[Teszt] Get Even

Get Even

StingerCsere Krisztián Gábor2017.07.03. 19:00

Volt már rémálmotok? És amelyikben nem tudtátok, hogy mi a képzelet és mi a valóság? Akár igen, akár nem, a Get Even merőben új oldaláról mutatja be a pszichikai hadviselés, a paranoia és a megmagyarázhatatlan esetek kivizsgálásának módszertanát, így az előbbit átélni, utóbbit pedig megélni is segíthet. Feltéve persze, ha egy nyomasztó és ijesztő állapot elérése a cél.

A Necrovision és a Painkiller: Hell & Damnation nem túl barátságos környezetében edződött lengyel srácok játéka nem véletlen csúszott bő egy hónapot a manchesteri Ariana Grande koncert eseményei miatt: egy sokk bőven elég volt a briteknek, ez a játék pedig csak olaj lett volna a tűzre. A Get Evenben ugyanis minden megvan ahhoz, hogy behúzzon, lenyomjon és mindezek fényében még jól meg is szurkáljon: a történet kicsit hollywoodi, a megvalósítás viszont hathatós érzelmi töltettel játszik az idegeinkkel - olyannyira, hogy néha valóban nem tudjuk majd megkülönböztetni a valóságot a képzelettől.

A Get Even alapjaiban véve a horror-walking sim-féle irányzatot követi, melybe jelentős mennyiségű paranoid és hallucinogén mozzanatot csempésztek a lengyelek. Az olyan alapszintű mechanika, mint a fegyver nélküli lopakodás manapság önmagában már nem elrettentő erejű, kell egy megfelelő környezet is hozzá. Egy rothadó elhagyatott elmegyógyintézet a lepukkant szétgraffitizett falaival és a pszichológiailag ránk ható jellegével (rozsdás, enyésző környezet, gyilkos pszichopaták, nyikorgó és csapódó ajtók, megmagyarázhatatlan fizikai események, suhogó szél), illetve egy végtelenül depresszív, ám szándékosan adrenalinpumpáló audiofil élmény máris sokkal kecsegtetőbben hangzik. Szükség van még egy kíváncsivá tevő kusza sztorira, némi paranoiás képzelgésre és emlékezetkiesésre, plusz... ha nem kap a játékos sikítófrászt már az elején, akkor egy bombasztikus gyújtópontra is. Utóbbi esetünkben egy lidérces rémálom, amelyben főhősünk, Black Cole megmaradt emlékfoszlányai közt ragadva próbál arra fényt deríteni, hogy a megfogható cél közelségében miért és kivel szemben vallott egyáltalán kudarcot.

A Get Even szinte mindent megtesz azért, hogy semmit és ugyanakkor mindent elhiggyünk neki: a látvány, a hanghatások és a hathatós körítés segít elveszni a történetben, amely gyermeki könnyedséggel kuszálja össze a szálakat annak ellenére, hogy a titokzatos RED fedőnevű „jótevőnk” a fejünkben szép lassan (bár összefüggéstelenül és titokzatosan) adagolja helyszínről-helyszínre az információkat. Cole, veterán zsoldosból testőri-nyomozói területre tévedt főhősünk utolsó emléke egy Blair Witch Project-szerű házban megtalált leányzó, akit fogva tartói alaposan helyben hagytak, mi több, a biztonság kedvéért egy bombával is elláttak. Cole az utolsó pillanatban kudarcot vall, és a következő emlékképe már egy elhagyatott gyárterület és egy elmegyógyintézet környékéről származik. Rémeket lát, hallucinál és a hangok a fejében arról árulkodnak, hogy talán nem is a saját testében van, és a gondolatai valójában nem is az övéi - így lépésről-lépésre próbálja összeszedni, hogy mi is történhetett egy olyan világban, ahol a valóság szinte összemosódik a képzelt paranoia téveszméivel.

