Necroman Mk22015.03.26. 21:30

Heroes of the Storm Próbakör

Anno a Warcraft III-nak, annak is a pályaszerkesztőjének tagadhatatlan érdeme volt a MOBA stílus ősének tekinthető DotA megszületésében. Lássuk, milyen az, ha az eredeti "bölcső" készítői is világra hozzák a saját gyermeküket.

Modifikációt készíteni egyrészt áldás, másfelől átok is. Áldás, hiszen az alapprogram népszerűsége révén könnyebben eljuthat másokhoz is a játék, ellenben pont emiatt nem igazán tudnak megszabadulni az eredeti játék imázsától. Gyakorlatilag egy kezemen meg tudom számolni, hogy hány olyan mod létezik, amire a játékosok többsége önálló programként tekint. Ezek egyike a Defense of the Ancients, avagy közismert rövidítésében: DotA.

Az eredetileg pálya alapú modifikáció sikere a Warcraft III-ban bemutatott, hős fejlődési szisztéma továbbgondolásán alapult, amellyel egyben létrehozta az izometrikus nézetű Multiplaye Online Battle Arena stílust is. Hogy mi lehet a sikerének titka? Talán az, hogy míg a modern FPS-sek az egyszerűsödés irányába mozdultak el, addig a MOBA megmaradt (még?) hardcore játékmódnak.

Itt ugyanis jellemzően nem csak az fontos, hogy mennyire ismered a pályát meg a képességeidet, hanem az is, hogy ne legyél tápláléka az ellenfelednek. Mert míg a többi kompetitív multiplayer játékban ha meghalsz, akkor csak pontot adsz a másiknak, ám ebben a műfajban a gyenge tovább erősíti a legyőzőjét. És ez a kegyetlen mivolta lehet az, ami napjaink leginkább felkapottabb játékstílusává tette. (A műfajról egy már megszűnt magyar oldalon bővebben is értekeztem - linket kérésre küldök.)

Ready to Rock!

Emiatt nem volt meglepő, hogy a DotA All-Stars megalkotásában "passzív" szerepet vállaló Blizzard is be kíván szállni a League of Legends és a Valve-féle DOTA 2 által uralt műfajba. Korábban a cégre nagyon igaz volt, hogy ahova ők beléptek, ott szabályosan felforgatták a már meglévő erőegyensúlyokat (legutóbb például a virtuális kártyajátékok vizét a Heathstone-nal), de hogy itt is elég lesz-e az a bizonyos plusz a sikerhez, az még a jövő kérdése.

A jelenleg open-béta állapotban leledző Heroes of the Storm legfőbb vonzereje a hősfelhozatal, ami leginkább a fejlesztőcsapat nem kicsi rajongótáborát kívánta megszólítani: a karakterek egytől egyig a korábbi Blizzard univerzumok (jellemzően Warcraft, Starcraft meg Diablo) szereplői, így a régi játékosok sok ismerőssel találkoznak majd. Érdekesség, hogy a Diablo 3-ból átemelt hősök mindegyike nevesítve lett, pl. a Demon Hunter lányt Valla-nak hívják.

Mindenkinek három aktív (elsütésük alapból a Q, W és E billentyűkkel történik), egy passzív, illetve a mérkőzés során a 10. szinttől egy ultimate képességgel rendelkezik. (Hozzátenném, hogy további 5 is rendelkezésre állhat bizonyos feltételek mellett.) Már most több mint 30, egyéni varázslattal rendelkező hérosz van a felhozatalban, akiket a játék rendre véletlenszerűen választ ki az ingyen élőknek, de a karaktereket meg lehet vásárolni játékbeli aranyért vagy valódi pénzért is.[/justify]

Csak nem rázós élményben van részed, kisbogaram?

Persze nem a Blizzard-ról lenne szó, ha nem csavartak volna egyet a már megszokott játékmeneten. HotS-ban ez a pályabéli objektíva, vagyis itt az ellenfél hullámokban támadó mobjainak meg a fel-feltűnő hőseinek gyilkolászása mellett érdemes az adott helyszín extra missziója felé is fordítani némi időt, mivel ezek aktiválása jelentős előnyhöz képes juttatni az egyik csapatot; mi több, ennek elmulasztása akár végzetes is lehet az adott menetre.

Ezen extra minden egyes pályán más, ami többé-kevésbé illik a környezethez. A kikötőben például a középen álló kalózhajót bérelhetjük ki aranyért, aki szépen leágyúzza az ellenfél épületeit, a kertben egy-egy játékos szuper erős növényembernek öltözhet be ideiglenesen, míg az elhagyatott bányában kőkemény kőgólemeket idézhetünk meg. Ötletekben tehát nincs hiány, ráadásul a bemelegítő alatt egy kis videó tájékoztat a helyszín lehetőségéről.

