Számomra 4 olyan franchise van, ami a játékipar csúcsát képviseli: Legend of Zelda, Metal Gear, Metroid és a Castlevania. Az, hogy Draculát újra és újra vissza kell tessékelni a koporsójába egyszerűen megunhatatlan és szinte minden egyes játék tartalmaz valami egyedi,új ötletet, ami feldobja a franchise csöppet sem ellaposodó hangulatát. Az 1. részben a 3 NES játékról lesz szó.
1. Castlevania / Akumajou Dracula)
Végigjátszás:
Azért választottam a Famicom Disk verziót, mert abban lehetséges a mentés, így nem kell karóból végigvinni a játékot (szép is lenne).
+ akció-horror-platfromer
A fenti három stílust nagyszerűen ötvözi a játék. Akció dús, mert szinte minden másodperc számít és sosem tudhatod, hogy mi vár rád a következő szinten. Horror elemeket elsősorban ellenfél felhozatalban láthatjuk, akár bossokról, akár csak a közellenfelekről legyen szó illetve a helyszínek kastély, várbörtön, vártorony stb. Hát a platformer jellege a játéknak pedig a pályák felépítéséből adódik egyértelműen.
+ maga korában eléggé egyedi
A játék 1987-ben jött ki, azaz akorai NES érában. Elnézve a release időpontokat egyedül a SMB és a Ghosts 'n Goblins az, ami ilyen nagyobb játéknak tűnik a Castlevania mellett azaz van története illetve több, egymáshoz lineárisan kapcsolódó pályából áll.
+ zene
Zenét általában nem szoktam kiemelni, azonban itt kivételt teszek. az összes CV zenéje nagyszerű és tökéletesen illik a nyomasztó, ördögi atmoszférához. Nincs ez másképp itt sem, még ha 8 bites játékról beszélünk
- nehézség
A korai játékok betegségében szenved azaz a fő nehézséget az irányítás szögletessége okozza. Ehhez még hozzájön a direkt a nehezítést szolgáló pályafelépítés és ellenfél-elhelyezés. Ráadásul itt is jelen van a hátralökődés, mint a NG-ben, ami lehetetlenné teszi, hogy szűk platformon az ember navigáljon.
Jó kis játék, érdemes is vele próbát tenni annak, aki még nem tette meg, de a nehézség szintje legendás. Rengeteg kitartás kell hozzá.
2. Castlevania II: Simon's Quest
Végigjátszás:
Ez a játék hírhedt arról, hogy mekkora egy gané. De szerintem attól függ, hogy honnan nézzük az egészet...
+ akció-platformer
Ebből a szempontból még mindig nagyszerű a játék, még mindig megvan a Castlevania feeling: Ugyanolyan akció dús, élő-halott kaszabolás, mint az előző játék (még ha valamivel könnyebb is), ehhez társul az egyik legjobb CV zene, amit el tudsz képzelni.
+ pár jó újítás
Sokkal több fajta és új sub-weapon, ami változatossá teszi a játékot, ostornak a fejlesztgetése plusz új itemek pl a laurel, ami bizonyos időre sebezhetetlenné tesz.
- RPG elemek
Uhhhh... na itt viszont csúnyán el van cseszve. Később kiderült a SotN-ban, hogy Castlevania és RPG megfér egymás mellett, azonban a Simon's Quest egy óriási fail. Ugyan az a probléma, mint as Zelda II-nél: az NPC-k mondanivalójának nincs tényleges információ tartalma (rosszabb esetben szimpla hazugság) és ezáltal olyan rejtvények vannak, amiket nem lehet kitalálni. Plusz az is zavaró, hogy igazából egy 3D-s terület (térkép) van lemodellezve 2D-s környezetbe.
- nehézség
Teljesen a két véglet. A rossz RPG rendszer miatt gyakorlatilag a játék teljesen játszhatatlan guide nélkül. A másik oldalon, viszont egy fél-kész játék benyomását kelti: az 5 mansion-ből csak 2-be van boss és azoknak a legyőzése is kb. egy vicc plusz a kastély totál üres, nem is beszélve, hogy Draculát gyakorlatilag már az oltáron szét lehet spamelni, ezzel legyőzve a játéktörténelem legegyszerűbb final boss-szát.
Guide nélkül szerintem neki se kezdjen senki, hacsak nem tudja már fejből az egész játékot. Azt újrajátszási szint kb a béka segge alatt, én is csak azért vittem végig, hogy kipipálhassam.
3. Castlevania III: Dracula's Curse / Akumajou Densetsu
Végigjátszás:
Először, amikor láttam AVGN videóját, akkor egy kicsit tartottam a játéktól nehézség terén. Aztán, amikor a neten utánaolvasgattam kiderült, hogy van pár eltérés a Famicom és NES verzió között (mint az szokott lenni) és végül a Famicom verziónak szavaztam bizalmat. Nem játszottam még minden NES játékkal, de bátran ki merem jelenteni, hogy a Castlevania 3 a legjobb eddig, amivel játszottam.
Mik is ezek a fontosabb eltérések:
1. cenzúra: a japán verzióban több vallási dolog is benne van pl a kereszt az elején sokkal kidolgozottabb, illetve, hogy a női szobrok felsőteste meztelen stb.
2. ellenfelek: pár ellenfélnek más a sprite-ja, a színezése illetve a japán verzióban mindegyik ellenfél típus más-más mennyiségű sebzést okoz, míg a nyugati verzióban mindegyik ugyan akkorát, ami a játék végéhez közeledve emelkedik
3. zene: a Famicom borítás alatt egy speckó hangchip duruzsol, ami +2 hangcsatornát tartalmaz, ezzel valamivel markánsabb és jobb a zene (összehasonlítási tt)
4. Grant: a japán verzióban Grant alaptámadásként kést dobál és ezzel sokkal hasznosabb karakter, míg a nyugati verzióban csak egy késsel szurkál.
+ non-lineáris játékmenet
Bizonyos pontjain a játéknak választhatunk, hogy mely irányból folytassuk kastély felé vezető utunkat. Általában a "rövid, de nehéz" és "hosszú, de könnyebb" választási lehetőség áll előttünk és a választott út befolyásolja, hogy mely karaktereket vehetjük be a csapatba.
+ több karakter
És így jutunk el az egyik legfőbb újításhoz. Trevor Belmonttal (a legerősebb karakter, de a leglassab is) kezdünk és az út során más karakterek is mellénk szegődhetnek: Grant (gyors, tud mászni a falakon és kést dobál, ami nem annyira erős mint az ostor, illetve többet is sebződik), Sypha (leggyengébb mind közelharc, mind védelem tekintetében, de tud varázsolni) és Alucard (távolsági karakter, 2. legerősebb támadás és védelem, denevérré tud változni, de lassú). Sajnos egyszerre csak 1 társ lehet és mondanom se kell, hogy ezáltal többféle ending is van.
+ új pályaelemek
Pálya, ami folyamatosan scrollol, így gyorsan kell haladnod; a híd tele tüskés csapóajtókkal vagy a leszakadó padló csak pár, a rengeteg új kihívás közül, amik nehézséget visznek az amúgy sem könnyű játékba.
Egyszerűen egy mestermunka: a játék, a zene, a sztori minden 100%-osan összeáll, az ultimate NES játék. Az egyetlen negatívum talán a még mindig rohadtul szögletes és nehézkes irányítás, ám ez szinte minden NES játék sajátossága.
Legközelebb az Super Castlevania IV, Castlevania Bloodlines és a Rondo of Blood lesz terítéken.
Köszönöm a figyelmet