[Teszt] Brave: The Videogame

Brave: The Videogame

liquidSomosi László2012.08.29. 20:30

A (ki)futó konzolgeneráció egyik apróbb, de mindenképpen értékelendő eredménye: az utóbbi években jobbak, szórakoztatóbbak lettek az elsősorban gyerkőcöknek szánt, az éppen a moziban futó animációs filmek alapján készült játékok. A javulásnak mondjuk volt helye, a korábbi színvonal javarészt gyalázatos volt, lehetett hová fejlődni. A fejlődés kézzel fogható jele, hogy az éves kínálatban most már általában megjelenik egy darab olyan animációs-filmes játék, ami meglepetést okoz, és túlmutat az általában megcélzott közepes minőségen. Az idei arzenálban a Brave-é ez az érdem: meglepően jól összerakott, egyes elemeiben és egészében is szórakoztató játékról van szó.

Ha még nem láttad a játék alapjául szolgáló Pixar-filmet, bátran ajánlom a „Merida, a bátor” (hazai cím) megtekintését. Technológiai szempontból kifogástalanul kivitelezett, szerethető karaktereket felvonultató mese a szülő-gyermek kapcsolatról, és a kimondott érzelmek erejéről. Ahogy a fentiekből nyilvánvalóan kiderült: magát a játékot is ajánlom, szigorúan a film után. A szigorúság oka: a játék nagyjából a film történéseinek közepén indít, és villámgyorsan elszpojlerezi a film első felét, és meglepetés-fordulatát is. A játék sztorija egyébként ezután már egyáltalán nem film-hű, az irány némileg hasonló, a megközelítés alternatív, a játékverzióban Merida öt perc alatt harcol annyit, mint az egész filmben összesen. A filmhűség elkerülése érthető, az „új” sztori teljesen jól funkcionál, de a film érzelmi erejének nagy részét feláldozza a videojátékosítás oltárán. (Szigorúan zárójelben: ezt speciálisan a Brave-en számon kérni már kritikusi szemétség, egyetlen műfajtásra sem ugrotta meg eddig a lécet ebből a szempontból.)

Mitől működik mégis jobban a Brave, mint a hasonszőrű társai? Például abban, hogy mer mindenféle lenni, nem a szokásos, akcióval helyenként felturbózott ugrándozást kapjuk, hanem egy ízlésesen kevert akció / platformer / RPG / puzzle koktélt. Merida a kelta mitológiából előugró rémségekkel harcol, kardot suhogtat, ugrál, és nyilaz is vadul. Plusz: a Brave az akción felül teljesen korrekt, a potenciális (offline) koop partner számára is fejlődési lehetőséget kínáló fejlesztési rendszerrel is rendelkezik.

A három alap-játékelem (közelharc, lövöldözés, ugrálás) kezdetben egyszerűcskének tűnik, túlságosan bonyolult soha nem lesz egyik sem, de magukba szívnak annyi pluszt, hogy hosszú távon se váljanak unalmassá. Hősnőnk közelharcban és távolsági hadviselésben is effektív tud lenni, a két harci lehetőség közül mégis a nyilazás az élvezetesebb, talán azért, mert ezt szolid duplaanalógos lövöldözés formájában kínálja a játék. A harc onnan válik élvezetessé, ahogy megkapod az elementális a fegyverekhez köthető támadásaidat: ezekből négyféle van, a különféle ellenfeleken keresztül (igen, mindenki másra érzékeny) a Brave szépen beleszövi őket a harcrendszer fonalába, és helyenként az ugrándozásba is.

Az ugrálás kezdetben kevésbé hangsúlyos, később nagyobb fókuszt kap, és az erős automatizáltsága ellenére is szórakoztató pillanatokat tud okozni. Vannak a játéknak belassultabb részei is, a három (csakazértseszpojlerezemel a filmet) kismackó főszereplésével. Nem, ne spanglit adnakj körbe (majd a folytatásban, amikor tinimackók lesznek), hanem a Merida útját gátló „egyáltalán nem nehéz, de azért megmozdítja az agyad” kategóriás rejtvényeket oldják meg. Feltűnik még Merida anyukája is, de mivel csakazértseszpojlerezek, ez pedig az, az olvasó fantáziájára bízom a kedves mama játékbéli szereplése mikéntjeinek és hogyanjainak összeillesztését. Valószínűleg izgalmasabb lesz, mint ami a játékban van, mert a Brave leggyengébb eleméről van szó. Elnézést, mégsem: a leggyengébb elem a Move / Kinect nyilazós minijáték, ami gyanúm szerint kizárólag azért került a játékba, hogy rá lehessen írni a dobozra.

Kissé hosszúra sikerült a rövid(ebb)nek szánt válasz - mert a fenti két bekezdés a válasz arra, hogy miért élvezetes a Brave. Azért, mert egy egész jó „felnőttjáték”, gyerekszintre visszaskálázva. Jó a zenéje, jók a hangok. Grafikai vonalon inkább erős közepes, néhány helyen (indokolatlan) framerate-problémákkal. Hosszúnak annyira hosszú, mit amennyire az ilyen játékok szoktak: két délután, aztán még kettő a gyerkőccel koopban. Pozitívumokat és negatívumokat egy asztalra dobva: jó játék gyerekeknek, nyugodt szívvel felírható a potenciális karácsonyi ajándékokat tartalmazó listákra.

