őshöz, mint a Rogue Legacy.

Így természetesen azonnal megtalálhatjuk benne a stílus három alapkövetelményét: a játék véletlenszerűen generált pályákon zajlik, a nehézségi görbe igen meredeken emelkedik, illetve ha fűbe harapunk akkor tényleg game over, kezdhetjük az egészet elölről. Azonban az elmúlt években főként az indie fejlesztők áldásos tevékenysége révén ez a stílus sokat finomodott, lényegesen hozzáférhetőbb, szerethetőbb lett - mindezen finomítások, tartalmi bővítések pedig a Risk of Rainben csúcsosodnak ki igazán.

A játék története nagyjából az alábbi mondatban elintézhető: egy teherszállító hajó léket kap a világűrben, velünk a fedélzetén lezuhan egy igencsak ellenséges bolygóra, a feladatunk pedig az, hogy minél több tárgyat összeszedve minél hamarabb kitaláljuk, és ha egy mód van rá, megállítsuk azt, ami a balesetet okozta. Ennyi. Azonban a fenti mondatban benne van a játék két kulcsfontosságú kifejezése: a mennyiség és a gyorsaság. A pályákon található ládákból bizonyos összeg kifizetése után ugyanis különböző tárgyakat kapunk, melyek többsége valamilyen passzív tulajdonsággal ruházza fel karakterünket. A nagyjából száz powerup hatása merőben különbözik egymástól, találhatunk olyan egyértelmű segítségeket, melyek gyógyítanak vagy megemelik életerő pontjainkat, de vannak olyan különlegességek is, melyektől például meg tudjuk sebezni a szörnyeket pusztán azzal, hogy rájuk esünk. Ha pedig ez nem lenne elég, találunk (szintén bizonyos összegért) megjavítható drónokat, melyek velünk harcolnak majd, vagy olyan oltárokat, melyek pénzünkért (rosszabb esetben életerőnkért) cserébe adnak valamit - vagy nem. A fellelhető tárgyak pályánként egyre drágábbak lesznek, azonban érdemes a helyszíneket felfedezve megkeresni őket, mert csak velük van valamennyi esélyünk a túlélésre.

És itt jön a csavar a dologban: bár a túlélésünk érdekében szükséges minél részletesebben felfedeznünk az adott pályát, másik oldalról folyamatosan nyomás alatt vagyunk, hogy ezt minél gyorsabban tegyük. A játék ugyanis bizonyos idő elteltével ugrik egy nehézségi szintet (ahogy azt a jobb felső sarokban mutatja is), így minél tovább tart az adott helyszín bejárása, annál nagyobb az esély arra, hogy a következő megjelenő ellenfél a halálba küld minket. Ráadásul az adott helyszínekről csak egy teleport pontnál lehet továbblépni, annak beindulásához azonban másfél percre van szükség, mely idő alatt egy főellenfél mellett iszonyatos szörnyhullámokat is kapunk a nyakunkba, és itt lesz igazán fontos, hogy mennyi időt kolbászoltunk előtte.

Ez a kettősség pedig hihetetlenül feszes játékmenetet garantál. Ügyesen taktikázva gyorsan összeszedhetünk egy-két tucat powerupot, melytől nem egyszerűen erősek, inkább halálosztó szuperkatonák leszünk, azonban csak egy picivel maradjunk tovább egy-egy helyszínen és mindez máris nem ér semmit, az ellenfelek könnyedén eltaposnak. A Risk of Rainben a halál gyors és kegyetlen, de sose igazságtalan, minden egyes alkalommal érezzük, hogy képességeink javultak valamelyest, taktikánk finomodott, tanultunk valamit, amit legközelebb felhasználhatunk ellenfeleink ellen - ez pedig a legjobb roguelike játékok tulajdonsága.

Szerencsére, bár valóban elölről kezdhetünk mindent egy-egy elhalálozáskor, valamennyi nyoma marad tevékenységünknek a megnyitható dolgokon keresztül. Bizonyos tevékenységek elvégzésével kapunk újabb tárgyakat, melyek felbukkanhatnak a pályákon, de ami még fontosabb, nagy ritkán sikerül egy-egy új karakterosztályt megnyitnunk. Ez az a pillanat, mikor újra megcsillan a Risk of Rain zsenialitása: a különböző karakterek nem csak bizonyos statisztikákban különböznek, teljesen eltérő gondolkodás- és játékmódot követelnek. Az alapból választható kommandós például a játék öszvére. Viszonylag gyors, relatíve erős és a speciális képességei révén tud igen komoly sebzést kiosztani, vagy akár gyorsan meglépni egy-egy veszélyesebb szituációból. A mesterlövész iszonyatos sebzést tud távolra kiosztani, akár komolyabb szörnyeket tud egy lövéssel leteríteni, de közelharcban könnyen elvérzik, míg az enforcer közelre halálos a nála lévő shotgun miatt, a védelme is jobb, azonban rendkívül lassú. És akkor még nem is láttuk a pusztán közelharcra építkező karakterosztályt, ami a feje tetejére állít mindent, amit eddig bevált taktikának hittünk.

Mint játék, a Risk of Rain megkockáztatom, közel tökéletes. Olyannyira, hogy a vele kapcsolatos negatív élményeim is leginkább technikai jellegűek és könnyen magyarázhatóak azzal, hogy egy Kickstarterről indított, háromfős csapat alkotásához van dolgunk (arról nem is beszélve, hogy biztos vagyok benne, legtöbbjük a közeljövőben kijavításra kerül). Ilyen probléma egy-egy beakadó hangeffekt, néhány bénán megfogalmazott tárgyleírás, a kicsit nehezen beállítható, szakadozó és sokszor lagos multiplayer, a kontroller kicsit bénácska támogatása (nyugi, a játékban jó, a menükben nehéz vele navigálni), illetve ami különösen fáj, az időnkénti szó nélküli lefagyás. Hadd ne mondjam, hogy milyen bámulatos szóvirágok csúsztak ki a számon, mikor a negyven-ötven perce életben tartott karakteremmel egy kilépés végzett. Talán egyeseket elriaszthat a játék pixeles kinézete, de nálam ez a látványvilág pont betalált, a mellé társított zene pedig annyira fülbemászó, hogy az év első vásárlásaként be is zsákoltam a Bandcampen elérhető albumot.

Valahol a fórumunk mélyén olvastam a napokban egy olyan hozzászólást, hogy manapság a játékokból magát a játékot felejtik ki. És bár ezzel azért tudnék vitatkozni, azért a hozzászólónak javaslom, hogy tegyen egy kört a Risk of Rainnel és azonnal vissza fog térni a hite, mert ez itt kérem a nagybetűs, ezer százalékos játék. Kegyetlen, kíméletlen, nehéz, de mégis abbahagyhatatlan, olyan, amin akkor is jár az eszed, ha éppen úton vagy valahova, olyan, ahol alig várod, hogy belekezdj, hogy kipróbálhass valami új taktikát.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

11 órája
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

18 órája
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

1 napja
9

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

1 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

1 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

2 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

2 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

2 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

2 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

3 napja
1

Heti megjelenések

3 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

3 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

5 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

6 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

6 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

7 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

8 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

8 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

9 napja
13

Heti megjelenések

2024.04.22.
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==