[Teszt] Get Even

Get Even

StingerCsere Krisztián Gábor2017.07.03. 19:00

Volt már rémálmotok? És amelyikben nem tudtátok, hogy mi a képzelet és mi a valóság? Akár igen, akár nem, a Get Even merőben új oldaláról mutatja be a pszichikai hadviselés, a paranoia és a megmagyarázhatatlan esetek kivizsgálásának módszertanát, így az előbbit átélni, utóbbit pedig megélni is segíthet. Feltéve persze, ha egy nyomasztó és ijesztő állapot elérése a cél.

A Necrovision és a Painkiller: Hell & Damnation nem túl barátságos környezetében edződött lengyel srácok játéka nem véletlen csúszott bő egy hónapot a manchesteri Ariana Grande koncert eseményei miatt: egy sokk bőven elég volt a briteknek, ez a játék pedig csak olaj lett volna a tűzre. A Get Evenben ugyanis minden megvan ahhoz, hogy behúzzon, lenyomjon és mindezek fényében még jól meg is szurkáljon: a történet kicsit hollywoodi, a megvalósítás viszont hathatós érzelmi töltettel játszik az idegeinkkel - olyannyira, hogy néha valóban nem tudjuk majd megkülönböztetni a valóságot a képzelettől.

A Get Even alapjaiban véve a horror-walking sim-féle irányzatot követi, melybe jelentős mennyiségű paranoid és hallucinogén mozzanatot csempésztek a lengyelek. Az olyan alapszintű mechanika, mint a fegyver nélküli lopakodás manapság önmagában már nem elrettentő erejű, kell egy megfelelő környezet is hozzá. Egy rothadó elhagyatott elmegyógyintézet a lepukkant szétgraffitizett falaival és a pszichológiailag ránk ható jellegével (rozsdás, enyésző környezet, gyilkos pszichopaták, nyikorgó és csapódó ajtók, megmagyarázhatatlan fizikai események, suhogó szél), illetve egy végtelenül depresszív, ám szándékosan adrenalinpumpáló audiofil élmény máris sokkal kecsegtetőbben hangzik. Szükség van még egy kíváncsivá tevő kusza sztorira, némi paranoiás képzelgésre és emlékezetkiesésre, plusz... ha nem kap a játékos sikítófrászt már az elején, akkor egy bombasztikus gyújtópontra is. Utóbbi esetünkben egy lidérces rémálom, amelyben főhősünk, Black Cole megmaradt emlékfoszlányai közt ragadva próbál arra fényt deríteni, hogy a megfogható cél közelségében miért és kivel szemben vallott egyáltalán kudarcot.

A Get Even szinte mindent megtesz azért, hogy semmit és ugyanakkor mindent elhiggyünk neki: a látvány, a hanghatások és a hathatós körítés segít elveszni a történetben, amely gyermeki könnyedséggel kuszálja össze a szálakat annak ellenére, hogy a titokzatos RED fedőnevű „jótevőnk” a fejünkben szép lassan (bár összefüggéstelenül és titokzatosan) adagolja helyszínről-helyszínre az információkat. Cole, veterán zsoldosból testőri-nyomozói területre tévedt főhősünk utolsó emléke egy Blair Witch Project-szerű házban megtalált leányzó, akit fogva tartói alaposan helyben hagytak, mi több, a biztonság kedvéért egy bombával is elláttak. Cole az utolsó pillanatban kudarcot vall, és a következő emlékképe már egy elhagyatott gyárterület és egy elmegyógyintézet környékéről származik. Rémeket lát, hallucinál és a hangok a fejében arról árulkodnak, hogy talán nem is a saját testében van, és a gondolatai valójában nem is az övéi - így lépésről-lépésre próbálja összeszedni, hogy mi is történhetett egy olyan világban, ahol a valóság szinte összemosódik a képzelt paranoia téveszméivel.

Az egyes emlékképek helyszínei mind egy-egy visszaemlékező pontját jelentik a fő cselekménynek. A virtuális valóság, az ipari kémkedés és a rendőri intézkedések, vagy az izgalmas hajtóvadászat-szerű missziók-közti elmegyógyintézet-szekciók suttogó rémálomként térnek vissza, ahol egyre mélyebbre jutunk a sztori felgöngyölítésében. Olyan, akár egy pszichedelikus kirakó, ahol a paranoiás jelenetek közepette azért mindig a helyére kerül egy-egy újabb darabka. A formula kiválóan működik, minél jobban próbálsz koncentrálni a cselekményekre, annál több megmagyarázhatatlan dolog történik a környezettel: újabb és újabb logikai feladványok, képzelt átjárók, ajtók, rémisztgető ellenfelek bukkannak fel teljesen valószínűtlen helyeken, olykor valóban szívroham-gyanús közegben. Csak a játékosok múlik, hoy a Cole-nál található mobiltelefon funkcióit használva (UV fény, hődetektor, szkenner, és Mr. RED baljós üzenetei) hogyan jut át az egyes akadályokon és vállalja-e a döntései kimenetelét.

Némely esetben a tetteinknek ugyanis súlya van, így nem biztos, hogy mindig a játék által sugallt megoldás lesz a menekülés csúcsa, sőt: sokszor a büntetés talán jobb megoldás, mint az ésszerűnek tűnő akcióterv.

Alapjaiban véve a játék egy walking-horror sim, így a lopakodós, rejtőzködős gameplay picit túlsúlyban van a fegyverekkel szemben, mi több, a környezeti hatások gyakorta nem engedik hosszú ideig a bújkálást és szándékosan idéznek elő ilyenkor valamilyen eseményt. A lövöldözés amúgy teljesen korrekt, nem irritálóan vészes és nem is trial & error szintű, de az ellenfelek kissé gyengécske intelligenciájához mérten nem is annyira szórakoztató. A játék is büntet az indokolatlan gyilkolászásért, így a fegyverek használata még egyfajta bűnösséget is sugároz.

