nem tartom magam elvakult jrpg ill. ff fannak, de szeretem a sorozatot. ff3 (ds) végigjátszása a főboss miatt hiúsult meg, ff7 harmadánál, ff8 felénél, ff10 pedig háromnegyedénél lett letörölve, mert sajnos nem tudom egy pont után tolerálni a folyamatos random encountert, vagy az irreálisan nehéz bossfightokat. ff12 nagyon távol áll tőlem képeket és videókat elnézve, így ff9 volt az egyetlen rész eddig, amit ténylegesen végigvittem, ugyanakkor mégis van némi rálátásom a sorozatra.
======================
történet
======================
high sci-fi városban/országban uralkodó hatalom mesterséges félelmet, és így gyűlöletet gerjeszt, és tart fenn egy másik világban élő nép iránt. aki érintkezésbe kerül velük, megbélyegzik, és deportálják. ilyen lesz a főszereplő hugicája is. nagyvonalakban ennyi, erre épül a főszál.
======================
játékmenet
======================
ff13 elejétől a végéig 54 óra 38 perc telt el. ez 13 fejezetet jelent, amik közül 1-11. és 13. fejezet nagyjából három részre osztható játékmenettel bír (12. fejezet opcionális offline mmo grind, ami ha kötelező lenne, valszeg nekem a játék végét is jelentette volna egyben):
1 - futkorászás a térképen (cső), vagy menüben kotorgálás
két állandó minigame van: ládakeresés (melyik sarokba dugták el az 5000 aranyat című), vagy mob interakció.
mob interakció: megpróbálhatsz az ellenség háta mögé kerülni, majd úgy letámadni jelentős előnyökért cserébe, hogy nem vesz észre. másik lehetőség, hogy szemből nekimész, így egy picit hosszabb, és/vagy nehezebb csatára számíthatsz. harmadik lehetőség elfutni mellette, ügyelve arra, hogy ne érjen el, és ekkor megúszod az egész csatát. (technikai megjegyzés: a karakter NEM korcsolyázik, pontos mozgásanimációt kapott, van lépcsőjárás, és dőlt talajon is reagál a lába)
amikor épp nem futkorásztam, akkor a menüben turkáltam: tárgyak és karakterek fejlesztése. a karakterek fejlődése az ős-ff részeket idézi. nincsen character level, hanem szerepkörök vannak, amik annál nagyon szintűek, minél több hozzá tartozó képességet tanulsz meg.
2 - csata
többi ff-vel kb. megegyező mennyiségű van belőle. ami jelentős változás, hogy pörgősebb. folyamatosan mozognak a karakterek, 2 csapattársad magától harcol, nincs körökre osztás, az egész sokkal filmszerűbb, folyamatosabb. továbbá nem veszi el a harc komolyságát, hogy az egyik oldalon táncolnak egyhelyben az ellenségek, a másikon a csapatod, és várja mindenki, hogy századszor is kiadd a parancsot, hogy attack. (aka classic jrpg battle)
számomra nagy pozitívum, hogy más filozófiával közelítették meg az egész harcrendszer elkészítését, mint eddig. most már nem tévedsz el a menüben csata közben azt keresgélve, hogy level 8 v 9 tüzet varázsoljon az egyik karakter, miközben a másik level 4 villámot. paradigma rendszer van ehelyett, ami azt jelenti, hogy neked, mint játékosnak az a dolgod, hogy az aktuális helyzethez legjobban passzoló szerepkör kombinációt válaszd ki. (de azért a saját karaktert irányíthatod ha nagyon akarod, vagy auto battle)
fontos megemlíteni a user friendly hozzáállást. kb 10 percenként van mentési lehetőség, és ami nekem külön tetszett, hogy egy game over után rögtön újrakezdheted az elvesztett csatát, nem veszik el semmi. újrakezdésnél ráadásul felkínálja a lehetőséget, hogy variáld a csapatot, illetve a felszerelést. főboss előtt pedig van lehetőség visszamenni 11. fejezetbe, offline mmo grindezni, ha véletlenül gyenge lenne a csapat. (de úgy van belőve a rendszer, hogy ha nem kerülsz el túl sok csatát a játék közben, akkor erre nincs szükség)
3 - átvezetők (cg és engine)
cg átvezetők a 10/10-es videók készítésének iskolapéldái. 24-es monitoron natív felbontásban kristálytiszta színorgia. egy rakat pénz elmehetett rájuk, de nem hiába. körülbelül félórányi anyag szerintem, kifolyt a szemem a gyönyörtől, akármilyen giccses is jónéhány jelenet.
ingame átvezetőkről megint nehéz lenne rosszat mondani. ff10-ben álldogáltak, gyalogoltak, néha egymásra néztek a karakterek, és eltátogták a szinkront. itt cselekményben is generációs különbség van, nem csak grafikában. egymással, vagy valami mással gyakran interakcióba kerülnek, változtatják a testhelyzetet, érzelmeket fejeznek ki az arcok. szerencsére mindig működik néhány szűrő ezeknél a részeknél, így kifejezetten szépen mutatnak a szereplők. (a sok szépítő/eltakaró filterért cserébe összesen volt kb 1 percnyi kameraállás, amikor leesett az amúgy atomstabil fps)
az arcok, a haj, a ruhák mind gyönyörűek, a váll és az ujjak már picit kockásak, de nem vészes szerencsére.
======================
összegzés
======================
tetszett:
-átvezetők minősége abszolút lehengerlő
-user friendly (!!!) (fentebb említett okok miatt)
-filmszerűek a harcok
-sok pálya, új környezetek, új hangulat
ami nem tetszett:
-még mindig lehetne kevesebb harc..
-volt 1-2 hosszú pályaszakasz, ami átcsapott monotonitásba (törmelékek között rohangálás sötétben 1 órán át, nemáár..). igaz itt visszaemlékezésekkel próbálták javítani a helyzetet, de nekem nem volt elég.
-12. fejezet offline mmo - nem kötelező, de azért kellőképpen fantáziátlan, ráadásul a pálya design se mindig szép (füves, sztyeppés, prevgen hangulatot árasztó - gyakran itt linkelt képeken is meg lehet csodálni)
======================
pontszám
======================
a kötelező pontozás:)
én azt mondom, hogy látványra nem érzékeny embernek ez egy 8/10. (az alá egyszerűen nem mehet egy 50 órás, végig japó minőségben kidolgozott, történetet mesélő játék)
nekem viszont ..dobpergés.. 10/10. sajnos ez van, ha az ember látvány-whore.
köszi ha elolvastál idáig! sayonara!