[Teszt] Pillars of Eternity II: Deadfire

Pillars of Eternity II: Deadfire

LotharFuchs Róbert2018.05.28. 15:15

Ha valakinek deja vu érzése támadt, nem hiába. Kísértetiesen hasonló keretek között indult és virágzott fel ugyanis a Divinity - Original Sin sorozat, ami szintén élharcosa a klasszikus RPG-k (nagyon is üdvözülendő) reneszánszának. A különbség csupán annyi, hogy a Pillars of Eternity nem esett olyan messze a Baldur's Gate / Icewind Dale / Planescape Torment legendás fájától, mint fentebb említett sorstársa. Már első ránézésre is tetten érhető az ősök alatt dolgozó Infinity Engine sajátos, előrenderelt (és nem mellesleg gyönyörű) látványvilága, amiért valójában egy korszerűbb Unity motor felel. Ide tartozik még a valós idejű, de bármikor megállítható játékmenet, valamint a párbeszéd fókuszú narratíva is. Vagyis egy elég szolid keretrendszer, ami nagyot futott 1998 és 2002 között. Kérdés azonban, hogy ma ez mire elegendő?

Mert bár nosztalgiázni klassz dolog, de bárki, aki részese volt anno A csodának, jól tudja, hogy mindezen technikai sajátosságok „csupán” csomagolásként szolgálnak, a húst a csonton valójában a történet, a karakterek, a bejárható világ milyensége, illetve annak mélysége jelenti. És ebben az Obsidian már többször bizonyított: az első rész mellett kezük munkáját dicséri például a modern Fallout széria vitathatatlanul legjobb sztorijával büszkélkedhető New Vegas, vagy a (szerintem) méltatlanul elfeledett Neverwinter Nights 2: Mask of the Betrayer kiegészítő. Többek között. De ennyi bőven elég a múltból... irány a jelen!

Szabadon kreált hősünk, Watcher (aka lélek-leső, szellem-szentinel, karma-kukkoló), jól megérdemelt vakációját tölti Caed Nua várában, amikor is váratlanul beüt a baj: a birtok alatt tanyázó, elméletileg legyőzött isten(szerűség), Eothas, életre kel. Mindezt úgy, hogy a környező lelkeket könyörtelenül magába szippantja (részben karakterünkét is), hogy aztán fantasy Godzillaként trappoljon végig a fél világon. Motivációja mindenki számára ismeretlen, még a túlvilági kerekasztalt arrogánsan körbeülő többi isten számára is, így egyikük, a halálért felelős Berath egy második esélyt ad számunkra (ami sokkal inkább egy ultimátum, amennyiben pl. nem állatként óhajtunk újjászületni), azzal a feltétellel, hogy hosszú pórázon tartott besúgóként beszámolókkal szolgálunk a megveszekedett kolosszus utáni hajsza mérföldköveiről.

És mivel egy igen öles léptű célpontról beszélünk, a cselekmény helyszíne is megváltozik. Dyrwood kontinentális terepe a címadó Deadfire trópusi szigetcsoportjára cserélődik, ami természetesen magával hozza a hajózást is, mint olyat, annak minden bújával és bájával. Naszádunk, és annak legénysége külön menedzsmentet igényel. Számos posztra vehetünk fel embereket, hogy navigációs, ágyúkezelő, kormányos, orvos, segéd, vagy épp szakács szerepkörben járuljanak hozzá a sikerhez. Ami az utazáson, illetve felfedezésen túl harcot is takar, a szigetcsoport ugyanis hemzseg a kereskedő céhek, politikai nagyhatalmak, kalózok, vagy épp merőben más, nem túl vendégszerető népségek bárkáitól. Ezek többségével kalandjaink során sajátos kapcsolatot alakíthatunk ki, ami bár elsőre jól hangzik, az ezzel járó előnyök és hátrányok elhanyagolhatóak. Ezt tetézi, hogy bár az összecsapások során meglepően sok opciónk akad a dialógus elven működő harcban, a jelenlegi állás szerint a puskaporos megközelítés majdhogynem hasztalan. Lényegében minden szempontból előnyösebb teljes árbóccal a másik fedélzetére törni, vagy épp elmenekülni. Ugyanez az elnagyoltság igaz a teknő igazgatására is: az étel, ital, morál, gyógyszer, lőszer és hajótest értékekkel való zsonglőrködés elsőre nagy potenciált sejtet, valójában azonban az első pár óra után minden nehézség és kihívás nélkül kipipálható. Öröm az ürömben, hogy ez az erős hátszél gördülékennyé teszi a felfedezést, ami érezhetően hangsúlyosabb elem, mint az első részben. Üresjáratok (-szigetek) azért akadnak, az igazán tartalmas városokba pedig a küldetések miatt előbb-utóbb rá leszünk vezetve, de még így is akad néhány kellemes, vagy épp kellemetlen meglepetés, amiért érdemes a habokat szelni. Summázva tehát az ötlet remek, a kivitelezés viszont hangos a kihagyott ziccerektől.

