[Teszt] The Tartarus Key

The Tartarus Key

VegaNagy-Sz. Ferenc2023.05.31. 21:00

Miért kell 2023-ban úgy kinéznie egy friss megjelenésnek, mintha az 1998-as PlayStation kollekcióból húzták volna elő? Hát először is azért, hogy kitűnjön a rengeteg indie játék közül. Nem nagyon kell ecsetelni, hogy egy független címnek mekkora túlkínálattal versengve kell ma eljuttatni az üzenetet a játékosokhoz. Na nem arról, hogy mennyire jó, hanem arról, hogy egyáltalán létezik. Pláne, ha nem tud valamilyen havidíjas szolgáltatás részeként debütálni. Mindenki más utat választ, néhány éve a kreatív pixelgrafikus megoldások voltak jellemzők, mostanában viszont egyre többen próbálkoznak a kilencvenes évek második felére jellemző 3D-vizualitás megidézésével. Legyünk őszinték: mai szemmel nézve ezek a kezdeti 3D megoldások elég taszítóak voltak. Azt viszont nem lehet állítani, hogy ne lennének egyediek, azonnal felismerhetők, én például a The Tartarus Key trailerébe azonnal beleláttam a PS1 éra megannyi klasszikusát, tehát a nosztalgia tökéletesen működött.

Elég tehát egy kedvcsináló videót megnézni, hogy a lowpoly karakterek, a hullámzó kép és a voiceoverek nélküli dialógusok rögtön felidézzék a PlayStation kaland- és akciójátékait. Látszik, hogy a készítők alaposan ismerik az időszakot és nem csak technikailag építenek rá: a történet kibontása, a szereplők személyisége, de még a három különböző befejezés (közte természetesen a legnehezebben előhozható "true endinggel") is azt a célt szolgálja, hogy huszonöt évet visszautazzon az időben az, aki erre késztetést érez. Ilyen szempontból a The Tartarus Key nagyszerű munkát végez, egész végig elhisszük azt, hogy a kor egy elfeledett játékával játszunk, az aktuális év pedig maximum akkor jut eszünkbe, ha észrevesszük a polírozottságot vagy a korlátok nélküli mentést és visszatöltést. Maga a zsáner viszont csak félig-meddig idézi a kilencvenes éveket, ugyanis teljesen akciómentes játékmenetet és feladványok megoldására építő előrejutást ígér, és nem is állít valótlant. Ha valakiben tehát felvetődött, hogy kap egy Resident Evil-szerű élményt, annak csalódnia kell, ugyanis sokkal inkább a 7th Guest vagy a Myst-klónok játékmenetére számíthat.

De ez sem teljesen igaz, a The Tartarus Key ugyanis egy - mostanra teljesen klasszikusnak mondható - szabadulószobás játék, a fentiekkel ellentétben sokkal inkább hajaz például a Zero Escape sorozatra. A bejárt kúria minden szobája egy-egy komplex feladvány köré épül, az ezek közti szüneteket pedig a karakterek közti párbeszédek és a nagybetűs rejtély megoldása teszi ki. Az alaphelyzet ismerős lehet millió helyről, az eszméletlenségből magunkhoz térve nem tudjuk mit keresünk a hatalmas házban, és ahogy próbálunk előrejutni, olyan sorstársakra akadunk rá, akiket halálos szituációkból kell megmenteni. Mi bennük a közös? Nem tudjuk. Mit keresnek pont ők itt? Ezt sem tudjuk. Az viszont hamar nyilvánvaló lesz, hogy a környezet teljesen mesterséges, a feladványok nem véletlenül vannak ott, ezt szándékosan építette valaki pont ilyenre.

