[Teszt] Risk of Rain

Risk of Rain

WarhawkLusztig Zsolt2014.01.03. 13:10

Több oldalról is meg lehet közelíteni a Risk of Raint, én azonban egy „Próbáld ki, olyan, mint a Rogue Legacy!” ajánlás után a lehető legrosszabb úton kezdtem neki (ami meg is határozta az első - nem túl pozitív élményeimet). Leginkább azért, mert egyáltalán nem olyan, mint a tavalyi év egyik kedvence. Persze lehet látni, hogy közös őstől - mostanra kitalálhattátok, az elmúlt évek egyre népszerűbbé váló stílusától, a roguelike-tól - származnak, azonban itt véget is ér a hasonlóságok sora, a Risk of Rain ugyanis lényegesen közelebb helyezkedik el a közös őshöz, mint a Rogue Legacy.

Így természetesen azonnal megtalálhatjuk benne a stílus három alapkövetelményét: a játék véletlenszerűen generált pályákon zajlik, a nehézségi görbe igen meredeken emelkedik, illetve ha fűbe harapunk akkor tényleg game over, kezdhetjük az egészet elölről. Azonban az elmúlt években főként az indie fejlesztők áldásos tevékenysége révén ez a stílus sokat finomodott, lényegesen hozzáférhetőbb, szerethetőbb lett - mindezen finomítások, tartalmi bővítések pedig a Risk of Rainben csúcsosodnak ki igazán.

A játék története nagyjából az alábbi mondatban elintézhető: egy teherszállító hajó léket kap a világűrben, velünk a fedélzetén lezuhan egy igencsak ellenséges bolygóra, a feladatunk pedig az, hogy minél több tárgyat összeszedve minél hamarabb kitaláljuk, és ha egy mód van rá, megállítsuk azt, ami a balesetet okozta. Ennyi. Azonban a fenti mondatban benne van a játék két kulcsfontosságú kifejezése: a mennyiség és a gyorsaság. A pályákon található ládákból bizonyos összeg kifizetése után ugyanis különböző tárgyakat kapunk, melyek többsége valamilyen passzív tulajdonsággal ruházza fel karakterünket. A nagyjából száz powerup hatása merőben különbözik egymástól, találhatunk olyan egyértelmű segítségeket, melyek gyógyítanak vagy megemelik életerő pontjainkat, de vannak olyan különlegességek is, melyektől például meg tudjuk sebezni a szörnyeket pusztán azzal, hogy rájuk esünk. Ha pedig ez nem lenne elég, találunk (szintén bizonyos összegért) megjavítható drónokat, melyek velünk harcolnak majd, vagy olyan oltárokat, melyek pénzünkért (rosszabb esetben életerőnkért) cserébe adnak valamit - vagy nem. A fellelhető tárgyak pályánként egyre drágábbak lesznek, azonban érdemes a helyszíneket felfedezve megkeresni őket, mert csak velük van valamennyi esélyünk a túlélésre.

És itt jön a csavar a dologban: bár a túlélésünk érdekében szükséges minél részletesebben felfedeznünk az adott pályát, másik oldalról folyamatosan nyomás alatt vagyunk, hogy ezt minél gyorsabban tegyük. A játék ugyanis bizonyos idő elteltével ugrik egy nehézségi szintet (ahogy azt a jobb felső sarokban mutatja is), így minél tovább tart az adott helyszín bejárása, annál nagyobb az esély arra, hogy a következő megjelenő ellenfél a halálba küld minket. Ráadásul az adott helyszínekről csak egy teleport pontnál lehet továbblépni, annak beindulásához azonban másfél percre van szükség, mely idő alatt egy főellenfél mellett iszonyatos szörnyhullámokat is kapunk a nyakunkba, és itt lesz igazán fontos, hogy mennyi időt kolbászoltunk előtte.

Ez a kettősség pedig hihetetlenül feszes játékmenetet garantál. Ügyesen taktikázva gyorsan összeszedhetünk egy-két tucat powerupot, melytől nem egyszerűen erősek, inkább halálosztó szuperkatonák leszünk, azonban csak egy picivel maradjunk tovább egy-egy helyszínen és mindez máris nem ér semmit, az ellenfelek könnyedén eltaposnak. A Risk of Rainben a halál gyors és kegyetlen, de sose igazságtalan, minden egyes alkalommal érezzük, hogy képességeink javultak valamelyest, taktikánk finomodott, tanultunk valamit, amit legközelebb felhasználhatunk ellenfeleink ellen - ez pedig a legjobb roguelike játékok tulajdonsága.

Szerencsére, bár valóban elölről kezdhetünk mindent egy-egy elhalálozáskor, valamennyi nyoma marad tevékenységünknek a megnyitható dolgokon keresztül. Bizonyos tevékenységek elvégzésével kapunk újabb tárgyakat, melyek felbukkanhatnak a pályákon, de ami még fontosabb, nagy ritkán sikerül egy-egy új karakterosztályt megnyitnunk. Ez az a pillanat, mikor újra megcsillan a Risk of Rain zsenialitása: a különböző karakterek nem csak bizonyos statisztikákban különböznek, teljesen eltérő gondolkodás- és játékmódot követelnek. Az alapból választható kommandós például a játék öszvére. Viszonylag gyors, relatíve erős és a speciális képességei révén tud igen komoly sebzést kiosztani, vagy akár gyorsan meglépni egy-egy veszélyesebb szituációból. A mesterlövész iszonyatos sebzést tud távolra kiosztani, akár komolyabb szörnyeket tud egy lövéssel leteríteni, de közelharcban könnyen elvérzik, míg az enforcer közelre halálos a nála lévő shotgun miatt, a védelme is jobb, azonban rendkívül lassú. És akkor még nem is láttuk a pusztán közelharcra építkező karakterosztályt, ami a feje tetejére állít mindent, amit eddig bevált taktikának hittünk.

