[Teszt] Diablo III (Xbox 360, PS3)

Diablo III (Xbox 360, PS3)

Oldern2013.09.09. 19:15

A 2012 májusában megjelent pécés Diablo III egy igazán érdekes példája annak, hogy mi történik akkor, ha több, mint egy évtized elvárásai a modern játék-design alapelveivel ütköznek. Én többször is billentyűzetet ragadtam, hogy blogposzt vagy cikk keretein belül tegyem fel a költői kérdést: "Mi romlott el?"

Arra a cikkre végül nem került sor. Nem is nagyon kell most már belelovallni magunkat az egészbe, hiszen nagyon egyszerű, rövid történetről van szó. Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy fejlesztőcsapat, aki szeretett volna utódot készíteni a Diablo II-nek. Ez a fejlesztőcsapat úgy döntött, hogy egy feszes, dinamikus, a játékélményt előtérbe helyező harcrendszer fontosabb ebben a műfajban, mint a loot egyedisége, a közösséget összekovácsoló Ladder rendszer megléte, vagy épp egy megengedőbb, nem túl szigorú, de azért a változatosságot mindenképpen garantáló végjáték jelenléte. Ez a csapat tévedett is, meg nem is. A történet szépsége, hogy minden, amiben igazuk volt, teljes fényében jelen van a konzolos verziókban. Amiben tévedtek...nos, arról jobb nem is beszélni - majd a teszt végén visszatérünk rá.

A Diablo III konzolos verziója a hivatalos bejelentés előtt több szempontból is problémásnak tűnt. A legnagyobb gondot még nem is feltétlenül a pécén szigorú megkötések (a kötelező internetkapcsolat, vagy a csak "offline" karakter hiánya) jelentették, hanem az irányítás: egy igen precíz, magas ügyességet és jó egérhasználatot megkövetelő játékról van szó. Talán nem is véletlen, hogy ennyit kellett végül várni az Xbox 360-as, illetve PS3-as verziókra: nem egy egyszerű port szültetett ugyanis, hanem egy olyan szoftver, ami valóban kihasználja a kontroller, és a kötetlenebb játékmenet adta lehetőségeket.

Itt ugyanis az irányítás közvetlen: a bal analóg karral mozogsz, a jobbra célirányosan kigurulsz a veszélyből, az összes többi gombbal pedig vagy a loot, vagy a térkép, vagy a csata funkcióit érheted el. A játék alapja, a hat skillt használó harcrendszer változatlan maradt: a Pokol végeláthatatlanul özönlő seregei ellen egy valós idejű hentelésben vehetsz részt választott hősöddel, pont mint a Champions of Norrathban, a konzolos Baldur's Gate-ben, vagy a Dungeon Siege 3-ban. Csak épp a Blizzardra oly jellemző hihetetlenül profi animációk, változatos, alaposan megmunkált helyszínek és ezredszerre is látványos effektek mellett.

A konzolos irányítás nagyszerűen működik, de kétarcú szépségről van szó: ha közelharcra építő kaszttal (Barbár vagy Monk) indulsz útnak, akkor szinte semmilyen problémád nem lesz, és az első perctől kezdve hatékonyan, élvezetesen apríthatod a démonokat. Ha azonban a távolsági harcra építő kasztokat választod, akkor a pécés élményhez képest egy kevésbé precíz harcost kapsz majd. A konzolos irányítás jól működik, ha a "hátrálok és lövök" formulát kell ismételni, viszont például egy még élő szörnyeteg MÖGÉ lőni semmilyen módon nem tudsz majd. Persze erre csak akkor lesz szükség, ha nagyon optimálisan akarsz játszani, vagy a legkomolyabb nehézségi fokozatban akarod kifacsarni a karakteredből a maximumot: ha csak szórakozni jöttél, akkor felejtsd is el, hogy szóltam.

Mert a nap végén a Diablo III a felhőtlen szórakozásról szól. Konzolon legalábbis mindenképpen.

