Üdvözlöm detektív. Játszunk egy játékot...
Mindenek előtt
elnézést kérek azoktól akiknek folyton csak ígérgettem az utóbbi hónapokban, hogy majd írok valamit. Sajnos nem igazán volt időm semmire, ha pedig volt, akkor inkább játszottam. Cserébe viszont mostantól megpróbálom gyakori és érdekes témákkal bombázni a nagyérdeműt. Lesznek kommentek, tesztek (visszamenőleg egyelőre), kikacsintások másfelé és némi gondolatébresztőre is szeretnék sort keríteni. Az esetleges visszajelzések függvényében majd változtatok az arányon és elrendezésen. Kezdhetjük?
"Az Önön található eszközön van egy időzítő..."
A filmekből készült játékok általában elég csúfos sorsa jutnak a kasszáknál, hiszen legritkább esetben sikerül megtalálni a mozgóképen szereplő jelenetek és a játékmenet helyes arányát. Akiknek ez idáig jól sikerült (lásd Chronicles of Riddick) csak az univerzumot emelték át és egy melléktörténetet meséltek el. Nincs ez másként a viszonylag szerény költségvetésű és a semmiből jött Fűrész játékadaptációnak. Azt kell mondjam elöljáróban: nagyon meglepett!
"Megtanulja értékelni az életet"
A telepítés nem őrli fel az ember idegeit (már amennyiben rendelkezik merevlemezzel a gépén) ugyanis mindösszesen 1.9GB adat kerül elhelyezésre így a kisebb háttértárolóval rendelkezőknek sem kell eret vágniuk magukon. Mielőtt azonban az ismertetőre térnék van egy dolog amit mindenképpen meg kell említenem. A filmes játékokat elsősorban a közönségnek készítik. Így a SAW is elsősorban a sorozat rajongóinak szól. Mindenki nagyon jól tudja, hogy nincs fűrészes gyilkos és ennek megfelelően úgy is játszhat, hogy "Áhh ez nem is félelmetes, nem félek bibibíí!". Akkor viszont elveszik a varázs. Ahogy a jó horrorfilmeknél, itt is bele kell mennünk a játékba. Hagynunk kell, hogy megijesszenek. Aki pedig erre hajlandó... na az garantálom, hogy akkora örömöt fog érezni egy-egy feladvány megoldásakor, mintha róla került volna le időben az a bizonyos medvecsapda.
"Kezdődjék a játék!"
Szeretném világosan leszögezni: a SAW egyszer végigjátszós. Nincsenek benne rejtett dolgok, sokadszorra észrevehető utalások, "töltsd vele az egész életed" achievementek (az egyetlen igazi elvéthető achievement a két befejezéshez kapcsolódik, ha mindkettőt akarod, akkor előbb a bal oldali ajtón menj be, LOAD checkpoint és utána a jobb oldalin!). Adva vagyunk mi, a főszereplő detektív, egy elhagyatott csapdákkal teli diliház (körülbelül mint a harmadik részben), amin élve kell átjutnunk és közben megmentenünk a számunkra fontos (és a filmekből ismerős) karaktereket. A játék megfelelő arányban adagolja az egyszerűbb és bonyolult fejtörőket, emellett a gyors reagálásra is szükség lesz, hiszen mindeni tudja mi történik ha belép egy szobába és szemben a falon beindul egy stopper...
"Ha követi az utasításaim életben marad"
*A diliházban nem leszünk egyedül a halálos csapdákkal és fejtörőkkel: Jigsaw más áldozatai folyton ránk vadásznak, akik szabadulásának kulcsa a mi testünkbe van beültetve, így hát nem árt óvatosan lopakodva haladni és ellenük fordítani a halálos szerkezeteket. Jobb ha tudjuk: itt tényleg a túlélésre játszunk, egyetlen ellenfél is meg tud minket ölni, ha óvatlanul szemberohanunk a baseball ütőjével. Szerencsére az ördögi játékmester minket is ellát némi segítséggel. Tervrajzokkal és alapos kutatás közben fellelhető eszközökből mi is építhetünk csapdákat az üldözőknek. Odafigyeléssel és jó helyzetfelismeréssel minden csapda kijátszható, minden ellenfél legyőzhető, de ha valaki első végigjátszásra nem kapja ameg a Darwin díjat (halj meg egyszer), az előtt megemelem a kalapom.[i]
Gratulálok detektív. Képes volt felülemelkedni magán.
[i]A SAW címen futó szoftver igazán tetszett. Az ügyes designeri döntések és maga a játékmenet szerencsés választás. Durván fogalmazva egy gondolkodós Resident Evilt kapunk (na nem az ötös részt), ami elsőre rendkívül jó szórakozás. Elsősorban természetesen rajongóknak, de ha cseréled vagy olcsón látod valahol, van benne annyi játékidő, mint egy csilli-villi Convictionben.*