FÉLELEM
Pozitívan álltam hozzá, de azért féltem is tőle. De hát, hogy is állhattam volna máshogy hozzá! Alex Kidd, régi Sega klasszikus platformjáték, az első 1986-ban jelent meg Master Systemre. Akik az 1980-as, ’90-es évek Sega játékokon szocializálódottak hajlamosak könnyes szemmel nosztalgiázni az akkori Sega játékain. Mi tagadás én is. Csak attól féltem, hogy az eredeti első rész kimaradt, így hiányzik a nosztalgia, ami talán nem is volt akkora baj. A most megjelent Alex Kidd in Miracle World DX ugyanis nem más mint a ’86-os eredeti remake-je. Vajon meg áll e lábán egy 35 éves játék, ma 2021-ben. A válasz talán egyértelmű: nem.

HARAG ÉS GYŰLÖLET
A remake-et készítő csapat a lehető leglustább, vagy másik oldalról, legforráshűbb megoldást választotta a DX változat megalkotásakor. Fogta az eredetit, és egy az egyben áttolta mai gépekre, majd ráhúzott egy modern, igazság szerint gyönyörű szkint. A grafika valóban bámulatos, modern, meseszerű, jó ránézni. Csakhogy a külső alatt egy ’86-os játék rejtőzik. Olyannyira, hogy egy gombnyomásra előhozhatjuk az eredeti változatot, ha így akarunk játszani. A probléma, hogy nem nyúltak bele a mechanikába, ami már a maga idejében sem volt éppen modern, ma pedig súrolja a játszhatatlanság határát. Az első pálya első képernyőin olyan harag fogott el a tizedik halálozás után, mint már régen. És ez jobb nem lett. Voltak olyan lehetetlen részek, amelyeket tanítani kellene a hogyan ne készítsünk játékot kurzuson.

KÍN ÉS SZENVEDÉS
Ennek következtében mérhetetlenül felidegesített a játék, a rage quittől és az agyvérzéstől csak az mentett meg, hogy ketten toltuk fiammal, és ő ilyenkor átvette, hogy aztán sírva adja vissza, hogy ez nem megy. Így, és az örök élet opcióval mondjuk elég sokáig elvergődtünk. Mi a probléma? Az ugrások kiszámíthatatlanok, mint platformer a játék csapnivaló, a pályák felépítése mérhetetlenül elavult. 1986-ban még talán elment az a megoldás, hogy a játékidőt toljuk fel úgy, hogy szÍvassuk a játékost, de ma már ez nem megy. Bevallom, ha nincs infinte life opció, az első pályán nem tudtam volna átjutni. A pályák kiforratlanok, rosszul vannak felépítve, az irányítás, a karakter mozgása esetleges, ennek következtében élvezhetetlen az egész és inkább kín vele játszani. Az egész cuccról ordít a modernizálás hiánya. És még a jópofa dolgok sem mentik a játékot, mint például a pénzért megvehető járgányok, eszközök. Csak arra jók ezek, hogy egy kicsit változatosságot vigyenek az egészbe.

FELOLDOZÁS
Csak rajongóknak! – zárhatnánk le ezt a tesztet, mert biztos lesznek olyanok, akiknél a nosztalgia feledtetni fogja a problémákat. (Ők biztos élvezni fogják a plusz tartalmakat, alternatív bossokat stb.) Ez mind igaz. Mégis, nagy kár ezért a remake-ért. Több volt benne, születhetett volna egy kellemes és jó játék. Bátran bele kellett volna nyúlni az alapokba, modernizálva, kipofozva akár születhetett volna egy kellemes játék, ami nem felingerli, hanem élvezettel tölti el a felhasználókat. Nem így lett, és ezért nagy kár.
Alex Kidd in Miracle World DX | 4/10 Merge Games, Jankenteam| PC, Xbox, PS, Switch | 2021. 06. 22.
