[Teszt] FURI

FURI

Oldern2016.07.14. 19:45

//set me free

A kevesebb néha több. Ez az a mondás, amit nagyon nehéz a videojátékokkal kapcsolatban sikeresen alkalmazni, hiszen nem egyszer volt már példa arra, hogy fejlesztők túlkomplikálták játékuk egy-egy elemét, vagy épp ellenkezőleg: nem maradt felfedezésre váró mélység a felépített rendszerekben. A FURI mindent egyetlen lapra tett fel - erre.

A fejlesztők hipotézise a következő: ha egy hack'n'slash vagy épp egy shoot'em'up játék lényege az, hogy az egyes pályákon megszerzett tudást, gyakorlatot és tapasztalatot az adott pályák főellenségénél kell kamatoztatni, akkor ha eléggé feldúsítjuk a főellenségek elleni harcot, akkor a sima pályára és az előjátékra tulajdonképpen nincs is szükség. Nem árulok zsákbamacskát: úgy érzem, maximálisan sikerült nekik a bizonyítás a játékkal.

//what we fight for

Lövés, ütés, dodge és parry - erre a négy darab mechanikára építették fel a FURI egészét. Börtönéből frissen szabadult főhősöd ezekkel, és ezeknek felturbózott (a gombot hoszabban nyomva tartva tuningolod az adott képességet, magasabb sebzést és/vagy megtett távolságot érve el) változatával rendelkezel csupán, utadon pedig főellenfelek után újabb főellenfelek várnak majd, hogy a maguk darabjával építsék fel azt a kirakóst, amit a játék történetének - és a te szabadulásodnak - hívnak.

Ezekre az egyszerű alapokra építkezve minden ellenfelünk 5-6 fázisból álló csatával vár, az egyes fázisok pedig legalább 6-7 különböző támadásra, mechanikára építenek. Van, hogy a játék átcsap bullett hell shooterbe, ahol a jó árkád emlékekhez hasonlóan több tucat lövedéket kell kerülgetned, és van, hogy inkább a japán bunyós címek kardpárbajai jönnek szóba, ahol az utolsó utáni pillanatra hagyott blokkolás adja meg a felejthetetlen csúcspontját a harcoknak. És van, amikor a kettő veszélyesen szórakoztató módon keveredik.

A fázisokra bontott harcok dinamikája egészen különleges. Kezdetben simán elbuktam, és frusztráltan néztem magam elé: “ennyire gyenge lennék?”. Aztán koncentráltam, újra és újra nekifutottam - majd rájöttem, hogy sima akaraterővel ezt a játékot nem fogom tudni legyőzni. Mintákat kezdtem keresni, majd a minták mögött lyukakat találtam. Az ellenfél nagyobb támadásai után könnyebben sebezhető, az összeláncolt, sebzés nélkül bekapott támadások után elkezdek egyre hatékonyabban, egyre többet sebezni, a minták száma pedig véges, így egy idő után VALÓBAN kiismerhetem az ellenfeleket.

//make this right

És itt jön a Dark Souls jól ismert dinamikája. Elbízom magam. Bekapok egy találatot, majd még egyet. Már nem itt jár az agyam. Már a következő fázison agyalok, hiszen ott haltam meg. De ez még nem az a fázis. Kapkodni kezdek, és már ismét feljön a “Continue” felirat. Elcsendesítem az egóm, nekifutok újra. Megint tisztelem az ellenfelem, és tisztelem a mintáit: sikerrel járok.

A Furi NEM csaló. Tud néhol borzasztóan nehéz is lenni? Simán, attól függően hogy mennyire tartod magad profinak az ilyen jellegű játékokban. De igazságos a maga módján, és megadja a lehetőséget arra, hogy huncut módon megtörd az első pillanatra legyőzhetetlennek tűnő ellenfeleleket is? Igen.

// time to wake up

Próbálkozok, harcolok - és közben megüt valami. Synthwave, korunk egyik legnagyobb “ál-retro” zenei irányzata ad súlyt a mozdulatoknak. Sőt, ez itt (többek közt) Carpenter Brut, a műfaj egyik legismertebb előadója. Aztán persze tudatosul bennem, hogy az elvont átvezető animációk (ahogy az egyik harcból a másikba sétálunk), Nyúl Úr stílusos monológjai, és ez a túlvilági synthwave a világépítés nagyon is tudatos részei. A játék kicsit emlékeztet a cel shaded vonalra, de technikailag nem nevezném annak. Nem tudom, hogy minek kéne nevezzem, így csak úgy hívom: emlékezetes. Valóban az: a második pálya után már szinte el sem hiszem, hogy hogyan sikerült ennyire fantasztikus audiovizuális élménnyel párosítani a letisztult, tökéletesen irányítható, és valóban mély játékmenetet. Nem értem. Erre tényleg nem számítottam.

// my only chance

A FURI egy zseniálisan jól összerakott játék. Tudja, mire nincs szüksége (sallangra), és tudja hogy mivel kell az igazán hardcore embereket is megnyernie (speedrun-móddal, pl), és az első harctól az utolsóig egyedi helyszínekkel, fantasztikus zenékkel, és végig embert próbáló kihívással garantálja, hogy emlékezni fogok erre a kalandra évek múlva is. De, más “elvont, egyedi, emlékezetes” kalandokkal ellentétben itt mást is érzek. Nem fáradtam el tőle, nem érzem úgy, hogy ezt elrakni kell majd, valami polcra, nosztalgiázni pár év múlva. Ezt a játékot úgy akarom majd egyszer letenni, hogy a mesterévé válok. Ritka manapság az ilyesmi, legalábbis számomra.

*

A FURI egy olyan hack'n'slash-shoot'em'up hibrid, aminek nem nagyon van hiányossága. Lecsupaszított, egyszerű alapokra helyezett játékmenete képes komplex helyzeteket szülni, van benne mélység dögivel, és meghálálja az odafigyelést. Egyedi vizualitását roppant erőteljes zenékkel és effektekkel toldották meg, így téve közel tökéletessé az élményt. Egy új klasszikus született. *

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

2 órája
5

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

1 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

2 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

3 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

3 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

3 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

4 napja
1

Heti megjelenések

4 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

7 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

9 napja
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==