Fiatal játékos éveimen /1-2. év/ túljutva, kezdtem végre egyre jobb eredményeket elérni a különféle automatákon. Ahhoz képest, hogy még csak alig 14 éves voltam, jó néhány gépen, már én voltam a legeredményesebb játékos. Ez persze annak is köszönhető volt, hogy akárcsak a többi játéktermes srác, úgy én is elég sokszor figyeltem meg mások játékát, és ezekből, a megfigyelésekből elég sokat tanultam. Mondhatnám azt is, hogy ez a 80-as években, egyfajta bevet kulturális szokás volt ez a Magyar játéktermekben.
A mai irományom a Yie ar Kung-fu, a régi Arcade aranykor egyik igazi
csillaga volt, ami a Konami gondozásában látta meg a napvilágot
1985-ben. Egyike volt azon utolsó játékoknak, amik még használták, a végtelenítet játékmenetet a 80-as évek közepén. A játék természetesen
nem csak ezért örvendet hatalmas népszerűségnek, hanem azért is, mert
mind a játékmenetében, mind a játszhatóságában olyasmit mutatott, amit
eddig egyetlen játékban sem láthatunk.
Természetesen, ahogyan a kor összes híres Arcade játéka, úgy ez a
számítógépre és az akkori konzolok többségére is. Sőt még az X360 is
megkapta a maga változatát 2007-ben, ráadásul 100%-os eredeti Arcade formájában. De ha valaki sajnálná érte a 400ms pontot, amennyibe kerül a Live-on, akkor az a Game Room-ban is játszhat vele 240ms pontért.
A játék főhőseként Oolong-al egy harcművészeti tornán kell résztvenünk,
hogy a Kung-Fu nagymesterévé váljunk, és ez által apánk nevének
tiszteletét és dicsőségét visszaállítsuk, akit egy korábbi tornán megölt a legnagyobb Kung-Fu mester. A játék storyja több mint középszerű, sőt
inkább unalomig ismert. De a verekedős játékoknál sosem a story volt a
lényeg, hanem maga a játék, és legfőképpen a játszhatóság.
A játék, ahogyan már előbb említettem, a verekedős játékok kategóriájába tartozik, és azok között is igen előkelő helyen állt, és áll még mai is. A megjelenésekor azonnal az egyik legnépszerűbb játékká vált a termekben,
ami annak is köszönhető volt, hogy nemcsak az ellenfeleink száma, de a játszhatósága is igen változatos volt. Eddig egyetlen játéknál sem volt tapasztalható, olyan összetettség és precizitás, ami ezt a játékot jellemezte, ugyanis főhősünk mozgás repertoárja elképesztően gazdag volt.
Tudott mindent, amit egy bunyós játéktól elvárhatunk volna a sok mozifilm
után, vagy tucatnyi ütés és rúgásfajtát tudtunk előhozni az emberünkkel. Csípőből lehetet osztani az ellenfeleinknek a különféle ütés és rúgás kombinációkat. A mozgások között megtalálhatóak voltak a köríves rúgás,
a lábsöprés, az ugró rúgás, a felütés, sőt még le lehetet menni spárgába
is, és onnan szétzúzni az ellenfél mogyoróit. Ez a mozdulat szerintem
sokaknak ismerős lehet, hiszen később a Mortal Kombat játékban is
láthattuk Johnny Cage-től, sőt még a filmben is előadta Linden Ashby,
amikor megbosszulta az 500 dolláros napszemüvegét Goro-val szemben. Mindezen mozgásokat végtelenül könnyű előhozni, még ha elsőre
bonyolultnak is tűnnek. Elvégre csupán csak a lehetséges nyolc irány
egyike szükséges hozzájuk, és az ütés, vagy a rúgás gomb lenyomása.
Ezt az egyszerű megoldást gondolták tovább a későbbi legendák, amiket manapság Street Fighter, Mortal Kombat és egyéb neveken ismerünk.
