2007-ben, jó két évvel a játék megjelenése után az Ubisoft nem túl gondos kezei közül került ki a szinte minden létező platformra kiadott Resident Evil 4 PC-s verziója. Egyrészt hálásak voltunk nekik, amiért egyáltalán eljutott hozzánk is ez a túlélőhorror műfajt újradefiniáló kult-klasszikus, másrészt anyáztunk, amiért nem voltak képesek a minimálisnál több energiát fektetni a portolásba, ne adj' Isten kihasználni az erősebb hardverben rejlő lehetőségeket.
A számítógépes változatba ugyan belelapátolták az összes létező plusz tartalmat, de a PS2 verzióból átemelt ocsmány textúrák, bugos vagy hiányzó effektek, abnormálisan világos éjszakai helyszínek okozta sokkot még minősíthetetlen irányítás is fokozta. Egértámogatás híján maradtak a célzáshoz a kurzornyilak (!), QTE-knél pedig gamepad gombok villantak fel, mert ezeket is „elfelejtették” átnevezni, hadd találgassa a játékos, mi felel meg a 102 gombos klaviatúrán az 1-es gombnak (nem, sajnos nem az 1-es volt az).
A modderek idővel mindezt olyannyira eredményesen orvosolták, hogy végül a PC-s lett a legjobb verzió, ehhez azonban le kellett tölteni és minden újratelepítésnél utólag feltenni pár méretes modot, amihez nem mindenkinek van türelme, főleg mivel ezeket alapból tudnia kellett volna a játéknak. Később az is megnehezítette a PC-sek dolgát, hogy a játék sokáig csak Windows XP-n indult el (ezt azóta egy hivatalos Windows 7 update megoldotta), az új VGA driverek pedig nem bizonyultak kompatibilisnek a többéves javításokkal. Röviden összefoglalva a PC-sek kaptak is Resident Evil 4-et, meg nem is.
2011-ben a Capcom letölthető címként újra kiadta a némi korszerűsítő ráncfelvarráson átesett játékot, és valahogy megint csak az asztali számítógépek maradtak ki a jóból, egészen idáig. Utólag vigasztaljon minket a tudat, hogy a több éves könyörgés nem talált süket fülekre, csak a fülekhez tartozó emberek voltak elég ráérősek.
Azt, hogy a legendásan sokszor félbehagyott és újratervezett, menet közben egy Devil May Cryt is kitermelő Resident Evil 4 a valaha készült legfantasztikusabb játék, vagy éppen a sorozat hanyatlásának kezdete, nem ez a teszt, hanem mindenkinek az egyéni ízlése fogja eldönteni.
A tényeknél maradva: Mikami Shinji szabad kezet kapott a Resident Evil sorozat újrateremtéséhez, aminek érdekében igen komoly változtatásokat eszközölt, amelyek a mai napig megosztják a rajongókat. A környezet teljesen 3D-s lett, lecserélte a zombikat emberszerűbb, gyors mozgású fertőzöttekre, a fix kameranézetet felváltotta a főhőst váll fölött követő kamera, a horror elemekkel szemben pedig túlsúlyba került az akció.
A helyzetfelismerésre és az ellenfelek ügyes terelgetésére építő harcrendszer miatt annyira élvezetes még ma is a Resi 4. A harcba olyan új stratégiai lehetőségek épültek be, mint a kontextuális mozdulatok (pl. a megunhatatlan körbepörgő-rúgás, és bossharcoknál a QTE-kitérések), vagy a csoportosan támadó, sérülési zónákat kapott ellenfelek. Még ma is ugyanolyan félelmetes, amikor a történet szerint „valahol Kelet-Európában” spanyolul átkozódó, vasvillás parasztok és szektások hordája tör az amerikai elnök lányáért ideérkezett Leon S. Kennedy életére, és akár 2-3 fejlövés után is kitartóan jönnek tovább. Bár már nem kell annyira kényszeresen számolgatni minden lövést, mint hajdanán, lőszer továbbra sem terem minden bokorban, ezért hamar bele kell tanulni a késhasználatba, vagy a megfelelő helyre leadott lövés utáni tömegoszlató rugdosódásba.
Igaz, hogy Leon a régi részek hagyományát követve úgy mozog, mint egy tank és csak állva tud lőni, de amellett, hogy ettől még kiszolgáltatottabbnak érzed magad, rengeteg szituációt ez a megszorítás tesz annyira adrenalinpumpálóvá. Forogni alig tudsz, így sokszor gondolkodás nélkül csinálsz egy teljes hátraarcot és rohansz akár úgy is, hogy fogalmad sincs, mi van mögötted. Élvezetes és intenzív harcokhoz normális irányítás is szükségeltetik, ami végre PC-n is megvalósult. Az alap billentyűzetkiosztás kézreálló és gyorsan megszokható, akárcsak az egérrel lövöldözés, bár túlzás azt állítani, hogy tökéletes, mert kihozták ugyan belőle, amit lehetett, de érződik, hogy eredetileg kontrollerre tervezték. 2014-re megértük, hogy a gombkiírások is korrektül jelennek meg, sőt, a playing manual képernyők is megújultak, így végre nem egy Gamecube kontrollert tolnak az arcunkba illusztrációként a magyarázat mellé.
