[16] MRenton1985 (offline)

Ő egy 33 éves fiú és itt lakik: Budapest / Budapest

3248 napja regisztrált felhasználó, ez idő alatt 27561 kreditet gyűjtött

2012 március
18:45 A 100 legjobb játék - 28

28 - Shenmue I-II

Megjelenés éve: 1999, 2001
Platform: Dreamcast, Xbox


Már a kilencvenes évek közepén felmerült a Segánál (éppen a Saturnnal próbálkoztak) a Shenmue koncepciója, miszerint egy élő – lélegző világba helyeznék a játékost, ahol váltakoznak a napszakok és egyedi karakterek végzik a napi dolgukat tőlünk függetlenül. Végül a projekt lefulladt, de szerencsére néhány évvel később az újonnan megjelent Dreamcast tökéletes lehetőséget teremtett a felélesztésére. Azonban az ambiciózus fejlesztés a Sega majdhogynem teljes emberanyagát felőrölte, nem is beszélve az akkoriban elképesztőnek számító költségvetésről (70 millió dollár a két részre). Valószínűleg nem is jöhetett volna létre ekkora „pazarlás” ha a rendezői székben ekkor éppen nem Yu Suzuki (Outrun, Hang-On, Virtua Fighter stb.) ül. Az eredetileg 12 részesre tervezett sorozat eleje végül valahogyan mégis csak a polcokra került két csomagban (az első a tényleges első részt, míg a második a 3-4-5-6. epizódot tartalmazza), de hiába volt a sajtó dicséretektől hangos, mégis mindkettő csúnyán elhasalt eladások tekintetében. Így lett a modern három dimenziós videojáték történelem egyik éllovasából kevés rajongó által ismert befejezetlen kultjáték.


De mi is az a Shenmue?
Ha ismerős fogódzót keresünk, talán leginkább a Grand Theft Auto által (is) meghatározott sandbox játékok frontján kell keresgélnünk. Azonban a fő különbség az ismert nyugati és keleti variáns közt, a játék felépítésének irányában keresendő (nem összekeverendő a programozói szemlélettel). Vagyis nyugaton általában fentről lefelé készítenek el egy összességében nagy területet aztán ezt telerakják apróságokkal majd a játékossal egy küldetésrendszer alapján bejáratják az egészet. A hangsúly a történeten / küldetéseken van, az ezen kívül eső dolgok általában csak a hátteret adják.
A Shenmue ezzel szöges ellentétben áll (ne felejtsük ekkor még a GTAIII, a nyugati sandbox sehol sincs): a sok-sok apróság köré épül fel az egész. Természetesen emiatt a bejárható terület jóval kisebb viszont a beleélést nagyban segíti az, hogy például nincs két egyforma karakter az utcán, vagy az, hogy (majdnem) minden házba bemehetünk (és ezek egyedien vannak berendezve). A történet emiatt kissé másodlagos. Persze lebeg előttünk valami nagy homályos elérendő cél, de miképpen a Fallout és Elder Scrolls játékokban is, a legfőbb cél nem a fő történeti szál felgöngyölítése, hanem elveszni a világban.



