[Teszt] Batman: Arkham Origins

Batman: Arkham Origins

Oldern2013.10.29. 18:30

A Batman: Arkham Origins megszületése nem volt egyszerű, az biztos. A fejlesztőcsapat a Rocksteady roppant monumentális elődeihez próbált meg felnőni - ezt el is várták tőlük, mégha nem is bíztak a sikerükben túl sokan - egy olyan Batman játékkal, ami a történetben nem hogy folytatása, de pont, hogy előzménye a méltán népszerű Arkham Asylumnak és Arkham Citynek. Sikerült nekik? Igen is, meg nem is. Üthet ez a poén harmadjára akkorát, mint azt tette 2009-ben és 2011-ben?

Az Arkham Origins egy rosszul sikerült karácsonyt mutat be, egy olyan Gothamben, amiben Batman létezése még nem annyira ismert és elfogadott tény, ahol a rendőrök nem félistenként kezelik a Denevérembert, hanem öntörvényű fajankóként. Ahol az összes agyalágyult, a képregényekből már jól ismert főellenség nagyjából szabadon garázdálkodhat az utcákon. Adjunk ehhez a recepthez hozzá némi tüzet (Black Mask vérdíja tűz ki a fejünkre, ami egy rakás "tehetséget" a városba vonz, köztük például ott van Deathstroke is), öntsünk rá szószként egy sajnálatos módon kötelezőnek tartott Jokert, majd sózzuk meg több, mint fél tucat megalomániás őrülttel, illetve a hozzájuk tartozó mellékküldetésekkel, és már el is készült az október végi Batman-lecsónk.

Ennyire egyszerű lenne a recept? Azért annyira nem vészes a szituáció: bár kezdetben valóban ez jön le a küldetésekből, a narrációból, és persze Batman viselkedéséből, azért a történet a kezdeti órák langyos indulása után jobban beindul majd, olyannyira, hogy lazán le is körözi majd a nálam nagy csalódásként megélt Arkham City sztoriját. Sokat segít az is, hogy az új szinkronstáb remekül teszi a dolgát: mind Batman, mind az új Joker emlékezetes, jól összerakott percekkel (órákkal) fog majd szórakoztatni, ha épp beszélgetésre kerül a sor.

A játék többi elemét is hasonlóan fogjuk megélni: kezdetben itt vannak az ismerős kütyük, az Arkham Cityből ismert városrész (többek közt), illetve a jól ismert ritmusra építő, de az ellenfelek számával és a nehézséggel egyenes arányban nehezedő harcrendszer - változott egyáltalán bármi? Néhány óra után azonban kiderül: igen, változott. A harcrendszer új animációnak köszönhetően "friss és üde" marad (pláne az új mozdulatokkal és kombókkal), Gotham városa pedig az új grafikai effekteknek és a megváltozott világításnak és dekorációnak köszönhetően szintén más hangulatot kelt, mint eddig. Nagyjából ekkor merül fel az emberben: lehet, hogy még sincs probléma az Arkham Originssel, csak épp nem úgy felel meg az elvárásoknak, mint ahogy azt vártuk?

Az Arkham Origins számára a legnagyobb áldás és átok egyben az, amit az elődöktől hozott át. Adott egy majdnem tökéletes (a saját kereteit és műfaját figyelembe véve, nyilván) harcrendszer, egy alaposan megmunkált, a melléküldetésekre és elrejtett Enigma-kütyükre kialakított város, és az Unreal Engine 3-at konzolokon már 2011-ben is szinte maximálisan megdolgoztató grafika: van egyáltalán olyan eleme ennek az alapnak, ami drasztikus ráncfelvarrásra vagy bővítésre szorul? Legyünk őszintén: nincsen. Rajongói kérések, kívánságlisták vannak - ezeken a WB Montréalnál végig is mentek, majd sorra kipipálták azokat.


ARKHAM FIGHT CLUB: IDŐBEN HÁTRA, KOMPLEXITÁSBAN ELŐRE

Az Arkham Origins harcrendszere egy erős kategóriával nehezebb, embert próbálóbb, mint korábban. Az ügyességre, helyezkedésre és a megfelelő helyzetfelismerésre építő játékban továbbra is az különbözteti meg a kezdőt a profiktól, hogy képes-e egyetlen mozdulatsorban befejezni az összes ellenfelet, vagy sem: ez utóbbi most azért is lesz különösen nehéz, mert az ellenségeid jóval bátrabban viselkednek, mint korábban. Már 6-7 ellenfél esetében is előfordulhat, hogy szinte folyamatosan a counter gombra kell tenyerelned, a dolgokat pedig a speciális (késes, páncélozott, lőfegyvert vagy tereptárgyat használó, stb) ellenfelek csak nehezíteni fogják.

