[Teszt] Life is Strange 2

Life is Strange 2

siklaraSimon Klára2020.01.13. 09:00

Bő egy év alatt véget ért a Diaz fivérek Mexikóig tartó utazása, mi pedig stílszerűen további egy hónapot vártunk a kiértékelésével, de most már csak leírjuk, mit gondolunk a megtévesztő című, első résztől csaknem teljesen független Life is Strange 2 egészéről.

Tavaly az első epizód kapcsán született már egy viszonylag részletes, enyhén spoileres, fejlesztői interjúval megspékelt írás az oldalon, az alábbiakban azonban egy spoilermentes áttekintőt olvashattok 2019 egyik meglepően háttérbe szorult játékáról. Szinte törvényszerű volt, hogy az újdonság varázsának elmúlásával a Life is Strange 2 nem fog akkora hullámokat vetni, pedig sok szempontból alaposan túlmutat az elődjén. A roadtrip jellegből adódóan minden epizód az Egyesült Államok más államában játszódik, vagyis teljesen új környezetet és szereplőgárdát vonultat fel, miközben ugyanúgy kisebb, de részletgazdag helyszínekkel operál, és megállja a helyét egy különálló 3-4 órás játékként is. Az epizódok között - akárcsak a valóságban a megjelenés tekintetében - hónapok telnek el, az összekötő kapocs pedig végig a két Diaz fiú, akik maguk is látványosan változnak az őket érő események hatására, ami a Dontnod művészeinek is egy újabb lehetőség a vizuális mesélésre, de erről majd még később. Ezek a nagy szünetek és éles váltások különösen az első rész után sokaknak furcsák lehetnek, mert az embernek az az érzése, mintha folyton újrakezdené a játékot, valójában azonban meglepően működőképes és az utazás-felnövés témához illő a formula.

Az első részben megtudjuk, hogy a fura-faktort ezúttal a szupererővel rendelkező Daniel szolgáltatja, aki ugyanakkor telepatikus képességeivel együtt is egy apját frissen elvesztett és megszokott életéből váratlanul kirángatott 9 éves kisfiú, ráadásul mi nem is őt, hanem a bátyját, Seant irányítjuk. Daniel és az őt védelmező Sean belecsöppennek egy merőben új élethelyzetbe, amikor egy szomszéddal történő szóváltás odáig fajul, hogy apjukat lelövi egy túlbuzgó rendőr, amit egy hatalmas pusztítást okozó megmagyarázhatatlan robbanás követ. A pánikba esett Sean felkapja eszméletlen öccsét és elmenekül, mi pedig később megtudjuk, amit ő már alighanem tudott, hogy a robbanást az erejét kontrollálni képtelen Daniel okozta. Sean az első epizódban kénytelen egyfajta nevelőapa szerepbe lépni és csaknem összeroppan a felelősség súlyától, ez a változás pedig alapvetően megváltoztatja az ő és az őt bálványozó öccse kapcsolatát.

A két fiú elhatározza, hogy a törvény elől menekülve elmennek Mexikóba apjuk szülővárosába, és ezzel kezdetét veszi az utazás, amelynek első két részében Danielt nevelve és mentorálva megalapozunk a későbbi epizódoknak, amelyekben egyre inkább függetleníti magát tőlünk, illetve teljesen önálló döntéseket hoz. Ez utóbbiak nagyban függnek a mi Seanként meghozott döntéseinktől és vele szemben tanúsított viselkedésünktől, a játék ugyanis a testvérek közötti kapcsolat szorossága mellett a moralitást is méri a háttérben. Van néhány elég egyértelmű jó-rossz döntés (pl. lopunk-e Daniel szeme láttára, hagyjuk-e megölni egy erdei vadat), sok azonban meglehetősen árnyalt, és csak akkor csapunk a homlokunkra, amikor némelyiknek a hatása a rövid, de annál erősebb harmadik rész végén visszaüt/értelmet nyer. Rajtunk múlik, Daniel milyen emberré válik és mennyire bízik bennünk, viselkedésünk és valamennyi döntésünk hosszú távú hatása pedig az utolsó két epizódban válik igazán nyilvánvalóvá, amikorra a testvérek a kezdetekhez képest is sokkal mélyebben vannak a slamasztikában, és már tényleg csak egymásra számíthatnak. Itt kiemelendő, hogy bár a fináléban Seanként mindössze két végső döntés között választhatunk, ez négyféle, kisebb eltéréseket is figyelembe véve pedig hét példásan kidolgozott befejezésre futhat ki, és bár minden játék ennyire kielégítő lezárást kapna!

