[Teszt] Night in the Woods

Night in the Woods

mcmackoGéczy Attila2018.01.14. 21:16

Egy vallomással kell kezdenem a Night in the Woods kritikáját. A játék 2017 februárjában jelent meg PS4 és PC platformokra, de nem ez a szomorú, hanem az a tény, hogy akkor sajnos teljes szerkesztőségileg lemaradtunk róla. A mostani írásunknak a késleltetett Xbox One változat megjelenése adta apropóját, és „jobb későn, mint soha alapon” neki is estünk a cipőbambuló Mae Borowski kalandjainak. Kalandokról kell beszélnünk, hiszen a NitW egy narratív kalandjáték, még akkor is, ha egy platformer álruhája mögé van elrejtve. Sőt, bizonyos szempontból a kalandjáték is túlzó fogalom, hiszen a klasszikus tárgyhasználat, vagy logikai feladványok teljes mértékben hiányoznak a történetből. Egy-két ponton a játékos ráadásul a cselekmény jelenlétét is megkérdőjelezi majd. De a másik oldalon lesz sok-sok okos dialógus, jellemrajz, társadalomkritika, atmoszféraépítés, és rengeteg más olyan elem, amivel még a szűkebb értelemben vett zsáner eddigi urai sem mindig mertek kacérkodni.

Mae Borowski huszonpár éves fiatal, aki a főiskolai éveit alaposan elbaltázza. Hogy az iskola nem való Mae-nek, vagy Mae nem való az iskolának, az szinte mindegy is. Mae kibukik a diploma megszerzése előtt, és úgy dönt, hazatér szülővárosába, Possum Springsbe. A visszatérés nem is történhet fennforgások nélkül: a szülei elfelejtenek érte kimenni a buszpályaudvarra, ő az éjszakai erdőben hazabotorkál, és hazatérve az álmok is furcsa terepre csábítják a kishölgyet. Az otthoni falakon kívül sincs minden rendben: az eltelt néhány év alatt történtek nagy változások a városban, és persze sok minden más meg is maradt olyannak, amilyennek a pörgő évek ítéltették.

A régi barátok szerencsére tárt karokkal fogadják a „tékozló lányt”, újra összeáll a régi punkzenekar, a kötelékek összetartják a díszes társaságot. A szülők szeretete sem apadt az évek során, bár az elkótyavetyélt lehetőségek rányomják a bélyegüket a családra. Ez a szomorúság pedig úgy en bloc rátelepedett a Possum Springs lakosainak életére is - a hangulatot pedig tetézi, hogy Mae épp egy búskokmor őszi hazatérést választott magának. Hullanak a falevelek, az utolsó mogyorókat még vadul űzik a barnuló tájon botorkáló mókusok, és mintha csak a Blue Velvet kisvárosi ellen-idilljéből szakadna le egy testrész, úgy találnak rá a srácok a levágott karra és a nagybetűs Rejtélyre.

Innen indul a bonyodalom, de a cselekmény csak nagyon lassan bontakozik ki. A fejlesztők a játékidő nagy részét inkább annak szánják, hogy Mae megismerhesse a környék lakosait, újra és újra bejárja az utcákat, hogy az egykoron nagy nevű, mára csak omladozó bányászváros múltját és jelenét feltárhassa. A munkásosztály tragédiája meghatározza az álmos település mindennapjait. Ebben a furcsa világban organikusan találkozik a lecsúszott környék ernyedtsége a szarkasztikus nézőponttal, a csontig maró szatírával, a szomorúsággal, és a fiatalság tétova szabadságérzetével. Mae hasonló érzelmek és gondolatok között lavírozva ismer meg új embereket, friss vagy éppen régi történeteket. Máskor nihilista punk hozzáállásával (elég a pólójára nézni) majd' egész napokat tölt alvással, haverokkal való lógással, vagy a naplemente bámulásával a régi vasúti hídról…

