A következő szösszenet nem a saját tapasztalatomon alapul, hanem a Gamespot, a Gamefaqs, az Ign és több más angol oldal idevágó témájába kommentelő japánul értő emberek véleménye, akik már játszottak a játékkal.
Történet: nos ez egy elég sarkalatos pontja az rpgk megítélésének, sokakanak jobban tetszik a nyolcadik, míg másoknak jobban tetszik a kilencedik rész története.
Grafika: ez az a pont, ahol a ds változat hátrányban van, de azért nem akkorában, ahogy a zelda már bizonyította viszonylag szép cel-shaded megjelenítéshez elég a DS ereje is, a lényeg az, hogy a hetedik résznél sokkal szebb a DQ9, de azért a PS2es rész grafikáját nem éri el.
Harcrendszer: az általános vélemény szerint míg a nyolcadik rész harcrendszere jobban hű maradt a hagyományokhoz, addig a kilencedik részben több újítás is szerepel, ami a legtöbbek szerint nem vált a hátrányára.
Játékidő és nehézség: A dragon quest 9 nehezebb sok helyen mint a nyolcadik rész például a harcokban és a logikai fejtörőkben nyílvánul meg, ami miatt tovább tart végigvinni, de tartalom kb annyi van benne mint az előző részben.
Média: A másik pont amiben a kilencedik rész elmarad, kevesebb a videó, és nincs beszéd (ami szerintem lehetne, mivel nem hiszem el, hogy ne lehetne egy játékot még pár tíz megával nagyobb kazettára készíteni, aminek a költsége nincs egy dollár, ami egy 50 dolláros játéknál nem nagy pénz, bár sok milliószor egy dollár az már az, de akkor is...)
Extrák: Itt van az a pont amiben meg a ps2es rész van elmaradva, egyrészt a kilencedik részben van internetes multi, lehet tárgyakat cserélgetni, a DSi sd kártyájára kiegészítők is letölthetőek lesznek ezzel további játékidőt adva az alapjátékhoz (ami remélhetőleg az angol változatban alapból benne lesznek, ha már annyit kell várni ár, és nincs DSim, csak a régi "hagyományos" DSem).
Összességében elmondható, hogy a kilencedik rész bár néhány dologban visszalépés a nyolcadik részhez képest, de meg kell hagyni ahol lehet ott fejlesztett rajta a Level 5 csapata, kezdve azzal hogy az elején szabadon lehet saját hőst létrehozni, az osztályok bevezetésén át egészen a harcrendszer megreformálásáig, viszont mindezt okosan tették a hagyományos dragon quest hangulat a játék elejétől a végéig érezhető.
Ha valamiben tévednék akkor elnézést kérek, a játék még viszonylag friss, még kevesen vitték végig, ezt meg csak kábé az ő angol nyelvű írásaikból szedtem össze, a "rendes" angol megjelenése a játéknak még sajnos nagyon messze van, még nincs rá időpont, még az sem valószínű, hogy idén lesz amerikában, és hol van még európa (bár a nintendó DS régiófüggetlen).