Sokmillió játékos várakozása ért véget, amikor nemrég megjelent az év legnagyobb sikerű játéka, a Call of Duty: Modern Warfare 2. Ha egy ilyen kaliberű program megjelenik, akkor szinte elkerülhetetlen, hogy a két rivális konzol, az Xbox 360 és a Playstation 3 teljesítményét összehasonlítsák. Így tett a *{1} is, egy hosszú mérte össze a játék két változatát, mérésekkel, technikai adatokkal és tényszerű megállapításokkal. Ebből a cikkből készítettem egy rövidebb, kivonatos magyar verziót.
Megjegyzés: Ez a cikk teljes egészében a Digital Foundry írásán alapul, annak állításaival és megállapításaival. Sem a képeket, sem az információkat nem saját kútfőből alkottam, ezt kéretik észben tartani olvasás közben.
Amikor a Modern Warfare 2 grafikáját hasonlítjuk össze Xbox 360-on, illetőleg Playstation 3-on, az első dolog, amit meg kell tenni, a fényerő és a kontraszt beállítása. A két változat alapból ugyanis merőben eltérő - a Microsoft konzolján kissé sötét és telített, míg a Sony gépen fakó és színtelen a kép, ezeket hozhatjuk egy szintre megfelelő beállításokkal.
Az első általános dolog, hogy a két változat nagyrészt megegyezik. Sokkal inkább, mint az első MW - ott az Xbox 360 változat jóval szebben nézett ki, elsősorban a nagyobb felbontású textúráknak köszönhetően. A második rész PS3 verziója sokkal jobban közelíti a 360-ast. Így tehát a felsorolt különbségek már-már a szőrszálhasogatás szintjén állnak... Néhány kivételtől eltekintve, amelyek igen fontosak.
Az Infinity Ward trükkje, hogy a textúrákat nem a memóriába töltik be, hanem folyamatosan a lemezről olvassák (stream), így jelentős mennyiségű video RAM szabadul fel mindkét konzolban. Ennek azonban ára van: Néhány jelenetnél csak késve töltődnek be a textúrák, helyettük addig alacsony felbontású minták látszódnak. Ez az Xbox 360 verzióban kevesebb ideig tart, köszönhetően a DVD gyors elérésének - a Blu-Ray meghajtó lassúsága miatt PS3-on akár kétszer annyi ideig is eltarthat, amíg megjelenik a részletes modell. Ez a különbség pedig tovább nő, ha Xbox 360-on felmásoljuk az egész játékot merevlemezre.
Jöjjenek akkor a kisebb, konkrét grafikai különbségek. Az első a textúra szűrés (filtering), ami néhány helyen szebb eredményt produkál Xbox 360-on. PS3-on mosottabbak a minták, miután kevesebb effektet alkalmaz a játék ezen a platformon. A különbség csak néhány helyen látható, nem jellemző az egész játékra. Az alábbi összehasonlító kép 100%-os kivágatokat mutat.
A következő különbség a két verzió között a bloom effekt. Pontosabban az, hogy Xbox 360-on van, PS3-on nincs. Emiatt a Microsoft gépen néhány ponton látványosabb, élettelibb az összkép, ugyanakkor hátránya is van, a napsütötte fehér felületek gyakran kiégnek, míg PS3-on ezek részletgazdagok maradnak.
Egy ponton megjelenik a bloom PS3-on is, mégpedig éjjellátó (night vision) módban. Itt a fejlesztők alkalmaztak ilyen hatást, de bár ne tették volna. Míg Xbox 360-on életszerű a látvány, addig PS3-on a dinamikus bloom csúnya, pixeles ("kockás") eredményt ad (ez leginkább a HD képen látszik).
A Modern Warfare 2 két változata között a legnagyobb grafikai különbség talán az árnyékokban keresendő. Szép, éles árnyékokat nagyon nehéz csinálni, mert ez igen komoly terhet ró a hardverre - a fejlesztőknek itt nem is sikerült. Annak érdekében, hogy tartani tudják a 60 fps képfrissítést (ami így sem sikerült, lásd lejjebb), nagyon alacsony felbontású árnyékokat alkalmaztak, ami személyes véleményem szerint helyenként egészen röhejesen fest. A PS3 RSX rendszere lehetőséget ad némi elmosásra, míg Xbox 360-on az Infinity Ward saját mechanizmusa fut. Közeli árnyékoknál a PS3 ad jobb képet, de távolodva inkább a 360-as tűnik szebbnek. Azonban tény: Az árnyékok mindkét gépen extra rondák.
Végül elérkeztünk a Digital Foundry cikkének utolsó állomásához, a képfrissítéshez. Bár a Modern Warfare 2 60 fps-re van "belőve", ezt az értéket sajnos nem mindig tudja tartani. A mérések szerint gyakorta leesik ez az érték, azonban itt nagy különbségek vannak: Xbox 360-on magasabban marad az fps, mint PS3-on, ahol jobban ingadozik, és alacsonyabbra zuhan. Ha Xbox 360-on 46, PS3-on csak 32 a képkocka/másodperc érték, még 56-44-es arány is előfordul (természetesen csak bizonyos pontokon). A különbség nem konstans, PS3-on is megvan általában a 60 fps, de elmondható, hogy intenzív harci helyzetekben leesik az érték, az Xbox 360 pedig jobban tartja magát. Ennek köszönhetően ezen a gépen az akció folyamatosabb, a játék maga pedig könnyebben és pontosabban kezelhető.
Összehasonlító videó fps értékekkel
A Digital Foundry eredeti cikkében írnak ezeknek a különbségeknek a technikai hátteréről is - én nem kívánok ebbe túlzottan belemenni, a lényeg, hogy az Xbox 360-nak vannak olyan tervezési sajátosságai, amik multiplatform fejlesztés esetén tiszta előnyt jelentenek a Playstation 3-hoz képest.
Összegezve tehát elmondható, hogy bár szabad szemmel nézve minimálisak a különbségek, a Modern Warfare 2 Xbox 360-on jobban teljesít. Ez a változat szebb, simább, ennél fogva pontosabb és jobb játékélményt biztosít, ha csak egy leheletnyivel is. Ha azt is hozzávesszük, hogy Xbox LIVE-on előbb lesznek hozzáférhetők bizonyos letölthető tartalmak (DLC-k), akkor már nagyobb vonzerőt jelent a 360-as program. Végül azonban mindenkinél az dönt a vásárlásról, hogy melyik platformon vannak a barátai, illetőleg melyik konzol irányítója kényelmesebb neki - elvégre e játék multiplayer módjába minden rajongó súlyos órákat fog beleölni.
Ha kíváncsiak vagytok a Digital Foundry eredeti, angol nyelvű cikkére, több összehasonlító HD képpel és videóval, akkor írásom elején megtaláljátok hozzá a linket, vagy akár ide is kattinthattok.