[Teszt] Black Mirror

Black Mirror

StingerCsere Krisztián Gábor2017.12.15. 17:30

Még a Gamescom forgatagában bújt belém a kisördög, hogy a THQ Nordic (aki utólag visszagondolva igazán termékeny volt a játékaik felhozatalát illetően) misztikus thriller kalandjátékát látnom kell - bár ebben valószínűleg nagy szerepe volt a zárt ajtós prezentációnak is, amely az első másfél óra egy különösen izgalmas pillanatából ragadott ki egy-egy izmosabb jelenetet.

Az időközben megjelent Black Mirror - bár egy 2003-as játék újragondolása -mégsem emiatt, sokkal inkább a setupja révén foghatja meg azokat, akik nem feltétlen a lövöldözésben, hanem inkább egy Eternal Darkness-szerű megközelítésben keresik a szórakozást. Mivel a nyomozós-rejtélymegoldós zsáner alá eső játékokban nem igazán tobzódhatunk manapság, és a Black Mirrort jegyző KING Art Games is letett már az asztalra ezt-azt (nekik köszönhető pl. a Book of Unwritten Tales, vagy a kurrens King's Quest), megszavaztam neki a bizalmat és a szokásostól eltérően a női kezek lágy játékaként lestem bele alaposabban a Gordon-ház rejtélye mögé.

A játék az 1900-as években egész pontosan 1926-ban Skótföldén játszódik, ahol a kalandvágyó David Gordon épp Indiából tart hazafelé, hogy apjának gyanús halála körül szaglászva egyidejűleg meglátogassa az ősi család hagyatékaként fennálló Gordon-kúriát. Mint ahogy az ilyen történeteknél általában lenni szokott, gyanúsan sok a kérdőjel övezi az eseményt nem beszélve a furcsa rokonokról, akik a kor szellemének megfelelő hűvös üdvözletükön kívül nem sok melegséggel kedveskednek az újdonsült lakónak. A KING Art amúgy remekül eltalálta a szereplőgárdát, kezdve a hideg nemes nagynénitől a vak és elsőre ijesztő kertészen át a komornyikig, akik egytől-egyik a klasszikus osztályait testesítik meg a kor szellemének. Persze az ódon, komor és sötét kastély falairól hamar kiderül, hogy valami nagyon nem stimmel a Gordon-fiú felmenői körül, és a szellemjárta flashbackekkel tarkított, kicsit ijesztő, kicsit hűvös környezetnek hála egész hamar bele lehet rázódni a kíváncsiságot gerjesztő nyomozósdiba.

A játék alapvetően egy statikus perspektívával játszó walking-sim azzal a különbséggel, hogy az interakciókban jórészt logikai feladványokkal, és vizsgálódásokkal múlatjuk majd ez az időt. A párbeszédek feleletválasztós megoldásai nem igazán viszik másik irányba a történetet, inkább afféle interaktív mozinak tekinthetőek, amelyek szépen triggerelik a szkript következő fontosabb eseményeit. Akár egy tipikus Sherlock Holmes játékban, itt is a különböző furmányos logikai feladványokra és puzzlékra helyeződik a hangsúly, amelyből sajnos nincs túl sok - igaz, amelyekkel találkozunk, azok legalább érdekesek, és a bonyolultabbak több apró felvonáson keresztül vezetik győzelemre a játékost, ezáltal felfedve a kastély újabb, addig elérhetetlennek tűnt helyszíneit. A fellelhető feljegyzések, elejtett mondatok, fotódarabok, kulcsok és megvizsgálandó egyéb tárgyak árnyékában eleinte kusza, aztán szépen kitisztuló történet bontakozik ki a játékos előtt, így tartalmi szempontból ezt az aspektust jó eredménnyel hozza a Black Mirror.

