[DLC Teszt] Civilization VI: Gathering Storm

Civilization VI: Gathering Storm

mcmackoGéczy Attila2019.03.02. 11:07

Tavaly év végén egészen rákaptam a Civilization VI-ra, köszönhetően a Switch változatnak, amely nem kötött a gépemen való játék rituáléjához. Hiába, leginkább laptopon nyomom a PC-s címeket, azért így is egészen más volt a Nintendo hardverének kényelmével adjusztálgatni a kicsi birodalmaimat. A Gathering Storm viszont behúzott a monitor elé, mégpedig a méretes tartalmi bővülése, és természetesen Mátyás szereplése miatt. Aki most CIV gyorstalpalót szeretne, azt az elején elkeserítem: Lothar kollégánk 2016-ban, a megjelenés után nézett az eredeti játék körmére (a tesztet itt lehet elolvasni), Elvis pedig a Switch kiadásról írt egy jót (Katt!), szóval aki kicsit mélyebben szeretne tájékozódni, az errefelé olvasgasson először.

Mi pedig ugorjunk a Gathering Storm legjobban várt részéhez, Mátyás királyhoz! A hollókirály áll a magyar civilizáció élén, amely nyolc új birodalom egyikeként fog vérfrissítést áramoltatni az egy komolyabb kiegészítőt már megélt CIV6 artériáiba. A magyar települések legfontosabb ismérve, hogy folyók mentén gyorsabban mehet a területi expanzió, aztán ott van a városokhoz húzható gyógyfürdő, amit további létesítményekkel turbózhatunk (pl. állatkert). Emellett nem szabad a huszárt sem elfelejteni, amely az ipari korszak egysége, valamint a fekete sereg lovasait, akik a gyors terjeszkedésért felelősek komoly hadierejükkel. A magyar civilizáció egyébként jól csúszik azoknak, akik a militáns megközelítést szeretik választani, a független városállamoktól ügyesen tudunk haderőt duzzasztani a királyunk közbenjárásával. Megnyugtatásként persze elárulhatom, hogy el lehet karistolni azért más (pl. technokrata) szemlélettel is Mátyás udvarában. A magyaros látványelemek nincsenek eltúlozva, de ami van, az jó és kedves a szemnek. Ez az érzés különösen fokozódik amúgy a játék zenei anyagának hallgatása közben. Amikor először felcsendült a "Hej, Dunáról fúj a szél", szó szerint végigszaladt a hátamon a libabőr! Geoff Knorr zeneszerző csodát művelt a Gathering Storm zenei anyagával. Az alázatos megközelítés pedig a számunkra kedves népünkkel való játékot is új szintre emeli. Nem is ragoznánk tovább a kérdést, inkább kattintsatok a lenti anyagra.

A sokszínűség és tiszteletteljes megközelítés amúgy a játék többi részére is érvényes. A most telepített tesztváltozat a lecsupaszított alap CIV6 élményhez képest jócskán megduzzadt már (Hajj, de jó lenne Switchen is látni ezt a sokadalmat!); gyakorlatilag annyi nép és hadvezér került be a játékba, hogy a sokszor hangoztatott több száz játékóra inkább több ezerre duzzad, ha az ember az egész csomagot ki akarja ismerni. Persze érdemes is kiismerni, mert a Gathering Storm a friss népek mellett is bőven tartogat újdonságokat. A vulkánok, klímaváltozás, aszály és az egyéb környezeti katasztrófák járnak negatív és pozitív hozadékkal is. Például a vulkáni hamu kiváló termőtalaj lesz utólag, a partra épült ellenséges civilizációt pedig elúsztathatja az olvadó jégsapka. Ez eleinte talán nem érződik olyan nagyon komoly befolyásoló erőnek, de a teljes játékmenetre kihathat a területek nem megfelelő előrelátással való hódítgatása. (Erre a saját bőrén keresztül jött rá a tesztelő is.) Ha világszinten nagy a baj, összeszaladhat a világkongresszus ahol leülnek egymással szemben a hadvezérek és akár diplomáciai szívességekkel bombázhatják egymást a kialakult helyzetekben. Ha későbbi korszakban járunk, akkor pedig mérnöki megoldásokkal, és a technika vívmányaival fogunk megoldást keresni a túlélésre. Kár, hogy ezeket csak a későbbi időkben tudjuk igazán kihasználni, a játékmenet korai szakaszaiban ezek a pontok annyira nem hangsúlyosak még. Ezzel párhuzamosan a játék végső szakasza, a friss jövőbeli idősíkkal együtt talán újabb és komolyabb kihívást nyújtó végjátékkal kecsegtet, pont a fentebb említett dolgok miatt. A világkongresszus és a klímaváltozás egyébként tovább fokozza a játék „globális” érzetét, valahogy jobban érezzük a bolygó teljes egészének a jelenlétét. A tartalmi és hangolási részleteket csak csodálni lehet. Tényleg kisebb varázslat, amit Firaxis-ék a kiegészítőbe szuszakoltak (csak a tutorial ablakok tartalmának idemásolásával oldalakat tudnánk megtölteni), a rengeteg finomhangolás és apró kiegészítés csak sok-sok kör során fog csak a felszínre törni.

Még egy apróságról muszáj beszélni: ez pedig a multis Cloud Save fogalma. A CIV VI rendszerébe egy olyan multiplayer lehetőség kerül be, ami a régi idők szellemét a modern kor vívmányaival oldja meg. A készítők emlékeznek még azokra az időkre, amikor floppilemezen szaladt körbe a multiplayer mentés file, így tudott mindenki időmultiplexált módon hozzátenni egy-egy lépést a közös multis birodalomhódításhoz. Ez a lehetőség most visszatér, csak a felhőbe mentett save file segítségével.

A Civilization VI játékosainak számára kötelező a Gathering Storm beszerzése, ha valaki pedig csak Mátyás király miatt tenne próbát a játékkal (vagy úgy összességében a CIV-vel) azoknak érdmesebb lehet várni egy kicsit a vásárlással, mert a játék nem csak odafigyelés és játékos hozzáállás tekintetében igényel komoly elszántságot. Mire a felturbózott, kiegészítőkkel felduzzasztott teljes élményt beszerezzük, már közel 100 Eurós költésnél járunk, ami nem kis összeg. Azzal együtt sem, hogy a két expanzióval bejáratott, közel tökéletesre hangolt CIV VI élmény észvesztő mélységeket tartalmaz mind mechanikai, mind pedig a felsorakoztatott kontent vonatkozásában. Már csak az a kérdés, hogy a Firaxis hova tudja tovább fokozni ezt a sok jót a hetedik részhez.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

23 órája

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

1 napja
1

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

2 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

3 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

3 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

4 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

5 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

5 napja
31

Heti megjelenések

6 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

8 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

8 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

8 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

9 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

9 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

2025.05.08.
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2025.05.07.
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49