Nem úgy a zsáner esszenciájának tekinthető mellékküldetések. Minden kikötőváros számos feladattal vár, a csomópont, Neketaka pedig önmagában egy teendő-komplexum, több tucat órányi tartalommal. Vizuális és mechanikai szempontból tele vannak élettel, remekül visszaadják a trópusi paradicsom életérzését, a bennszülöttek és kolonizálók se veled, se nélküled kapcsolatát, a kereskedők, rendfenntartók és kalózok társadalmi örvényét, életvitelük velejáróit. Mindent, ami egy ilyen díszlettől, és ehhez tartozó kultúrától el lehet várni. És miután egy CRPG-ről van szó, a választás szabadsága rengeteg lehetőséget nyújt a szerepjátékra, olykor (de nem mindig) üdítően messzire nyúló következményekkel.

Társaink között akadnak újak, ahogy régi arcok is visszaköszönnek. Jellemük, és azok fejlődése szintúgy vegyes felvágott, amelyek megítélése bár részben szubjektív dolog (sokakkal ellentétben nekem például tetszettek Edér kiábrándult, cinikus egysorosai, Xoti makacs vallási fanatizmusát viszont nem győztem szemforgatással), sajnos néhány esetben nyakon lehet csípni az írói hanyagságot. Ugyanígy vitatható a fő szál ereje, ami bár filozófiai szempontból érdekes kérdéseket boncolgat, a túlcifrázott nyelvezet érezhetően leplezni próbálja annak súlytalanságát. A spoilert elkerülendő ezt azonban nem is feszegetném tovább, legyen elég annyi, hogy a történet fő csapása inkább hat egy vizuális novellának, mintsem szerepjátéknak. Hogy ez jó-e vagy rossz, az döntse el ki-ki magának.

Mielőtt még rátérnék a konzekvenciára, a teljesség jegyében gyorsan végigzongoráznék néhány vegytisztán pozitív változást. A mesterséges intelligencia sokat fejlődött, immáron nyugodtan rá lehet bízni a legtöbb kasztot / karaktert (szűk helyeken azért még néha noszogatni kell őket), és igény szerint elég kizárólag a saját karakterünkkel ügyeskedni a harcok során. A tempó kicsit lassabb lett, ami az átláthatóbb UI-val karöltve egy sokkal rendezettebb harcrendszert eredményezett. A töltési idő rövidült (bár még most sem árt SSD-re telepíteni, ha van rá mód), a nehézségi fokozat pedig bármikor variálható. Ami már csak azért sem baj, mert a közepes fokozatot néhányotok - hozzám hasonlóan - biztosan túl könnyűnek fogja találni a kb. 7-8. karakterszint felett. Ezek a fejlesztések mind nagyban hozzájárulnak ahhoz, hogy ne legyen olyan könnyű letenni, mint anno az első részt... ami az egyik legnagyobb gyengesége volt. És igen, Obsidian játékról van szó, melyek mindig is hírhedtek voltak kisebb-nagyobb hibáiról. Néhány ugyan most is becsúszott, de a 40 óra alatt egyik sem okozott komolyabb fejfájást, inkább csak kozmetikai apróságokról van szó. Zárásként muszáj megjegyeznem, hogy bár arányaiban többnek tűnhet a panasz mint a dicséret, de ez részben annak köszönhető, hogy a Pillars of Eternity első epizódja már letett valamit az asztalra.

És habár vakon elvárni a minőséget optimista dolog lett volna, de remélni sem volt hiába, mert alapvetően egy kiváló CRPG sorozatról van szó, ami most sem hazudtolta meg magát. A legnagyobb baja az, hogy a kultjátékokként tisztelt felmenői hatalmas cipőt hagytak örökül. Ha kitölteni maradéktalanul most sem tudta, de már magabiztosan jár benne. Ha a jövőben továbbra is kap elég odafigyelést, szeretetet, na és persze pénzt, akkor minden esélye meg lesz rá, hogy az utolsó centiig belenőjön.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2 napja
8

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

3 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

4 napja
8

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

5 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

5 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

5 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

7 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12