Bevallom, azokat a puzzle játékokat szeretem a legjobban, amikor a feladványok vagy teljesen szerves részét képezik annak a világnak, amelyben találkozunk velük, vagy pedig hamar nyilvánvalóvá válik, hogy a fejtörőket szándékosan építették. A két véglet között szoktak a gyakran világidegen, erőltetett rejtvények szerepelni, ha viszont olyanok, hogy a játékos indokoltnak érzi a létüket, akkor önmagukban is képesek olyan hangulatteremtésre és világépítésre, hogy a körítés másodlagossá válik. A The Tartarus Key minden szobája egy-egy 5-15 perces feladvány köré épül, és mindig elegendő kizárólag arra a helyiségre koncentrálni, hiszen a hintek és a használható tárgyak csak és kizárólag ott érhetők el. Ez egyszerűsít is a dolgokon (nincs olyan, hogy valamit elhagytunk, esetleg vissza kell menni valamilyen megoldásért a ház másik végébe), mindig csak azzal kell foglalkoznunk, ami a szemünk előtt van. Viszont ez egyben azzal is jár, hogy tényleg nagyon kevés a segítség, és magukat a hinteket is meg kell oldani, hogy értelmezni tudjuk őket. Ezért a Tartarus végig borotvaélen táncol, ami a nehézséget illeti, egyszerre próbál egyszerű feladványokat adni, amelyeknek ugyanakkor igenis gondolkodni kell a megoldásán. Van persze egy csomó, máshonnan, más kontextusból ismerős puzzle, de összességében nagyon jó munkát végez a játék, folyamatosan érdekes helyzetekkel bombázva minket. Ezt még színesíti is az, hogy nagyjából minden harmadik-negyedik teremben találkozunk egy új szereplővel, akinek az életéről dönthetünk azzal, hogy meg tudjuk-e oldani az adott szituációt.

Nyilván az elakadások módosíthatnak ezen, de nagyjából öt-hat óra alatt végig lehet járni a teljes kúriát, és bármennyire kiváló is a hangulat és jók a feladványok, egyszerűen jó lenne mindenből többet kapni. A történet egészen az utolsó óráig nem igazán áll össze, onnan pedig még kuszább lesz, ha a true eding felé vesszük az irányt. A szereplők ideig-óráig érdekesek, de nem igazán tudunk meg róluk sokat, és nem is bánjuk, hiszen inkább az a funkciójuk, hogy megmentsük őket, nem pedig az, hogy a személyiségükkel hozzátegyenek az élményhez. Szóval minden nagyjából rendben van, csak éppen kevés, jó lett volna dupla ilyen hosszúságban kibontani a történetet. Ami viszont egészen döbbenetes, hogy mennyire jól működik a játék egyszerűsített grafikája. Meg voltam győződve, hogy az egész csak arra lesz jó, hogy behúzza a hozzám hasonló boomereket, akiknek mindig dupla sebességgel kezd verni a szíve, ha felidéződnek a kilencvenes évek, de nem... abszolút működik ez a technikai megvalósítás, és pont annyit mutat meg, ami mellé szükséges kellő képzelőerő is. Nagyszerű szórakozás gondolkodni vágyó játékosoknak kicsit B-kategóriás sztorival, de legyünk őszinték, a többség nem is hallott róla eddig a percig, szóval a célját részben már el is érte.

PLATFORM PlayStation 5 (tesztelt), Switch, PlayStation 4, Xbox One, Xbox Series X|S, PC
KIADÓ Armor Games Inc. | FEJLESZTŐ Vertical Reach
MEGJELENÉS 2023. május 31. ÁR 5900 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

20 órája
16

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

1 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

2 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

2 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

3 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

3 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

3 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

4 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

4 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

4 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

4 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

5 napja
1

Heti megjelenések

5 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

5 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

7 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

8 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

9 napja
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

Feltámad az Infogrames, Metaphor: ReFantazio megjelenés - ez történt kedden

Továbbá: Stellar Blade, Destiny 2, Morbid: The Lords of Ire, Remnant 2, 2XKO, Indika, Karma: The Dark World.

2024.04.24.
11

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==