Egyetlen kivétel van csupán, ez pedig a cselekménybe is beépülő CornerGun, amely a puskacsövet és a hődetektort bekapcsolva akár még a sarkon kidugva is leszedi a gyanútlan ellenfeleket. Talán ez a legerősebb és leghatásosabb fejleszthető fegyver, bár végig az az érzésem volt, hogy a CornerGun inkább amolyan techie-kötelező dolog, mivel a használatát elsajátítva túlontúl erőssé teszi Cole-t és amúgy is elég galád dolgokat lehet vele művelni... Nem beszélve a már említett büntetésről, így szvsz élvezetesebb az eszünkre és a lopakodásra építeni, mintsem a nyers erőre hagyatkozni.

Valójában a Get Even remekül konspirál az egyes sztori elemekkel: a rémisztgető és kiszámíthatatlan gameplayben szinte felüdülés, ha a kirakós egy újabb darabja a helyére kerül, a többi viszont inkább időpocsékolásnak és eltévelyedésnek hat, akárcsak az ellentmondásokba taszító családi emlékkép-bevillanások, amelyek totál összezavarják a játékost. Kár, hogy a dupla-csavarok, a keresztfonalak és a nyomozás tüzében a játék vége olyan... [...] ... lett a tipikus „sokat markol, keveset fog” befejezéssel.

Spoiler nélkül természetesen, a játékban rengeteg potenciál van, de a középszerű és nagyképű beszólások, a gyengécske AI, a felesleges, és zavaró családi dráma, illetve a cél szem elől vesztése kicsit negatívan hat a megítélés szempontjából. A játékba végül nem került be az Oculus és a VR támogatás, de ettől eltekintve a pszichedelikus és paranoiát sugalló körítésével, a brutális hatást gyakorló hangeffektjeivel és zenei foszlányaival a Get Even igazi színfolt a szürreális nyomozós játékok palettáján.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

PlayStation Plus: a júniusi hármas

Valamint a Days of Play idei meglepetései! Game Catalog extra címek. Klasszikusok. Próbaverziók. Lássuk mi vár ránk a következő napokban!

15 órája
2

Death Stranding 2 teaser, Davy X Jones bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Nakwon: Last Paradise, Tekken 8, WRC X Nacon.

23 órája
9

Heti megjelenések

1 napja
5

The Precinct - Felülnézetes rendőr-klisé

Milyen a felülnézetes rendőrösdi, ha inverz GTA-ként gurul be a játékosok képernyőjére? A The Precinct erre a kérdésre keresi a választ!

2 napja
7

Elden Ring mozi - ez történt pénteken

Továbbá: Metal Gear Solid Δ: Snake Eater, Chrono Odyssey.

3 napja
10

Warhammer 40000 bejelentések - ez történt csütörtökön

Benne: Stellar Blade, Scratch the Cat, Embracer Group, Monster Hunter Wilds, Warhammer 40,000: Dark Heresy, Warhammer 40,000: Boltgun – Words of Vengeance, Warhammer 40,000: Boltgun II, Warhammer 40,000: Dawn of War – Definitive Edition, Warhammer 40,000: Space Marine II, Warhammer 40,000: Space Marine – Master Crafted Edition.

4 napja
2

Ebola Village – #nemazafalu

Az Ebola Village egy Szovjetunióban játszódó túlélőhorror, aminek a középpontjában az ebola egy új, különösen szívós és kiemelten fertőző mutációja áll. Resi áthallások? Faluban lófráló mutánsok? Lássuk, hogy mit tud az Ebolafalu.

5 napja
2

Game Pass: mozgolódás május második felében

A tavalyi év egyik legkiválóbb alkotása volt a Metaphor ReFantazio, de mellette több premier cím is érkezik hamarosan a szolgáltatás kínálatába.

5 napja
7

Jön a Hellblade II PS5-verziója, új Rayman a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Stars, Castle of Heart: Retold, Transport Fever 3, Critical Shift, Mukti, Fruitbus, Somber Echoes.

5 napja
9

Helldivers 2 frissítés, mozgásban a Syberia Remastered – ez történt kedden

Továbbá: Doom: The Dark Ages, The Wandering Village, tinyBuild Connect, to a T.

6 napja
26

Onimusha 2: Samurai's Destiny

Néhány héttel ezelőtt publikált előzetesünkből már megtudhattátok, miben több az Onimusha 2: Samurai’s Destiny újrakiadása, mint a 2002-es eredeti, így az objektív köröket már letudtuk. Most azonban eljött a teszt ideje.

7 napja
6

Commandos: Origins

A Commandos az ezredforduó környékén megért még két-három részt, expanziót, mellékágat, klónt... Aztán a műfaj visszaszorult a fősodorból, és mára alig pár képviselő maradt. Most itt a lehetőség, hogy a kommandósok visszatérjenek és újra hódítsanak! Teszt!

7 napja
10

Syberia Remastered bejelentés, Gamescomra megy a Nintendo – ez történt hétfőn

Továbbá: Anno 117: Pax Romana, Chrono Odyssey, Missile Command Delta.

7 napja
1

Ian Livingstone - A Gyíkkirály szigete

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat egy újabb darabbal, "A Gyíkkirály szigetével" Ian Livingstone-tól.

8 napja
10

Heti megjelenések

8 napja
6

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

2025.05.17.
1

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

2025.05.17.
2

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

2025.05.16.
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2025.05.15.
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

2025.05.15.
20