1986. november 29. (szombat)
Főhősünk Ryo apját Iwaot egy titokzatos harcművész mester megöli és elvesz tőle egy titokzatos „Dragon Mirror” elnevezésű tárgyat. Napokkal később magához téve a sokkból, nem tudván belenyugodni Ryo úgy dönt, hogy saját kezébe veszi a büntetés kiszabását és az ismeretlen Lan Di nyomába ered. Innentől kezdve pedig rajtunk múlik milyen tempóban és időbeosztással haladunk a bejárható terepen. A fő játékmódot valahogy úgy kell elképzelni mintha egy L.A.Noirral játszanánk (nem is nem észrevehető, hogy a Team Bondi elég sokat játszhatott a Shenmueval), bejárjuk a területet, nyomokat gyűjtünk (a tárgyak emelgetés és vizsgálata egy az egyben ugyanaz), beszélgetünk az esetleges szemtanúkkal majd új információk birtokában tovább gördítjük az eseményeket. Míg azonban a háború utáni virtuális Los Angeles egyik (ha nem legnagyobb) hibája az egyéb lehetőségek teljes hiánya, a Shenmue ezt az akadályt csuklóból veszi: néhány óra után tudatosan nem fogunk elmenni a következő nyom helyszínére, mert annyira élvezetes élni Ryo mindennapi életét. Ha kedvünk tartja bevásárolgathatunk, beszélgethetünk a helyiekkel (akiknek rendes napi programjuk van, ha elmennek ebédelni vagy éppen dolgoznak akkor bizony eltarthat egy darabig mire megtaláljuk őket), elmehetünk edzeni a harci mozdulatainkat (egy komplett VF harcrendszer van beépítve a játékba) vagy az igazán hardcore játékosok videojátékozhatnak is a videojátékban (teljes verziós Hang-On, Space Harrier stb.). Érdemes még megemlíteni az itt elsőként debütált QTE (quick time event) rendszert amit ma már elég sok játékban láthattunk (nyomd meg a képernyőn felvillanó gombot ha jót akarsz) is. Szerencsére a játék abszolút nem siettet semmiben, bár van egy végső határidő (jó néhány hónap), aminek elérése a Game Over feliratot hozza magával, de addig bőven lesz időnk kiélni magunkat.



1987. február 23. (hétfő)
A második rész megjelenése már tényleg kisebb fajta csodának mondható, de szerencsére elég hamar kapott egy javított portot Xboxra, ami pár aprósággal fejelte meg a „tökéletes” élményt. Az első résszel kapcsolatban határozottan kerültem ezt a szót ugyanis volt egy-két hiba ami mellett nem lehetett szó nélkül elmenni az első kaland kapcsán (bár ezek leginkább az első epizód ráhangolódó tempójából adódik). Ezekből is leginkább szembetűnő a fő történeti szál hossza és változatossága. Ha valaki csak a továbbjutást erőltette (vagyis arra ment amerre a nyomok vezettek), nagyon gyorsan végig lehetett futni a játékon. Emellett a beszélgetési rendszer egy gombos volt így a nyomozásunk beszélgetés és tárgyak emelgetésére korlátozódott, némi harccal és QTEvel fűszerezve.



Szerencsére Yu Suzuki látta és értette a visszajelzéseket így a Shenmue II elképesztő fejlődésen esett át rekordidő alatt. A bejárható terület hihetetlenül megnőtt (természetesen tartva a mindenhova be lehet menni szisztémát). Az egész első rész helyszínei és eseményei beleférnek a második rész maximum két kerületébe és talán nem árulok el nagy titkot, hogy a második rész legalább egy tucat (ha nem több) kerülettel operál, hogy létrehozza Hong Kong (és más helyek) minél hihetőbb virtuális mását. Természetesen a fejlődésnek némi ára is volt: a fő sztorira sokkal inkább fókuszáló, sodró játékmenet viszonylag kevés alkalommal jutalmazza a várost felfedezőket, de azért nem lehet okunk panaszra a rejtett események és extrák tekintetében sem (Te felköszöntötted már Fangmeit a születésnapján? … A kacsaversenyen nyert pénzből?!). Grandiózus játékhoz, grandiózus sztori is dukál: a nyomozós, verekedős, QTE részek megmaradtak, de panasz nem érheti az AM2 háza táját, rengeteg osonós, üldözéses és keresgélős akcióban veszünk majd részt – nincs két egyforma küldetés. Kapunk emellett egy csomó mellékszereplőt, dolgozhatunk, szerencsejátékozhatunk vagy akár verekedhetünk a napi betevőért is, de belevághatunk a játékfigura bizniszbe is. Nem szeretek választani, de ha kell, egyértelműen a második játékot hoznám ki győztesnek.

Többet mi többet sokat lehetne még a Shenmueról írni, beszélni, mesélni... de inkább azt mondom ha teheted játssz vele (talán a Sega megszán minket egy rendes porttal egyszer). Nem ez a jó szó: szórakozz vele. Mai szemmel nézve talán kissé kopott, kissé lassúcska, kissé buta az irányítása (na jó meg a szinkron), de biztosan mondhatom, hogy nem fogod megbánni.
Teljes szívből ajánlom bárkinek bármikor, nekem ez a két epizód az all time kedvenc játékom.