Az egyik legnagyobb kérdőjel a játékkal kapcsolatban, hogy vajon miért nem találkozunk több szuper feladvánnyal - az introban látható szertartás és a misztikus körítés szinte ordított volna még egyszer ennyi logikai feladványért, nem beszélve a végkifejlet előtti képzelgésekkel tarkított tárgykeresgetős megoldásokról, amely nagyon olcsó trükknek hat a hét-nyolc órányi oknyomozás margóján. Az sem világos, hogy a párbeszédek minősége miért ennyire hullámzó: bár a karakterek jellemvilága elég sajátos, a velük történő beszélgetések alkalmasint megindítóak, vagy épp informatívak... előfordul viszont, hogy a párbeszéd opciói durva hiányérzetet keltenek, és a magától értetődő kérdés egyszerűen nincs a lehetőségek között. A játékmenetre egyébként nem aggatnám rá a rémisztő jelzőt, mert bár a meglepetés és a félelem mindvégig megbújik a történetvezetésben, egy-két jelenéstől eltekintve inkább a főhős saját kétségeinek eloszlatására és a felmenő nemesek sötét titkaira és rejtélyeire helyezi a hangsúlyt. Ez a fajta vonalvezetés felettébb előnyös azok számára, akik elsősorban nem a gyors lefolyású és intenzív játékokat, sokkal inkább a higgadt, de magával ragadó történeteket részesítik előnyben (némi QTE mechanizmussal megfejelve, persze.)

A másik probléma (és ez a súlyosabbik, ami eléggé mélybe rántja szegény játékot) a technikai megvalósítás maga. Itt első sorban nem a Black Mirror külcsínjéről van szó, mert az olyan amilyen - egy noir-szerű hideg stílus, amelyben különösen jól néznek ki a fény-árnyék játékok, vagy a kissé szikár karakterek. A gondok inkább inkább a játékélményét folyton mérgező negatívumokból fakadnak, melyekből az egyik legfontosabb az irányítás maga: esetlen, béna, lassú, és pontatlan. Egy olyan játéknál, amely alapvetően a felfedezésre, a körültekintésre és vizsgálódásra épít, a folyton akadályokba történő ütközés, beakadás nem igazán megengedhető. Az emlékképek felvillanása közbeni szükséges akciójelenetek is sérülnek ezáltal, így nem egyszer kellett csak azért háromszor-négyszer megismételni egy nagyobb mérföldkőnek számító víziót, mert lehetetlen volt elsőre normálisan elkapni a benne rejlő kulcsfontosságú mozzanatot - így rendszerint Game Over lett az eredmény. A másik probléma a V-sync teljes hiánya, így a nagy belső terek kamerás körbetekintésénél folyamatosan szétesik vízszintesen a kép - persze sokszor az animáció is darabos, így teljesen szétesik az összhatás. Ezt a kombót még tetézi a szobák közti érthetetlenül hosszú töltési idő is, amely főként a játék elején tudja lezsibbasztani az agyat, mikor még nem ismerjük töviről-hegyire a kúria belső elrendezését. Még szerencse, hogy a komolyabb hiányosságokat folyamatosan foltozgatják a fejlesztők, ám még így is jócskán maradt szemet szúró hiányosság.

Kicsit sajnálom a Black Mirrort, mert alapvetően egy játékra inspiráló izgalmas és érdekes sztorit hozó kalandjátékról van szó, amely a sajátos játékmenetével és az érdekes logikai feladványaival igazi hiánypótló alkotás lehetett volna a karácsonyi forgatag idején. Aki túl tud lendülni a technikai hiányosságokon és képes úgy tekinteni a 2017-es inkarnációra, mint egy fordulatokkal teli izgalmas könyvre, annak nagyon szórakoztató lesz az a nyolc-tíz óra, amit a Gordon família és a Fekete Tükör titkának megfejtésével nyerhet. Első videójátékos élménynek még így is ajánlható, így bátran próbálkozhattok vele a gyengébbik nemnél is.

A játékot Xbox One platformon teszteltük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

1 órája
1

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

2 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

2 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

3 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

4 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

5 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

6 napja
13

Heti megjelenések

7 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

9 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

2024.04.19.
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==