A következő oldalon folytatjuk...
A grafikától ne várjunk csodát, elvégre mégiscsak egy 2005-ös játékról van szó, és bár látszólag ezúttal minden a helyén van, Capcomék annyira most sem törték magukat. Becsületes iparosmunka eredményét kapjuk szép, de a konzolverziókénál alig szebb textúrákkal, amelyeken bármelyik régi textúramod lazán túlteljesít, pláne hogy a HD-jelző ellenére némelyik megmaradt SD felbontású. Az opcióknál állíthatjuk a felbontást, bekapcsolhatjuk az élsimítást, motion bloomot, háromféle post-processing effektet, az igazi újdonság azonban a fix 30, vagy 60 FPS. Sajnos a játékosok többségének a 60 FPS lassított felvétellé változtatja a játékot, és 30 FPS-nél is tapasztalni néha kisebb lassulásokat, de állítólag már készül a patch, a kép pedig így is érezhetően folyamatosabb. A korábban gusztustalanná tömörített átvezető videók ezúttal kiváló minőségűek, a HUD elemek is nagyfelbontásúak, színek és fényhatások tekintetében pedig egységesebb a látvány, mint a korábbi PC verzióban.
Aki rongyosra játsztotta a megjelenése óta eltelt közel tíz év során, annak aligha kell magyarázni a játék erényeit, kezdve a jópofa párbeszédektől a kereskedő felejthetetlenül mély orgánumán át az emlékezetesen szivatós helyszínekig. A Resi 4 nem vacakol és már az első negyed óra után behajít a mélyvízbe, majd újra és újra megteszi, miközben megfelelően adagolja a kihívást. Azt hitted, futni ér? Ne félj, messziről is beléd fog állni a balta. Azt hitted, jó ötlet elbújni egy házban? Ne félj, a berregő láncfűrész gyorsan megcáfol. Azt hitted, a fejlövés tuti módszer? Várd meg, amíg az ellőtt fej helyére csápok nőnek! Azt hitted, nem elég ijesztő a játék? Nesze neked láthatatlan óriásbogarak! Azt hitted, tele vagy maxra tuningolt fegyverekkel? Ne félj, van ellenfél, amit csak a hőlátó távcsővel felszerelt mesterlövészpuska fog, egyébként halhatatlan.
Sokadjára is lenyűgöz, mennyire változatos és abszurd módon vicces a Resident Evil 4. Leon kiirt egy fél falut, ahonnan a kiút egy retinaszkenneres kapun át vezet, közben kék medálokat lődöz, kincskeresőset játszik, lelövi a varjakat, hátha gránát van náluk, nyers halat és tojást eszik, rossz szóviccekkel fűzi Hunnigant, késsel hatástalanít medvecsapdát, és csukott ablakokon veti ki magát. Ha kell, lanovkázik, csillében hullámvasutazik, ágyúval nyit kaput, csónakról öl tavi szörnyet kézzel beledobott bazi szigonyokkal, óriásokra mászik, csilláron lengedezik, lézerhálón akrobatikázza keresztül magát, aztán egy trónszékben ülve pózol... Ezt a pasast nem tudod olyan helyzetbe hozni, hogy ne találja fel magát, és a furcsa emós frizura is csak neki áll jól, de annyira, hogy sármja egy heteró férfit is megingatna. Csoda, hogy Ashley kiskutya módjára követi bárhová és folyton az izmos karjaiba veti magát? A helyében én is úgy tennék, mintha még egy létrán se tudnék lemászni.
A hihetetlen aprólékosság is megér egy misét, hiszen magam sem tudom, hányszor játszottam már végig ezt a csodát, de szinte minden alkalommal felfedezek még benne valami újdonságot. Próbáltál már a falu főterén bepánikolva elmenekülni? Tudtad, hogy ha csónakázás előtt kicsit lövöldözöl a vízbe a stégről, feltárul előtted a tó titka? Bízz bennem, megéri és most már acsit is kapsz érte. Próbáltál már az éj leszállta után visszamenni korábbi helyszínekre? Láttad már, mi történik, ha intim közelségbe kerülsz egy regeneratorral? Használtad már fegyverként a tojásaidat? Próbáltál már benézni Ashley szoknyája alá? Lőttél már rá „véletlenül” Luisra, amikor együtt álljátok a falusiak ostromát a faházban? Táraztál már a maffiózó kosztümben?
Istenem, egészen megrohantak az emlékek.
A Resident Evil 4 még ma is egy hihetetlenül jó játék, amit nem lehet elégszer és elég platformon végigvinni. Az a szomorú, hogy már 2007-ben is legalább így kellett volna kinéznie, ezért kissé megkésett bocsánatkérés ez az újrakiadás a Capcom részéről, de értékeljük a gesztust. Steamen jelenleg 20 eurót kérnek érte, úgyhogy érdemes kivárni egy leárazást, akkor viszont kötelező vétel.