fr42312016.09.26. 13:41

Persona 5

Latogatas Japanba

Kezdeshez.

A lenti rovid (?) kedvcsinalo a jatek Japan verzioja (mi mas?), annak is PS4-es manifesztacioja (nyugaton valoszinuleg csak ez lesz elerheto) alapjan keszult. 25 ora tisztesseges jatekido es az elso jelentos helyszin es szamtalan mellekkuldetes kipucolasa utan. Ez a jatek mereteibol fakadoan nyilvanvaloan nem elegseges egy alapos test elkeszitesehez, a tortenet is meg boven kibontakozoban van csupan, de az alapveto jatekelemek, hangulat es benyomasok osszegzesere mar azert megfelelo. Ezen alapinformaciok tudataban tassek ertelmezni a kovetkezoket.

Szoval, milyen is lett az uj Persona?

8 ev…

azert valljuk be elegge hosszu ido. Marpedig pont ennyi telt el az elozo Persona megjelenese ota.

8 ev alatt sokat valtozik a vilag.

Gondolji csak bele, milyen volt a vilag es foleg a szemelyes kis vilagod 8 evvel ez elott? Egy olyan iparagban, mint a videojatek ahol ennyi ido alatt egy egesz generacio kifutja magat kulonosen hosszu idonek tunik ez a 8 ev. Az utobbi idoben ez a 8 ev azonban mar nem szamit olyan hosszu idonek a vilagtol egyre inkabb elrugaszkodo Japanban es azon belul is foleg a Japan videojatek keszitesben. Ez a 8 ev pedig korbe lengi, szorongatja, bezarja es megis apolja es vedi az uj Persona-t is.

A Persona szintet lepett.

Pontosabban elkoltozott. Maga mogott hagyta a kepzeletbeli Japan kisvarosokat, a videki eletet es bekoltozott a fovarosba, a hatalmas es lukteto, modern es legfokepp nagyon is valosagos Tokyo-ba.

Ennel jobb dolog pedig nem is tortenhetett volna vele!

A Persona 5 egyik legnagyobb pozitivuma maga a kornyezete, Tokyo. Az a Tokyo, ami kivaloan illik a Persona altal tukrozott lelkiallapotahoz, atmoszferahoz es ketsegtelenul a kulturalis alapot szolgaltatta mindenhez amire a Persona vilaga epul. Olyan erzese van az embernek, hogy a Persona a videki kitero utan haza erkezett es ez bizony nagyon jol all neki.

Tokyo pedig lelegzetelallito reszletesseggel, hozzaertessel es stilussal lett megalkotva. Shibuya olyan, mint amilyen a valosagban. Kis setaval az allomastol ott var rad Hachiko ahol valoban varni fog rad, ott kell atszallni a vonaton ahol valojaban es meg a viragarus is ott arulja a kis viragcsokrait ahol akar holnap reggel is vasarolhatsz tole. Ez a fajta realizmus keverve a Persona 5 jellegzetes, megkapo, valahol megis lehangolo grafikai stilusaval es muveszeti beallitasaival pedig egy olyan egyedi, kellemetlen megis szivmelengeto hangulatot teremt amire nagyon keves jatek vagy akar film/manga kepes.

Voros

A Persona-ban mindig is fontosak voltak a szinek. Alapvetoen meghatarozza a jatek szinvalasztasa a tematikat es a hangulatot, elorevetiti mi fog varni rank. A Persona 4 elenk sargaja utan az 5-os a vorost valasztotta maganak es ez sok mindent elarul rola. A Persona 5 sokkal komorabb, komolyabb es veszelyesebb mint az elozo felvonas. Olyan temakat feszeget, mint a sexualis eroszak, a nok kiszolgaltatottsaga, iskola eroszak, ongyilkossag, tarsadalmi nyomas, kirekesztettseg es a “lelek rablas”. Utobbit sok szinten lehet ertelmezni es jatek is ezt teszi, az egeszen direkt megkozelitestol kezdve a meglepoen atteteles, szimbolikus ertelmezesig minden megtalalhato, mivel ez a jatek kozponti eleme es kerdese.

