bazsowicz2007.12.27. 10:12

Games 3.0 - Milyen legyen a jövő játéka?

Sokak szemében a különböző elnevezések mögött a 2.0 csak egy szám, amellyel újabb és újabb tömegeket szeretnének megszerezni maguknak. Hallottunk már a Web 2.0 kifejezést, az Advertising 2.0 fogalmát, egyre nagyobb teret hódít magának a Classroom 2.0 és a külföldi elemzők szerint az iskolákban megszerzett marketing illetve média tudást nem lehet majd hasznosítani a tanult módon, mivel azóta az internetes világ nagymértékben megváltozott. Elfogadjuk vagy nem, fejünk fölött folyik a Web 2.0 forradalma, melybe beletartoznak a videójátékok is. A napokban egy érdekes cikket publikált, melyben körbejárja a Games 3.0 fogalmát és lehetőségeit.

Mindenki a Web 2.0-ről beszél, ahol olyan nagy nevek, mint a YouTube, Facebook, Flickr, Zillow és társai egyre több szolgáltatást nyújtanak a folyamatosan növekedő felhasználók részére. Az elmúlt hetekben tartották meg a Web 2.0 konferenciát Sab Francisco-ban, ahol az igazi nagyágyúk is képviseltették magukat, megjelent a Microsoft több igazgatója és fejlesztője, az AOL tulajdonosai és számos más ebben az ágban tevékenykedő guru.

Ezek az új webes minták szétszaggatták a régi, jól bevált sablonos szoftvereket, melyeket először kifejlesztettek aztán megkoronáztak, mivel csak az lehet a legjobb a többi között, majd az előre megtervezett költségtényezők alapján eladták azokat a megfelelő érdekeltségű szegmensekben. A cégeknek hagyományos piaci korlátaik vannak az új termékek fejlesztésére költött pénzek, a marketing, a terjesztés és az eladások terén. Manapság a cégek néhány hét alatt felépített „keverékekből” élnek meg, melyek alapját már meglévő, nyílt forráskódú rendszerek képzik, ezeket fejlesztik tovább és adják hozzá saját technológiájukat, hogy minél nagyobb léptékben növekedjen a bevételük.

A játékiparban, ezekben az időkben egy újabb forradalom dübörög át, követve az eddigi elnevezéseket úgy hívhatjuk, hogy Games 3.0. Az első időszak, azaz a Games 1.0 ideje az 1980-as évektől kezdődik és egészen 1995-ig tart, mikor a Sega, az Atari és a Nintendo kezdeti konzoljai éppenséggel lekörözték a Sony PlayStation-jét. A modell nagyon egyszerű volt: adjunk el egy hardware dobozt és annyi játékot tudjunk hozzácsatolni amennyit csak tudunk.

A következő evolúciós lépcső a Games 2.0 volt, mely 1996-tól 2004-ig tartott. Ezen időszak alatt ivódott be mindenki fejébe a „next-gen” konzolok neve. A Sega Dreamcast-je indította el a lavinát, mikor forradalmian új megoldásként piacra dobták a modemes kapcsolódást lehetővé tévő továbbfejlesztett terméküket. A Sony nem maradt le, kihozták a világsikerű PS2-t, majd a Microsoft is becsatlakozott az Xbox-al. A kézijátékok világa is hatalmas változáson ment keresztül, melyet csak egy névvel tudunk jellemezni: Game Boy. A nagy játékkiadók tapasztalatokat gyűjtöttek és szereztek az összeköthető játékok világában. Az EA féle Majestic jóval megelőzte korát. Majd jöttek az MMORPG-k. Az Everquest a játékosok hivatalos háztartási eszközévé vált, mely elhozta magával a többjegyű számok korszakát. Az üzleti modell még mindig a régi volt, terjeszteni a játékot az üzletekben, lefölözni a bevételt és a licenszekből befolyt pénzeket. A nagy cégek egyre hatalmasabbak lettek és persze minden mozifilmnek kellet egy játék.

A Games 3.0 korszaka 2005-ben köszöntött ránk. Kiindulópontnak az Xbox 360 megjelenését tekinthetjük, ahol a szélessávon keresztül is elérhető játékok már biztos lábakon álltak. A PC-és és a multis játékok egyre nagyobb profitot termeltek, egyre nagyobb volt a siker. Majd a World of Warcraft megváltoztatott mindent.

Egyszóval mi is a Games 3.0?

