[Teszt] The Plucky Squire - Nyitott könyv az életünk!

The Plucky Squire - Nyitott könyv az életünk!

mcmackoGéczy Attila2024.09.17. 18:00

Az érett gamer szinte nyitott könyv a fejlesztők számára. Megőrülünk a klasszikus mesékért, a gyerekkorunkra emlékeztető játékmechanikákért, és mindenért, amit a Nintendo rakott elénk ezüst tálcán az elmúlt negyven évben. A Plucky Squire fejlesztői tudják ezt, hiszen a kiváló fejlesztői renomé mellett (amelybe pl. Pokémon játékok, vagy a Swords of Ditto is belefér) ők maguk is képesek pontosan megfogalmazni, hogy mit szeretnek egy videojátékban. James Turner és Jonathan Biddle közötti szinergiák mentén született meg az All Possible Futures remekműve, amely egyszerre fúj friss-színes fuvallatot arcunkba, és egyszerre idézi meg a legjobb Nintendo-játékok megoldásait.

A The Plucky Squire alapvetően Zelda-like élményt, pardon, Link to the Past-szerű akció-kalandjátékot kínál, amelyben Jot-ot, a bátor gavallért irányíthatod. Jot maga a „Plucky Squire”, a róla elnevezett könyv-széria főszereplője is. Humpgrump, a Plucky-verzum gonosz varázslója rájön arra, hogy Jot mindig győzedelmeskedik felette, úgyhogy meta-kaput nyit a világunk felé, és száműzi hősünket a könyv lapjairól a valóságba. Nem telik sok időbe, mire Jot megszerzi a két világ közötti átjárás kulcsát, így Humpy tervein felülkerekedve könnyedén valóság és mese ura lesz. Azaz lehetne. Nyilván a gaz mágus csatlósai is megjelennek a Squire-könyvet birtokló kisfiú íróasztalán, úgyhogy a dimenziókon átívelő kaland, a könyv sodrásából kilépve, sok-sok játékmechanikai trükk bevonásával ölt eddig nem látott, formabontó formát.

Ha valami miatt a Plucky Squire évek múltán is emlékezni fogunk (a hihetetlenül jól működő művészeti érzéken túl), az a kettős játékmenete. Hogyan is kell ezt elképzelni? Megyünk előre a Szonett-mocsárban, a Metál-hegy lankáin (magyarul a klasszikusokat idéző, popkult kikacsintásokkal megrakott Zeldás labirintusok egyikében), aztán egyszer csak olyan falakba ütközünk, amelyeket nem lehet a szokásos gameplay-elemek mentén megoldani. Ilyenkor kiugrunk a könyvből, majd lapozunk, vagy például megdöntjük a könyvlapokat (persze ilyenkor a könyvben gurul a kőgolyó, vagy elmozdul egy sínen álló platform). Esetleg csak simán átlibbenünk A pontból B-be, amely „könyvön belülről” elérhetetlen lokációnak tűnik. Ezzel máris megoldottuk az adott rejtvényt. Ezt a készítők további minijátékokkal és fejezetenként új mikro-mechanikákkal toldják meg.

A könyvlapokon például olvasható narráció kap helyet, aminek egyes szavait kiüthetjük a mondatból. A sötét barlang és a világító gomba kombinációjánál elég egy szócsere, és máris felfedted az előtted sötétlő barlang rejtelmeit. Szerencsére a készítők mindenre gondoltak, a szavak variálásával értelmes, vicces fordulatokat hoznak az értelmetlen szókapcsolatok is. Tudatos, humoros megközelítés ez, amely nem tűr kompromisszumokat. A játékmenetben vannak oldalnézetes, platformozós részek is. Semmi komolyra nem kell gondolni, ezek is leginkább az élményt variálják percről-percre. Máskor a könyvből kilépve (általában fejezetenként egyszer) nagyobb kalandokat is átélünk. Egyszer például egy Magic-szerű kártyalapba ütközünk a kisfiú asztalán, hogy annak festett képén egy ATB-jellegű harcot folytassunk a kártyalapon szereplő elf íjászlány fegyveréért. Bámulatos ötlet!

