Sziasztok !
/ A sör és a mai Kricsmizés vitt rá erre :D /
Nem tudom hol kezdjem.... talán az elején lenne a legideálisabb, s minthogy egy játékos oldal, induljunk magától a konzoltól.
Adott ugyebár minden regisztráltnál legalább egy / jobb esetben 2,3,5,10 / kockulásra alkalmas célszerszám, de ha megengeditek, akkor csak jelen generáció kerülne előtérbe, tekintve a régebbiek egyszerűbb mivoltát.
Jelen generációban köszöntött be a konzolosok körébe a térhatású hanggal rendelkező játék lehetősége / igaz, volt példa rá az előzőben is, de mint nóvum és követelmény, csak jelen konzoloknál vált általánossá /.
Mit rejt az a Dolby Digital logo a játékok elején ?
- Az 1992-ben bemutatott Dolby Digital volt az első digitális térhatású mozihang, amely 5.1, vagyis hat csatornát használt (jobb, bal, közép, jobb hátsó, bal hátsó, mélysugárzó). A tárolás és jelfeldologzás során diszkrét csatornákkal dolgozik, vagyis nem kódol csatornákat egybe úgy, mint például a Dolby Surround.
A Dolby Digital a veszteséges AC-3 kódolást alkalmazza az eredeti PCM hangra 32, 44 és 48 kHz-es mintavételezéssel, legfeljebb 24 bites felbontással. Az adatátviteli sebesség 32 kilobit/másodperctől 640 kilobit/másodpercig terjedhet, 5.1 csatornás felvétel esetén általában 384 vagy 448, kétcsatornás sztereó hangnál pedig tipikusan 192 kilobit/másodpercet használnak.
Minden csatorna teljes frekvenciatartományt biztosít (20 Hz - 20 kHz), kivéve a mélysugárzót, amely a 3 Hz - 120 Hz-es tartomány lesugárzására szolgál. 35 és 70 mm-es mozifilmre is rögzíthető optikai jelként. Mivel a filmszalagon már nem volt máshol szabad hely, ezért erre a célra a perforációk közötti területet használják fel. E mellett a visszafelé való kompatibilitás miatt a Dolby Surround optikai hangot is felveszik. Erre azért van szükség, mert amennyiben a filmkópia sérül, és a digitális információ nem olvasható, a mozi vetítőberendezése automatikusan a Dolby Surround hangzásra kapcsol át. AC3-nak (Audio Coding 3) is nevezik, mert ez az alkalmazott adattömörítési eljárás angol nevének rövidítése.
Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :
- Megfogom azt belekötöm az "házimozim" AUX kimenetibe aztat a kábelot amit kaptam hozzája és maj jól beállítok rajta valami olyan hangzásképet mikor szól mind az 5 hángszóló .....
Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :Tévhit 1 :
- Jaj, de eccerű lenne :D
vonuljunk tovább ....
Minden itt kezdődik el :
és, hogy a másik "tábor" se érezze magát mellőzve :
Mivel sokan csak megveszik a konzolt összekötik és használják, kezdjük azzal mit is látunk a két képen, persze szorítkozzunk a témára.
Mindkét képen két kimenet lényeges nekünk :
S/PDIF : !!!Valós!!! 5.1 DD/DTS hang kimenet
HDMi : !!!Valós!!! DD/DTS/DTSHD/satöbbiHD + kép
Az S/PDIF lényegében egy egyszerű digitálisan kimenet, mely nem érzékeny az elektromos zavarokra / ellenben a konzolokhoz kapott alapkábellel / közvetíthetők rajta a többcsatornás digitálisan kódolt hangok.
A HDMi kicsit összetettebb :
Az interfész tömörítés nélküli, standard és javított felbontású (576 i/p, 480i/p), valamint nagyfelbontású (720p, 1080i és 1080p) videót továbbít, a 1080p/60Hz-et is támogatja, bár az a gyártókon múlik, hogy ezek közül adott készülékeikben mit implementálnak. Bizonyos műsorforrás készülékek esetén nem jelent minőségi kompromisszumot, ha csak a megfelelő vizuális információ átviteléhez illeszkedő képjel formátumot továbbítják a HDMI kimeneten.
Már a HDMI kezdeti definiálásakor 8 csatorna, 124kHz/24-bites tömörítetlen audió továbbítására tervezték azt. Ez minden jelenlegi szórakoztatóelektronikai médiaformátumot kielégít. Az interfész természetesen bármely tömörített sokcsatornás audioformátum, mint a Dolby Digital, a DTS átvitelét is lehetővé teszi. (Ez utóbbiak korábban csak az S/PDIF vagy AES/EBU interfészeken keresztül voltak továbbíthatóak.) A HDMI forráskészülékek kimenetén tehát a kétcsatornás LPCM mellett bármely tömörített bitfolyam megjelenhet. Az 1.1-es verziótól kezdődően a DVD-Audio lemezek tömörítetlen kétcsatornás 192kHz-es, illetve 6-csatornás, 96kHz-es, az 1.2-es verziótól már a két- vagy sokcsatornás SACD-k egybites audioformátumának, a DSD (Direct Stream Digital) audiojelét is továbbítja az ezeket fogadni és feldolgozni képes AV vevőerősítők felé.
A fentiek a legtökéletesebb, átalakítási veszteségektől mentes, teljes egészében digitális kép- és hangminőség átvitelét biztosítják. Mivel mindehhez csak egy kábelre van szükség, ezért az eddig használt számos kábelnél sokkal egyszerűbb és gazdaságosabb a készülékek összekötése, az egész házi-mozi rendszer installálása. A HDMI technológia szabványát megfelelő hosszúságú standard rézkábelen zajló jelátvitelre tervezték. Hogy a kábelgyártók megfelelő termékeket állíthassanak elő, a HDMI specifikálta a kábellel szemben támasztott követelményeket, de nem határozott meg maximális kábelhosszt. Ma már elfogadható áron kaphatóak 15 méter vagy rövidebb rézkábeleket, de más technológiák, jelátalakítók ismétlőerősítők, stb. alkalmazásával nagyobb távolságokon is továbbítható a jel például optikai vagy CAT5 kábelen.
- Oké, de mit is kell nekünk a valós öt.egy térhatású hang élményéhez ?
- Mindenképp egy kis plusz pénz, mert a két óriás igencsak szűkmarkúvá vált az idők során. Szomorú tény, hogy csak az "első körös" versenyzőknek járt alapból a Pléhstációhoz a HDMI kábel és a Hámhatvanasoknak az optikai kimenettel rendelkező komponens. / előtte HDMi sem volt és csak a slimnél adott a Tosh LInk és HDMi kimenet megléte magán a gépen /.
...... és akkor innen mennénk tovább, ha lesz rá igény, mert az első részbe csak nem írhatok le mindent :)