[Teszt] Pillars of Eternity II: Deadfire

Pillars of Eternity II: Deadfire

LotharFuchs Róbert2018.05.28. 15:15

Ha valakinek deja vu érzése támadt, nem hiába. Kísértetiesen hasonló keretek között indult és virágzott fel ugyanis a Divinity - Original Sin sorozat, ami szintén élharcosa a klasszikus RPG-k (nagyon is üdvözülendő) reneszánszának. A különbség csupán annyi, hogy a Pillars of Eternity nem esett olyan messze a Baldur's Gate / Icewind Dale / Planescape Torment legendás fájától, mint fentebb említett sorstársa. Már első ránézésre is tetten érhető az ősök alatt dolgozó Infinity Engine sajátos, előrenderelt (és nem mellesleg gyönyörű) látványvilága, amiért valójában egy korszerűbb Unity motor felel. Ide tartozik még a valós idejű, de bármikor megállítható játékmenet, valamint a párbeszéd fókuszú narratíva is. Vagyis egy elég szolid keretrendszer, ami nagyot futott 1998 és 2002 között. Kérdés azonban, hogy ma ez mire elegendő?

Mert bár nosztalgiázni klassz dolog, de bárki, aki részese volt anno A csodának, jól tudja, hogy mindezen technikai sajátosságok „csupán” csomagolásként szolgálnak, a húst a csonton valójában a történet, a karakterek, a bejárható világ milyensége, illetve annak mélysége jelenti. És ebben az Obsidian már többször bizonyított: az első rész mellett kezük munkáját dicséri például a modern Fallout széria vitathatatlanul legjobb sztorijával büszkélkedhető New Vegas, vagy a (szerintem) méltatlanul elfeledett Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer kiegészítő. Többek között. De ennyi bőven elég a múltból... irány a jelen!

Szabadon kreált hősünk, Watcher (aka lélek-leső, szellem-szentinel, karma-kukkoló), jól megérdemelt vakációját tölti Caed Nua várában, amikor is váratlanul beüt a baj: a birtok alatt tanyázó, elméletileg legyőzött isten(szerűség), Eothas, életre kel. Mindezt úgy, hogy a környező lelkeket könyörtelenül magába szippantja (részben karakterünkét is), hogy aztán fantasy Godzillaként trappoljon végig a fél világon. Motivációja mindenki számára ismeretlen, még a túlvilági kerekasztalt arrogánsan körbeülő többi isten számára is, így egyikük, a halálért felelős Berath egy második esélyt ad számunkra (ami sokkal inkább egy ultimátum, amennyiben pl. nem állatként óhajtunk újjászületni), azzal a feltétellel, hogy hosszú pórázon tartott besúgóként beszámolókkal szolgálunk a megveszekedett kolosszus utáni hajsza mérföldköveiről.

És mivel egy igen öles léptű célpontról beszélünk, a cselekmény helyszíne is megváltozik. Dyrwood kontinentális terepe a címadó Deadfire trópusi szigetcsoportjára cserélődik, ami természetesen magával hozza a hajózást is, mint olyat, annak minden bújával és bájával. Naszádunk, és annak legénysége külön menedzsmentet igényel. Számos posztra vehetünk fel embereket, hogy navigációs, ágyúkezelő, kormányos, orvos, segéd, vagy épp szakács szerepkörben járuljanak hozzá a sikerhez. Ami az utazáson, illetve felfedezésen túl harcot is takar, a szigetcsoport ugyanis hemzseg a kereskedő céhek, politikai nagyhatalmak, kalózok, vagy épp merőben más, nem túl vendégszerető népségek bárkáitól. Ezek többségével kalandjaink során sajátos kapcsolatot alakíthatunk ki, ami bár elsőre jól hangzik, az ezzel járó előnyök és hátrányok elhanyagolhatóak. Ezt tetézi, hogy bár az összecsapások során meglepően sok opciónk akad a dialógus elven működő harcban, a jelenlegi állás szerint a puskaporos megközelítés majdhogynem hasztalan. Lényegében minden szempontból előnyösebb teljes árbóccal a másik fedélzetére törni, vagy épp elmenekülni. Ugyanez az elnagyoltság igaz a teknő igazgatására is: az étel, ital, morál, gyógyszer, lőszer és hajótest értékekkel való zsonglőrködés elsőre nagy potenciált sejtet, valójában azonban az első pár óra után minden nehézség és kihívás nélkül kipipálható. Öröm az ürömben, hogy ez az erős hátszél gördülékennyé teszi a felfedezést, ami érezhetően hangsúlyosabb elem, mint az első részben. Üresjáratok (-szigetek) azért akadnak, az igazán tartalmas városokba pedig a küldetések miatt előbb-utóbb rá leszünk vezetve, de még így is akad néhány kellemes, vagy épp kellemetlen meglepetés, amiért érdemes a habokat szelni. Summázva tehát az ötlet remek, a kivitelezés viszont hangos a kihagyott ziccerektől.

