Necroman Mk22009.07.10. 14:13

ArénaNyár: Americas Army 3 teszt

Az ingyenes játékok általában egyszeri ötletek vagy folyamatosan fejlesztett projektek, számozott folytatások ritkán akadnak. Az Egyesült Államok hadseregének játéka e kevés kivétel közé tartozik.

Az ezredforduló után az Amerikai Hadsereg is fölismerte a videojátékokban rejlő lehetőséget, ezért megalkotta az America's Army nevű, csapat alapú multi FPS-t. A program először 2002-ben, a nagy CS láz idején jelent meg, és ingyenessége révén nagy népszerűségre tett szert.

A 2003-ben megjelent második rész lényegében az AA bővített kiadása volt, de jelen alanyunk esetében (helyesen) úgy gondolták, hogy nem elég a mezei ráncfelvarrás. Ezért az America's Army harmadik részét teljesen új alapokra helyezve alkották meg.

A fő különbség szembetűnő: a játék az Unreal 3-as motorját használja, így a grafikával nincs is probléma. A Call of Duty 4-re (ízlés szerint Modern Warefare 1) hajazó látványvilág megfelelő környezetet teremt a harci cselekményekhez, sőt, az optimalizálásnak köszönhetően a profilomban szereplő asztali gépen maximális beállítások mellett akadás mentesen fut. Egyedül a V-Syncet nem kapcsoltam be, mert akkor a játéknak esze ágában sincs elindulni.

A főmenüben egyből egy regisztrációval indítunk, de lehetőség van offline LAN játékmódra is. Ha valaki játszott a korábbi főverzióval, akkor a regjét fölhasználhatja, sőt, az AA3 extra dolgokkal jutalmazza a hűséges játékosokat. (Mivel nekem az America's Army 2 kimaradt, ezért ezekről az előnyökről nem tudok nyilatkozni.)

Dante őrmester és az ő poklának kapuja.

A főmenüből kétféle játékot indíthatunk el: vagy rögtön fejest ugorhatunk a harcba, vagy végigcsinálhatjuk a tréning missziókat. Ez utóbbiak teljesítésével megismerkedhetünk a játék alapjaival és sajátosságaival (pl. nem lehet ugrani, csak a Use gombbal a tereptárgyakon átvetődni; a levegő visszatartásával megnövelhetjük a célzóképességünket), valamint egyes részeken a teljesítményünk értékeléseként különféle bónusz felszereléseket szerezhetünk, sőt, egyes képességek, mint például a gyógyítás, csak a hozzá kapcsolódó tréning sikeres abszolválását követően kapjuk meg. (Ez utóbbit egyébként külön is érdemes egyszer végigkövetni, mert a való életben is használható tanácsokat ad.) A kiképzőpályák töltése alatt a katonai életet bemutató festmények készítenek fel a várható kihívásokra.

Az AA3 körítése szerint egy konfliktusban kell helytállnunk két fiktív állam, Czervenia és az Ostregals Köztársaság területén, ahol az előbbi lerohanta az utóbbit. Jelenleg öt pálya áll rendelkezésünkre: két város, egy híd, egy farm és egy gyártelep. Ezeken a helyszíneken változó időjárási- és fényviszonyokban harcolhatunk, valamint többféle játékmód közül választhatunk a magnók lehallgatásától kezdve a hídelfoglaláson át a VIP személy védelméig/likvidálásáig. A pályáknál van egy Locations opció, amivel egyedül, offline végigbarangolhatjuk a helyszínt. Saját szerver létrehozása azonban kicsit körülményes, az AA3game.exét meghatározott paraméterekkel kell indítani; menüből csupán a meglévőkhöz csatlakozhatunk.

A játékmenet sokkal lassabb, mint a többi kommandós játékban, viszont sokkal reálisabb. Minden menet elején meghatározhatjuk, hogy a max 13 fős csapat melyik alcsoportjának (Alpha, Bravo, Charlie) melyik szerepét kívánjuk magunkra ölteni. Lehetünk vezetők, gépfegyveresek, gránátosok illetve nehéz-tüzérek. Ez eddig 12, a plusz egy pedig a Squad Leader nevezetű főkoordinátor, aki a menetek előtt megalkot(hat)ja a haditervet. A felszerelést e "kasztosodás" tükrében választhatjuk ki, ezek mindegyike az Amerikai Hadsereg által is hivatalosan használt lőfegyver, kiegészítői, valamint különféle gránátok.

Remélem ez a híd nem lesz túl messze.

A játék politikájánál fogva mi mindig a US Army kötelékében harcolunk, és a másik csapatot mindig az ellenségnek látjuk. Abból különböztethetjük meg őket, hogy az ő fejükön nincs sisak. Egy játék általában 6 körös, amiből hármat az egyik, hármat a másik oldalon játszunk le.