De nem csak itt érhető tetten az újító szándék, hanem a játékmenet többi elemében is. Az egyik legfontosabb talán az Item shop-ok száműzése volt, vagyis itt a játékosnak nem kell mindenféle kacatot kombinálnia, hogy némi plusz képességpontot adjon a karakterének. Ellenben a hősök bizonyos szintek elérésekor új képességeket nyitnak meg, amikből a játékosnak kell kiválasztania egyet - pl. mindenkinek két szuper támadása van, de egy meccs alatt értelemszerűen csak az egyiket választhatjuk (bár kivételek akadhatnak).

Juhé, ingyen kebab!

A fenti lényege a mérkőzések áramvonalasabbá, gyorsabbá tétele (igaz, ezzel együtt száműzték a taktikai mélységet is), amit tovább segítettek a készítők a gyors mozgást lehetővé tevő hátasok (mount) használatával (harcolni róluk persze nem lehetséges), illetve a WoW-ból ismerős haza-teleportkövek (Hearthstone) bevezetésével. Vagy említhetném akár a lövegtornyok lőszerlimitjét is, igaz, a pályákon kapuk meg falak is vannak, azaz nem lehetséges csak úgy elsunnyogni mellettük.

A játékmenetbeli egyszerűsítések persze valószínűleg riasztani fogják a tapasztaltabb MOBA játékosokat, ugyanakkor ez egy remek lehetőség a teljesen kezdő vagy kevésbé tapasztalt harcosok számára. Természetesen nincs nagyon új a nap alatt, így már készültek is összehasonlító táblázatok, hogy ki kinek felel meg egy másik játékban. A karakterek kiválasztásakor egyébként mindenkivel lehet egy próbakört menni, hogy a szereplő iránt érzett szimpátia mellett mégse zsákbamacska legyen a vele való játék.

A játékmódok természetesen a szokásosak, a gyakorlás mellett részt vehetünk emberek kontra gép meccseken, vagy másik hús-vér játékosokból álló csapat ellen is. A nagy létszámnak köszönhetően gyakorlatilag pillanatok alatt talál másik négy játékost, aki csapatni akar, a könnyítések és a pályabeli objektívák révén pedig a menetek átlag 15-20 perc alatt lezavarhatóak. A fejlődés során a player mellett az adott karakter is fejlődik, sőt, a Master kosztümök csakis így nyithatóak meg.

Szokványos látkép egy falusi diszkó környékéről.

A játék grafikája leginkább a Warcraft III egy modernebb, kerekdedebb változatának tekinthető, igaz, a jelenlegi helyszínek is még inkább ebből a világból származnak - persze feltételezhetően idővel más univerzumok is tiszteletüket teszik. Ugyanakkor a játék, kicsit megcáfolva a Blizzard optimalizációs teljesítményét, nálam gyakran szaggatásba ment át, különösen, ha az én karakterem volt a képernyőn. Ez időnként a meccsekre is rányomta a bélyegét, s csupán diavetítést láttam a kavalkádból (pedig levittem a minőséget meg a felbontást is minimumra).

A játék hangulatilag megpróbál egyensúlyozni a klasszikus Blizzard címek és a modern e-sport között, azonban mintha inkább az utóbbi harsánysága felé billenne a mérleg. Jól példázza ezt a pályabeli objektívák elérhetőségének hangos bekiabálása a helyi narrátor részéről, ami ugyan kellően figyelemfelkeltő, viszont kicsit visszavesz a harcra fókuszálásból. Különösen, ha az adott mapon sokadszorra megyünk, emiatt már kívülről fújjuk a szöveget.

Noha a játék, mint említettem még béta állapotban leledzik, azonban a felhozatal már most olyan, hogy érdemes próbát tenni vele. A karakterkínálat folyamatosan bővül (valószínűleg az érkező Overwatch-ból is jönnek majd szereplők), a helyszínek is lassacskán érkeznek, a formálódó közösség pedig szépen kiépíti a maga kis szubkultúráját eventekkel, versenyekkel meg rajongóbázissal.

Valószínűleg a túlzott egyszerűsítések miatt nem fogja letaszítani a műfaj jelenlegi királyait, azonban egy kellően hangulatos és könnyen kezelhető választás lehet azoknak, akiknek a LoL meg a DOTA túlságosan hardcore, kegyetlen lenne.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==