Nem úgy a zsáner esszenciájának tekinthető mellékküldetések. Minden kikötőváros számos feladattal vár, a csomópont, Neketaka pedig önmagában egy teendő-komplexum, több tucat órányi tartalommal. Vizuális és mechanikai szempontból tele vannak élettel, remekül visszaadják a trópusi paradicsom életérzését, a bennszülöttek és kolonizálók se veled, se nélküled kapcsolatát, a kereskedők, rendfenntartók és kalózok társadalmi örvényét, életvitelük velejáróit. Mindent, ami egy ilyen díszlettől, és ehhez tartozó kultúrától el lehet várni. És miután egy CRPG-ről van szó, a választás szabadsága rengeteg lehetőséget nyújt a szerepjátékra, olykor (de nem mindig) üdítően messzire nyúló következményekkel.

Társaink között akadnak újak, ahogy régi arcok is visszaköszönnek. Jellemük, és azok fejlődése szintúgy vegyes felvágott, amelyek megítélése bár részben szubjektív dolog (sokakkal ellentétben nekem például tetszettek Edér kiábrándult, cinikus egysorosai, Xoti makacs vallási fanatizmusát viszont nem győztem szemforgatással), sajnos néhány esetben nyakon lehet csípni az írói hanyagságot. Ugyanígy vitatható a fő szál ereje, ami bár filozófiai szempontból érdekes kérdéseket boncolgat, a túlcifrázott nyelvezet érezhetően leplezni próbálja annak súlytalanságát. A spoilert elkerülendő ezt azonban nem is feszegetném tovább, legyen elég annyi, hogy a történet fő csapása inkább hat egy vizuális novellának, mintsem szerepjátéknak. Hogy ez jó-e vagy rossz, az döntse el ki-ki magának.

Mielőtt még rátérnék a konzekvenciára, a teljesség jegyében gyorsan végigzongoráznék néhány vegytisztán pozitív változást. A mesterséges intelligencia sokat fejlődött, immáron nyugodtan rá lehet bízni a legtöbb kasztot / karaktert (szűk helyeken azért még néha noszogatni kell őket), és igény szerint elég kizárólag a saját karakterünkkel ügyeskedni a harcok során. A tempó kicsit lassabb lett, ami az átláthatóbb UI-val karöltve egy sokkal rendezettebb harcrendszert eredményezett. A töltési idő rövidült (bár még most sem árt SSD-re telepíteni, ha van rá mód), a nehézségi fokozat pedig bármikor variálható. Ami már csak azért sem baj, mert a közepes fokozatot néhányotok - hozzám hasonlóan - biztosan túl könnyűnek fogja találni a kb. 7-8. karakterszint felett. Ezek a fejlesztések mind nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy ne legyen olyan könnyű letenni, mint anno az első részt... ami az egyik legnagyobb gyengesége volt. És igen, Obsidian játékról van szó, melyek mindig is hírhedtek voltak kisebb-nagyobb hibáiról. Néhány ugyan most is becsúszott, de a 40 óra alatt egyik sem okozott komolyabb fejfájást, inkább csak kozmetikai apróságokról van szó. Zárásként muszáj megjegyeznem, hogy bár arányaiban többnek tűnhet a panasz mint a dicséret, de ez részben annak köszönhető, hogy a Pillars of Eternity első epizódja már letett valamit az asztalra.