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Crow Country - varjúdombi rémmesék

"Hát ismét beléptél a túlélő-horror világába. Sok szerencsét!" - Resident Evil, 1996.

6 órája

Xbox Game Pass-cím lehet az új Call of Duty – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, The Glass Staircase, College Football 25, Isles of Sea and Sky, Cygames Singapore.

7 órája

GTA VI megjelenés, új Activision Studio az Elsewhere képében - ez történt csütörtökön

Továbbá: Roll7, Intercept Games, Xbox Proteus Controller, GreedFall II: The Dying World, Shield Strike, Phoenix Labs, Pinball FX, Horizon Chase 2, XDefiant.

1 napja
2

Buckshot Roulette - pofád leszakad!

Az egyik friss tavaszi virális csapást (sic!) a Buckshot Roulette lőtte bele a világ arcába, pedig a Mike Klubnika által fejlesztett indie szösszenet már 2023 év végén elérhető volt az Itch.io felületén. A Steam verzióval játszva egyértelművé vált - erről a játékról írni kell. Viszont egyáltalán nem volt egyértelmű, hogy valódi értékről beszélünk-e.

1 napja
1

EDGE #398 pontszámok

Instant klasszikusok közé lépő független fejlesztések és néhány alacsony pontszámmal lenyomott AAA cím a brit magazinban.

2 napja
6

Sand Land

A Sand Land ugyan nem váltja meg a világot (a sajátján kívül persze), mégis azon kaptam magam, hogy észrevétlenül repülnek vele az órák. Kiporoltuk a homokot a szánkból és elmondjuk hogy mi a véleményünk Toriyama mester utolsó (?) kollaborációjáról.

2 napja
2

Assassin's Creed Shadows leleplezés, új játék a NieR alkotóitól – ez történt szerdán

Továbbá: PlayStation Plus, The Division Heartland, F1 Manager 24, Enotria: The Last Song, Sword of the Necromancer: Resurrection, Future Games Show.

2 napja
40

PlayStation Game Catalog: a májusi felhozatal

Red Dead Redemption 2. Deceive Inc. Crime Boss: Rockay City. Cat Quest I-II. Csöndes hónap társul a megszokottnál lényegesen több távozó mellé.

2 napja
3

MADiSON VR

A népszerű argentin pszichológiai horror két évvel a megjelenése után VR platformokra költözött, nekünk pedig minden bátorságunkra szükségünk volt, hogy a fejünkön tartsuk a headsetet. TESZT!

3 napja
1

Bemutatkozott a SteelSeries legújabb gaming headsetje, az Arctis Nova 5

Az új Nova 5 Companion App több mint 100 féle hangprofillal segíti a minél jobb hangzást.

3 napja
2

Sony évértékelő, Dead by Daylight bejelentések - ez történt kedden

Továbbá: ALZARA Radiant Heroes, What the Fog, The Casting of Frank Stone, Midsummer Studios, Albatroz.

3 napja

Dread Delusion – Morrowind rémálomföldén

Még szerencse, hogy az indie csapatok jóval bevállalósabbak az átlagnál, és nem restek bedobni játékosaikat a mélyvízbe, ahogy azt a korai hozzáférésből mostanában kilépő Dread Delusion példája is jól mutatja. Teszteltük a nagyon furcsa kinézettel bíró szerepjátékot.

3 napja
3

60 millióhoz közelít a PS5, rekorder a Helldivers 2

Üzleti évet zárt a Sony is és összességében elégedettek lehetnek az eredményekkel.

3 napja
15

Game Pass: mozgolódás május második felében

Premier áradat, nagy nevek és izgalmas független fejlesztések. Senua’s Saga: Hellblade II. Lords of the Fallen. Chants of Sennaar.

3 napja
2

Bemutatkozik az új Assassin's Creed, stratégiát vált a Square Enix – ez történt hétfőn

Továbbá: Sony Interactive Entertainment, Monster Hunter, Big Helmet Heroes, INDIKA, Fabledom, Shin Megami Tensei V.

4 napja
20

Heti megjelenések

5 napja
2

Final Fantasy 16: The Rising Tide

A Final Fantasy 16 második letölthető tartalma megérkezett, azt adva, amit vártunk tőle. De elég lesz ez a nagy többségnek? Teszteltük a Rising Tide-ot!

5 napja
3

Heading Out - kerék a nyakamon

Pár napon belül ez a második cikkünk egy lapozgatós könyvről, ami persze ferdítés, hiszen a Heading Out egy autós, narratív, roguelike kalandjáték akar lenni... aminek a lényegi része valójában egy lapozgatós könyvhöz hasonló rétegben nyer formát. Lássuk, mennyire váratlan élményként hatott a Saber gondozásában megjelent különleges csemege.

5 napja
2

Ian Livingstone - Az óriások árnyéka

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, ezúttal a sorozat atyjának, Ian Livingstone-nak új kötetével.

6 napja
3

God of War Ragnarök PC pletyka, Microsoft mobiljáték bolt - ez történt pénteken

Továbbá: Lightforge Games, Senua’s Saga: Hellblade II, Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba – Sweep the Board!, CI Games, Marathon, Eternal Threads, The Rogue Prince of Persia.

7 napja
25

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==