[Teszt] Knack

Knack

mcmackoGéczy Attila2013.12.26. 20:00

A Playstation 4 nyitókínálata stílszerűen a Knack-el mutatkozott be, amely első pillantásra (és másodikra is) nagyszerűen illeszkedik a gyerkőcök számára vonzó, PlayStation brandet definiáló Crash-Jak-Ratchet vonulatba. Hab a tortán, hogy a játék atyja, Mark Cerny (interjúnkat itt olvashatod vele) korábban vadul dolgozott ezeken a sikercímeken, így az ígéret meglehetősen bíztatott mindenkit: „Itt a játék, amely a kölykök és platformer játékosok számára is elhelyezi az új gépet a térképen!” Nos, a játékkal töltött tizeniksz óra után az ígéret nem feltétlen teljesedett be, annyit pedig elöljáróban elmondhatunk, hogy a kacatgólem (egyelőre) nem fog bekerülni a PS-hallhatatlanok panteonjába.

Sok-sok évvel a Kristályháború után járunk, amikor a pusztaságba kényszerített goblinseregek ismét megpróbálják az emberiség ellen felvenni a kesztyűt. Valami azonban nincs rendben, mert a primitív népek mögött brutális harci gépezetek sorakoznak. Ebben a világban a technika fejlettségét a föld mélyéről előkerült ősi relikviáknak köszönheti a világ, így külön érdekes, hogy a goblinok armadáiban is feltűnnek a komplex gépezetek. Az embereknek szerencsére páratlan segítőjük akad: a megtestesült relikvia-védelmező, Knack, akit a jóságos doki, és kalandor cimborái kísérnek el a nagy kalandra. A hercehurca során persze kiderül, hogy a goblinok sem magunkak köszönhetik a technikai fejlettséget, és az emberek közül sem mindenki a békére (hanem sokkal inkább a tápos, erőtől duzzadó relikviákra) pályázik.

Knack legfőbb tulajdonsága, hogy a rendelkezésekre álló relic-halmokból és mindenféle elementális kacatokból fel tudja duzzasztani saját testét. A mérettel természetesen kibővített életerő és súlyosan megnövekedő támadási erő is társul. Támadni márpedig kell, nem is keveset. A Knack sokkal nagyobb hangsúlyt helyez az akcióra, mint az első pillanatban látszódik. A harc nagyon egyszerű: ugrással és „dash” jellegű csúszkálással kerülgetjük az ellenfél támadásait, az ütések pedig az időzítés és távolság függvényében találnak be. Túlzás lenne azt mondani, hogy a harc puszta boksz-szimulátor jelleggel pörögne, de mélységet ezen felül a gyűjtögethető nap-kövekből kinyert energiával (és az ennek segítségével elsütött szuper-támadásokban) kereshetünk leginkább.

Meg persze az ellenfelek variációiból-leosztásából. A sorra érkező arénákban általában rafináltan vannak pozícionálva a távolsági- és közelharcot preferáló randaságok, egy kör után pedig jön a következő hullám, hogy ne maradjunk feladat nélkül. Hab a tortán: amíg Knack nagyra nem nő, addig elég 1-2 pofon (még az alap bogárkáktól is), hogy karakterünk csilliónyi darabra hulljon szét. A játékmenet tehát leginkább arról szól, hogy hibátlanul, próba-halál-okulás stratégiával csapkodjuk le a szembe érkező mumusokat, betanulva a sorra érkező arénák és folyosók megoldásának menetét.

Ez a fokozott nehézség persze legföljebb a hárdkór játékosokat fogja feltételek nélkül kielégíteni. Bár minden gócpont megoldható, azért a normál fokozat nem a látszólagos célközönségnek (azaz a kislurkóknak) van kitalálva. Hozzátehetjük még azt is, hogy a Knack eléggé barátságtalan módon adagolja a checkpointokat, és a képet összerakva máris feldereng a sokak által mélyen gyűlölt frusztráció-faktor. Az ellenőrző pontok ráadásul sokszor felesleges, rutinszerű szekciók újrázását is megkövetelik, ami szintén nem segíti elő a könnyed, felhőtlen szórakozást.