A stilus pedig nagyszeruen tamogatja meg ezt a tortenetet. Tokyo-ban a tomegek feketebe oltozott, arctalan meggornyedt alakok akik csak A pontbol igyekeznek B pontba, a vilagrol tudomast sem veve, a smink fajdalmat takar es meg a telefon vervoros hattere is azt suggalja, itt valami nagyon nincs rendben.

Ennek megfeleloen eltuntek az eddig jellemzo “gomba” figurak. A karakterek abrazalosa sokkal (termeszetesen a manga stiluson belul) elethubb es aranyosabb, a valosagnak megfelelobb, mint eddig. Nincsenek eltulzott erzelem kitoresek, animekre jellemzo ugralasok es hangulatjelek, minden komorabb es komolyabb. Az “arnyek” vilagok pedig mindennek a kiforditott, eltulzott, alomszeru kivetulese.

A tortenetrol tobb okbol sem szeretnek beszelni. Egyreszt meg en magam sem teljesen latom at hova is fognak a jelenlegi szalak vezetni es egy fonalban osszeerni, masreszt nyilvan kivanatos lenne elkerulni a kivanatlan spoilereket is. Mindenestre annyi elmondhato, hogy az egesz jatek egy nagy visszaemlekezes.

Hosunk egy rablobanda tagjakent (ennek kulonleges jelentosege van) egy Casino-ban tevekenykedik foglalkozasanak megfeleloen, am a dolgok nem egeszen ugy alakulnak ahogy az a nagy konyvben meg van irva es a tovabbiakban egy komor bortoncellaban elvezhetjuk egy meglehetosen dekorativ nyomozo holgy tarsasagat, elmeselve szereny eletunk rovid tortenetet. Bizonyos pontokon nekem erosen a Death Note tortenetvezetese es alapkerdesei ugrottak be, de lehet, hogy ezt csak en fogom igy erezni.

A tortenet fontosabb elemeit tovabbra is anime atvezetok meselik el, amikre ugyan eddig se lehetett panasz, de talan ezek is egy eros szintet leptek. Gyonyoruek, elvezetesek es nagyszeruen vannak megrendezve, jutalomkent eli meg az ember a megjelenesuket.

Technikailag persze nem egy csucs teljesitmeny a jatek grafikaja, de megfelelo a szinvonal es maga a stilus elviszi a hatan, kellemes, jo erzes ra nezni a jatekra. Aki jatszott a Catherine-el az korulbelul tudja mire szamitson, annak egy erosen feljavitott, szepen kisminkelt arca koszon vissza a Persona 5-ben.

Baratok

A karakterek a Personaban mar szinte hagyomany szeru stilusokra es semakra epulnek. Ez az otodik reszre sem valtozott. A szereplok szinte teljesen megegyeznek a Persona 4-ben felvonultatott stabbal.

Ket szereplo kivetelevel akiket erdemes kulon is kiemelni. Az egyik ideiglenes gondviselonk es bartulajdonos nevelonk. Igazi kivenhedt playboy, akinek fanyaru megjegyzesei, no ugyei es altalaban karaktere ude szinfolt a teenagerek tengereben.

Masik pedig Morgana, a macska. Vagyis inkabb skizofren macska. Egeszen kivalo szinkronnal es Japan humorral lett O megaldva, aminek a korrekt angol forditasahoz es hagjanak kivalasztasahoz sok sikert tudok csak kivanni. Itt erdemes megjegyezni, hogy a jatek NAGYON Japan kozpontu (meg a fohos nevet is csak kanji-val lehet megadni), a viccek, az utalasok, az iksolai orak, a konfliktusok, osszessegebn a parbeszedek igen jelentos resze kulturalis kotodesu es nagyon nehezen ertelmezheto a kulturalis kornyezet es nyelv behato ismerete nelkul.

