[Teszt] From Dust

From Dust

WarhawkLusztig Zsolt2011.08.03. 11:00

A barlang kijáratában egy barátságtalan, szürke, morajló tengerrel körbevett szigeten bukkantunk elő. Nem tűnt álmaink helyszínének, de az Ősök útja is erre vezetett, ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az itt felejtett hatalmas totemek. Miközben a legközelebbi felé haladt piciny törzsünk a sámán folyamatosan aggódva tekintett körbe. Gonosz erőt érzett, hatalmas, pusztító erőt. Épp csak elkészültünk az első néhány házzal átmeneti állomásunkon, a Szellem üzenetét közvetítve el is küldte a törzs egy tagját valamiért, mely elmondása szerint később életmentő lehet. Eltelt egy nap, majd még egy és még egy. A korábban halk morajlás egyre hangosabb lett, majd lassan a föld is elkezdett néha megrezegni. Aztán egyik nap reggelén megtörtént. Minden elnémult, a tenger lassan visszahúzódott, mintha egy óriás a távolban hatalmas levegőt vett volna. Egy örökkévaló pillanatig megfagyott a világ - majd hatalmas robbanás döntött le mindenkit a lábáról. A távolban... a távolban pedig feltűnt egy hullám. Mérföldekre lehetett, de már akkor is hatalmasabb volt a házainknál. Mindenki rémülten bújt össze, hát itt a vége, kalandunk egy pillanat alatt véget ér. A távolban azonban kiáltás hallatszott - társunk visszatért, fejében a Dallammal. Utasítására azonnal körbeálltuk a totemet, megszólaltak a dobok, felhangzott a kántálás, miközben a hullám már mint egy hatalmas, lassan mozgó hegy tornyosult fölénk. Minden elveszni látszott, azonban éppen mikor elnyelte volna az első házakat, egy mágikus erő szétválasztotta, mintha egy láthatatlan burok vette volna körbe a falut. Ott doboltunk, ott énekeltünk, miközben a tenger új égboltként takarta be falunkat, majd lassan tovavonult. Az első csatát túléltük.

És ez csak a második pályának az eleje volt Eric Chahi, az Another World és a Heart of Darkness alkotójának új játékából. Kétségkívül drámai pillanatokat élhetünk meg benne, pedig a tisztelt játékos biztonságos távolságból szemléli az eseményeket, hiszen a Szellemet, a maszkos törzs védelmezőjét és irányítóját testesítjük meg. Itt azonban meg kell állnunk, ugyanis talán a kicsit félresikerült marketing, talán az eléggé szűken mért információknak “hála” a From Dustot sokan régimódi istenszimulátornak próbálják besorolni - nagyobbat azonban nem is tévedhetnek, a játék stílusában közelebb áll a Lemmingshez, mint mondjuk a vele kapcsolatban sokat emlegetett Black & Whitehoz.

Tény, hogy isteni erők birtokában vagyunk, szétválaszthatjuk a vízet, dombokat emelhetünk, lávatengereket emelhetünk, később akár még a növényzetet is rendezhetünk. Az is igaz, hogy a gondjainkra bízott piciny törzset nem, vagy legalábbis nagyon piciny mértékben tudjuk csak direkt irányítani - megadhatjuk nekik, hogy hova menjenek, de nagyjából ennyivel be kell érnünk. Nincs azonban benne néhány, az istenszimulátorok sajátjaként ismert vonás, nem kell népünk gazdaságára figyelünk, nem kell területet foglalnunk (vagy legalábbis nem a szokásos okok miatt) és ami legfontosabb: nem kell törzsekkel, istenekkel harcolnunk. Mindössze egy ellenfelünk lesz - maga a világ, melyben kalandozunk.

A tucatnyi pálya egyike sem a Paradicsom, egyikben a fent említett hatalmas hullámok, másikban a kilátástalan homoksivatag, megint másikban zabolátlan vulkánok keserítik meg kis benszülötteink életét. Célunk hasonló mindenhol, megtelepülni az adott szigeten, majd továbbindulni a következőre. Persze ehhez előbb megfelelő környezetet kell teremteni, később pedig meg kell védeni a falvakat, melyeket egyébként könnyen elmoshat az ár, vagy elpusztulhatnak egy kósza erdőtűzben. Mindehhez pedig isteni tereprendezési képességeinket kell használnunk. Szinte bármilyen anyagot összegyűjthetünk, majd áthelyezhetjük azt máshova, így kialakítva hidakat, szigeteket, de akár hegyeket vagy tavakat is. Ügyelni kell azonban arra, hogy tevékenységeinknek az elvárton kívül is van hatása a környezetre. Ha egy dombot emelünk egy tó közepére, akkor megemelkedik a vízszint, mikor láva lehűtésével építünk hegygerincet akkor előbb utóbb a vulkánból kitörő magma útat talál rajta, a sivatagban pedig jó móka a vízfakasztás, de ügyelni kell arra, hogy az oázisok kialakítása közben ne változtassuk mocsárrá a teljes pályát. Igazi kis élő, lélegző szigeteket látogatunk meg, óvatósan kell hozzájuk nyúlnunk ha sikeresen akarunk távozni róluk.