Itt merül a kérdés, hogy miként lesz ebből videojáték? Hát eléggé nehezen: a NitW nem egy könnyen befogadható darab. Amíg az első fél órában egyfajta furcsa keverékét adja a Limbónak és egy bekomolyított South Parknak, addig később átmegy az egész játék egy olyan élménybe, amit szinte csak a dialógusok, és a meglepő vizuális megvalósítások húznak előre. A város nagyon lassan nyílik meg, és minden egyes nap, amit átélünk Mae társaságában, ugyanazokat a rutinfeladatokat hozza. Ahhoz ugyanis, hogy a játékon ne csak átszaladjunk, érdemes újra és újra bejárni a várost, hiszen vannak átívelő mellékszálak (anyuci templomi munkaköre, a hajléktalan, a patkányok, az ördögimádó tinik, a méla zenészek… és a sort lehetne folytatni). Ezek a vonalak pedig tényleg csak akkor kerülnek előtérbe, ha az ember veszi a fáradtságot és mindennap lezavarja a városi köreit. Sokszor a dialógusok még akkor is folytatódhatnak, ha az első beszélgetés már lepörgött. Egy-egy karakter ugyanis nem ritkán kétszer-háromszor is tud nekünk új témákról regélni, vagy folytatni a korábbi szálakat. Mindez nagyon unalmas is lehetne, de a készítők becsületére válik, hogy a játékban remek dumák vannak, és a laza, csípős humor mellett az ember olyan mélységeket, szójátékokat és rafinált riposztokat is talál, ami már-már irodalmi szintre emeli a NitW forgatókönyvét. A játékot amúgy több ponton is össze tudtam kötni Lynch 2017-es opuszával. Bár a készítők tagadtak bárminemű Twin Peaks inspirációt (sőt, az új széria bőven azután jelent meg, hogy a játék piacra került), a Night in the Woods nagyon hasonló falakat húz az ember elé, mint a szóban forgó 18 órás mű. Miután kiderül, hogy a napok nem egyszer mindennemű cselekményvezetés nélkül telnek el, miután látjuk, hogy a rejtély felfokozása csak az utolsó negyedidőben kezd el felpörögni, és miután érezzük, hogy egyes komolyabb hangsúlyt kapó karakterek is pusztán csak univerzumépítés miatt vannak jelen… Nos, akkor látjuk majd igazán, hogy mekkora energiabefektetést igényel a játékostól a programban való elmélyülés. A Night in the Woods tehát nem az esti könnyed szórakozás, és nem is nagyon lehet egy-két ültőhelyben végigjátszani a programot, az ismétlődő rutinok miatt. Ráadásul az avantgárd művészkedéstől sem ódzkodtak a készítők, elég csak a nehezen értelmezhető álomjelenetekre gondolni.

Persze a kitartó játékosok számára most is terem gyümölcs, csak magasra kell érte mászni. A NitW gondolatai napokkal később is zakatolnak az ember fejében, a tanmesék pedig abszolút földhöz ragadtak, és aktuálisak. Feltéve ha az ember együtt tud érezni olyan témákkal, mint a goth-stílusba menekült barátnő, kinek az anyukája évekkel korábbal elhunyt. Vagy a család, ahol a bánat azért mászott be a mindennapok mosolyai mögé, mert a jelzálog, amit a gyerek taníttatása érdekében vállaltak be a szülők, egy totálisan fölösleges erőfeszítés volt. A sarj pedig maga sem tudja, hogy miért is kellett otthagyni azt a nyamvadt fősulilt… Ugye ismerős témák ezek? Persze a tálalás és a hangulat nagyon is ámerikai, ám az állatseregből összeálló szereplőgárda és az intelligens írás nagyon mélyre tud hasítani. Ahol pedig arra van szükség, ott humor oldja a keserű feszültséget.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

EA Sports FC 26 - a Nintendo Switch 2 változat

Több kutatás is foglalkozott azzal, hogy melyik játék váltja ki a legtöbb káromkodást a játékosokból. Ebben a listában a Mario Kart és a Fif… akarom mondani az FC széria áll az első két helyen. A Switch 2 megjelenésével az új FC-játék lehetővé teszi, hogy a felgyülemlett frusztrációt a játékosok mindenféle módon kiélhessék ezen a platformon is.

7 órája

F2P Battlefield a láthatáron, mozgásban a Loulan – ez történt hétfőn

Továbbá: Descent of Lunaris, Retrace the Light, Two Point Museum, Incantation, Brotato,Vampire: The Masquerade – Bloodhunt.

12 órája
2

Heti megjelenések

1 napja
1

Fekete csütörtök: így omlott össze a Counter-Strike 2 gazdasága

Az update, ami sokaknál mindent vitt.

