[Teszt] Grim Dawn

Grim Dawn

LotharFuchs Róbert2016.03.20. 16:39

A sietős olvasóknak van egy rövid kivonatom a Grim Dawnról: ha szeretted a Titan Questet, akkor ezt is imádni fogod. Ilyen egyszerű. Ugyanis az előbbit fejlesztő, azóta jobb létre szenderült Iron Lore két oszlopos tagja Crate Entertainment néven szervezte újra magát még 2008-ban, majd egy Kickstarter kampány keretein belül adtak egy újabb löketet a nekromantikus szeánsznak. Ma pedig örömmel jelenthetem, hogy a rituálé sikerrel járt: a Titan Quest lelke egy többé-kevésbé korhű testben talált új otthonra.

Persze első ránézésre azért akadnak különbségek. Az egyik például egyből szemet szúr: a görög mitológiai körítést egy saját világra cserélték. Az elvárható és kötelező fantasy klisék mellett akadnak éteri és démoni, pontosabban Chthonian, azaz Cthulhu mítoszbeli (úgy látszik ez a téma kísért engem mostanában) lények is, melyek örök küzdelmének új színtere az eleddig relatíve békés Cairn világa lett, mindezzel a kihalás szélére sodorva az emberi fajt. Ez a címadó esemény, mely magyarul a Marcona Hajnal (elnézést a verbális merényletért, több ilyen nem lesz).

Az egész játék koncepciója nem csak a régi alapokra, de egy nagyon rokonszenves elképzelésre is épít: technikailag nem korlátozza a játékost semmiben. Nincsenek központi szerverek, se mindig online struktúra, se az ezzel járó késleltetés vagy átmeneti elérhetetlenség, azonban van multiplayer, négy fős kooperatív formájában. Se másolásvédelem, se bankalapács, se season pass, se zsákbamacska, se villogó kozmetikai kiegészítő limitált kiadású üdítőital vásárlóinak. A hangsúly magán a játékon van, aminek bár evidensnek kéne lennie, jól tudjuk, hogy manapság egyáltalán nem az. Mindezt megfejelik egy 100 óra után is szolid játékmenettel, modolási lehetőséggel, meg egy korrekt árcédulával (25 euró), és kész is a vásárlóbarát, egyben példamutató recept.

Jelenleg hat kaszt áll rendelkezésre, azonban itt máris akad egy csavar, ami új lehet azoknak, akik nem ismerték az elődöt. Nevezetesen az, hogy 10. karakterszinten lehetőséged adódik egy második kaszt kiválasztására is. Nem kötelező, ugyanis mindegyik életképes akár magában is, de a változatosság jegyében ajánlott, és nem utolsósorban szórakoztató. A másik, műfajtársaitól szokatlan húzása (ami már a kezelőfelületet vizslatva is feltűnhet), hogy sok képességnek adtak teret. Konkrétan tizenkettő érhető el egyszerre a gyorsbillentyűkkel, és ha ez nem elég, megszerzett tárgyakkal, konstellációban (gyakorlatilag egy univerzális képesség-fa, túl a kasztok sajátjain) kinyitható, valamint fejlesztésekkel járó további egyedi (!) skillek építhetőek a karakteredbe. A bőség zavarát pedig azzal oldja fel, hogy ezek közül akad, amiket nem te, hanem a szituációk aktiválnak. Például alacsony életerő, kritikus csapás, és így tovább. Ebből már sejthetitek, hogy egy magasabb szintű, jól kigondolt karakter milyen tűzijátékra képes ekkora repertoárral. Mindennek ellenére a játékmenet konzisztens: a legkönnyebb fokozaton csak bemelegítesz, ahol igény szerint egy bármikor be- is kikapcsolható veterán funkcióval emelheted a téted. Ha ez kész, jöhet a közepes, ahol már valószínűleg elhasalsz párszor, a legnehezebben pedig vért izzadsz már szinte minden harcban, két halál között pedig azon lamentálsz, hogy veterán léted ellenére már megint hol rontottad el. És kell is agyalnod rajta, ugyanis magasabb szinteken a halált a keservesen összekapart tapasztalati pontok ezreinek levonással honorálja. Rideg!

Amiben viszont a Grim Dawn béna, az az első benyomás. A karakteranimációk elavultnak hatnak, képességek nélkül (vagy csak pár darabbal) pedig egy íztelen-bűztelen favágásnak tűnik az egész. Grafikailag az összképen ugyan sokat javít a kézzel összerakott, semennyire sem randomizált terep, azonban a régi motor le sem tagadhatná a korát. Ugyan egy ráncfelvarráson átesett, de ilyen téren aligha fog díjakat nyerni. Ezért is várná az ember, hogy akkor legalább tükörsimán fusson régebbi gépeken is, azonban sajnos még combosabb vasakon is framerate gondokkal küzd bizonyos helyszíneken / nagyobb tömegek esetében. Nem végzetes mértékben vagy mennyiségben, de olykor pont annyira zavaró, hogy a másodperc tört része alatt bekövetkező késesek miatt megmakkanj. Az új játékosokkal sem valami megértő: néhány mechanikára magadtól kell rájönnöd, nem fogja a kezed sehol. A leírások néhol hiányosak, eligazodni a térképen vagy feladatokban pedig nem olyan egyszerű, ha még új vagy Cairn világában. És ugyanilyen okok miatt például Titan Quest rajongóként is kb a 40. óra után döbbentem csak rá, hogy vetélytársaival ellentétben itt igenis komoly potenciál van a kovácsoltatásban, nem pedig egy kötelező, de üres díszlet. Ahogy egyszerű mutatók sincsenek arra, hogy melyik felszerelésed érdemes újra cserélni, magadnak kell kimatekoznod, és nem meglepődni, ha mondjuk 70-es szintűként is egy régi, 35-ös szintű csuka a legjobb választás. Nincsenek átvezető animációk, csak egy rövidke intro, valamint zenei téren is abszolút felejthető. Ezek azok a pontok, ahol érezhetően lefaragtak a költségekből, hogy arra koncentrálhassanak, amire szeretnének: az újrajátszhatósági értékre. Ebben viszont a három számjegyű játékórához közelítve azt kell mondjam, hogy jelesre vizsgáztak. Még úgy is, hogy kifejezetten szemét módon az esetek többségében a kasztodnak hasztalan, mégis nagyon ritka tárgyak dobálásával provokál (spoilermentes tipp: van rá egy részmegoldás, de utána kell olvasni).

És akkor nem is csűrném tovább, remélhetőleg letisztult a kép: az aRPG műfaj egy újabb gyöngyszemmel lett gazdagabb, amiről a pénzvisszafizetési garancia korában nulla kockázattal meggyőződhet bárki. A zsáner kedvelőinek erősen ajánlott, ha pedig hozzám hasonlóan szeretted a Titan Questet, vagy mondjuk kapzsi kiadó- / fejlesztőcég vagy, akkor a Grim Dawn kötelező tananyag.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

22 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

1 napja
3

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

2 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

2 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

3 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

3 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

4 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

5 napja
5

Heti megjelenések

6 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

6 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

6 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

7 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

8 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

9 napja
12