[Teszt] Grim Dawn

Grim Dawn

LotharFuchs Róbert2016.03.20. 16:39

A sietős olvasóknak van egy rövid kivonatom a Grim Dawnról: ha szeretted a Titan Questet, akkor ezt is imádni fogod. Ilyen egyszerű. Ugyanis az előbbit fejlesztő, azóta jobb létre szenderült Iron Lore két oszlopos tagja Crate Entertainment néven szervezte újra magát még 2008-ban, majd egy Kickstarter kampány keretein belül adtak egy újabb löketet a nekromantikus szeánsznak. Ma pedig örömmel jelenthetem, hogy a rituálé sikerrel járt: a Titan Quest lelke egy többé-kevésbé korhű testben talált új otthonra.

Persze első ránézésre azért akadnak különbségek. Az egyik például egyből szemet szúr: a görög mitológiai körítést egy saját világra cserélték. Az elvárható és kötelező fantasy klisék mellett akadnak éteri és démoni, pontosabban Chthonian, azaz Cthulhu mítoszbeli (úgy látszik ez a téma kísért engem mostanában) lények is, melyek örök küzdelmének új színtere az eleddig relatíve békés Cairn világa lett, mindezzel a kihalás szélére sodorva az emberi fajt. Ez a címadó esemény, mely magyarul a Marcona Hajnal (elnézést a verbális merényletért, több ilyen nem lesz).

Az egész játék koncepciója nem csak a régi alapokra, de egy nagyon rokonszenves elképzelésre is épít: technikailag nem korlátozza a játékost semmiben. Nincsenek központi szerverek, se mindig online struktúra, se az ezzel járó késleltetés vagy átmeneti elérhetetlenség, azonban van multiplayer, négy fős kooperatív formájában. Se másolásvédelem, se bankalapács, se season pass, se zsákbamacska, se villogó kozmetikai kiegészítő limitált kiadású üdítőital vásárlóinak. A hangsúly magán a játékon van, aminek bár evidensnek kéne lennie, jól tudjuk, hogy manapság egyáltalán nem az. Mindezt megfejelik egy 100 óra után is szolid játékmenettel, modolási lehetőséggel, meg egy korrekt árcédulával (25 euró), és kész is a vásárlóbarát, egyben példamutató recept.

Jelenleg hat kaszt áll rendelkezésre, azonban itt máris akad egy csavar, ami új lehet azoknak, akik nem ismerték az elődöt. Nevezetesen az, hogy 10. karakterszinten lehetőséged adódik egy második kaszt kiválasztására is. Nem kötelező, ugyanis mindegyik életképes akár magában is, de a változatosság jegyében ajánlott, és nem utolsósorban szórakoztató. A másik, műfajtársaitól szokatlan húzása (ami már a kezelőfelületet vizslatva is feltűnhet), hogy sok képességnek adtak teret. Konkrétan tizenkettő érhető el egyszerre a gyorsbillentyűkkel, és ha ez nem elég, megszerzett tárgyakkal, konstellációban (gyakorlatilag egy univerzális képesség-fa, túl a kasztok sajátjain) kinyitható, valamint fejlesztésekkel járó további egyedi (!) skillek építhetőek a karakteredbe. A bőség zavarát pedig azzal oldja fel, hogy ezek közül akad, amiket nem te, hanem a szituációk aktiválnak. Például alacsony életerő, kritikus csapás, és így tovább. Ebből már sejthetitek, hogy egy magasabb szintű, jól kigondolt karakter milyen tűzijátékra képes ekkora repertoárral. Mindennek ellenére a játékmenet konzisztens: a legkönnyebb fokozaton csak bemelegítesz, ahol igény szerint egy bármikor be- is kikapcsolható veterán funkcióval emelheted a téted. Ha ez kész, jöhet a közepes, ahol már valószínűleg elhasalsz párszor, a legnehezebben pedig vért izzadsz már szinte minden harcban, két halál között pedig azon lamentálsz, hogy veterán léted ellenére már megint hol rontottad el. És kell is agyalnod rajta, ugyanis magasabb szinteken a halált a keservesen összekapart tapasztalati pontok ezreinek levonással honorálja. Rideg!

Amiben viszont a Grim Dawn béna, az az első benyomás. A karakteranimációk elavultnak hatnak, képességek nélkül (vagy csak pár darabbal) pedig egy íztelen-bűztelen favágásnak tűnik az egész. Grafikailag az összképen ugyan sokat javít a kézzel összerakott, semennyire sem randomizált terep, azonban a régi motor le sem tagadhatná a korát. Ugyan egy ráncfelvarráson átesett, de ilyen téren aligha fog díjakat nyerni. Ezért is várná az ember, hogy akkor legalább tükörsimán fusson régebbi gépeken is, azonban sajnos még combosabb vasakon is framerate gondokkal küzd bizonyos helyszíneken / nagyobb tömegek esetében. Nem végzetes mértékben vagy mennyiségben, de olykor pont annyira zavaró, hogy a másodperc tört része alatt bekövetkező késesek miatt megmakkanj. Az új játékosokkal sem valami megértő: néhány mechanikára magadtól kell rájönnöd, nem fogja a kezed sehol. A leírások néhol hiányosak, eligazodni a térképen vagy feladatokban pedig nem olyan egyszerű, ha még új vagy Cairn világában. És ugyanilyen okok miatt például Titan Quest rajongóként is kb a 40. óra után döbbentem csak rá, hogy vetélytársaival ellentétben itt igenis komoly potenciál van a kovácsoltatásban, nem pedig egy kötelező, de üres díszlet. Ahogy egyszerű mutatók sincsenek arra, hogy melyik felszerelésed érdemes újra cserélni, magadnak kell kimatekoznod, és nem meglepődni, ha mondjuk 70-es szintűként is egy régi, 35-ös szintű csuka a legjobb választás. Nincsenek átvezető animációk, csak egy rövidke intro, valamint zenei téren is abszolút felejthető. Ezek azok a pontok, ahol érezhetően lefaragtak a költségekből, hogy arra koncentrálhassanak, amire szeretnének: az újrajátszhatósági értékre. Ebben viszont a három számjegyű játékórához közelítve azt kell mondjam, hogy jelesre vizsgáztak. Még úgy is, hogy kifejezetten szemét módon az esetek többségében a kasztodnak hasztalan, mégis nagyon ritka tárgyak dobálásával provokál (spoilermentes tipp: van rá egy részmegoldás, de utána kell olvasni).

És akkor nem is csűrném tovább, remélhetőleg letisztult a kép: az aRPG műfaj egy újabb gyöngyszemmel lett gazdagabb, amiről a pénzvisszafizetési garancia korában nulla kockázattal meggyőződhet bárki. A zsáner kedvelőinek erősen ajánlott, ha pedig hozzám hasonlóan szeretted a Titan Questet, vagy mondjuk kapzsi kiadó- / fejlesztőcég vagy, akkor a Grim Dawn kötelező tananyag.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

17 órája

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
1

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

1 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

3 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

3 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

4 napja
13

Heti megjelenések

5 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

6 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

7 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

7 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

8 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

9 napja
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

9 napja
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

9 napja
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==