Mint már írtam az ellenfeleink elég sokan vannak, szám szerint 11-en,
ráadásul mindegyikük egy igazi egyéniség. Nincs közöttük két egyforma, mindenki a maga stílusában, ráadásul a saját fegyverével küzd ellenünk.
Az ellenfeleinket két csoportra osztja a gép, az első körben 5 ellenfelünk
lesz, a másodikban pedig a maradék hat. A gép kötött sorrendben
folyamatosan egymás után fogja őket beadni. Az első ellenfelünk bár
még fegyvertelen, de a mozgása ismerős lesz mindenkinek, aki látta már
E. Hondát a Street Fighter II-ből. Második ellenfelünk szenvedélyes
dobócsillag gyűjtő, ráadásul kifogyhatatlan készletét a legnagyobb örömmel osztja meg velünk. Harmadik ellenfelünk valószínűleg Bruce Lee tanára
lehetet, mert a nunchakut, még nála is gyorsabban forgatja, de a negyedik ellenfelünk sem piskóta, mert a botjával nem horgász leckéket akar nekünk
adni. Az ötödik ellenfelünk tulajdonképpen egy bonusz pálya, mert itt nincs
más dolgunk, mint a két oldalról bejövő ellenfeleket ütni.
Innentől kezdve egyre nehezebb lesz a játék. A hatodik ellenfelünk egy
fém lánccal támad ránk, amit eddig én eddig csak 1-2 játékban láttam, majd
őt követi a buzogányos fickó, aki egy BKV ellenőr buzgalmával akar minket
jobb belátásra bírni. Őt követi a legyezőjével támadó hölgyemény, akinek fegyverét legközelebb a Mortal Kombat II-ben láttam ismételten. Aki a kardot hiányolta eddig az ellenfelek fegyvertárából, az most végre találkozhat
vele, mert az ellenfelünk ezzel támad ránk. Itt lehet majd bizonyítani, hogy
mi is meg tudjuk csinálni a Tomboló ökölben látott küzdelmet, amit Bruce Lee
által láthatunk. Tizediként a Tonfa mesterével futunk össze, amit szintén
kevés játékban volt eddig szerencsém látni. Végezetül összefutunk a
legutolsó ellenfelünkkel is, akit legyőzve befejeződik a játék. Pontosabban befejeződne, mert mint már írtam az elején, itt még végtelenítet játékmenet
volt, azaz mindent kezdhetünk újra elölről, és akár a végtelenségig is
játszhatunk.
Ha az ember kitanulta az összes ellenfelet, akkor valóban elég sokáig el
lehetet játszani egy 20ft-ból, de mire erre a pontra bárki is eljutott, addig
sok idő telt el. De a játékban volt egy lehetőség a pluszgyakorlásra. A
második ellenfélnél ”Star-nál”, ugyanis ahogyan már említettem,
folyamatosan dobálja a dobócsillagokat. Ezeket kiütve pontokat kapunk,
és ha ezt sokáig csináljuk, akkor rengeteg extra pontra tehetünk szert,
amik után pedig extra életeket kapunk. A plusz életekkel pedig megvan a lehetőségünk a pluszgyakorlásokra. Egyébként a Game Room ”bajnokai”
egytől egyig ezt a megoldást alkalmazták, hogy elérjék a 9.999.990
maximális pontszámot.
A Yie are kung-fu egy végletekig élvezetes verekedős játék volt a maga korában. A játékban lefektetett szabályok és ötletek, utat mutattak az öt követőknek, amik közül jó néhányat, manapság szintén legendaként
emlegetünk. Ezt a játékot illik ismernie, minden magát beat em'up rajongónak
való játékosnak. Ugyanis ha ez a játék nem lett volna, akkor a mai
verekedős játékok, nem ott tartanának ahol most.
Maradok annak, aki vagyok, a játékosnak, aki szeret játszani.
Arcade Game's Forever