[Teszt] James Cameron's Avatar

James Cameron's Avatar

mcmackoGéczy Attila2009.12.04. 19:43

Nehéz dolog megfelelni az elvárásoknak, James Cameron új filmjét meg már a premier előtt valóságos hisztéria övezi. Új megközelítés, epikus történet, nagyfelbontású 3D kamerák és a CG technológia sosem látott alkalmazása lelkesíti az érdeklődők tömegét, akik jó előre új messiásként tekintenek a filmre. Nincs is ezzel baj, hiszen a Mester nem sokszor nyúlt mellé az életműve során, feltételezhetően most is valami nagyszabású, megrendítő alkotás hagyja el kezeit.

De mi a helyzet a menetrend szerint érkező játékadaptációval? Képes lesz arra a bravúrra, amit a jóemberek az ezüst vászonra álmodott matériától várnak?

A konzolokon landoló Avatarra nem kellett december második feléig várnunk, gyakorlatilag két héttel a film bemutatója előtt már a gépünkben tudhatjuk az Ubisoft stúdióiból ölünkbe pottyant lemezt. Ubiék logója pozitív előjelként bíztatta a tesztert, hiszen a kompánia egyszer már képes volt a lehetetlenre - a King Kong blockbuster mellé sikerült egy tisztességes, a mai napig minőségi referenciaként emlegetett licenszjátékkal előrukkolniuk, rekordidőn belül. Legutóbbi munkájuk viszont nem sikeredett ilyen fényesen...

Az Avatar minden erejével igyekszik azon lenni, hogy az átlagból kiemelkedő, szórakoztató játék legyen, de sajnos ez az erőfeszítés szinte minden egyes ponton elbukik.

Mechanizmusát tekintve akciójátékról beszélünk, mely harmadik nézőpontba repíti a kontrollert szorongató szobaharcost. Adott a bolygó (Pandora), adott a konfliktus a Helyi Őslakosság és a Gonosz Elnyomó Emberek között, és adott a történet... amiről a játék során vajmi kevés derül ki. Nincs a szánkba rágva, hogy miért jöttünk a Pandorára, a szereplők motivációi, jellemei még talán ennél is homályosabbak. Női, avagy férfi bakaként felbukkanunk a bolygón, pár betanító küldetés és egy nagy morális kérdőjel után frakciót választunk (azaz Na’vi avatárként védelmezzük a népet, vagy emberkatonaként hódítunk), majd a frakciók meghatározó figuráinak teljesítünk feladatokat. A narratíva lapos, a karakterek unalmasak, és a mély gondolatok is a felszín alatt maradnak.

A Far Cry 2 Dunia motorja által életre keltett Pandora bolygó hatalmas játszóterével, flórájával és faunájával részben képes volna ezt a problémát orvosolni. A megdöbbentő méretű területeket, lélegzetelállító kanyonokat és dzsungelt azonban képtelenek voltak izgalmas tartalommal megpakolni a fejlesztők. Egymást idéző küldetések és mellékszálak sorakoznak a forgatókönyvben egymás után, a változatosságon ennek ellenére némileg javít a két választható frakció eltérő játékstílusa. Az emberek a lőfegyverekkel és különféle mecha gépezetekkel támadnak, míg az agilis őslakosok a primitív fegyvereiket, vadállatokat és atletikus képességeiket vetik be a harc során. A cikkíró valamivel izgalmasabbnak tartotta a Na’vi kampányt, részben az élvezetes közelharc, és a különleges hangulat miatt. Az Avatar egyik legnagyobb pozitívuma a két faj különböző kampányainak újrajátszhatóságából fakad.

Az persze egy másik kérdés, hogy a játékos képes lesz-e elmélyülten lubickolni az adaptáció által nyújtott élményekben, és akarja-e az újrázást. Sajnos a történet felvezetése, és a már emlegetett dramaturgiai hiányosságok nem sokat tesznek hozzá az ember motiválásához. Emellett apró és bosszantó hibák is sorra ütik fel a fejüket, miközben a dzsungelhold ösvényeit rójuk. Az animációk gyakran merevek és esetlenül folynak egymásba. A fegyverek közötti balansz nem mindig optimális, a fejlesztői brigádnak a mordályváltást sem sikerült gördülékennyé tenni. A gépjárművek irányítása szintén furcsa (nem tudok jobb szót rá), ráadásul totál könnyen ragadunk be pl. egy buggyval két szikla közé. Ellenben az első repülési élményt a Na’vi Banshee hátán biztosan nem fogjuk egyhamar elfelejteni. Eszméletlen mélységeket és magasságokat hidalhatunk át a megbízható szárnyas hátasunk segítségével.

Virtuális dzsungelt láttunk már sokszor az utóbbi időben, mindegyiket más szemlélettel ábrázolták. A Crysisban már-már fotorealisztikus tájon keresztül vezetett az utunk, egy évvel ezelőtt Lara esőben látogatott meg egy sötét őserdei komplexumot, az Avatar burjánzó bolygója pedig egy színpompás fantáziavilágba kalauzol minket sosemlátott növényekkel, fiktív állatokkal, lebegő sziklákkal és nagybetűs Atmoszférával. A világ roppantmód eredetinek hat, bár ez az egzotikum egyeseknek túl sok lesz, másoknál pedig lehet, hogy az érdeklődést sem fogja felkelteni.

Egy problémát a világ ábrázolásánál fel kell jegyeznünk. Gyakran annyi objektum van egyszerre a képernyőn (bokrok, fák és egyéb dudvafélék...), hogy többszörire sem fogjuk találni a továbbvezető irányt, vagy épp a föntről belógó liánt, mászható peremet. A tájékozódáson a radar sem segít sokat, a magasságok jelölését jó lett volna valahogy implementálni a kis kijelzőbe.

A térben bukdácsolókon persze javíthat a sztereoszkópikus 3D hatás bekapcsolása. Az Avatar az első konzoljáték, amely teljes mértékben kihasználja az arra alkalmas kijelzők képességeit.

A program nem feledkezik meg a többszereplős partikra vágyó játékosokról sem, de nem hinném, hogy a multiplayer bármilyen plusz vonzerővel bírna egy filmadaptáció esetén.

Mi a legnagyobb bajom a játékkal? Az, hogy az összkép bíztat, reménnyel kecsegtet, de a részletek végül mindig lelombozzák az embert. Ígéretes az epikus méretű (és kidolgozottságú) háttérvilág. Csábító - Samus után szabadon - scannelgetni a tereptárgyakat és élőlényeket. Izgalmas dolog egy olyan csatában részt venni, ahol nem csak a közvetlen környezetemben, hanem a háttérben is folynak az események, miközben én tapasztalatot gyűjtök, várom az új upgrade csomagokat és spéci mozdulatokat használok. De az egész valahogy mégsem működik. Hiába a korrekt prezentáció és a bivalyerős licensz, az ördög a kidolgozatlan, elsietett, nem jól átgondolt részletekben lakozik. Bánatunkra ez a tény repíti vissza az átlagos címek közé az Avatart. És hogy miért vagyunk leginkább szomorúak? A film és az azzal szemben támasztott elvárásaink alapján nem a középkategóriában szerettük volna viszontlátni a játékot.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

18 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

19 órája
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==