A Shenmue I-II nálunk a világ legjobb DC játéka.

/playmore/

32 komment

[56] Oldern
márc 11., vasárnap 22:47 #32
A Shenmue egy életérzés, ami mindig veled marad.
A Shenmue a remény egyik szikrája. A játékokban lévő lélek egyik legszebb reprezentációja.

"A Shenmue I-II nálunk a világ legjobb DC játéka. "
Számomra pedig a legjobb, legemlékezetesebb kaland, amit játék formájában valaha átélhettem.
This Cannot Continue
márc 11., vasárnap 17:03 #31
Válasz Ryo san (#28) üzenetére
Egyetértek, nálam is!
márc 11., vasárnap 14:59 #30
A Shenmue az a játék, amit egyszer mindenáron be akarok pótolni már csak a fantasztikus zenéje miatt is, de eddig valahogy mindig elhalasztottam a dolgot. Talán attól félek, hogy ma már nem varázsolna el úgy, mint azokat, akik a maga idejében játszottak vele.
"We chose to live the only life available to those who would truly be free. We are Thieves."
[7] Sith Lord
márc 11., vasárnap 10:34 #29
Válasz Ryo san (#28) üzenetére
Akkor innen a neved is, ugyi?
[10] Ryo san
márc 11., vasárnap 9:46 #28
"A Shenmue I-II nálunk a világ legjobb DC játéka."
Nálam pedig minden idők legjobb játéka,minden platformot beleértve!!
Shenmue3! Találkozunk Japánban... Psn id:RyosanHUN Live id:Ryo sanHUN
márc 10., szombat 19:16 #27
Válasz Hazuki (#26) üzenetére
Dettó!
[33] Hazuki
márc 10., szombat 17:55 #26
Válasz Stevex (#25) üzenetére
Szerintem nem. Én már messze nem voltam gyerek, mégis maradandó élményt adtak.
A pitch black night unfolds with the morning star as its only light, And thus the saga...begins...
[9] Stevex
márc 10., szombat 17:01 #25
Válasz Red13 (#9) üzenetére
abszolút, ehhez kellett a kor. 12-14 éves koromban toltam ki őket, anno mikor megjelentek. Ahhoz h maradandó élményt nyújtott kellett a játék, de a gyerekkor is, és az h nem volt párja, se a Shenmuenak, sem pedig a Dreamcastnek.
Dum spiro, spero.
[9] Stevex
márc 10., szombat 16:59 #24
nálam is no1. örökké.
Dum spiro, spero.
[42] stk
márc 10., szombat 16:16 #23
nálam no 1
"játszani jó" ősi kínai közmondás. A horst fuchs féle V gyalut balkezesek is használhatják! Mobile suit ガンダム 3DS: 1934-0821-8173 Psn: stk_stikk "Mark IV Style Motherfucker" "Truly outrageous"
[18] Red13
márc 10., szombat 14:31 #22
Én még várok igazából egy HD Collection-ra. Jóformán már minden nagyobb cím az előző generációból kijött HD-ban, akkor ez miért is maradna ki? Ha mégsem jönne 1 éven belül, akkor majd veszek egy DC-ét.
PSN: HUNred13 blog: fyahfilms.blogspot.com
[9] kakuto
márc 10., szombat 14:01 #21
Nekem is a legjobb játékaim voltak, a Sega megpróbálhatná folytatni, a Yakuza motorjával, kissé felpörgetve, korszerűsítve a felépítését, mozgását. Collector edition-hoz jöhetne hd-ba húzva az első 2 rész, míg a többieknek lenne egy 10-15 perces profin összevágott (akár cg) videó a történésekről.
[39] getro2
márc 10., szombat 13:22 #20
A második rész itt áll a polcomon. Gondolkodtam egy darabig hogy veszek miatta egy Boxot de inkább halogatom a dolgot, és megpróbálom az elsőt is beszerezni, egy DC-vel együtt. Bár nagyon félek mennyire fogom élvezni... Mindenesetre a sokat emlegetett hangulat miatt akarok egy pár kört futni vele.