Mindehhez egy elsőre elég nehezen megszokható, azonban ha sikerül, akkor egészen kellemes irányítási módszert kapunk. Alapvetően a Sub Bass Montertől megismert négy (jelen esetben mondjuk három) ütemhez hasonlóan a szív-lentart-kipufog metódust kell használnunk, mely segítségével egészen finoman tudunk folyómedret ásni, vagy homokkal termékennyé tenni egy kietlen hegyoldalt. Egy idő után azonban ennyi nem lesz elég a boldoguláshoz, ekkor kell elkezdenünk készszégszinten használni az egyébként csak extrának hitt varázslatokat. Ezekből is igen változatos csokrot kapunk, az egyszerűbbek csak eltávolítják a pályáról a vízet, vagy eloltják a tűzeket egy időre, de például kapunk olyan trükköt is, mely segítségével zselévé alakíthatjuk a vízet, így létrehozva akár egy mini-exódust.

Manapság már egyre ritkábban kell egy letölthető címnek szégyenkeznie a kinézete miatt, a From Dust is bátran felvehetné a kesztyűt bármelyik hasonló stílusú játékkal szemben - ha lenne hasonló stílusú játék. Ettől függetlenül tényleg lenyűgöző módon néz ki a maga módján, igazán látványos tud lenni a különböző természeti katasztrófák megvalósítása, de könnyen bele tudunk feledkezni egy-egy békésebb pályába is, csodálva ahogy utat tör magának egy pici folyó, vagy ahogy a víz hatására elkezd a növényzet előbújni. Egy-egy falu mellett elhaladva kellemes kis törzsi zenét is kapunk mindehhez aláfestésnek - érdekes megközelítés, hogy a zene tényleg a falvakból száll fel, így tőlük eltávolodva teret engednek a természeti zajoknak, stílusukból, ritmusukból pedig következtetni lehet arra, hogy van-e valami gond az adott faluval (a fent említett védőmágiához például egy feszes, dobbal kevert kántálás jut).

A From Dust tizenhárom pályájának mindegyike teljesen egyedi élményt nyújt, teljesítésükkel pedig megnyithatunk néhány extra kihívást - ezen kívül azonban mást nem kapunk. Ez a játék kiált egy nyugodt sandbox módért, vagy egy kellemes koop kampányért, azonban ilyen funkciókat ne keressünk benne. Kapunk néhány gyűjtögethető tárgyat, de ezeknek sincs igazi értéke azon kívül, hogy elolvashatunk mellettük néhány, egyszer-egyszer igencsak elvont szöveget. Maga a kampány is kicsit butácska, nincs szokásos értelembe vett történet, haladunk egyik pályáról a másikra, de csak a saját kíváncsiságunk kielégítése céljából. Kihívás azonban van a játékban, a kezdeti békésebb pályákat hamarosan felváltják olyanok, melyeken feszes ritmusban kell a megfelelő mágiákat használnunk, egyébként pillanatok alatt hívők nélkül maradunk. Megoldhatatlan feladat azonban nincs, néha kell néhány próbálkozás, de minden pályához megvan a tökéletes recept.

Kétségkívül különleges játék lett a From Dust. Aki kicsit is fogékony erre a taktikus, terelgetős, természeti erőkkel játszós stílusra, az minden bizonnyal kellemes órákat fog vele eltölteni. Tény, hogy kicsit szokni kell, és talán egyeseket elriaszthat a spártai körítés, azonban Chahi mester zsenialitása tökéletesen átjön, ha az ember képes megbarátkozni a néhány hibával úgy igazán különleges élményben lesz része.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cbjxkaXYgY2xhc3M9XCItLWJuci17e2lkfX1cIj5cbjxhIGhyZWY9XCJ7e3VybH19XCIgdGFyZ2V0PVwiX2JsYW5rXCI+XG5cdDxpbWcgc3JjPVwie3twYXRofX1wYXRyZW9uLW1wdS1iaWcucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDo2MDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj5cblxuPHN0eWxlPlxuLi0tbXB1LXt7aWR9fSwgLi0tYm5yLXt7aWR9fXtkaXNwbGF5Om5vbmV9XG4ubGFyZ2U+Li0tYm5yLXt7aWR9fSwgLm1lZGl1bT4uLS1ibnIte3tpZH19e2Rpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuLnNtYWxsPi4tLW1wdS17e2lkfX17IGRpc3BsYXk6YmxvY2s7fVxuPFwvc3R5bGU+IiwiaW1hZ2VzIjpbIlwvfmZzXC9iYW5uZXJcLzAwXC8wMFwvMHpcL3BhdHJlb24tbXB1LWJpZy5wbmciLCJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC9wYXRyZW9uLW1wdS5wbmciXSwidXJsIjoiaHR0cHM6XC9cL3d3dy5nYW1lcjM2NS5odVwvYXJ0aWNsZVwvcGF0cmVvbiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB6XC8iLCJpZCI6MzV9
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

16 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

17 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==