[DLC Teszt] Civilization VI: Gathering Storm

Civilization VI: Gathering Storm

mcmackoGéczy Attila2019.03.02. 11:07

Tavaly év végén egészen rákaptam a Civilization VI-ra, köszönhetően a Switch változatnak, amely nem kötött a gépemen való játék rituáléjához. Hiába, leginkább laptopon nyomom a PC-s címeket, azért így is egészen más volt a Nintendo hardverének kényelmével adjusztálgatni a kicsi birodalmaimat. A Gathering Storm viszont behúzott a monitor elé, mégpedig a méretes tartalmi bővülése, és természetesen Mátyás szereplése miatt. Aki most CIV gyorstalpalót szeretne, azt az elején elkeserítem: Lothar kollégánk 2016-ban, a megjelenés után nézett az eredeti játék körmére (a tesztet itt lehet elolvasni), Elvis pedig a Switch kiadásról írt egy jót (Katt!), szóval aki kicsit mélyebben szeretne tájékozódni, az errefelé olvasgasson először.

Mi pedig ugorjunk a Gathering Storm legjobban várt részéhez, Mátyás királyhoz! A hollókirály áll a magyar civilizáció élén, amely nyolc új birodalom egyikeként fog vérfrissítést áramoltatni az egy komolyabb kiegészítőt már megélt CIV6 artériáiba. A magyar települések legfontosabb ismérve, hogy folyók mentén gyorsabban mehet a területi expanzió, aztán ott van a városokhoz húzható gyógyfürdő, amit további létesítményekkel turbózhatunk (pl. állatkert). Emellett nem szabad a huszárt sem elfelejteni, amely az ipari korszak egysége, valamint a fekete sereg lovasait, akik a gyors terjeszkedésért felelősek komoly hadierejükkel. A magyar civilizáció egyébként jól csúszik azoknak, akik a militáns megközelítést szeretik választani, a független városállamoktól ügyesen tudunk haderőt duzzasztani a királyunk közbenjárásával. Megnyugtatásként persze elárulhatom, hogy el lehet karistolni azért más (pl. technokrata) szemlélettel is Mátyás udvarában. A magyaros látványelemek nincsenek eltúlozva, de ami van, az jó és kedves a szemnek. Ez az érzés különösen fokozódik amúgy a játék zenei anyagának hallgatása közben. Amikor először felcsendült a "Hej, Dunáról fúj a szél", szó szerint végigszaladt a hátamon a libabőr! Geoff Knorr zeneszerző csodát művelt a Gathering Storm zenei anyagával. Az alázatos megközelítés pedig a számunkra kedves népünkkel való játékot is új szintre emeli. Nem is ragoznánk tovább a kérdést, inkább kattintsatok a lenti anyagra.

A sokszínűség és tiszteletteljes megközelítés amúgy a játék többi részére is érvényes. A most telepített tesztváltozat a lecsupaszított alap CIV6 élményhez képest jócskán megduzzadt már (Hajj, de jó lenne Switchen is látni ezt a sokadalmat!); gyakorlatilag annyi nép és hadvezér került be a játékba, hogy a sokszor hangoztatott több száz játékóra inkább több ezerre duzzad, ha az ember az egész csomagot ki akarja ismerni. Persze érdemes is kiismerni, mert a Gathering Storm a friss népek mellett is bőven tartogat újdonságokat. A vulkánok, klímaváltozás, aszály és az egyéb környezeti katasztrófák járnak negatív és pozitív hozadékkal is. Például a vulkáni hamu kiváló termőtalaj lesz utólag, a partra épült ellenséges civilizációt pedig elúsztathatja az olvadó jégsapka. Ez eleinte talán nem érződik olyan nagyon komoly befolyásoló erőnek, de a teljes játékmenetre kihathat a területek nem megfelelő előrelátással való hódítgatása. (Erre a saját bőrén keresztül jött rá a tesztelő is.) Ha világszinten nagy a baj, összeszaladhat a világkongresszus ahol leülnek egymással szemben a hadvezérek és akár diplomáciai szívességekkel bombázhatják egymást a kialakult helyzetekben. Ha későbbi korszakban járunk, akkor pedig mérnöki megoldásokkal, és a technika vívmányaival fogunk megoldást keresni a túlélésre. Kár, hogy ezeket csak a későbbi időkben tudjuk igazán kihasználni, a játékmenet korai szakaszaiban ezek a pontok annyira nem hangsúlyosak még. Ezzel párhuzamosan a játék végső szakasza, a friss jövőbeli idősíkkal együtt talán újabb és komolyabb kihívást nyújtó végjátékkal kecsegtet, pont a fentebb említett dolgok miatt. A világkongresszus és a klímaváltozás egyébként tovább fokozza a játék „globális” érzetét, valahogy jobban érezzük a bolygó teljes egészének a jelenlétét. A tartalmi és hangolási részleteket csak csodálni lehet. Tényleg kisebb varázslat, amit Firaxis-ék a kiegészítőbe szuszakoltak (csak a tutorial ablakok tartalmának idemásolásával oldalakat tudnánk megtölteni), a rengeteg finomhangolás és apró kiegészítés csak sok-sok kör során fog csak a felszínre törni.