1 napja
16

Bye Sweet Carole

Nem tagadom, engem is a fantasztikusan kinéző horror Disney rajzfilm látvány ragadott meg, az Alice csodaországban meseregény és a Clock Tower játéksorozat hatását is magán viselő Bye Sweet Carole játszhatósága azonban hagy némi kívánnivalót maga után.

3 napja
4

Egyedi formában tér vissza a Halo: Combat Evolved - ez történt pénteken

Továbbá: Hyrule Warriors: Age of Imprisonment, Pokémon Legends: Z-A.

3 napja
8

Just Dance 2026

Újabb év, újabb Just Dance. A sorozat éves megjelenése mára olyan biztos ponttá vált, hogy akár a naptárba is beírhatnánk, mint eseményt. Tesztlaborban a 2026-os csomag.

3 napja
1

Új bejelentések és átiratok - ez történt csütörtökön

Benne: Nightholme, Kirby Air Riders, Project TAL, Defect, Cthulhu: The Cosmic Abyss, Mouse: P.I. For Hire, Skinwalker, Warhammer 40,000: Rogue Trader, Assassin's Creed Shadows, System Shock, Elden Ring, Fallout 4.

4 napja
2

Once Upon a Katamari - Ryo Ishida válaszol

A Katamari sorozat egy ízig-vérig új sztorival gurul be a szívünkbe. Az időutazást alapul vévő Once Upon a Katamari megjelenésének apropóján beszélgettünk Ryo Ishidával, aki ifjú titánként, a játék producereként azért is felelt, hogy friss vért pumpáljon a Herceg pucájába.

5 napja
5

Leköszön a Remedy igazgató - ez történt szerdán

Továbbá: Goat Simulator 3, Mouse: P.I. For Hire, Marvel Cosmic Invasion, Cruise Control, Sonic Rumble.

5 napja
1

Angry Video Game Nerd 8-bit

Körülbelül tizenöt éve lehetett, hogy egy Gamer365 szülinapi vacsi végén Liquidéknél hajnalba nyúlóan néztük az Angry Video Game Nerd DVD-ket. Egy más világ volt, a Nerd viszont még mindig itt van, és a videói mai napig eseményszámba mennek. A játékai sem voltak rosszak Rolfe-mesternek, 2025-ben pedig egy újabb megjelenésnek örülhetnek a rajongók.

5 napja
5

Once Upon a Katamari

A Katamari-sorozat annak idején PS2-n indult hódító útjára, és bár messziről egy tipikus japán zagyvuléknak látszik, közelebbről nézve kikönyököl belőle a humor, a filozófia és a kulturális sziporka. Az új epizód történelmi körutazásra visz minket, lássuk is mire jutottak a Once Upon a Katamari fejlesztői!

6 napja
2

Csúszik a The Sinking City 2, befutott a Ninja Gaiden 4 – ez történt kedden

Továbbá: Thrasher, Gecko Gods, The Lord of the Rings: Return to Moria, Kirby Air Riders.

6 napja
1

Hotel Barcelona

Hidetaka (Swery65) Suehiro és Goichi Suda(51) végre valahára összefogtak egy közös projekt erejéig. A szokásos minőség? Kiszagoljuk!

6 napja
4

Még nem adja fel a Microsoft – ez történt hétfőn

Benne: új Xbox hardver, Second Sun, Donkey Kong Bananza, Bleach: Rebirth of Souls.

7 napja
12

Ninja Gaiden 4

7 napja
9

Steam Next Fest 2025 ősz - Gyermeki félelmek, harcias művészek, komor roninok és a fájdalomcsillapító

Az őszi Steam Next Fest felhozatala idén kétségkívül roppant erősre sikeredett, az esemény során kipróbálható játékok között ugyanis számtalan remek indie cím mellett jó pár AA kategóriás gyöngyszem is képviselteti magát. Ezen demók között szemezgettünk ismét, kigyűjtve, hogy mi az, amire mindenképp javallott egy (vagy több) pillantást vetni a fesztivál vége előtt.

8 napja
2

Heti megjelenések

8 napja
8

Final Fantasy Tactics: The Ivalice Chronicles

Melyik minden idők legjobb Final Fantasy játéka? A kérdést akár provokációnak is vehetnénk, pláne, ha a Final Fantasy Tactics-et is behozzuk a képbe. Tényleg, melyik a legjobb?

8 napja
15

Battlefield 6

2025.10.18.
17