[Teszt] Black Mirror

Black Mirror

StingerCsere Krisztián Gábor2017.12.15. 17:30

Még a Gamescom forgatagában bújt belém a kisördög, hogy a THQ Nordic (aki utólag visszagondolva igazán termékeny volt a játékaik felhozatalát illetően) misztikus thriller kalandjátékát látnom kell - bár ebben valószínűleg nagy szerepe volt a zárt ajtós prezentációnak is, amely az első másfél óra egy különösen izgalmas pillanatából ragadott ki egy-egy izmosabb jelenetet.

Az időközben megjelent Black Mirror - bár egy 2003-as játék újragondolása -mégsem emiatt, sokkal inkább a setupja révén foghatja meg azokat, akik nem feltétlen a lövöldözésben, hanem inkább egy Eternal Darkness-szerű megközelítésben keresik a szórakozást. Mivel a nyomozós-rejtélymegoldós zsáner alá eső játékokban nem igazán tobzódhatunk manapság, és a Black Mirrort jegyző KING Art Games is letett már az asztalra ezt-azt (nekik köszönhető pl. a Book of Unwritten Tales, vagy a kurrens King's Quest), megszavaztam neki a bizalmat és a szokásostól eltérően a női kezek lágy játékaként lestem bele alaposabban a Gordon-ház rejtélye mögé.

A játék az 1900-as években egész pontosan 1926-ban Skótföldén játszódik, ahol a kalandvágyó David Gordon épp Indiából tart hazafelé, hogy apjának gyanús halála körül szaglászva egyidejűleg meglátogassa az ősi család hagyatékaként fennálló Gordon-kúriát. Mint ahogy az ilyen történeteknél általában lenni szokott, gyanúsan sok a kérdőjel övezi az eseményt nem beszélve a furcsa rokonokról, akik a kor szellemének megfelelő hűvös üdvözletükön kívül nem sok melegséggel kedveskednek az újdonsült lakónak. A KING Art amúgy remekül eltalálta a szereplőgárdát, kezdve a hideg nemes nagynénitől a vak és elsőre ijesztő kertészen át a komornyikig, akik egytől-egyik a klasszikus osztályait testesítik meg a kor szellemének. Persze az ódon, komor és sötét kastély falairól hamar kiderül, hogy valami nagyon nem stimmel a Gordon-fiú felmenői körül, és a szellemjárta flashbackekkel tarkított, kicsit ijesztő, kicsit hűvös környezetnek hála egész hamar bele lehet rázódni a kíváncsiságot gerjesztő nyomozósdiba.

A játék alapvetően egy statikus perspektívával játszó walking-sim azzal a különbséggel, hogy az interakciókban jórészt logikai feladványokkal, és vizsgálódásokkal múlatjuk majd ez az időt. A párbeszédek feleletválasztós megoldásai nem igazán viszik másik irányba a történetet, inkább afféle interaktív mozinak tekinthetőek, amelyek szépen triggerelik a szkript következő fontosabb eseményeit. Akár egy tipikus Sherlock Holmes játékban, itt is a különböző furmányos logikai feladványokra és puzzlékra helyeződik a hangsúly, amelyből sajnos nincs túl sok - igaz, amelyekkel találkozunk, azok legalább érdekesek, és a bonyolultabbak több apró felvonáson keresztül vezetik győzelemre a játékost, ezáltal felfedve a kastély újabb, addig elérhetetlennek tűnt helyszíneit. A fellelhető feljegyzések, elejtett mondatok, fotódarabok, kulcsok és megvizsgálandó egyéb tárgyak árnyékában eleinte kusza, aztán szépen kitisztuló történet bontakozik ki a játékos előtt, így tartalmi szempontból ezt az aspektust jó eredménnyel hozza a Black Mirror.

