[Teszt] Frostpunk

Frostpunk

LotharFuchs Róbert2018.04.28. 21:15

Itt az apokaliptikus tél, az emberiség pedig gőzerővel veszi fel a harcot a túlélésért a viktoriánus díszletben. A dekadencia kézzel fogható, ami kikezdi a társadalom amúgy is ridegre fagyott szövetét. Ekkor jön a képbe a játékos, aki egy népesebb expedíció vezéreként, valamint egy kolosszális széntüzelésű generátor tulajdonosaként hivatott újraépíteni a hóviharban megtépázott civilizáció egy darabkáját. Az alapelv meglehetősen egyszerű: a hőforrást adó gigakazánt a lehető legokosabban körbeépíteni a különböző szigeteltségű lakóházakkal és intézményekkel, valamint a messzebb található nyersanyagokat kitermelni úgy, hogy az emberek ne haljanak, vagy épp rokkanjanak bele.

Ez lényegében lehetetlen vállalkozás, ugyanis Murphy törvénye itt hatványozottan igaz, vagyis ami elromolhat, az el is romlik. És ha elromlik, annak sokszor súlyos kollaterális következményei is lesznek, ha nem kezelik időben… akárcsak egy fagysérülés esetén. Egyszerű példa: ha a szénbányában túl hideg van, a munkások lebetegednek. Ha nincs aki pótolja őket, csökken a kitermelés, az pedig végül az egész város kihűlését hozza magával.

A kezdetek kezdetén könnyen elérhető, de ugyanilyen könnyen ki is meríthető nyersanyag forrásokkal találkozni, három csoportra osztva: szén, fa és acél. Embereink a nyakig érő hóban taposnak ösvényeket (amik mellesleg állati jól mutatnak), hogy kétkezi munkával biztosítsák az építkezéshez és (gépiesített) fejlődéshez elengedhetetlen alapanyagokat. Hisz természetesen a fejlesztés létfontosságú elem, de ezt már minden városépítő szimulátor kedvelő jól tudja. A csavar az, hogy a 11bit studios magához méltóan az összképet egy sötét morális és szociális dimenzióval is árnyalja.

A cudar körülmények olyan kényszer szülte megoldásoknak is teret adnak, mint például a gyerekmunka bevezetése, az étel fűrészporral való felütése, vagy épp a besúgóhálózat, autoriter, erőszaktól sem visszariadó rendszer kiépítése. Ezek törvények formájában lépnek életbe, melyek sokszor a remény és panasz kék és piros csúszkáit is megcibálják. Elméletben ez remekül hangzik, azonban a gyakorlatban túl lineárisra és megengedőre sikerült. Az ugyan rendben van, hogy a legtöbb műfajtársával ellentétben (a koncepcióból adódóan) szinte sosincs optimum, amikor a játékos kényelmesen hátradőlhet és nézheti a dolgos, ám mégis elégedett nép mindennapjait. Problémák mindig vannak, és ha nem miattunk, akkor külső tényezők miatt (egyre nagyobb hideg, bevándorlók, szeparatista mozgalmak, stb.).

A gond az, hogy ezeket a problémákat sokszor simán ignorálni lehet, sőt, néha kell is. A három pálya három különböző aspektusból közelíti meg a témát, melyből a „New Home” az, ami minden elemet (nagyjából) egyensúlyban prezentál. És még ezzel a forgatókönyvvel sem jelentett fejfájást, hogy a panasz-o-méterem napokig a maximumon, de még azon is túlra nyúlt. Remény terén is volt mélypont, ahogy nyersanyagokból is kifogytam olykor az első próbálkozás alkalmával, de csak nem akart jönni a vég. Mi több, érezhető hatása is alig volt (pár ember halálra fagyott, na bumm, a többségük amúgy is roki volt). Túlságosan bináris, túlságosan engedékeny, ráadásul elsőre kilenc óra alatt teljesíthető volt a leghosszabb küldetés. Tapasztalattal, az idő gyorsításával ez még kevesebb játékidőt jelent. Ezalatt számos törvény és technológia megismerésére sem volt mód, ami persze terelheti a játékost egy újrakezdés irányába, de félő, hogy a súlytalan mechanikák nagyban visszavetik a vállalkozási kedvet. Ha pedig mindhárom küldetést teljesítettük, már nemigen lesz új a nap alatt. Maximum a jövőben, ne adj isten fizetős formában.

És ez a Frostpunk legnagyobb hibája, főleg a jelenlegi árcédula fényében. Ezt leszámítva azonban egy egyedi, kiváló grafikával és körítéssel tálalt (steampunk) városépítő élmény. Öröm nézni, ahogy a magasabb fokozatra kapcsolt generátor, vagy épp mobil hősugárzók leolvasztják a havat a házak tetejéről és az utcákról egyaránt. Ahogy óriás lépegetők kapcsolódnak üzemekre, majd pihenőre térnek a generátorra cuppanva. A hőtérkép, a felfedező ballonok, a megfűszerezett viktoriánus kor építészeti stílusa, és az ehhez dukáló komor zenei aláfestés. Prezentáció terén minden részlet minőséget és odafigyelést sugároz magából. Igaz, hogy tartalmi és mechanikai szempontból most még vékony jégen táncol, de ha ügyesek, az idővel úgy megvastagodhat, amin akár egy automaton is bátran szteppelhet. Csak győzzük reménnyel.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

17 órája
10

Heti megjelenések

21 órája
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

2 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

3 napja
12

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

3 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

3 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

4 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

4 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

5 napja
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

5 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

6 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

6 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

6 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

6 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

7 napja
4

Heti megjelenések

7 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

8 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

9 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

2025.05.02.
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7