Tair2014.01.18. 17:41

MOBA, avagy „I like Potatoes”.

Ezen irományom a mára már populárissá vált játék műfajról fog szólni, a Multiplayer Online Battle Arena-ról(MOBA). Annak történelméről, mai helyzetéről, és röviden a tapasztalataimról és élményeimről.

Az előzmények!

Írtam már a '98-ban kiadott Starcraftról anno, de akkoriban nem tértem ki egy nagyon fontos részletre, ami a játék része volt. Ez pedig a Pályaszerkesztő. Rengeteg nagyon jó pályát alkottak, melyekkel volt szerencsém Battleneten időt mészárolni. Olyan pályákat alkottak, melyekkel külön Játék kategóriákat szültek, mint például a Tower Defense(ami akkoriban csak Turret Defense volt), a Hero Arena, és az Instant War. Volt egy pár pálya, amikhez sajnos nem volt szerencsém. Ilyen volt az Aeon of Strife, amit Aeon64 készített. Egy modder, aki a Future Cops: LAPD, Precinct Assault játékmódjához hasonlót szeretett volna integrálni a stratégiai játékba. Eredmény? Az egyik legjátszottabb Starcraft map a Big Game Hunter után.

Aeon Of Strife pálya képe

Történetünk tovább folytatódik, mikor a blizzard kiadja, a Warcraft immáron harmadik részét, és vele együtt az új funkciókkal ellátott MapEditort. Ez az új Mapeditor rengeteg lehetőséget biztosított. Olyan szintű moddolhatóságot adott a játéknak, hogy már találkoztam FPS pályával is. Mai napig rengeteg olyan ötletes pályákat készítenek, hogy eldobom az agyam. Vannak 8-10 órás játékidővel rendelkező, nagyon jó RPG-mapok, RPG-Tower Defense Hibridek, eszméletlen nehéz Túlélő horror mapok, és persze a témához vágó MOBA pályák. Az első MOBA pályát Eul alkotta, aki az Aeon of Strife-t akarta az új motorra felhúzni. Ez volt a Dota. Kezdetleges pálya volt akkoriban, kevés hőssel, de kihasználta a Warcraft3 által nyújtott Tárgyalkotási lehetőségeket. Miután elkészült a pálya, feladta a projektet, és megannyi Moddoló vette át a helyét rengeteg új hőssel, ötlettel, de ezek mind különálló pályák lettek. Miután kijött a The Frozen Throne, megjelent egy modder, Meian. Ő fogta, és az összes Dota Variánsból összeszedte a legjobb ötleteket, Hősöket, Tárgyakat, és egy közel az eredeti Dotához hasonló Pályára építette azokat. Ez volt a Dota: Allstars. Annak a Dotának a prototípusa, amit sokáig játszhattunk. Meian hamar átadta a staféta botot Guinsoo-nak, aki a mapot a Battlenet egyik legdominánsabb játékává tette a pályát. Még váltott egy gazdát a pálya(pár hétre, változtatás nélkül…) míg végül IceFrog kezében állapodott meg végleg. Olyan taktikai lehetőségeket, mechanizmusokat integrált a pályába, hogy az magasabb szintre emelte a kompetitív játékmódot. Külön Versenyeket, Bajnokságokat hoztak létre erre a játékra, és megannyi játékos neve lett ismert azok közt akit hosszabb ideig játszottak a pályán(ez pedig rengeteg ember). Így tehát a Dota megtette az első lépéseit az E-Sportok világába, és biztos léptekkel menetelt a cél felé. Fórumát milliónyi ember leste, és írt bele hosszú ideig.

A Dota:allstars 6.63 betöltő képernyője

A játék műfaj fejlődése.

Miután a Dota masszívabb körökben lett ismertebb, elkerülhetetlen volt, hogy pár cég legyártsa a saját „dotáját”. Így volt ez az első kezdeményezéssel, a Minions-al. Ezt a Flash/Böngésző alapú Mobát a Casual Collective gyártotta le 2008-ban. Mellékesen megjegyezném, hogy ez a kis cég, alkotott már pár replikációt Warcraft3 pályák alapján, mint például a Flash Element TD. A Minions 2011-re, csak 1 oldalon 1 millió játszottsággal bírt, ami szerintem egy kis projekttől elég szép teljesítmény. Hozzá teszem, hogy Díjat is kapott a cég a kis Flash játék miatt. 2009 áprilisában került ki az első önálló Dota variáns, a Demigod, a Gas Powered Games által. Bár az alapötletük jó volt, a kivitelezéssel rengeteg probléma ütött be. A játék védelme napokkal a kiadás előtt fel lett törve, és kikerült a torrent oldalaktra. A játék hivatalos szerverei szörnyű állapotban voltak, és a kapcsolat folyton szakadozott. Végül, ha mondhatom ezt, a játék megbukott, hiába pontozták fel a Review oldalak. Ugyan ezen év Októberében, a Riot Games elkészítette, a saját Variánsát, a League of Legends-et.

