[Teszt] Lara Croft and the Guardian of Light

Lara Croft and the Guardian of Light

Oldern2010.08.17. 11:45

A Lara Croft and the Guardian of Light végigjátszása után több különböző felütés is eszembe jutott, hogy mivel lehetne kezdeni a játék tesztjét. Adta magát a nyilvánvaló kérdés, hogy miért jutott oda a videójáték-ipar, hogy egy ilyen játék a digitális sávra kényszerüljön, vagy hogy kisérletezésképpen a Tomb Raider névtől megfosztva kelljen indulnia. De lehetett volna elmélkedni azon, hogy hogyan kérhetnek más hasonlóan digitálisan letölthető szoftverekért 800/1200 pontot, amikor tartalomban legtöbbjük meg sem közelíti a Lara Croftot. Az a helyzet, hogy ez a játék egy nyilvánvaló anomália a rendszerben: dobozosként nem merték/tudták/akarták kiadni, viszont az XBLA-s (és szeptembertől PSN-es, PC-s) saját árkategóriájában tartalmilag és prezentáció terén egy laza suhintással söpri le maga mellől az esetleges riválisokat.

Az új Lara Croft története roppant egyszerű, és véletlenül sem veszi komolyan magát: Lara az aktuális varázstárgy utáni kutatásban bár sikerrel jár, de a helyi maffiózó lecsapja kezéről az eszközt, és balga módon még használja is, amivel nem mást szabadít fel, mint egy maja (de írhattam volna orkot is) főgonoszt, valamelyik korabeli videójátékból. Nagy, izmos, csúnya, angolul káromkodik, és megannyi szörnynek parancsol: remek rivális lesz, Lara és újdonsült társa, a varázstárgy fölötti védelemre megesküdött maja harcos célja tehát nem más, mint legyőzni a nagybetűs Gonoszt, és hazaküldeni a varázstárgy által megidézett Apokalipszis-hangulatot oda, ahonnan jött. Azt már az előzetesek alapján lehetett tudni, hogy a játék más, mint "elődei". Itt izometrikus nézetből láthatjuk a karakterünket, Diablo 2 mintájára, de említhetnénk még sok ezreforduló környéki játékot - kattintások helyett azonban a rendkívül jól kezelhető bal analóggal mozoghatunk. A roppant jó kezelhetőség elsőként meglepő, hiszen leginkább a logikai elemek voltak kihangsúlyozva megjelenés előtt, de néhány pálya után világossá válik, hogy itt bizony rengeteget fogunk harcolni is. A két analógos shooterek örökségét viszi tovább a játék, hiszen a bal analóg a mozgás, a jobb analóg a célzás, a gyakran két tucat ellenfél elleni harcokban pedig valóban komoly koncentrációra lesz szükségünk. A logikázást alapvetően nem vitte túlzásba a Crystal Dynamics fejlesztőcsapata: nem fogunk sehol elakadni hosszú órákra, és internetes végigjátszásra sem fog senki szorulni, aki csak egy kicsit is koncentrál. A játék azonban mindemellett elvárja azt, hogy használjuk a fejünket: teremről teremre, pályáról pályára valóban változatos akadályok, a játék első felében folyamatosan adagolt új mechanikák teszik érdekessé a továbbjutást, ezeket a mechanikákat pedig meg kell tanulnunk, hiszen bemutatkozásuk után folyamatosan rájuk támaszkodva kell majd átlendülni az utunkba akadó nehézségeken. Van itt csáklya, újratöltődő mágikus lándzsa, amit a falba dobva arra használhatunk, hogy elrugaszkodjunk, új magasságokat elérve, akadnak kapcsolók, interaktív és jól irányítható hatalmas vasgömbök, kapcsolóként működő céltáblák - és ezek tetszőleges kombinációja.