Még egy apróságról muszáj beszélni: ez pedig a multis Cloud Save fogalma. A CIV VI rendszerébe egy olyan multiplayer lehetőség kerül be, ami a régi idők szellemét a modern kor vívmányaival oldja meg. A készítők emlékeznek még azokra az időkre, amikor floppilemezen szaladt körbe a multiplayer mentés file, így tudott mindenki időmultiplexált módon hozzátenni egy-egy lépést a közös multis birodalomhódításhoz. Ez a lehetőség most visszatér, csak a felhőbe mentett save file segítségével.

A Civilization VI játékosainak számára kötelező a Gathering Storm beszerzése, ha valaki pedig csak Mátyás király miatt tenne próbát a játékkal (vagy úgy összességében a CIV-vel) azoknak érdmesebb lehet várni egy kicsit a vásárlással, mert a játék nem csak odafigyelés és játékos hozzáállás tekintetében igényel komoly elszántságot. Mire a felturbózott, kiegészítőkkel felduzzasztott teljes élményt beszerezzük, már közel 100 Eurós költésnél járunk, ami nem kis összeg. Azzal együtt sem, hogy a két expanzióval bejáratott, közel tökéletesre hangolt CIV VI élmény észvesztő mélységeket tartalmaz mind mechanikai, mind pedig a felsorakoztatott kontent vonatkozásában. Már csak az a kérdés, hogy a Firaxis hova tudja tovább fokozni ezt a sok jót a hetedik részhez.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

22 órája

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

1 napja
3

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

1 napja
3

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

2 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

2 napja
5

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

2 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

3 napja
8

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

3 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

3 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

3 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

4 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

4 napja
12

God of War-sorozat infómorzsák, Hollow Knight: Silksong életjelek – ez történt hétfőn

Továbbá: FlexStrike, Witchfire, Sony vs. Tencent.

5 napja
5

Heti megjelenések

6 napja
2

Bambas!

A sétaszimulátorok az indie-szcéna előretörésével virágkorukat élik, mégsem született olyan alkotás, ami _konkrétan_ a séta mikéntjére, a séta működésének mélyebb értelmezésére (...) helyezte volna a fókuszt - egészen eddig. Bár lehet meglettünk volna nélküle is.

6 napja
5

Songs of Conquest - Roots

Gyökereket eresztett a HoMM 3-ra hajazó stratégia második faj DLC-je, hogy kiteljesítse az élet körforgását. Zöldek, előre!

6 napja
2

Old Skies

Egy klasszikus point and click receptet követő lineáris, világépítés tekintetében mégis grandiózusnak ható kaland a Wadjet Eye Games legújabb címe, a korokon át is örökérvényű emberi érzéseket boncolgató Old Skies.

7 napja
5

Wolfenstein sorozat a láthatáron - ez történt pénteken

Továbbá: Elden Ring Nightreign, Frostpunk 2, Dying Light: The Beast, Code Violet.

8 napja
1

Chinese Frontiers - épül-szépül a Nagy Fal

Van az úgy, hogy az ember belefárad a sok menekülésbe és folyamatos túlélési kényszerbe és valami nyugira vágyik. A SolidGames játéka megkísérli a kettőt elegyíteni: egy alapvetően feszített rendszert átültetni egy lassabb folyású keretbe.

8 napja
3

Battlefield 6 trailer, Sony-Namco partnerség - ez történt csütörtökön

Továbbá: Borderlands 4, Lollipop Chainsaw, Wuchang: Fallen Feathers, Invincible VS, Assassin's Creed Shadows.

9 napja
12