Szóval ott tartottunk, hogy a pécés fejlesztők hittek abban, hogy jól fognak járni a játékosok a megjelenéskor szomjazónak odavetett üres kulacsként adagolt jó tárgyakkal, és a regionális Aukciós Házzal. Ez az online megkötések mellett nagyjából oda vezetett, hogy az első pár hétben az internet szennye, az account-lopó szolgáltatásokat üzemeltetők, a kínai goldfarmereket terelő üzletemberek és a hétköznapi botozók ilyen vagy olyan eszközökkel átvette a hatalmat a játék gazdasága - és a jobb tárgyak - felett. Ezt a hatalmat pedig, ha egyszer valakihez vándoroltak, nagyon nehéz újra igazságosan szétosztani.

Hogyan lehetne tehát megakadályozni, hogy a konzolos verziók is oda fajuljanak el, hogy jobban megéri az aukciós ház paneljét frissítgetni a hajnali órákban (hátha valaki elír egy nullát, vagy későn licitál az épp lejárni készülő ütős tárgyra), mint játszani? Ki kell dobni az egészet a kukába! A konzolos verzióban a Diablo III szórakoztató elemei, úgy szárnyalhatnak végre, mint a láncaiktól megfosztott madarak.

A konzolos verzióban nincs aukciós ház. Ezt persze ellensúlyozni kellett: a játékban folyamatosan hullanak majd a karaktered számára valóban hasznos tárgyak. Nem a szerencse folytán, hanem egy olyan algoritmusnak köszönhetően, ami figyeli, hogy éppen milyen kaszttal és milyen tárgyakkal rendelkezel, és bizonyos esetekben "kegyes" lesz veled, ilyenkor pedig alaposan felerősödsz, ha az új jutalmadat magadhoz veszed. Nincs stressz, nincs loot-hiány: egy normál végigjátszás alatt, ha átlagos szerencsével bírsz, minimum 5-7 olyan "Legendary" kategóriás tárgyat láthatsz majd, amelyek pécén elképzelhetetlenek lennének még most is. A játék végén adagolt tárgyak pedig már alsóhangon jobbak, mint pécés társaik: legendákat harsogtak egy bizonyos íjról, ami több, mint ezer dollárért cserélt gazdát a dél-koreai szerveren : nos, a Diablo III konzolos változatában néhány tucat játékóra után valószínűleg jobb fegyvered lesz majd annál is. Igen, az új loot rendszer ENNYIRE bőkezű.

Persze, mint ahogy azt az irányításnál említettem: nem minden fenékig tejfel itt sem. Hiába a bőkezűség, ha egy picit a ló túloldalára esett át a Blizzard ezzel: annyira könnyen esik a jó cucc a játékosoknak, hogy nem érzik soha úgy, hogy valóban "megérdemlik" azt (mert hát nem feltétlenül az a legnagyobb kihívás az életben, hogy felrugj egy üresnek hitt boroshordót, amiben Életed Lootja lapul...)! Én szóltam,de megint oda jutottam, hogy ha ezek a dolgok annyira nem érdekelnek, a szórakozás viszont annál inkább, akkor nincs itt semmi gond. Legfeljebb nem maradsz addig ebben a buliban, hogy kijöjjenek ennek a megoldásnak a problémái (tehát nem játszol a játékkal többet, mint 80-100 óra...).

Középpontban a szórakozás: a Diablo III addiktív, pompás animációira és változatos helyszíneire építő játékmenetével lazán és könnyedén parkolt be az idei év (és úgy általában, az elmúlt pár év) legjobbjai közé: egyedül, co-opban és online coopban egyaránt hihetetlenül szórakoztató játékról van szó. Nem hiba nélküli az alapjáték (a történet például még most is vállalhatatlanul gyenge, hogy a legendary tárgyak komolyabb, mélyebb problémáinak tárgyalásába most ne is menjünk bele), a port pedig itt-ott hagy némi keserű szájízt az emberben (egy-két effektből kellett volna visszavenni, hogy ne 10 fps környékére lassuljon be a motor, ha egy nagyobb hentelés közepén vagy, több tucat szörnyikével magad körül), de ettől még mindig vétek lenne kihagyni, akár játszottál az alapjátékkal, akár nem.


