Nem lehet azzal vádolni, hogy túlságosan szerettem volna a Codemasters játékait az Xbox 360 generációban. A különböző divathullámokat meglovagolni igyekvő trendi, öncélúan showműsor-szerű játékok azonban végre-valahára visszaütöttek, a brit fejlesztő-kiadó pedig belátta, hogy itt az idő egy hagyományos autóversenyt készíteni, azaz visszatérni a gyökerekhez. Minden jel szerint ez sikerül, a GRID Autosport pedig az Xbox 360 legjobb autós játéka lesz 2014-ben. Azt is megmondom, miért.
Mert a sporton van a hangsúly.
Azt már középiskolában megtanultuk, hogy minden mű esetében a cím megjelöli a témát. Az új GRID sem véletlenül kapta a jól csengő Autosport alcímet. A hangsúly többé nem az öncélú látványosságokon, a trendiségen és a túlzottan is amerikai stíluson, hanem az alázatos, vérbeli autóversenyzésen van, ami sokkal inkább sport, mint divat. Ebben az új játékban sportolók leszünk, nem aszfalthuligánok, és ez a játék minden szegletéből, és a Codemasters kommunikációjából is sugárzik.
Mert lesz benne túraautó.
Sokan talán túl fiatalok hozzá, hogy emlékezzenek rá, de a Codemasters autós öröksége még 1997-ben, a PS1-re készült ToCa: Touring Car Championship című játékkal indult, amely a brit túraautó bajnokság alapján készült. Ez volt az a program, ami élethű pályaversenyzést kínált a sport autentikus modellezésével, és ez a műfaj végre visszatér. Ha valaki ért hozzá, hogy túraautós játékot készítsen, az a Codemasters. Nem utolsó sorban ez is jelzi, mennyire vissza akarnak térni az eredeti vonalhoz.
Mert mi választhatjuk meg, mivel versenyzünk.
Az ígéretek szerint a GRID Autosport karrierje nemcsak rendkívül hosszú és tartalmas lesz, de semmiféle kötelezettséget nem ró a játékosokra. Ha az öt versenyág (túraautó, endurance, drift, Forma-3, utcai versenyzés) közül bármelyik nem tetszik, az teljes egészében kihagyható. Ha akarunk, lehetünk kizárólag hosszú távú autós bajnokok, vagy szakosodhatunk a Forma-3 autók terelgetésére. Egyik sem fog minket kizárni semmiből.
Mert lesznek műszaki hibák.
Sérülésmodellben mindig is jó volt a Codemasters, de a látványos törések mellett a GRID Autosportban szó szerint az alkatrészek is elhasználódnak. Versenyről versenyre kopik a motor, a fékbetétek, a váltó, és ha nem figyelünk ezekre, akkor bizony lerobban alattunk az autó, vagy épp kirepülünk a pályáról. Túlmelegedés, kitörő kerekek, elkopó gumik, fékhiba... Lesz itt minden, ami csak tovább fokozza a realizmust, még akkor is, ha a vezetési modell értelemszerűen nem olyan szimulációs szinten áll, mint a műfaj legnagyobb nevei.
Mert nem jelenik meg nextgenre.
A fejlesztők a hetedik generációs konzolokra összpontosíthatnak, csúcsra járathatják az öregecske grafikus motorjukat, az Ego Engine-t. Az már korábbi játékaikban is tisztán látszott, milyen sokat léptek előre kidolgozásban és (főként) bevilágításban, a GRID Autosport lehet tehát a legszebb ilyen játék, van lehetőség finomra csiszolni a durva éleket, nem kell a még jobbára ismeretlen nextgen konzolokkal foglalkozni. Ez az ő elmondásuk alapján is segítette a fejlesztőket, hogy a lehető legtartalmasabb és legigényesebb termékkel zárják le ezt a konzolgenerációt.
Mert ez az egész miattunk készül.
A fejlesztők tényleg szinte mindent a felhasználói visszajelzések alapján próbálnak helyretenni a szörnyen sikerült GRID 2 után. Az Autosportban visszahozták a tradícionális autóversenyzést, újra van belső nézet (mindjárt kettő is), 22 versenypálya, a vezetési modellt sokkal élethűbbre, normálisabbra, "tapadósabbra" alakították, és sok olyan részletet, apróságot igyekeznek kidolgozni, ami más autós címek esetében csak a játékosok vágyálmai között szerepelhetnek. A karrier felépítésétől kezdve a mesterséges intelligencián át a valódi autóversenyzők tanácsai alapján készülő fizikai modellig minden, de tényleg minden azért van ebben a játékban, hogy nekünk megfeleljen végre.
A Codemasters az egyik legnagyobb múltú versenyjáték-fejlesztő csapat, és úgy tűnik, a GRID Autosport jóvá tesz mindent, amit az előző részek elrontottak. A megjelenésig még másfél hónap van hátra, és már csak egy kérdés maradt: Te ott leszel-e a Rajtrácson?