Így bővült ki a harcrendszer, így lett szinte már túlzottan is tömény a játék melléküldetés-rendszere (ahol az Enigma-minifeladványok még mindig idegesítőek, és sok van belőlük - de legalább már nem csak ezekkel foglalkozhatsz az éjszakai csatangolásaid során), így került be a játékba az áhított "quick travel" a Denevér-repülő-mobil-csudahajó közreműködésével... és így lett a történet is két kategóriával emészthetőbb, mint az elődben. Kihagytam volna valamit?

Ja, igen, az apró szépséghibát az egészben: az Arkham Origins sajnos egy eddig ismeretlen, vagy legalábbis ritkán látott vendéget is kipakolt az asztalra megérkezésekor. A bugokról, a csúnya bakikról beszélek, amelyek sajnos rendszeres látogatói lettek Gotham városának - annyira, hogy akár még a sztoriba is bevonhatták volna őket valahogy. Lehetnének mondjuk misztikus lények egy másik dimenzióból...vagy valami. Mire gondolok? Leginkább olyan részletekre, amelyeket a Rocksteady nagyon precízen igyekezett kigyomlálni az Arkham Cityből: a csáklya használatakor sokkal többször akadunk be (akár csak vizuálisan, de néha konkrétan) a pálya egyes elemeibe, mint korábban. Ez az apró beakadósdi, eltévedősdi a csatákat is meg tudja zavarni: a Batman az a játék, amiben ha TÉNYLEG a maximumra törekszel, akkor igencsak szomorú lesz elveszíteni egy majdnem teljes kombó-számlálót csak azért, mert a játék valamiért elszámolta Batman ugrási távolságát, aki így a semmit pofozza fel a tőle tíz centire lévő ellenfél helyett. Ejnye, WB.... ejnye. Ha valami, akkor ezek a motívumok nem hiányoztak az Arkham játékokból.

Panaszra azonban a nap végén nincs ok: a Batman: Arkham Origins csak akkor fog csalódást okozni, ha nem tudod megfelelően kezelni a játék létezését. Ha az Origins a City helyett érkezett volna, akkor most mindenki sírva üvöltené az "ÉV JÁTÉKA" különféle variációit. Játékként is, történetként is jobb lett ő, mint az Arkham City, de a sorozatot előre egy fikarcnyit sem mozdítja. Ebben pedig "elbukik": egész egyszerűen nem akkora lépés a Cityhez képest, mint amekkora lépés a City volt az Asylum után. Ilyen elődök után azonban nem biztos, hogy ezt hibaként kellene ezt felróni neki, mint ahogy azt sokan tették.

A félrebeszélést azonban hagyjuk meg Enigmának meg a többi őrültnek, akik Batman életét keserítik a játékon belül. Nagyon egyszerűen el tudod dönteni, hogy az Arkham Origins a Te játékod-e. Belefásultál az Arkham széria játékmenetébe, és valami újra vágysz? Akkor kerüld el ezt a részt.

Ha azonban a magas minőség mellett új kihívásokra, új feladatokra, és egy még magasabb szintet képviselő játékra vágysz - úgy, hogy közben tiszteletben tartod a jelenlegi generációs konzolok képességeit és határait -, akkor az Arkham Originssel remekül fogsz majd szórakozni. A nap végén pedig pontosan ez a lényeg.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

System Shock Remake - kiberanyu karmai között!

A tavalyi megjelenést egy friss kiadvány követi - a konzolos System Shock Remake érkezésével visszatértünk a Citadel Station-re, hogy ismét elkenjük Shodan száját (ehm). Teszt következik!

5 órája
2

Bővül a Larian Studios, költözik a V Rising – ez történt hétfőn

Továbbá: Stellar Blade, Senua's Saga: Hellblade II, Inazuma Eleven: Victory Road, NeoSprint, tinyBuild Connect 2024, Life by You, Black Myth: Wukong.

11 órája
4

Moses & Plato: Last Train to Clawville

A World of Wilderness újra bővül, ám a Chicken Police helyett két másik detektív is a rivaldafénybe szeretne kerülni. Megnéztük a Moses & Plato: Last Train to Clawville Steam demóját!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja
5

Total War: WARHAMMER III - Thrones of Decay

Ismét triplázik a Total War: WARHAMMER III, de most kicsit másképp. Vajon jóvá tudja tenni a közelmúlt DLC ballépéseit? Lássuk!

1 napja
1

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

3 napja
1

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

3 napja
2

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

4 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

5 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

5 napja
7

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

5 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

5 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

5 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

6 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

6 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

6 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

6 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

6 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

7 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

7 napja
20

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==