Nincsen Zelda-szerű játék minimális RPG elemek nélkül – a Plucky ezt is visszahámozza a legelemibb szintig. Ugyanis a fákból-bokrokból (a legutóbbi Múmin játékhoz teljesen hasonló módon) kincset (lámpácskákat) vadászhatunk, amelyeket pedig az időnként felbukkanó boltokban költhetünk harci képességeink fejlesztésére, vagy art-poszterek megnyitására. A gyűjtögetés is inkább a minőséget helyezi a mennyiséggel szemben (lehet művészi képeket keresgélni a terepen, meg gliccsmadarakra vadászni) - így a program nem fog feleslegesen terhelni olyan gyűjtögetés-maratonnal, ami a kampány dinamikáját megtörné.

Ez letisztult, nyílegyenes fejlesztői hozzáállás az egész játékra kihat. Aminek az a vonzata is támad, hogy a játék jóval rövidebb egy klasszikus Zelda cím hosszához mérten. Játszanád még a Plucky Squire-t, de sajnos kifogy alólad a könyvlap. Bevallottan nem is erre hajtottak a srácok. Azt szerették volna, hogy a rövidebb játékidő során koncentrált hatásokkal találkozzon minden játékos, az irányítottabb pálya- és világszervezés is ezt az állandóan magas fordulatszámon pörgő minőséget és változatosságot szolgálja. Bár elsőre furcsa lehet az, hogy fejezet-falatokra osztanak egy Zelda-szerűséget, de rohanó világunkhoz passzol a kisebb bonbonierben mért falatozás.

Persze a sok jó ellenére is lehet bizonyos dolgokat kritizálni a játék kapcsán. Például Steam Deck-en, hiába tudsz közel maximum látvánnyal is stabil 40 FPS-t produkálni, elég nagy késleltetése van az irányításnak. Jot támadásai hozzák a Zeldás „megakadsztjuk a flow-t, amikor betalálunk” dinamikát, de nekem egy órába tellett megszokni ennek tempóját. Ugyanígy a lapok közötti közlekedés is lehetne pörgősebb. Röviden: a Plucky Squire kicsit komótosabb tempót diktál, mint amihez mostanában hozzászoktál. Cserébe a játékélmény intenzitása kárpótol, az élménymutató végig magas munkapontban vibrál, a kimért kihívás pedig fokozatos és rettentően változatos. Nincs egy unalmas perce sem a végigjátszásnak.

Valószínű sokak 2024-es toplistáján ott lesz a Plucky Squire, amely szinte minden pontban meg fog felelni az előzetesen támasztott elvárásoknak. A könyvből kiugró hős képe remekül mutatja a készítők szándékát, hogy alkotásukkal maguk is kilépjenek a megszokott formák konvencióiból. A Plucky Squire pedig egy igazán kellemes élmény, amely elejétől-végéig máson sem dolgozik, csak hogy édes-színes hangulatával elfeledtesse velünk a szürke mindennapokat.

PLATFORM PC (Steam), Nintendo Switch, PlayStation, Xbox | KIADÓ Devolver Digital FEJLESZTŐ All Possible Futures | MEGJELENÉS 2024. szeptember 17. ÁR 30 EUR

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Bionic Bay

Emlékszünk még azokra a pixelpontos, fluid, böngészős platformerekre, amelyekben mindig elakadtunk? Ha eddig hiányérzetünk volt ezzel kapcsolatban ne keseregjünk tovább: a Bionic Bay rövid formátumban újra visszahozza a forma legjobb emlékeit.

22 órája

Switch 2 frissítések, Jade Raymond távozik – ez történt pénteken

Továbbá: Call of Duty: Warzone Mobile, Killer Instinct Gold, Warhammer 40,000: Speed Freeks.

23 órája
1

Stellar Blade PC-megjelenés, Kingdom Hearts IV életjelek – ez történt csütörtökön

Továbbá: Lost in Random: The Eternal Die, No Heroes Here, Future Games Show, Copycat, Locomoto.

1 napja
2

TGS 2025: idén szeptember végén

Lasssan ünnepelnünk kell a dedikált játékos expókat: TGS szerencsére idén is lesz, és kiderült, hogy hol és mikor.