Jean-Luc Cano író-rendező, Michel Koch művészeti rendező, Raoul Barbet játék- és animációs rendezők, és természetesen a Dontnod fejlesztésben részt vett több tagjának összehangolt munkáját dicséri, hogy az epizodikus formátum ellenére sikerült egy hihetetlenül erőteljes történetet alkotniuk a tanítás és nevelés fontosságáról. A három nevesített úriember úgy gondolja, a játékoknak ma már nem feltételenül a szórakoztatás a célja, és olyan emberekkel és valós problémákkel akartak foglalkozni, akikről egyébként nem beszélünk, mert kellemetlen. A LiS2 a rasszizmustól kezdve a külsőd, nézeteid, szexuális beállítottságod vagy társadalmi helyzeted miatti kirekesztésen át a vallásig egy sor mindennapjainkban is jelen lévő témához nyúl az íróktól telhető legnagyobb tisztelettel. Mindezt két társadalom peremére sodródott és szülőhazájában kisebbséginek számító fiú szemszögéből teszi, akik pár hónap alatt együtt és külön is megjárják a poklok poklát, fizikai és mentális sebeket egyaránt okozó utazásukkal pedig tükröt tartanak az amerikai társadalom felé is.

A Diaz fivérek helyzetét nehezíti, hogy miközben egymást kellene támogatniuk, Damoklész kardjaként lebeg a fejük felett a kérdés, hogy Daniel veszélyes-e, akit irányítani kell? A bátyjával rivalizáló, autoritását egyre gyakrabban megkérdőjelező és az általa felállított szabályokat egyre gyakrabban megszegő, határokat feszegető kisöccs folyamatosan lázad ezellen, és az már valóban az írók zsenialitását dicséri, hogy ennek ellenére is sokkal inkább hiteles, semmint idegesítő. Akinek van fiatalabb testvére, talán még inkább át fogja érezni Sean nyomasztó helyzetét és azt a késztetését, hogy az öccsét bármi áron megvédje, miközben nem csak Daniel ereje, de a körülmények, és az őket körülvevő többi ember viselkedése is kívül esik az irányításán. Ebben a tekintetben a LiS2 felfogható egy átlagos család életénél jóval extrémebb fordulatokat felvonultató szülő-szimulátornak is, amely néha talán kicsit túllő a célon és szájbarágósabb a kelleténél, de a Dontnod többi játékához hasonlóan valóságos érzelmi hullámvasút komoly mondanivalóval.

Nem esett még szó a továbbra is agyonfilterezett Instagram-posztokat idéző szépségű helyszínekről: Washington erdeiből eljutunk a Captain Spiritből már ismerős hófödte oregoni Beaver Creeks városkába, egy Californiai erdők mélyén megbúvó kannabisz-ültetvényre, majd megjárjuk a nevadai sivatagot és láthatunk a napfelkeltét Arizóna kanyonjaiból. Ezek a csodás zenei aláfestést kapott helyszínek sokszor ugyanúgy szavak nélkül mesélnek, mint a Sean hátizsákjában lévő holmik, vagy a két fiú állandóan változó külseje. A történetorientált és faék egyszerűségű játékmenet okán rajtunk is múlik, mennyire adjuk át magunkat az alapvetően lassú sodrású cselekménynek, hiszen nem kötelező se mindent szemügyre venni, se például Sean naplójába rajzolni, vagy az epizódok közt eltelt időszak eseményeit elolvasni. Sok apróság talán csak egy második végigjátszás során fog feltűnni, az pedig külön öröm, hogy a két főszereplő mellett a LiS1-hez képest jóval több nagyobb szerephez jutó mellékszereplő sem sikkad el, illetve ők is igényes animációt és szinkront kaptak.