Néhány alapvető és elengedhetetlen eleme a Games 3.0 világának:

  1. Szélessávú internetelérés

  2. Szoros kapocs a felhasználó és a közösség között

  3. A régimódi üzleti modell elhagyása

  4. Felhasználói szabadság és nyitottság

  5. Feeds, widgets és viral környezet

A legnagyobb ötlet a Games 3.0 esetében a következő: a játék média, nem egy termék. Ez a gondolkodásmód a legtöbb játékkiadót megrémítette, mivel további fennmaradásukhoz elengedhetetlen anyagiakat még mindig kiskereskedésekből nyeri ki. Több mint tíz éve mindenki egy karlegyintéssel elintézte a digitális tartalomkezelőket, melyeken keresztül a játékokat meg lehet vásárolni, ez mára gyökeresen megváltozott, a fontosabb kiadók számára ezek a rendszerek alapvető üzleti eszközzé avanzsáltak elő. A letölthető játékok száma iszonyú mértékben növekszik. A Microsoft részéről merész húzás volt az Xbox Live Arcade, mely nyíltabbá, szabadabbá teszi a konzolok által felépített, saját kiskirályságokat. A kiadók megpróbálják felhasználni a Web 2.0 lehetőségeit és a Games 1.0 modelljeit, azaz eladni minél több játékot nagy hűhóval és hírveréssel. A Nintendónak sikerült áthidalni ezeket a világokat a Wii-vel és az Internet kínálta lehetőségekkel.

A Games 3.0 esetében a közösség vezető szerepet tölt be, beszéljünk a Halo 3-ról vagy a Club Penguin-ról. Pillantsunk rá a Facebook-ra és láthatjuk, hogy a közösség szállítja a tartalmat és a híreket. Manapság az egyik legnagyobb kihívás a játékipar számára, hogy a média elismerje és megértse, hogy a játékok fontosak. És persze szerepet vállaljanak ezen a piacon. A Viacom, Fox, Disney és a Time Warner/AOL nagy összegeket fektettek bele a piacba, megértették, hogy a játékok egyes elemeinek elérhetőnek és hiteleseknek kell lenniük ha nagy léptékben gondolkodnak. Ezek a vállalatok közösségi rendszerekbe, játékkiadókba, fejlesztőkbe és virtuális világokba fektették pénzük egy részét. Ennek ellenére számos vállalat elbukik és nem tudja valóra váltani elképzeléseit. A Games 3.0 korszakában azok lesznek az igazi nyertesek, akik megértik a játékok és a média elegyét és helyesen használják fel azt. A játékiparban tevékenykedő cégek számára nem a többi hasonló területen foglalatoskodó cég lesz a vetélytárs, hanem maga a média. Több mint 100 millió ember került bele a szociális hálózatok vérkeringésbe, ők ezelőtt évekig nem léteztek a piac számára. Időt töltenek, nagyon sokat. A harc az ő idejükért és figyelmükért folyik.

A zavaró tényezők már megjelentek: az ingyenes MMO-k tárgyait árulják, virtuális tárgyakat adnak-vesznek, reklámokkal pakolják tele őket, a web-alapú játékok nagy tereket hódítanak meg. Az webes közzététel legfontosabb szabálya, hogy a felhasználók 90%-a nem látogatja meg az egyes honlapokat. Emiatt hatalmas szerep jut az RSS-nek és a különböző kiegészítésekhez, melyek segítségével hatalmas tömegeket lehet elérni. Egy termék értéke nem csak attól függ, hogy mennyit hoz majd a konyhára a 4.0-ás verzió ugyanazon licensz jogosultságokkal, hanem attól is, hogy a felhasználókat, hogyan lehet bevonni a gazdagságba különböző modelleken keresztül. A vállalatok feladata, hogy működésüket szélesebb körben kiterjesszék és megnyissák azon utakat, melyeket bezártak előttünk. Ki kell terjeszteni a „walled garden”-t az átlagfelhasználókra, hogy össze tudják kapcsolni a szórakozást a tapasztalataikkal, akkor amikor csak akarják.

A Games 3.0 ideje elérkezett, a piacnak ideje kihasználni lehetőségeit, kreativitását és olyan innovatívnak lennie, mint a növekvő média vállalatok.

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

thedgames
Drug Lord 2 - Mafia Empire

1 napja
2

p34c3
VR Kukkolda 2024

1 napja
2

liquid
Polgárháború?

1 napja

Necroman Mk2
The Crew

2024.04.12.
13

Malleus
Faith of Danschant (神舞幻想)

2024.04.07.
2

CHASE
Nolan filmjei

2024.04.02.
5

Necroman Mk2
Video Game Hall of Fame 2024

2024.03.20.
16

Necroman Mk2
Majd nálatok

2024.03.15.
6

p34c3
PlayStation VR2: Valós halál?

2024.03.15.
6

drag
2023 legjobb filmjei - szerintem

2024.03.09.
8

Necroman Mk2
Flashpoint Archive bemutató

2024.02.25.

Malleus
Mists Beyond the Mountains

2024.02.17.

p34c3
Red Dead Redemption dedikálás

2024.02.15.
2

Necroman Mk2
Barbie Fashion Designer

2024.01.11.
3

liquid
Wonka

2024.01.07.
10

p34c3
Marvel's Spider-Man 2 ajánló

2024.01.04.
11

mcmacko
Pecker - egyem a pöckölőjét

2024.01.02.
3

CHASE
Kedvenc soundtrackek

2023.12.31.
1

Necroman Mk2
2023. év dala

2023.12.31.
3

p34c3
Globular Cluster CMP2 PS VR2-höz

2023.12.24.

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==