márc 10., szombat 13:06 #19
A legjobb játék amivel valaha is játszottam, ezt az élményt nem fogja tudni felülmúlni semmi (talán a shenmue III ) Annyira bele tudta élni magát az ember, mintha tényleg ő lenne Ryo...minden egyes perce élmény volt! Köszönjük Yu Suzuki.
[3] hun_logi
márc 10., szombat 9:50 #18
Életem legjobb játéka!!! És legnagyobb csalódása is egyben. Nem tudom elhinni hogy egy ilyen minőségű produktum ennyire alulértékelté váljon az eladások szempontjából..... Ott hibázott a SEGA hogy nem hozta ki PS2-re is. Úgy még lehetett volna menteni valamit.
[33] Hazuki
márc 10., szombat 9:29 #17
Van pár QTE aminél ha más-más gombkombinácíókat adunk be akkor más jelenettel zárul az akció, rengetegszer töltöttem be újra és újra a játékot és baktattam a szállásról az akció helyszinére.. A kacsaverseny meg LOL! Minden titkos jelenetet összevadásztam.
A pitch black night unfolds with the morning star as its only light, And thus the saga...begins...
[2] Lac79
márc 10., szombat 9:06 #16
Szerintem is eszméletlen jó játék. Egy ideje viszont úgy döntöttem, hogy szép volt, jó volt, de megválok tőle. Ha valakit esetleg érdekel, az xbox verzió tökéletes állapotban, minden kellékével eladó.
[37] playmore
márc 10., szombat 8:27 #15
Válasz Doom (#8) üzenetére
Én a Tomato Conveniance storehoz baktattam le mindig régen, beálltam az egyik eresz alá ha éppen esett, belöktem egy kazettát a magnóba és néztem az előttem elhaladókat.
Cheers, love! The cavalry's here!
[37] playmore
márc 10., szombat 8:24 #14
Válasz Red13 (#9) üzenetére
Néha előveszem 360ra a második részt és még mindig csodálkozom mennyire jó, de az tény hogy ha ma kezdene el vele valaki játszani elképesztően nehezen lehetne ráhangolódni.
Cheers, love! The cavalry's here!
[33] Hazuki
márc 10., szombat 6:51 #13
Számtalanszor és számtalan féle képpen játszottam végig a részeit. Soha sem felejtem az a játék élményt amit adott amikor elöször fejeztem be DC-n. Örök kedvenc, visszasírom azokat az időket...
A pitch black night unfolds with the morning star as its only light, And thus the saga...begins...
[25] nasty
márc 10., szombat 1:36 #12
Válasz mcmacko (#11) üzenetére
Igen, a Shenmue nagyon rosszul öregedett. Megelőzte a korát és gyönyörű volt meg minden, de ma nem venné már be senkinek sem a gyomra.
várjál !!!!!!!!!!!!!!! jól olvasok ? a nintyisek mágján fognak elégedni
márc 09., péntek 22:20 #11
Amúgy én egy jó éve ültem neki DC-n, és már egyszerűen a lassú tempót nem bírtam bevenni. Ez nekem valószínű már kimarad.
"This is our time to medicate..."
márc 09., péntek 18:25 #10
Válasz MRenton1985 (#7) üzenetére
12/11?
"This is our time to medicate..."
[18] Red13
márc 09., péntek 16:06 #9
Xbox-ra megvan a második rész, de sajna az elsőt csak emulátorral tudom játszani. Anno elkezdtem, de abbamaradt. Gondolom addig nem is érdemes a második részt elővenni, amíg az elsőt ki nem játszottam.

