[Teszt] Valkyria Chronicles 4

Valkyria Chronicles 4

VegaNagy-Sz. Ferenc2018.09.19. 09:30

Jó tíz év alatt óriási utat járt be a Valkyria Chronicles sorozat, hogy végül tékozló fiúként hazaérkezve lesütött szemmel ismerje be, hogy valójában soha nem szabadott volna kitennie a lábát otthonról. A 2008-as PS3-exkluzív taktikai rpg hamar kult státuszba emelkedett, ennek a ránc-felvarrott verziójáról két évvel ezelőtt mi is írtunk , igazán kiválóan öregedett, már ha kellő türelemmel és kitartással közelítünk hozzá. A kissé kaotikus útkeresés (lásd még: nagyon berúgsz és azt sem tudod merre visz a lábad) a PSP-re megjelent második résszel vette kezdetét, ami kis túlzással úgy viszonyult az elsőhöz, mint a mobilos Fire Emblem a széria bármelyik kézikonzolos változatához: a sokkal kisebb pályák és az elnagyoltabb történet a folytatást az eredeti halvány árnyékává tették. A harmadik rész Japánon kívül már meg sem jelent, a PSP pedig lassan átadta a helyét más platformoknak. Mobilos verzió 2012-ben, a rajongók és a kritika alapján is földbe döngölt spinoff akciójáték öt évvel később: ekkorra úgy tűnt, sokkal messzebb már nem is lehet távolodni a gyökerektől. Aztán szerencsére valaki a Segánál észbe kapott és mindent visszaállítottak 2008-ba. Elkészült a négyes számmal ellátott valódi második rész.

Ha valaki nem ismeri a sorozatot, röviden úgy tudnám összefoglalni a lényegét, mintha összekevernék a Fire Emblem karakter- és sztoriközpontúságát az Advance Wars taktikai lehetőségeivel, majd csavarnának egy alaposat az egész rendszeren és tps-nézetbe helyezve a szereplőket viszonylag szabad mozgást biztosítanak nekik. Leírva nyilván teljesen érthetetlen az egész, játszva azonban két perc alatt minden a helyére kerül. Pontosan megvan a szerepe és jelentősége minden egységtípusnak. A Scout elképesztő távolságokat tud megtenni, de a fegyverével nem annyira hatékony, a Lancer egyedüli gyalogosként képes kilőni a tankokat, az Engineer javít, gyógyít és utánatölt bárkinek. Az igazi megpróbáltatást az jelenti, hogy a rendelkezésünkre álló korlátozott számú cselekvésből összeállítsunk egy olyan keveréket, amiben jól kiegészítik egymást a fentiek, de az sem mindegy, hogy eközben a páncélosainkkal hogyan bánunk. A sorozatra jellemzően főleg a játékok második felében tökéletesen össze kell hangolni a támadásokat. A hat karakterosztálynak és a különböző tankoknak köszönhetően nincs egyetlen működő taktika (kivételt jelentenek azok a küldetések, amelyekre “kötelező” egységeket kapunk), gyakorlatilag úgy kombinálunk, ahogy hadvezéri kvalitásaink engedik.

A negyedik rész tulajdonképpen nem csak visszatér a gyökerekhez, hanem szolgai módon le is másolja az elsőt. Most bizonyára azt hiszitek, hogy a hatás kedvéért használtam ezt az erős kifejezést, de tényleg minden ugyanaz, mint tíz éve. Természetesen a gyönyörű rajzolt hatású grafika a legszembetűnőbb, de a kezelőfelület, ami már annak idején is maximum funkcionálisnak volt nevezhető, szintén változatlan maradt. Ugyanazok a menük, a lehetőségek, a teljes felépítés: a bázison ugyanazokból az erőforrásokból ugyanúgy fejlesztünk, a könyvszerű fejezetekre bontott történetben pedig mindig öt-hat beszélgetős szakasz tölti ki a pályák közti űrt. Persze nem csak az első részhez tértek vissza, hanem beemelték azt a kevés jól működő elemet is, amit a folytatásoknak köszönhetünk. Össze lehet vonni a csapattagokat három fős csoportokba és együtt bandázni, ami a lassú egységek mozgatásának gyakran hatékonyabb módja, mint a csapatszállító tank kissé körülményes használata. Jók a mellékszereplők külön történetei és miniküldetései is, ezzel gondoskodtak arról, hogy a négy fontosabb szereplő mellett a másodhegedűsök hátterét is jobban megismerhessük, ezeken a kisebb pályákon ráadásul fix egységekkel kicsit más ritmusú küzdelmekben vehetünk részt.