Az egyes emlékképek helyszínei mind egy-egy visszaemlékező pontját jelentik a fő cselekménynek. A virtuális valóság, az ipari kémkedés és a rendőri intézkedések, vagy az izgalmas hajtóvadászat-szerű missziók-közti elmegyógyintézet-szekciók suttogó rémálomként térnek vissza, ahol egyre mélyebbre jutunk a sztori felgöngyölítésében. Olyan, akár egy pszichedelikus kirakó, ahol a paranoiás jelenetek közepette azért mindig a helyére kerül egy-egy újabb darabka. A formula kiválóan működik, minél jobban próbálsz koncentrálni a cselekményekre, annál több megmagyarázhatatlan dolog történik a környezettel: újabb és újabb logikai feladványok, képzelt átjárók, ajtók, rémisztgető ellenfelek bukkannak fel teljesen valószínűtlen helyeken, olykor valóban szívroham-gyanús közegben. Csak a játékosok múlik, hoy a Cole-nál található mobiltelefon funkcióit használva (UV fény, hődetektor, szkenner, és Mr. RED baljós üzenetei) hogyan jut át az egyes akadályokon és vállalja-e a döntései kimenetelét.

Némely esetben a tetteinknek ugyanis súlya van, így nem biztos, hogy mindig a játék által sugallt megoldás lesz a menekülés csúcsa, sőt: sokszor a büntetés talán jobb megoldás, mint az ésszerűnek tűnő akcióterv.

Alapjaiban véve a játék egy walking-horror sim, így a lopakodós, rejtőzködős gameplay picit túlsúlyban van a fegyverekkel szemben, mi több, a környezeti hatások gyakorta nem engedik hosszú ideig a bújkálást és szándékosan idéznek elő ilyenkor valamilyen eseményt. A lövöldözés amúgy teljesen korrekt, nem irritálóan vészes és nem is trial & error szintű, de az ellenfelek kissé gyengécske intelligenciájához mérten nem is annyira szórakoztató. A játék is büntet az indokolatlan gyilkolászásért, így a fegyverek használata még egyfajta bűnösséget is sugároz.

Egyetlen kivétel van csupán, ez pedig a cselekménybe is beépülő CornerGun, amely a puskacsövet és a hődetektort bekapcsolva akár még a sarkon kidugva is leszedi a gyanútlan ellenfeleket. Talán ez a legerősebb és leghatásosabb fejleszthető fegyver, bár végig az az érzésem volt, hogy a CornerGun inkább amolyan techie-kötelező dolog, mivel a használatát elsajátítva túlontúl erőssé teszi Cole-t és amúgy is elég galád dolgokat lehet vele művelni... Nem beszélve a már említett büntetésről, így szvsz élvezetesebb az eszünkre és a lopakodásra építeni, mintsem a nyers erőre hagyatkozni.

Valójában a Get Even remekül konspirál az egyes sztori elemekkel: a rémisztgető és kiszámíthatatlan gameplayben szinte felüdülés, ha a kirakós egy újabb darabja a helyére kerül, a többi viszont inkább időpocsékolásnak és eltévelyedésnek hat, akárcsak az ellentmondásokba taszító családi emlékkép-bevillanások, amelyek totál összezavarják a játékost. Kár, hogy a dupla-csavarok, a keresztfonalak és a nyomozás tüzében a játék vége olyan... [...] ... lett a tipikus „sokat markol, keveset fog” befejezéssel.

Spoiler nélkül természetesen, a játékban rengeteg potenciál van, de a középszerű és nagyképű beszólások, a gyengécske AI, a felesleges, és zavaró családi dráma, illetve a cél szem elől vesztése kicsit negatívan hat a megítélés szempontjából. A játékba végül nem került be az Oculus és a VR támogatás, de ettől eltekintve a pszichedelikus és paranoiát sugalló körítésével, a brutális hatást gyakorló hangeffektjeivel és zenei foszlányaival a Get Even igazi színfolt a szürreális nyomozós játékok palettáján.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
22

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==