Nem volt könnyű dolga a Dontnodnak, hiszen a kultjátékká vált Life is Strange folytatását kellett elkészíteniük, de nem csak ahhoz voltak elég bátrak, hogy a közös univerzumot leszámítva szakítsanak annak szereplőivel és egy teljesen új történetet meséljenek el, hanem a természetfelettivel szemben a sokszor kellemetlen kérdéseket feszegető való életet helyezték fókuszba. Objektíven nézve a Life is Strange 2 szebb, nagyobb, ambíciózusabb elődjénél és annak valamennyi erősségével bír, időugrásokkal teli és mindig új helyszínen játszó epizódjai azonban sokak számára megnehezíthetik a befogadását. Szerencsére e sorok írásakor már elérhető a teljes évad, így aki belevág, nem mindennapi virtuális, illetve lelki utazással gazdagodhat, amelynek végére remélhetőleg hozzám hasonlóan legalább annyira a szívébe zárja a hányattatott sorsú farkas fivéreket, mint Max Caulfieldet.

Pontosan
8
Life is Strange 2 | Platform: PC, PS4 (tesztelt), Xbox One | Kiadó: Square Enix | Fejlesztő: Dontnod Entertainment | Megjelenés: 2019. december 03.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

1 napja
4

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

2 napja
8

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

2 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

2 napja
5

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

3 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

3 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

4 napja
8

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

4 napja
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

5 napja
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

5 napja
48

The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered

Egy ideje már hallani lehetett olyan pletykákat, hogy a Bethesda a Skyrim sokadik újrakiadása után az Obliviont is szeretné ismét piacra dobni, ezek a híresztelések pedig végül igaznak is bizonyultak.

5 napja
9

Gears of War: Reloaded bejelentés – ez történt hétfőn

Továbbá: Kingdom Come: Deliverance, The Hundred Line: Last Defense Academy, Tinkerlands, Ecco the Dolphin.

5 napja
10

PlayStation Plus: a májusi hármas

Dinoszauruszos túlélés. Népszerű rougelike. Egy kiváló boomer-shooter. Ezek várják a szolgáltatás előfizetőit ebben a hónapban.

6 napja
4

Heti megjelenések

6 napja
5

Amerzone - The Explorers Legacy

Utazás az ismeretlenbe, utazás egy idegen helyre, utazás Föld és ég között, utazás a semmibe. Benoit Sokal életműve előtt ekkorát még nem tisztelgett soha senki.

7 napja
2

GTA 6 csak jövőre, Elden Ring Nightreign áttekintő – ez történt pénteken

Továbbá: The Shadow Syndicate, Zoochosis, Preserve, Project Caesar.

8 napja
13

Drágulnak az Xbox konzolok és játékok – ez történt csütörtökön

Továbbá: The Age of Bhaarat, StarRupture, Fomography.

9 napja
12

Two Falls (Nishu Takuatshina)

A videójátékok kulturális jelentőségéről meglehetősen kevés szó esik, pedig a többi művészeti ághoz hasonlóan itt is megvan ez az aspektus – még ha jóval ritkábban is kerül előtérbe.

2025.05.01.
7

Lost Soul Aside csúszás, Borderlands 4 áttekintő – ez történt szerdán

Továbbá: Returnal, Switch rendszerfrissítés, Formula Legends, Sea of Stars, Kathy Rain 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Splintered Fate, SHovel Knight Dig, Hypercharge: Unboxed, Moadra.

2025.05.01.
2

Borderlands 4 State of Play, leépít az EA - ez történt kedden

Továbbá: Wuchang: Fallen Feathers, Against the Storm, Splitgate 2, Duck Detective: The Secret Salami, Duck Detective: The Ghost of Glamping, The Siege and the Sandfox.

2025.04.30.
12