Nem csak a jól bevált dolgok maradtak meg, hanem sajnos sok olyan probléma is, amelynél érthetetlen, hogy miért nem foglalkoztak soha a javításukkal. A pályák tele vannak láthatatlan falakkal, olyan résekkel, amelyeken szemmel láthatóan át kell férnie a gyalogosoknak, de az is értelmezhetetlen, hogy miért vannak olyan méteres akadályok, amiket át lehet ugrani és olyan félméterek, amiket nem. Szóval a megtervezzük az útvonalunkat, semmi garancia nincs arra, hogy tudunk is arra menni, amerre szeretnénk. Ugyanilyen szomorú dolog az ellenséges AI működése. Bár voltak arra előzetes pletykák, hogy javítanak rajta, még mindig gyakori, hogy kamikaze módon, ész nélkül beszaladnak közénk és mielőtt bármit tennének, lelőjük őket még az ő körükben. És ez nem jó érzés, mert egy taktikai játékban úgy van értelme legyűrni az ellenfelet, ha túljárunk az eszén, nem pedig úgy, hogy tálcán kínálja az életét. A legrosszabb az, amikor azt érezzük, hogy nem amiatt nehéz a játék, mert okos az ellenfelünk, hanem azt, hogy elképesztő túlerővel próbálták ellensúlyozni a mesterséges intelligencia hiányosságait.

Összességében ezek az elemek nem rombolják porig az összképet, mert a Valkyria Chronicles pályadesignja továbbra is - vagy ismét - fantasztikus. A küldetések nagyon átgondoltak, a feladatok változatosak, folyamatos a ránk nehezedő nyomás, hogy minél ügyesebben kombináljuk az erőforrásainkat, olyan helyzet pedig soha nincs, hogy nem tudunk értelmes akciót kiválasztani, olyan viszont rendszeresen, hogy négy jó lehetőség közül kell beáldozni kettőt vagy hármat. Ráadásul a negyedik részben lecserélték a hatodik karakterosztályt és behozták a gránátosokat, akik nagyon messzire képesek ívesen ellőni (közelharcra ugyanakkor alkalmatlanok), sok csata teljesen körülöttük forog. A felderítők megjelölik nekik a távoli ellenfeleket, az erősebb csapattársak védik és fedezik őket, a mérnökök pedig pumpálják a lőszert. A gránátosok használata alaposan megváltoztatja a korábban betanult taktikákat és az új rész talán legnagyszerűbb újdonságát szolgáltatja.

Bevallom, bajban vagyok, hogy kinek tudom ajánlani a Valkyria Chronicles 4-et. A tíz évvel ezelőtti mechanikákkal szemben egyre több türelmetlenséget érzek, ez pedig teljes egészében azt az időszakot idézi (bár egy jó hír a lassú konzolos visszatöltéseken edződöttek számára, hogy szinte bármikor lehet menteni és gyorsan be is töltődik az állás), legyen szó az egyórás, gyakran elnyúló pályákról, a megfontolt, taktikázásra serkentő játékmenetről, a teljesen fapados kezelőfelületről vagy a meredeken emelkedő nehézségi görbéről. Még a történet minősége és a mesélés módja is olyan, mint az ezredfordulós japán szerepjátékoké, szóval aki ettől a falra mászik, az a karakterfejlődést sem fogja a szívébe zárni. Ennek ellenére, vagy épp emiatt ajánlom a játékot mindenkinek, aki a sorból kilógó, érdekes, gondolkodtató, igényes címet keres, mivel pont megfelel ezeknek a feltételeknek. Nagy szerencse, hogy sikerült végre rájönni arra, hogy az eredeti út volt a jó, a következő részre most már tényleg jöhetnek a javítások is. Addig is negyven órányi kaland vár egy alternatív európai háborúban.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Indika - apáca, megkísértve

Az orosz ortodox apácás indie játék, amelynek már a demója komoly hullámokat vetett, érdemes azonban teljesen vakon belevágni. Egy viszonylag hagyományos megkísértés történetre számítottam a címszereplő fülébe obszcén dolgokat suttogó ördöggel, ám egy ennél jóval nehezebben leírható élménnyel gazdagodtam.

7 órája
1

Bemutatkozott az Akimbot, begördül a #DRIVE Rally – ez történt szerdán

Továbbá: Nintendo World Championships: NES Edition, Designated Demigod, Gundam Breaker 4, Sonic Rumble, Quest Master, WitchSpring R.

10 órája
1

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

21 órája
4

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

1 napja
13

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

2 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

2 napja
2

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

2 napja
61

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

2 napja
8

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

2 napja
9

Heti megjelenések

3 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

4 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

5 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

6 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

7 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

7 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

8 napja
5

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

8 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

9 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

9 napja
1

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==