Sajnos szerintem ez a játék tipikus példája annak, hogy ha anno játszottál vele, akkor valószínűleg egész életeden végig kísér az emléke(számomra is van nem egy ilyen régi játék), viszont ha napjainkban veszed elő már nem biztos. Az első résszel játszottam 4-5 órát, aprólékos, részletes, iszonyat hangulatos, de érzem hogy ezzel anno, gyerekkoromba kellett volna játszanom.
PSN: HUNred13 blog: fyahfilms.blogspot.com
[54] Doom
márc 08., csütörtök 18:06 #8
Válasz ölyv (#6) üzenetére
Van Sakuragaoka felett az a kis település, ahol Ryo-ék rezidenciája az utolsó, Yamanose. Én volt hogy csak megálltam az utca közepén és néztem a tájat, házakat. Annyira aprólékos hogy az hihetetlen.. látod ahogy az emberek lassan hazamennek, ahogy sötétedik felkapcsolják a villanyt a házakban, utcán közvilágítás, távolban kutyaugatás, tücsökciripelés. Mindez nyakon öntve a remek aláfestő zenékkel.. a legjobb.
márc 08., csütörtök 17:17 #7
Mindkét rész 11 pontos, viszont engem az őrültbe kergetett a helyszínenkénti fél perces loading....ha most kijönne egy hdba felhúzott töltésmentes verzió, akkor egyből dobnám a 12 pontot
[13] ölyv
márc 08., csütörtök 13:54 #6
Válasz Doom (#1) üzenetére
Pontosan tudom, hogy mire gondolsz. Nem csak egyszerűen kikapcsol a játék, hanem egy másik dimenzióba repit. Egyszerűen megnyugtat van benne valami amire, csak nagyon kevés játék képes. Mint ha hirtelen máshol járnál, de mégsem, olyan, mint egy utazás. Lelkileg is megérinti az embert, nem véletlen Yu Suzuki fő életműve. A Direktor úr festészettel is foglalkozik (olyan szinten, hogy bizonyos műveit kiállitásokon is bemutatják), ha lehet ilyet mondani az egykori tehetséges SEGA-nál ki élhette kreativitását és bele adhatott apait-anyait.
[13] ölyv
márc 08., csütörtök 13:40 #5
A világ legjobb játéka PONT
1999 a dátumot se felejtsük, köröket vert minden, akkori játékra, A történet összetettségéről és a játék mechanikájáról (QTE, FREE) a mai napig illik beszélni. A Shenmue tipikusan az a játék ami az idő előre haladtával nem, hogy megkopott volna, hanem a mai napig ugyanúgy elvarázsol, mint a legelső találkozáskor és erre nagyon kevés játék képes.
[37] playmore
márc 08., csütörtök 9:58 #4
Válasz Hunk2 (#3) üzenetére
Az első xboxos Shenmue2 kompatibilis a 360nal viszont sajnos nem tökéletes az emulálás, gyakran elmegy a háttérzene például.
Cheers, love! The cavalry's here!
[38] Hunk2
márc 08., csütörtök 3:34 #3
A SHENMUE első részét még DC vittem végig.
A második rész megvan egy ismerősnek XBOXra mennyire kompalibitis a sima XBOX-os SHENMUE2 a XBOX360-as gépel?
"Élni és élni hagyni"
[7] Sith Lord
márc 07., szerda 20:24 #2
Anno par ora utan feladtam, valahogy unalmasnak tunt a szabadsag. De nemsokara ujra probat kell tegyek vele, egy havernak megigertem hogy vegigviszem, ha o elobb a Mass Effectet..
[54] Doom
márc 07., szerda 20:23 #1
A Shenmue az egyik legjobb játék. Dreamcasten instant első, de hogy őszinte legyek más platformokon eddig csak a ICO, Shadow of the Colossus volt rám talán ilyen hatással.. persze tök különbözőek, de akkor is. A szinkront illetően sajnálom hogy az első részből nem jött össze egy japán nyelv + angol felirat kombo, mert köröket ver az angolra.
Na meg egy kicsit feljebb számítottam rá a listán.
MRenton1985
MRenton1985 még nem írt idézetet!
Ezeken a platformokon játszom
Xbox
Xbox 360
Playstation2
Playstation3
GameCube
Wii
Playstation Portable
Nintendo DS
Kedvenc játék-műfajaim
Hobbijaim, szabadidőmben ezt teszem
Barátok, ismerősök
babzsák
(offline)
mcmacko
(offline)
qper
(offline)
CHASE
(offline)
Sith Lord
(offline)