A játék, ami aktív felhasználói számban veri a World of Warcraftot

A játék merített az Eredeti Dotából, de a játéktechnikai részeken sokat változtattak, annak érdekében, hogy az Eredetivel szemben, a játék fortélyai könnyen elsajátíthatóak legyenek. A League of Legends, mai napig a legpopulárisabb a műfajában, és rengetegen játszanak vele világszerte, hisz teljesen ingyenes. Szeretném megjegyezni, hogy a League of Legends hozta be a MOBA megnevezést a műfajba. Még ugyan úgy 2009 októberében, Icefrog kiadván az utolsó Dota pálya módosítást, bejelentette a fórumon, hogy a Valve felvette vele a kapcsolatot, hogy alkossa meg a játékot a cég Source2 motorjára. Ez a Dota játékos bázisnak jó hír volt, hiszen a játék felkarolásával, és megújításával, egy masszívabb ajtó nyílik az Elektronikus Sportok felé. Később a cég be is jelentette a Dota2-t, és a Valve le is védette a Dota jogait végleg. Később 2010-ben, az S2 megalkotta a Heroes of Newerth nevezetű Mobáját, melyet próbált teljesen a Dota képére alkotni, a lehető legkevesebb változtatással. Eleinte a játékot megkellett venni, és bár sikeres volt a League of legends szép lassan elkezdte legyűrni aktív felhasználói bázisban, ezért a cég végül ingyenessé tette, majd nyitott a Mikrotranzakciók felé. Hozzá teszem, hogy hiábavalóan, hisz a LoL továbbra is tartotta magas fölényét. 2011-ben a Dota2 megkezdte a zárt béta fázisát, és a Bétás bázis visszajelzései erősen pozitívak voltak. A Játékos bázis tagjai közt voltak híresebb Dota játékosok, és kezdők is egyaránt. 2013-ig tartott ez a fázis, majd kiadták hivatalosan is Ingyenesen. 2013-ban pedig elnyerte az év E-sport játékának díját. A Dota2, csak Steamen keresztül érhető el.

De ezek csak a híresebb játékok történetei voltak. Manapság, rengeteg új Moba műfajú játék jelenik meg a piacon. Ezek például az Airmech, Solstice Arena, Smashmuck Champions, Bloodline Champions, Smite, a nemrég bejelentett Heroes of the storm, és az új, épp zárt béta fázisban járó Dc: Infinite Crisis.

Én nagyon régen egy online haveri társaság által találkoztam az eredeti dotával, de megkell hogy mondjam, nagyon szörnyű játékos voltam, és mivel a haverjaim gyorsabban belejöttek, így hamar azzal az anomáliával találtam magam szemben, hogy mindig lealáztak. Hamar elment tőle a kedvem. Nem láttam át a játék mechanikát, és elvesztem a legalapabb dolgokban. A Heroes of newerth-et ki szerettem volna annó próbálni, mert jó dolgokat hallottam róla, de mivel nem volt pénzem így maradt a LoL. Itt már a könnyített rendszer miatt szép lassan kezdtem beletanulni a dolgokba. A szép lassan-t kihangsúlyoznám. A Dotához képest egyszerűsített tárgy és vásárlási rendszer, a rúnák által kínált testreszabhatóság nagyon tetszett. Továbbá egy egyszerűsített mechanikába könnyebb beletanulni, és a sok random ember ellen élvezetesebb harcolni mint haverok ellen(számomra legalább is). Lolban talán egy vagy két évet játszhattam a barátaimmal, majd picit beleuntunk. Később jött a Dota2 béta, és vissza tértünk a Mobákhoz. Azóta is játszunk vele. Én elég kommersz dotás vagyok, mert van, hogy hetekig nem játszok, és van, hogy haverokkal át dotázunk egy egész napot. Jelenleg 690 órám van a játékban. Persze az újabb Mobákat ki szoktam próbálni kíváncsiságból, és megkell mondjam, hogy a DC: Infinite Crisis, most bétában nem is rossz. Még természetesen bugos, és a szerverek gyorsan murdálnak, de maga a játék élvezhető lesz, ha raknak bele majd több pályát is. Személyes véleményem, hogy Jobban hasonlít a játék a LoL-ra, mint a Dotára, és első pályának is egy, számomra a LoL-ból ismert, terület foglalós pályát tettek be, amit én speciel nem szerettem. Jelenleg nálam a kipróbált Mobákból a Dota2 tartja a biztos első helyet, bár a legnagyobb hibája a játéknak, a játékos társadalom. A sértegetések azok még teljesen várhatóak. De amikor jönnek a sértődések, instant kilépések, értelmetlen retardoskodások, azok egy időre megölik a kedvemet. A jelenlegi Matchmaking system pedig nem tudom, hogy válogatja össze a társakat vs ellenségeket, de néhol kissé igazságtalannak hat. De ez mindenhol megtalálható szinte, tehát nehéz ezeket egyéni hibának felróni. Személy szerint viszont nagyon várom a Heroes of the stormot, ami a BLizzard gyereke lesz. Lényegében a Blizzard játékok hőseit, és ellenségeit fogja egymás ellen engedni. Szívesen látnám benne a Lost Vikings három hősét is, de ezt elfelejhetjük szerintem :D

Valójában, nagy dolognak tartom, hogy egy picike kis moddolásból vagy szerkesztésekből mik születhetnek, mert a MOBA az csak egy példa

Ti mit gondoltok a Műfajról? Melyik Variánsal játszottatok, vagy esetleg játszotok még mindig?

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

liquid
Az univerzum urai

2023.12.17.
3

liquid
Minden idők legjobb trailere?

2023.12.05.
10

p34c3
Én kicsi gamer sarkom

2023.11.22.
34

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==