Harcolunk tehát és gondolkozunk - de fontos kiemelni, hogy micsoda prezentáció mellett! Az irányítást már dicsértem, nagyon precízen kezelhető Lara, a Tomb Raiderre mindig is jellemző halálugrásokat itt szinte teljesen elfelejthetjük az új kameranézet miatt - de ez a remek irányítási modell korántsem ütne akkorát, ha nem egy ilyen páratlan keretbe foglalták volna. A játék mindenek előtt bődületesen jól néz ki, aprólékosan kialakított környezettel, dögös ellenfelekkel, jó animációkkal, és ami ennél is fontosabb: rengeteg olyan plusz effekttel (mint például a füst, az időjárás, a különböző árnyékok és a sok mérges gáz megjelenítése) találkozhatunk, amelyek nagyban megdobják a hangulatot. Az azték/inka/maja helyszín adott, de az egyébként néhány pálya után egyhangúnak tűnő téma mellett a fejlesztők még a változatosságra is törekedtek. A kezdeti vihar előtti csend helyét egy kis Armageddon veszi át, lángzivatarban és méregfelhőben lavírozunk a számtalan ellenfél között, és az izgalmat még a jól eltalált zenék is sikerrel tudják fokozni. A Lara Croft and The Guardian of Light mindezek mellett nagyon tartalmas. A harmadik-negyedik pálya végén félve tettem le a kontrollert a töltőképernyő alatt, mert már vártam az elkerülhetetlen Game Overt - hogy mekkorát tévedtem, az úgy további 4-5 óra játék után, a tizennegyedik pálya végén derült ki. A játék hosszú, a pályák a néhány bossfight esetén 5-10 percesek, de a többi, hétköznapi helyszínen legtöbbször inkább ennek többszörösei, és akkor arról még nem is beszéltünk, hogy a rejtvények másképp vannak prezentálva akkor, ha Larát irányítjuk egyedül, és másképp, ha a cooperatív játékmódban vágunk neki a kalandnak. Akadnak még extra kihívásokat tartogató szobák, amelyek azért jóval könyebbre sikeredtek a beigértnél - de a jutalom miatt megéri megcsinálni őket, a Lara által begyűjtött varázstárgyak a harci képességeinket tudják megnövelni. És persze lehetőség van a játék által kiszabott speedrun követelmények teljesítésére, és megtalálni az összes elrejtett kincset - ez bizony nem egy egydélutános kaland lesz.

Talán egyetlen dolog az, amiben egy pillanatra sem akarja vagy legalábbis nem tudja magát komolyan venni a játék: ez pedig a sztori. A válogatott fenyegetéseket köpködő boss arra jó, hogy egy remek utolsó pályát kapjunk, valódi kihívással, de a szerepe kimerül ebben - sztori meg konkrétan nincs az első átvezető után, hiszen annyi történik, hogy elszabadult valami rossz, mi meg megyünk elkapni. Nincsenek plusz szereplők kettőnkön kívül, nincs csavar. Ez persze nem feltétlenül hiba, a játék ugyanis annyira ötletes pályákat tud mutatni végig, hogy egyszer sem gondoltam közben azt, hogy de jó lenne egy hosszú átvezetővel megtörni a lendületet. Végeredményben az első bekezdésben felvetett dilemmák egyike sem lesz igazán érdekes, hiszen a lényeg, hogy a Lara Croft and the Guardian of Light lazán megállná a helyét dobozos játékként is, a jelenlegi áráért cserébe pedig egy friss, látványos, és nem utolsósorban tartalmas játékot kapunk, amiben egy végigjátszás után is benne van a coop lehetősége (szeptember végétől online, jelenleg helyi multi, két személynek), és persze a rengeteg elrejtett varázstárggyal megfűszerezett maximális végigjátszás kihívása is. Ezek után a magam részéről nem a következő Tomb Raider játékot várom, hanem a következő Lara Croftot. A drasztikus váltás nagyon jót tett a veterán ereklyevadász hölgynek, a Crystal Dynamics fejlesztői pedig bebizonyították, hogy tudnak újítani, friss játékélményt nyújtani akkor is, ha nem a megszokott stílusukban kell játékokat elkészíteniük.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Heti megjelenések

31 perce
1

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

2 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

2 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

3 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

3 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

4 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

4 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

4 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

4 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

4 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

4 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

5 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

5 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

5 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

5 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

6 napja
20

Heti megjelenések

7 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

7 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

7 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

8 napja
3

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==