LOOT 1.5, LOOT 2.0: A KÓDNEVEK MÖGÉ NÉZVE

Ha követed a pécés Diablo III fejleményeit, akkor bizonyára tudod, hogy a néhány hónapja bejelentett **Loot 2.0** sok olyan változtatást tartalmaz, ami a pécés verziót drasztikusan jobb játékká teszi majd. Bár erre várni kell, a konzolos verzióval kapcsolatban sokszor hangzott el a kérdés: EZ a Loot 2.0, ezt kell majd a pécés változatban is várni? A válasz: nem, egész egyszerűen csak az történt, hogy a konzolos változat létrehozásakor a fejlesztők már látták, hogy min ügyködik a pécés csapat, és néhány változtatást átemeltek, a játék előnyére. A Loot 2.0 további aspektusokkal rendelkezik majd (egy rakás új legendary, a tárgyak egyes tulajdonságait átalakítani képes Mystic, vagy épp a külsőt átalakító Transmogrification), és nagy valószínűséggel nem is osztja majd annyira "ész nélkül" a tárgyakat a játékosknak, mint a konzolos társa. Sok változtatás azonban már valóban szerepel a konzolos verzióban is: ilyen például a karakter szintjével skálázódó Legendary tárgy-rendszer, vagy éppen annak esélye, hogy pont olyan tárgy esik majd, amit a karaktered kasztja tud leginkább hasznosítani.

Ha nem ismered: tessék, itt van a Blizzard tudásának legjava. Szórakoztató, változatos játékmenet, adrenalint pumpáló animációk és hangok, minimális töltési idővel, brutálisan jó multiplayerrel. Ha pedig pécén már ráuntál: tessék, itt van egy olyan alternatív valóság, ahol öröm a szintezés. Ahol öröm, amikor egy Legendary tárgy a földre esik, nem pedig a "eh, ez is **** lesz már megint" érzés önt el. Amikor nem kell azon aggódnod, hogy a harminc órányi farmolásod alatt talált két darab jó tárgy együtt nem ér két dollárt.

*

A Diablo III az első perctől kezdve az utolsóig élvezetes játék, amire a hibái ellenére is roppant könnyű rászokni. Ha a játékok a történetük miatt érdekelnek, akkor felejtsd el a Blizzard legújabb üdvöskéjét - ha azonban a játékmenet érdekel, akkor nincs okod arra, hogy kihagyd ezt a kalandot. A konzolos verzió jelenleg pörgősebb, szabadabb, szórakoztatóbb, mint pécés társa - ez pedig a cég pécés múltját ismerve hatalmas fegyvertény.

*

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

System Shock Remake - kiberanyu karmai között!

A tavalyi megjelenést egy friss kiadvány követi - a konzolos System Shock Remake érkezésével visszatértünk a Citadel Station-re, hogy ismét elkenjük Shodan száját (ehm). Teszt következik!

12 órája
2

Bővül a Larian Studios, költözik a V Rising – ez történt hétfőn

Továbbá: Stellar Blade, Senua's Saga: Hellblade II, Inazuma Eleven: Victory Road, NeoSprint, tinyBuild Connect 2024, Life by You, Black Myth: Wukong.

18 órája
5

Moses & Plato: Last Train to Clawville

A World of Wilderness újra bővül, ám a Chicken Police helyett két másik detektív is a rivaldafénybe szeretne kerülni. Megnéztük a Moses & Plato: Last Train to Clawville Steam demóját!

1 napja

Heti megjelenések

1 napja
6

Total War: WARHAMMER III - Thrones of Decay

Ismét triplázik a Total War: WARHAMMER III, de most kicsit másképp. Vajon jóvá tudja tenni a közelmúlt DLC ballépéseit? Lássuk!

2 napja
1

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

3 napja
1

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

3 napja
2

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

4 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

5 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

5 napja
7

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

5 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

5 napja
41

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

6 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

6 napja
2

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

6 napja
3

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

6 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

7 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

7 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

7 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

7 napja
20

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==