[Teszt] Gears of War Ultimate Edition

Gears of War Ultimate Edition

WarhawkLusztig Zsolt2015.08.28. 18:00

System seller - írta ezt szűk kilenc éve egy fiatal (és még rövid ideig agglegény - ah, azok az idők!) tesztelő és nem is lőtt nagyon mellé, Marcus Fenix valóban olyan meghatározó alakja lett az Xbox 360-nak, hogy nyugodtan lepacsizhatott a platform másik sztárjával, Master Chieffel. És most, pont ahogy kedvenc bádogkatonánk, Marcus és az ő bikanyakú haverjai is megkapták a maguk felújított változatát egy jó kis Ultimate Edition képében. És bár méretében nem feltétlen mérhető a Master Chief Collectionhöz, viszont a beleölt munka mennyiségét tekintve a Gears of War Ultimate Edition bőven a remaster-éra élmezőnyében találhatja magát.

Egy ilyen, közel egy évtizedes játék nagyon jó arra, hogy a régi emlékek felelevenítése mellett elmerengjünk kicsit azon is, hogyan változott a játékvilág ezen szeglete, valamint hogy mennyire szépíti meg emlékezetünk az adott játékot. Ez utóbbit mondjuk az Ultimate Edition esetében annyira nem tudjuk meghatározni, hiszen a Coalition nem szimplán tekert egyet a felbontáson, hanem lényegében az alapoktól újraépítette a játékot. Új modellek, textúrák, páncélok, ügyesebben megvágott átvezetők, új bevilágítás - tényleg minden teljesen ki lett cserélbe. A végeredmény pedig egészen lenyűgöző, az Unreal Engine 3 a végletekig lett tekerve, az Ultimate Edition kinézetben akkor is megállná a helyét, ha teljesen új címként és nem egy remasterként jelent volna meg. Az pedig külön bravúr, hogy mindeközben tökéletesen sikerült megőrizni a játék sötét, már-már monokróm tónusát - bár pontosan tudom, hogy anno mennyire elegünk volt belőle, most különös módon jól esett visszatérni a szürke-sárga-barna világba. Egy szó mint száz: innentől ezt a mércét várjuk el a remaster kiadásoktól és teljesen jogosan nyafoghatunk, ha egy-egy kiadó néhány nagyobb felbontású textúránál vagy PC-s „high” beállításnál nem hajlandó több energiát fektetni egy újrakiadásba.

Azzal viszont érdemes tisztában lennünk, hogy hiába a grafikai tuning, a nagyfelbontás és a csilivili modellek, ha a lényegi játékmenet nem állja meg a helyét a mai időkben, akkor az egész veszett fejsze nyele. Az igazán jó játékok sajátja, hogy öt-tíz-huszonöt évvel a megjelenésük után is élvezetesek maradnak és a Gears of War pontosan ilyen - valószínűleg mert akkor sem akart más lenni, mikor megjelent: egy igazán tökös akciójáték. A fedezékharc még mindig kitűnően működik, az active reload még mindig egy plusz, ügyességi réteggel fejeli meg a csatákat és még mindig példás, ahogy a játék (mostani mércével már-már feltűnően hosszú) története mennyire profin tudja adagolni a csaták és a már-már nyomasztóan feszült részek tökéletes keverékét - mondom ezt úgy, hogy közben tudom, hogy a későbbi részek még erre is képesek voltak rárakni egy kanállal. Vannak persze pontok, ahol nagyon-nagyon érezni, hogy az elmúlt közel tíz év alatt mennyit változott a játékvilág - hogy előnyére vagy hátrányára, azt döntse el mindenki maga. A Gears of War pályái egy-két ütemmel hosszabbak, mint ahogy az ember várná, az egész sztori tovább tart, mint egy mai akciójátéké, a checkpointok látványosan távol vannak egymástól… és pontosan tudom, hogy ezek így voltak a korábbi változatban is, csak azóta valahogy elszoktunk tőlük.

Egy évtizeddel később, a megjelenéskori hype nélkül újrajátszani egy játékot arra is jó alkalom, hogy észre vegyünk néhány olyan hibát, melyeken akkor, a lelkesedés miatt hajlamosak voltunk túllépni. Sajnos (vagy a történelmi hűség miatt szerencsére?) ilyen is maradt az Ultimate Editionben. A társak mesterséges intelligenciája például elég sokszor kritikán aluli, rendszeresen szaladnak bele lövedékekbe, állják el az utunkat, foglalják el a jobb (későbbi pályákon: egyedüli) fedezékeket. Ezt persze meg lehet kerülni azzal, hogy koopban játsszuk a játékot, de azért ezzel nem lehet egy ilyen hibát lerázni. A pályadizájn esetében is érezni az idő vasfogát, nem mondom, hogy soká éljenek a csőjátékok, de a kelleténél pont annyival sikerült több zsákutcába, nem helyes irányba elindulnom, hogy a dolog zavaróvá vált. És nem tudom eléggé áldani a checkpointokban lezajlott fejlődést sem, főleg mikor kiderül, hogy a legutóbbi mentés egy méretes (mondjuk legalább a legtöbb esetben átléphető) átvezető előtt történt.

Természetesen a multiplayer rész sem maradhatott a régiben és itt általánosságban tetszett, amit a Coalition művelt. A legnagyobb előrelépés mindenképp a képernyőfrissítési ráta feltekerése volt, a 60 fps nem csak az egyik legsimább multiplayer élményt adja, amit az elmúlt időszakban láttam, de valamennyire belenyúl a játék dinamikájába is, egyes fegyvereket (főleg azokat, melyeknél a pontos célzás létfontosságú, mint például a Torque Bow vagy a Longshot) lényegesen kényelmesebben lehet használni, valamint kicsit csökkenti a helyezkedés előnyét a reflexekkel szemben. Magába a lényegi játékmenetbe ezen kívül kevésbé nyúltak bele (bár az, hogy szemben a korábbi változattal most már nyolc irányba is lehet gurulni egészen finom újdonság), a finomítások inkább a háttérben zajlottak: dedikált szervereket kapunk, apró átalakításokat egy-egy pályán, hogy valamivel szimmetrikusabbak legyenek, egy egyszerűbb spectator módot, illetve olyan (egyébként Xbox One-n most először használt) fícsört, mint a LAN játék támogatása. És ugye illik megemlíteni, hogy a játék kapott egy jelentős mennyiségi frissítést is, nyolc játékmód, illetve tizenkilenc pálya várja a harcosokat.

A Coalition kitűnő munkát végzett a Gears of War Ultimate Edition esetében, szinte lehetetlen fogást találni a játékon. Szinte, mert azért maradtak benne olyan apróságok, melyek láttán érezni lehet, mennyit is fejlődött ez a stílus az elmúlt kilenc évben. Ettől függetlenül a Gears of War rajongóknak egyértelműen kötelező ez a változat, de nem csak nekik éri meg beruházni rá, hiszen novemberben a visszafelé kompatibilitás bekapcsolásakor a játék mellé ingyenesen megérkeznek a korábbi részek Xbox 360 verziói is, így annak is kitűnő bemelegítés lehet, aki csak most, ebben a generációban akar belekóstolni ebbe a sorozatba.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

18 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==