A Sand Land számomra hirtelen a semmiből jött, és ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Mint amikor kisiskolásként, szombat reggelente, soha véget nem érő rajzfilm-sorozatok epizódjait néztem a televízió képernyőjén.
Elég csak egy pillantást vetni a képekre, hogy nyilvánvaló legyen (a nemrégiben váratlanul eltávozott) Akira Toriyama kéznyoma. A Sand Land a mester rövidke mangájának adaptációja, melyet az ezredfordulón alkotott (az eredeti széria a Shonen Jump lapjain jelent meg 2000. májusától augusztusig). Igazi szerzői mű ez, ami a kezdeti Dragonball-hoz hasonló, nemcsak külsejében, de karaktereiben, azok jellemében és a történetvezetésben is. Amolyan vissza az alapokhoz tónusú, az ekkorra már tapasztalt és magabiztos alkotó mellékes ujjgyakorlata.
Az elmúlt években aztán kapott egy szép löketet ez a sztori is: tavaly nagy film, idén streaming sorozat (hulu / disney+), majd egy könnyed akció-rpg jelent meg a témában. Habár maga a mese elég egyszerű, a fiatal korosztályt célozza, pont olyan fura kettősség jellemzi, mint a Dragonball-t. A meglehetősen komoly, sötét témák (háború, kizsákmányolás) tálalása viszonylag komolytalan, hiszen főhősünk Belzebub, a démon herceg még gyerek. Démon? Mégis pozitív karakter, értékrendjét sok idősebb szereplő megirigyelheti. A (nyitott) világ, kalandjaink helyszíne nagyrészt sivatagos, a legnagyobb kincs természetesen a víz. Ebben a miliőben keresi a legendás forrást a katonatisztből kóbor renegát seriffé lett Rao, mikor találkozik hősünkkel, hogy aztán rávegye, hogy együtt folytassák a kalandot. Hozzájuk csapódik Thief (egy köz-démon), a hármas pedig eldönti, hogy meglovasít egy tankot a könnyebb boldogulás reményében. Lelövöm a poént, megtalálják, de közben a királyság hadserege is üldözőbe veszi őket, valamint fény derül egy még nagyobb turpisságra, ami megmagyarázza, miért sivatagosodott el a vidék.
Kár lenne többet felfedni, a lényeg úgyis inkább a játékélmény. Ami meglepően gördülékeny. Még akkor is, ha belegondolva jól ismert elemeket kever, cseppet sem érezhetjük közben az újdonság varázsát. A fő játékmenet a már unalomig csiszolt felfedezős, bunyózós stílus képviselője, amit később (a tank megszerzését követően) a járműves összecsapások egészítenek ki. Kisebb eseményekkel tarkítva, például lesz szerencsénk lopakodós részekhez, vagy szimpla platforminghoz. Ami szép, hogy egyáltalán nem akadályoz minket a haladásban a Sand Land, minden vajsimán csúszik benne. Egyáltalán nem nehéz, vagy túlbonyolított, tehát ki-ki kedve szerinti tempóban szelheti át a homokdűnéket. A harcrendszer persze lehetne mélyebb, a fejlesztés (legyen szó akár a karakterünkről, akár a járművekről) összetettebb, de valahogy mindvégig pont megfelelően adagolja a program az új élményeket.
Belzebub kalandjai során útitársain kívül jó néhány mellékszereplővel is összeismerkedik, kisebb-nagyobb missziókat teljesít. Egy ponton eljutunk vele egy kihalófélben lévő településre (Spino), amit aztán bázisként használhatunk. A későbbiekben ide invitálva a kóborlásaink során fellelt embereket, démonokat és egyebeket, igazán fellendíthetjük a gazdaságot, mondhatni kivirágzik a hely a sok új telepestől - egyúttal a mi lehetőségeink is bővülnek. A helyi garázsban aztán felszakad kreativitásunk gátja, a Bulma-pótlék Ann (akivel szintén útközben találkoztunk) ugyanis zseniális gépész, képes mindent megjavítani. Főleg járműveket. A tankon kívül még vagy fél tucat egyéb eszközünk is lehet: motor, ugráló mecha, terep-buggy... Mind különböző előnyökkel és hátrányokkal rendelkezik, sőt, fejleszthetőek, alakíthatóak egytől egyig! Szóval bár nem viszi túlzásba a tartalmat a Sand Land, mindig találunk majd magunknak egy kis extra időtöltést a fő sztorivonal mellett is.
A játék tehát közel tökéletes összhatással bír. A látvány pazar, ami a grafikai stílustól elvárható, és pont ez segíti a teljesítményt is: a programmal töltött kb. 25 órám alatt végig zökkenőmentesen futott minden. A kezelés egyszerű, a harcok és a közlekedés során egyaránt. A nehézséget optimális szintre lőtték be a fejlesztők. Az audiovizuális részleggel is maradéktalanul elégedett vagyok, a zenei aláfestés nem tolakodó, a hanghatások illenek a játékba, a szinkronhangok professzionálisak. Hibaként csak a stílus jellegéből fakadó dolgokat tudom felhozni. A nyílt világban a gyűjtögetés egy idő után bizony fárasztó tud lenni, a mezei harcok unalmassá válnak, az npc diskurzusok ismétlődőek. Ami viszont hatalmas pozitívum, hogy Toriyama mester zsenije süt az egész játékból, én pedig vénember létemre folyamatosan vigyorgok, miközben irányítom a kis pink méregzsákot.
PLATFORM Xbox Series X|S, PS5, PC (Steam)
KIADÓ Bandai Namco FEJLESZTŐ ILCA
MEGJELENÉS 2024. április 26. ÁR 25990 Ft
A tesztverziót a Sand Land hazai forgalmazója, a Cenega Hungary biztosította, köszönet érte!