Jatek

Ne kerteljunk, ez egy Persona jatek, annak minden tulajdonsagaval. Hogy ez jo avagy rossz hir azt mindenki dontse el maga. Azt viszont korantsem lehet mondani, hogy ne tortentek volna valtozasok a jatekmenet teren es ezen valtozasok donto tobbsege igencsak udvozolendo, frissito ujitas.

Az alap tehat valtozatlan, 3 elembol epitkezik a jatek. Az iskolai eletbol, a kulvilagi eletbol es az arnyek vilagban valo tevekenysegbol. Legkevesebbet az iskolai resz valtozott, mondhatni semmit. Ugyanugy eljuk a Japan iskolasok mindennapi (?) eletet, baratkozunk, tanulunk, klubokba jarunk, szorakozunk, ismerkedunk, sot akar szerelembe is eshetunk a megfelelo holggyel (ez ilyen konzervativ jatek).

A masodik, a kulso helyszinek es azok megvalositasa mar jelentosebben elter a korabbiaktol. A mar emlitette Tokyo-nak koszonhetoen, sokkal luktetobb, elvezetesebb lett ez a resze a jateknak. Lenyegeben az Atlus megvalositotta World Ends With You-t (Subarashiki Kono Sekai), csak egy modern, a kornak megfelelo prezentacioban leontve a Persona-ra jellemzo design-al es hangulattal. Ez pedig egy eros kombinacio.

Ezen kivul kerult a telefonunknak hala egyfajta szocialis, online felulet a jatekba. Egyszeruen a tapipadot lenyomva megnezhetjuk, hogy aznap mit csinalt a tobbi jatekos, milyen valasztasokat tettek es atlagban hanyas szinten allnak/alltak veled egy idoben. Ez eppen nemcsak szorakoztato, de hasznos ujitas is, hogy legyen az embernek nemi fogalma arrol, hogy alul avagy eppen felul fejlesztette a karaktereit.

A kozlekedes szinten erosen aramvonalasitva lett, egyszeruen a terkepet lenyomva a telfonunkon kivalaszthatjuk hova szeretnenk menni es rovid(tenyleg rovid!) toltes utan mar ott is vagyunk. Teszem hozza, neha annyira hangulatos a jatek es a helyszinek, hogy inkabb utazgat egy picit az ember a virtualis Tokyo-ban.

Ketsegtelenul a legnagyobb valtozas az arnyekvilagot erte. Eloszor is, dobtak a random, generalt dungeon-okat es korrekt kidolgozott helyszineket hoztak be, amikben talalhatoak elagazasok, titkok, rejtett helyszinek, roviditesek, sot minimalisan platform elemek is.

Ehhez kapcsolodik a jatek masik nagy ujitasa az action gomb megjelenese. Ez helyzettol fuggoen mas es mas funkciokkal bir. Lehet egyfajt Zelda szeru ugras (nincs lehetoseg rontasra), lehet vetodes, lehet lopakodas.

Igen, lopakodas. Ugyanis ez is van. No, nem kell Kojima-i melysegekre gondolni, de el lehet bujni targyak moge, ki lehet kukucskalni a sarok mogul, lehet fedezekrol-fedezekre mozogni avagy meglepetes tamadast inditani hatulrol ezzel jelentosen megkonnyitve sajat eletunket. A rendszer alapvetoen jol mukodik, neha kicsit bele zavarodhat az ugralasba a kamera, de sokat dob a jatekon, hogy nemcsak megyunk elore, mint a buldozer es nem utolso sorban sok taktikazasra ad lehetoseget. Erdemes is taktikazni mert amennyiben az ellenseg talalja hatba a jatekost akkor emelkedik a dungeon ebersege es egyre erosebbek lesznek az ellenfelek. A legtobb esetben azonban lehet olyan strategiat talalni, hogy a helyszinen talalhato osszes ellenseget lopakodva tudjuk levadaszni.