A legfeljebb 26 fős mókában fontos a csapatszellem és az óvatos taktikázás, a magányos hősök ritkán tudnak fordítani a meneten. Alapból nem látjuk, de a nálunk lévő felszerelést ki lehet mutatni, ellenben a puskánk tárában levő lőszer mennyiségét nem. Szokatlan húzás egy FPS-től, de ha jobban belegondolunk, ezzel is realitás érzését növelték: a harcoló katonák sem kapnak infót arra, hogy a kezükben tartott fegyverben pontosan mennyi töltény van még.

A jobb alsó sarokban látható életerő, ami minden egyes találatot követően csökken. Ezek amúgy meglátszanak a mozgásunkban is, de ha valaki meggyógyít minket, akkor tovább tudjuk folytatni a harcot. A jelzőn van egy csík, amit ha elér az életerőnk, akkor harcképtelenné válunk, de életben maradunk. Ilyenkor egy társunk még megmenthet, és minimum HP-val folytathatjuk tovább a küzdelmet. De ha a sebesülés eléri a padlót, akkor vége a tevékenységünknek az adott körre, nézelődhetünk az életben maradt tagjaink vagy az előre beállított kameraállások között.

Az a csapat győz, amelyik előbb teljesíti a küldetését vagy kifekteti a másik összes játékosát. Ezután jön egy pontozótábla, amiben az AA3 kiértékeli az adott rundban nyújtott teljesítményünket.

A játékot a realitás jegyében alkották meg, azaz az ember tényleg úgy érzi, hogy ott van a czerveniai harctereken (amelyeket szerintem a tavalyi orosz-grúz konfliktus ihletett), és lehet, hogy nem tér vissza élve. Ezt fokozni kívánja a beépített VoIP, aminek segítségével élőszóban kommunikálhatunk a csapattársainkkal - jobb esetben angolul, de én már kerültem olyan játékba, ahol két játékos valami távol-keleti nyelven beszélt egymással.

Ennél jobban nem is lehetett volna fűbe harapni.

A teljesítményünket pontokkal jutalmazzák, amivel szépen lassan haladhatunk felfele a katonai ranglétrán, tiszteletet és megbecsülést keltve a többi játékosban. Ezenkívül különféle "acsikat" is szerezhetünk, viszont itt nem csak egyféle van, hanem több: érmék a harci cselekedetekért (ezeket többször is meg lehet kapni), zászlók illetve jelvények. És természetesen ott van az a menüpont, ami egy AA-ból soha sem hiányozhat: egy rövid bemutató a U.S. Army-ról, és link a honlapjukra, amennyiben a játékban tapasztaltakat élőben is ki szeretnénk próbálni.

Sajnos hiába bétatesztelték az AA3-t, és hiába a fegyelmet sugalló háttérszerv, rengeteg hiba maradt benne. A fenti V-Sync problémáról már ejtettem szót, az AntiAliassing hiányáról azonban nem - legalábbis nálam nem engedi beállítani. Ezen felül néha guggoláskor és kúszáskor beakad a manuszunk, és sehova sem tudunk mozdulni. Néha a játék közben lehívott menü meggajdul, és nem tűnik el normálisan. A lebegő fegyverek, hullák és töltényhüvelyek sem ritka látvány. A legnagyobb gond viszont a kiképző küldetések instabilitása, mivel gyakran fagynak vagy be se töltődnek. (A hivatalos közlemény ezt a szerverek túlterheltségével magyarázza, ezért az alapküldetéseket automatikusan teljesítettnek veszi a program.) Azt már csak hab a tortánként említem meg, hogy a játék (ingyenes) Steam vagy a saját Deploy letöltőjét használja, viszont a telepítő fájlokat és a patcheket szintén a gépen hagyja, foglalva ezzel kb. 4 gigányi helyet - szerencsére nyugodtan letörölhetőek.

Ha az előző bekezdésben jelölt hibák nem lennének, akkor tökéletesnek kiáltanám ki a játékot. Szerencsére a készítők is tapasztalják ezeket a gondokat, így a megjelenés óta folyamatosan érkeznek hozzá a foltok, és talán egy későbbi verziót követően talán már nem lesznek gondok. Ezért az alant látható 8-as a játék iránti megelőlegezett bizalmat sugározza, mert jelenleg inkább 6-7 körül állna.

Zárásként azt mondom, hogy aki kedveli a valósághű háborús játékokat vagy a jövőben szerződéses katonának kíván állni, az mindenképpen próbálja ki az Americas Army 3-t, mert itt (mondtam már korábban, de nem győzöm elégszer hangsúlyozni) tényleg a harcmezőn érezhetik majd magukat!

**Értékelés: 8 pont

Hivatalos honlap:**

Click!

Megjegyzés:a honlapon kutakodva a korábbi főverzió 2.8.5-ös változata is elérhető, sőt, még most is lehet rá regisztrálni (az AA3 account nem jó hozzá!).

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

thedgames
Drug Lord 2 - Mafia Empire

1 napja
2

p34c3
VR Kukkolda 2024

1 napja
3

liquid
Polgárháború?

1 napja

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==