És habár vakon elvárni a minőséget optimista dolog lett volna, de remélni sem volt hiába, mert alapvetően egy kiváló CRPG sorozatról van szó, ami most sem hazudtolta meg magát. A legnagyobb baja az, hogy a kultjátékokként tisztelt felmenői hatalmas cipőt hagytak örökül. Ha kitölteni maradéktalanul most sem tudta, de már magabiztosan jár benne. Ha a jövőben továbbra is kap elég odafigyelést, szeretetet, na és persze pénzt, akkor minden esélye meg lesz rá, hogy az utolsó centiig belenőjön.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

1 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

1 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

2 napja
8

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

3 napja
15

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

4 napja
10

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

4 napja
11

Meghasad az Embracer, új Gyűrűk Ura játék - ez történt hétfőn

Továbbá: Starlight Games, Tales of the Shire, Star Wars Jedi: Survivor, ID@Xbox Digital Showcase, PowerWash Simulator, The Whims of the Gods.

5 napja
13

Heti megjelenések

6 napja
3

The Smurfs 2 - The Prisoner of the Green Stone - Hupizöld Törpikék

A Microids tavaly év végi felhozatala igen kellemesen alakult, sajnos nem is volt időnk minden fontosabb címükre ránézni. Most a tavaszi üresjáratot kihasználva vissaztérünk a Hupikék Törpikékhez!

7 napja

Anomaly Collapse

Teszteltük a legújabb roguelite próbálkozást, ami ezúttal az egy dimenziós csataterekből próbálja kihozni a maximumot - és mindezt nem is akárhogyan teszi.

8 napja
1

Eiyuden Chronicle folytatás, Prison Architect 2 csúszás - ez történt pénteken

Továbbá: Kena: Bridge of Spirits, Sclash, Biped 2, Unending Dawn.

8 napja
3

Új projektek a Lariannál, bemutatkozott a Kingdom Come: Deliverance II - ez történt csütörtökön

Továbbá: F1 24, Fabledom, Darkest Dungeon II, V Rising, Human Fall Flat 2, Cozy Caravan, Remnant 2.

9 napja
2

Lovagregény újratöltve: bejelentették a Kingdom Come: Deliverance 2-t

Mi már egy hete tudjuk, de csak most szabad róla beszélni. A Plaion és a Warhorse Studios párosa bejelentette a sikeres lovagregényük folytatását, a Kingdom Come: Deliverance II-t.

2024.04.18.
1

Botany Manor

Egyedül sétálgatni egy viktoriánus kori udvarházban, feljegyzéseket olvasgatni és virágokat növeszteni? Izgalmasabb, mint hinnéd! Tesztlaborba vittük a Botany Manort.

2024.04.18.
6

Baldur's Gate fejlesztővadászat, Ghost of Tsushima gépigény – ez történt szerdán

Továbbá: Sea of Thieves, Potionomics, Crow Country, Mullet Mad Jack, Dementium: The Ward.

2024.04.18.
3

Sok jó indie 20 percben is elfér - Nintendo Indie World Showcase összefoglaló

A kis címek is tudnak izgalmasak lenni: a Nintendo legújabb indie-specifikus adásában láttunk is jó néhányat - nem csak Switch-re! Összegyűjtöttük nektek a látottakat.

2024.04.17.
6

Children of the Sun

A Devolver Digital továbbra is remek érzékkel karolja fel az ígéretes, egyedi, kreatív projekteket. René Rother debütáló alkotása sem lóg ki a texasi kiadó portfoliójából. Na de miért érdemes odafigyelni rá? TESZT!

2024.04.17.
1

Műsoron az indie-k, folytatódnak a leépítések – ez történt kedden

Benne: Nintendo Indie World Showcase beharangozó, Take-Two és Kwalee leépítés, Rolling Hills bejelentés, Capes és Athenian Rhapsody megjelenési dátumok.

2024.04.17.
4

Game Pass: mozgolódás április második felében

A hónap második fele talán elsőre csendesebbnek tűnik a megszokottnál, de még így is számos izgalmas premier címet találhatunk a listában.

2024.04.16.
1

A Nintendo kihagyja a Gamescomot, Keanu Reeves lesz Shadow hangja – ez történt hétfőn

Továbbá: No Rest for the Wicked, One Piece Odyssey: Deluxe Edition, Sand Land, Telebbit, Horrific Xanatorium.

2024.04.16.
17

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==