2 napja
5

Kiadói tervek - ez történt szerdán

Benne: Square Enix, Blades of Fire, DreadOut 3, DreadOut Remastered Collection, S.T.A.L.K.E.R.: Legends of the Zone Trilogy – Enhanced Edition, Ubisoft, PlayStation.

2 napja
20

Capcom Fighting Collection 2

A Capcom Fighting Collection 2 most nyolc újabb ikonikus címet hozott el felújítva, újgenerációs konzolokra optimalizálva. Megtalálhatók benne ikonikus 2D-s verekedős játékok, háromdimenziós különlegességek, crossover címek, és kevésbé ismert kuriózumok is.

3 napja
4

Megint leépít a Microsoft - ez történt kedden

Továbbá: The Sinking City Remastered, Marvel 1943: Rise of Hydra, Fallout, Capcom.

3 napja
10

Stellar Blade PC-n, bezárhat a Moon Studios - ez történt hétfőn

Továbbá: Blades of Fire, FBC: Firebreak, Dragon is Dead.

4 napja
22

Doom: The Dark Ages

Szerencsére a Mars-Föld-Pokol háromszögből már az előző epizódban is kizoomoltunk, a Doom háttérvilága így lényegesen gazdagabb és karakteresebb dark fantasy rémálommá bővült. Lássuk, mit hoznak a Sötét Korok!

5 napja
31

Heti megjelenések

5 napja
5

Aranyon a Death Stranding 2, Doom: The Dark Ages launch trailer – ez történt pénteken

Továbbá: The First Berserker: Khazan, Dragon Ball Z: Kakarot, Risk of Rain 2, Sir Whoopass: Immortal Death, Killing Floor III.

7 napja
5

Fatal Fury: City of the Wolves

Huszonhat év dühe kellett ahhoz, hogy a patinás SNK verekedős széria feltámadjon hamvaiból. Megérkezett a Fatal Fury: City of the Wolves és pusztítóbb, mint valaha!

8 napja
13

Nikoderiko: Director's Cut

Jó platformerekre mindig szükség van, a Nikoderiko pedig a rendezői változatnak köszönhetően csak jobb lett. Teszt!

8 napja
2

Nintendo üzleti jelentés, Mafia: The Old Country megjelenési dátum – ez történt csütörtökön

Továbbá: Alien: Rogue Incursion Evolved Edition, Europa Universalis V, Gex Trilogy, Spray Paint Simulator, Section 11, Shantae Advance: Risky Revolution, Titan Quest II.

8 napja
6

Tempest Rising

Nincs többé új Command & Conquer? Oké, akkor megcsináljuk a sajátunkat - gondolhatta a Slipgate Ironworks... és mi lett a vége?Tényleg megcsinálták!

9 napja
6

Új Sony-stúdió a láthatáron – ez történt szerdán

Továbbá: Yakuza 0 Director's Cut, Nikoderiko: The Magical World, Gloomy Eyes.

9 napja
5

Days Gone - Remastered

Hiába sikerült átlépniük idővel a 10 milliós mérföldkövet is, a rendkívül vegyes kritikai fogadtatás örökre rányomta a bélyegét a Bend Studio alkotására. Sőt. Feltételezhetően a csapat jövőjére is. Tudnak esetleg szépíteni ezzel a ráncfelvarrással?

2025.05.07.
9

Az új GTA 6 trailer árnyékában – ez történt kedden

Benne: Destiny 2, Clair Obscur: Expedition 33, I Am Ripper, Battlefield, Split Fiction, Day of the Shell, Tales of the Shire, Knock on the Coffin Lid.

2025.05.07.
4

Game Pass: mozgolódás május első felében

Hamarosan premiernapon érkezik a Revenge of the Savage Planet és a DOOM: The Dark Ages a szolgáltatás kínálatába!

2025.05.06.
2

Itt a második Grand Theft Auto VI trailer!

Megérkezett a Rockstar Games következő alkotásának második előzetese, amivel ismét beléphetünk picit Vice City utcáira.

2025.05.06.
49