Innen gondolom mindazoknak akik valaha jatszottak mar JRPG-vel egyertelmuve valt, hogy nincsenek random csatak se. Az ellenfelek lathatoak, sot kikerulhetoek, keves kiveteltol eltekintve nem vagyunk rakenyszeritve a harcra. Persze azert nagyon hanyagolni sem erdemes a dolgot mert azzal a tovabbjutas valik kegyetlenne, de kulon nem kenyszerit a jatek grindelesre. Eddigi tapasztalatom szerint kivaloan van belove a nehezseg, nem kell kulon tapolni, az egeszseges utembe vegzett fejlodessel lehet haladni, de van kihivas is kello mertekben. Egyebkent a nehezseg barmikor allithato a settingsben, de en eddig meg nem ereztem szukseget semmifele finomhangolasnak a normal mode mellett.

Maguk a csatak megmaradtak ugyan korokre osztottak, de erzesem szerint sokkal gyorsabbak, dinamikusabbak mint korabban. A rendszer nem sokat valtozott, tovabbra is a personakra es az elemekre (viz/tuz/jeg/szel stb.), az ellenfel gyengepontjanak megtalalasara epul. Ebbe a rendszerben ujdonsag a mindenki szamara elerheto lofegyverek amik talan leginkabb a rendszer gyorsitasert felelosek. A lofegyveres modban szinte real time-re valt a jatek es ugyan a sebzes ilyen modban nem tul jelentos, de konnyeden elerheto critical hit amivel terdre kenyszeritve az ellenfeleket a csata egy kozos akcio nyoman nagyon konnyen es gyorsan befejezheto gyengebb, jelentektelenebb ellenek eseten. A harc soran is akad nemi online jelenlet, ha nagyon nehez helyzetben talaljuk magunkat kerhetunk online “tamogatast”, ami leginkabb gyogyitas formajaban erkezik, ha erkezik.

Kulon erdemes kiemelni a Boss harcokat amik nemileg elternek a hagyomanyos talalkozasoktol. A fonokoket nem lehet csak sima csapkodassal ket vallra fektetni, mindegyik egyedi strategiat kivan, kornyezeti elemeket bevonasat vagy egy-egy szereplo “kulonutas” megoldasait. A gyozelemhez nem csak egy ut vezet, tobb modszer is eredmenyes lehet a dontes pedig a jatekoson mulik, igy nemileg minden ilyen szignifikansabb harc egyedi erzetet nyujt.

Osszessegeben elmondhato, hogy a Persona 5 talan az egyik utolso a fovonalas JRPG-k kozott, ami a hagyomanyos korokre osztott megoldassal operal, am ezt a rendszert alaposan felgyorsitva, csiszolva, kifejezetten elvezetes, izgalmas harcokat lehet megelni.

8 ev…

A Persona 5 a tokeletessegig finomitotta a sajat maga altal lefektetett mufajt. Ehhez kerek 8 ev kellett. 8 ev kellett ahhoz, hogy minden ugy mukodjon, ahogy azt valoszinuleg eredetileg elkepzeltek. Az eredmeny egy a mufajan belul kozel tokeletes jatek, ami kitoltotte a rendelkezesere allo keretet. Ebben a rendszerben bizony ennyi van es ez volt az utolso alkalom, hogy el lehetett jatszani a regi trukkoket uj kontosben. A kovetkezo Persona-nak immaron gyokeres valtoztatasokra lesz zsuksege, ahhoz hogy megmaradjon olyan frissnek es uditonek, mint most az 5.

Az Atlus megalkotta a PS3 generacio messze legjobb JRPG-jet, keseredes, hogy mindezt mar a PS4 generacioban sikerult letenni az asztalra. Remelhetoleg a kovetkezo immaron a PS4 generaciojat definialo JRPG elkeszitesehez majd nem kell ujabb 8 evet varni.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==