Mint játék, a Risk of Rain megkockáztatom, közel tökéletes. Olyannyira, hogy a vele kapcsolatos negatív élményeim is leginkább technikai jellegűek és könnyen magyarázhatóak azzal, hogy egy Kickstarterről indított, háromfős csapat alkotásához van dolgunk (arról nem is beszélve, hogy biztos vagyok benne, legtöbbjük a közeljövőben kijavításra kerül). Ilyen probléma egy-egy beakadó hangeffekt, néhány bénán megfogalmazott tárgyleírás, a kicsit nehezen beállítható, szakadozó és sokszor lagos multiplayer, a kontroller kicsit bénácska támogatása (nyugi, a játékban jó, a menükben nehéz vele navigálni), illetve ami különösen fáj, az időnkénti szó nélküli lefagyás. Hadd ne mondjam, hogy milyen bámulatos szóvirágok csúsztak ki a számon, mikor a negyven-ötven perce életben tartott karakteremmel egy kilépés végzett. Talán egyeseket elriaszthat a játék pixeles kinézete, de nálam ez a látványvilág pont betalált, a mellé társított zene pedig annyira fülbemászó, hogy az év első vásárlásaként be is zsákoltam a Bandcampen elérhető albumot.

Valahol a fórumunk mélyén olvastam a napokban egy olyan hozzászólást, hogy manapság a játékokból magát a játékot felejtik ki. És bár ezzel azért tudnék vitatkozni, azért a hozzászólónak javaslom, hogy tegyen egy kört a Risk of Rainnel és azonnal vissza fog térni a hite, mert ez itt kérem a nagybetűs, ezer százalékos játék. Kegyetlen, kíméletlen, nehéz, de mégis abbahagyhatatlan, olyan, amin akkor is jár az eszed, ha éppen úton vagy valahova, olyan, ahol alig várod, hogy belekezdj, hogy kipróbálhass valami új taktikát.

@youtube

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Witcher IV erődemonstráció - ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Garfield Kart 2: All You Can Drift, State of Play, Dead Take.

12 órája
3

Újranyílt a Tango Gameworks - ez történt hétfőn

Továbbá: 007 First Light, Dungeons & Dragons, Split Fiction, Yakuza 0 Director’s Cut, Shinobi: Art of Vengeance.

1 napja
1

Heti megjelenések

2 napja
6

Islands & Trains – Vágány mellett vigyázni!

Nyugalom. Kreativitás. Harmónia. Egy átlagos magyar embernek aligha ezek a szavak jutnak először eszébe a vasúti közlekedésről, ez azonban szemlátomást nem befolyásolta Makovics Ákost, mikor Fabian Schmidttel összeállva elkészítette legújabb játékát, az Islands & Trainst.

2 napja
3

Microsoft handheld tervek, EA-s Marvel projektek - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Stellar Blade, The Witcher 3: Wild Hunt, Hell is Us.

4 napja
13

Jonathan Green - Sötétség Arkham felett

A magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyvek között ezúttal egy teljesen új sorozat, az Arkham Horror első történetét mutatjuk be.

5 napja
1

Apróságok csokra - ez történt csütörtökön

Benne: Super Mario Party Jamboree – Nintendo Switch 2 Edition + Jamboree TV, Atomfall, Atomic Heart, Bendy and the Dark Revival, Dispatch.

5 napja
1

The Midnight Walk

Az egykori Lost in Random és Ghost Giant fejlesztőiből verbuválódott MoonHood stúdió debütáló alkotása le sem tagadhatná a készítők korábbi munkásságát.

5 napja
3

Dupla kaszálás az EA-nél - ez történt szerdán

Továbbá: Nioh, Wizard of Legend II, Death Stranding, Fallen Fates, The Funskin Project, Poem Ex Machina.

6 napja
18

Deliver At All Costs

A Deliver At All Costs első interaktív autós pillanatában arra kéri a játékost, hogy üljön be a szomszéd járgányába, majd menjen el munkát keresni. Ennek a manővernek egy komplett ház issza meg a levét, és ez még csak a kezdet! Tesztlaborban a GTA-paródia, a Deliver At All Costs.

7 napja
3

tinyBuild Connect, és ami mögötte van – ez történt kedden

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Clair Obscur: Expedition 33, MindsEye, StarRupture, LORT, Dragon Quest I & II HD-2D Remake.

7 napja
13

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

8 napja
9

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

8 napja
9

Heti megjelenések

9 napja
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

2025.05.25.
7

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

2025.05.24.
10

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

2025.05.23.
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

2025.05.22.
3

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

2025.05.22.
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

2025.05.22.
9