A játékmenet súlyozását azonban nem csak itt vacakolták félre a japán stúdió munkatársai. Bár Cerny a változatosság híve, a játékon ez nem feltétlen tükröződik. Tizenhárom fejezeten keresztül sokszor visszatérnek állandó motívumok, hasonló építkezési panelek. Knack apró Bart Simpsonként kezdi a pályát, ahol bogarakat, pókokat csapdos. Később jön a barlang/bánya, majd végül valami bónusz játékelem. Ezek az apróságok alapvetően jópofák, hiszen elementál támadásokkal, vagy újféle környezeti veszélyekkel színesítik a kalandot, de valahol mind hasonló módon befolyásolják a játékmenetet. Ha ezek (és az aránylag változatos ellenfelek) nem lennének, akkor az ásítozás állandó kísérője lenne a kalandozásnak, mert a csőszerű, kevés platformozást kívánó pályadesign csak nagyritkán képes minket kizökkenteni a ritmusból. Szintén érdekes szemléleti kérdés, hogy Knack növekedésével jóval bátrabban vághatunk bele a bunyózásba, mert az óriássá duzzadt lény jóval több támadást képes így elviselni, így a frusztráció minimalizálódik, a nehézség csökken, mi pedig jutalomjátékban érezhetjük magunkat, ahogy a gólemmel haladunk előre és pusztítunk, mint a veszedelem.

Az is nyilvánvaló, hogy a program kendőzetlenül a New Game + funkcióra van tervezve, hiszen sok megnyitható kütyü és bónusz Knack-forma csak a játék vége felé (vagy a második végigjátszás során) lesz elérhető. (Így a kombózást behozó combo-meter, vagy a titokkereső detektor is…) Furcsa megközelítés a lassú fejlődési ív, hiszen egy tizenöt óráig kitolt, sokszor önismétlő játék esetében nem feltétlenül arra vágyunk, hogy elölről kezdve élvezhessük ki az addigi munkánk gyümölcsét. A fejezetválasztás, időre menő hadakozás és a hangzatos nevű Coliseum Attack mód szintén az első végigjátszás után nyílik csak meg.

Szerencsére azonban nem hagy a szánkban teljes keserűséget a nyitócím. Sőt, a Knack alapvetően egy polírozott képet mutató, kellemes játékórákat tartogató darab, amely pont azzal vívja ki az emberben az ellenszenvet, hogy folyton apróságokon csúszkál, és láthatóan nem akar bonyolultabb mutatványokat megvillantani, mint amit első körben is megmutat. „Ezért persze felesleges PS4-et venni!”, gondolhatja az a játékos, aki már a PS1-es időkben is játszott akció-platformer címekkel, és azért ebben valahol van igazság. A gyönyörű bevilágítással, és a sztori vége felé fokozódó látvánnyal azonban többnyire igazoljuk majd magunkban a vásárlást. A zenék kellemesek, a szinkron rajzfilmszerű, a körítés pedig mesedélutáni atmoszférába ringatja a játékost. Ha valaki keresztül tud tekinteni a problémákon, akkor alapvetően jól fogja magát érezni a Knackkel. Sőt, ha esetleg néhol be is sokallunk, egy-két nap pihenő után a gólem srác (hehe) azért csak visszahívogat minket a goblinvész lerendezésérére.

És folytatjuk továbba feltételes móddal… Ha nem nyitócím lenne Kacat-úr fortélyos kalandja, akkor talán szigorúbb tintával foghatna a kritikus tolla. Ha a műfaj alapvetően telítettebb lenne az utóbbi években, akkor jóval ráncosabb szemöldökkel is nézhetnénk Cerny-ék legújabb agyszüleményére. Knack hosszú távon is szórakoztat és ráadásképp nyújt valami kis pluszt, amivel igazolhatjuk az új gépünk megvásárlását. De a program sajna lépten-nyomon arra is emlékezteti az embert, hogy ebből a produkcióból mennyivel többet is ki lehetett volna hozni. Az átlagos rajzfilmadaptációktól bőven jobb, de a stílus forradalmától messze tanyázik.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

1 napja

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

1 napja
1

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

2 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

2 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

3 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

3 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

3 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

3 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

4 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

4 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

4 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

4 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

5 napja
20

Heti megjelenések

6 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

6 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

6 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

7 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

8 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==