Az egyik legnagyobb kérdőjel a játékkal kapcsolatban, hogy vajon miért nem találkozunk több szuper feladvánnyal - az introban látható szertartás és a misztikus körítés szinte ordított volna még egyszer ennyi logikai feladványért, nem beszélve a végkifejlet előtti képzelgésekkel tarkított tárgykeresgetős megoldásokról, amely nagyon olcsó trükknek hat a hét-nyolc órányi oknyomozás margóján. Az sem világos, hogy a párbeszédek minősége miért ennyire hullámzó: bár a karakterek jellemvilága elég sajátos, a velük történő beszélgetések alkalmasint megindítóak, vagy épp informatívak... előfordul viszont, hogy a párbeszéd opciói durva hiányérzetet keltenek, és a magától értetődő kérdés egyszerűen nincs a lehetőségek között. A játékmenetre egyébként nem aggatnám rá a rémisztő jelzőt, mert bár a meglepetés és a félelem mindvégig megbújik a történetvezetésben, egy-két jelenéstől eltekintve inkább a főhős saját kétségeinek eloszlatására és a felmenő nemesek sötét titkaira és rejtélyeire helyezi a hangsúlyt. Ez a fajta vonalvezetés felettébb előnyös azok számára, akik elsősorban nem a gyors lefolyású és intenzív játékokat, sokkal inkább a higgadt, de magával ragadó történeteket részesítik előnyben (némi QTE mechanizmussal megfejelve, persze.)

A másik probléma (és ez a súlyosabbik, ami eléggé mélybe rántja szegény játékot) a technikai megvalósítás maga. Itt első sorban nem a Black Mirror külcsínjéről van szó, mert az olyan amilyen - egy noir-szerű hideg stílus, amelyben különösen jól néznek ki a fény-árnyék játékok, vagy a kissé szikár karakterek. A gondok inkább inkább a játékélményét folyton mérgező negatívumokból fakadnak, melyekből az egyik legfontosabb az irányítás maga: esetlen, béna, lassú, és pontatlan. Egy olyan játéknál, amely alapvetően a felfedezésre, a körültekintésre és vizsgálódásra épít, a folyton akadályokba történő ütközés, beakadás nem igazán megengedhető. Az emlékképek felvillanása közbeni szükséges akciójelenetek is sérülnek ezáltal, így nem egyszer kellett csak azért háromszor-négyszer megismételni egy nagyobb mérföldkőnek számító víziót, mert lehetetlen volt elsőre normálisan elkapni a benne rejlő kulcsfontosságú mozzanatot - így rendszerint Game Over lett az eredmény. A másik probléma a V-sync teljes hiánya, így a nagy belső terek kamerás körbetekintésénél folyamatosan szétesik vízszintesen a kép - persze sokszor az animáció is darabos, így teljesen szétesik az összhatás. Ezt a kombót még tetézi a szobák közti érthetetlenül hosszú töltési idő is, amely főként a játék elején tudja lezsibbasztani az agyat, mikor még nem ismerjük töviről-hegyire a kúria belső elrendezését. Még szerencse, hogy a komolyabb hiányosságokat folyamatosan foltozgatják a fejlesztők, ám még így is jócskán maradt szemet szúró hiányosság.

Kicsit sajnálom a Black Mirrort, mert alapvetően egy játékra inspiráló izgalmas és érdekes sztorit hozó kalandjátékról van szó, amely a sajátos játékmenetével és az érdekes logikai feladványaival igazi hiánypótló alkotás lehetett volna a karácsonyi forgatag idején. Aki túl tud lendülni a technikai hiányosságokon és képes úgy tekinteni a 2017-es inkarnációra, mint egy fordulatokkal teli izgalmas könyvre, annak nagyon szórakoztató lesz az a nyolc-tíz óra, amit a Gordon família és a Fekete Tükör titkának megfejtésével nyerhet. Első videójátékos élménynek még így is ajánlható, így bátran próbálkozhattok vele a gyengébbik nemnél is.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

1 órája
2

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

16 órája
1

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

1 napja
8

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

2 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

2 napja
19

Heti megjelenések

3 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

5 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

5 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

5 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

6 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

6 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

7 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

7 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

8 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

8 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

8 napja
49

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

8 napja
10

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

9 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

9 napja
4

Heti megjelenések

2025.05.05.
5