[Teszt] Death Stranding Director's Cut

Death Stranding Director's Cut

sQrNagy Csaba2021.09.23. 19:00

Megmosolyogtató, de Hideo Kojima többször hangot adott a Director’s Cut elnevezéssel kapcsolatos ellenérzéseinek. A bejelentést követően görcsösen magyarázkodott a filmes világban mozgó baráti köre előtt, hogy ez miért egy abszolút megtévesztő gyűjtőnév, hiszen az ő eredeti víziója korábban sem volt kreatív kontroll alatt és nem maradtak kivágott tartalmak az asztalon. Ha rajta múlik, akkor talán most az angol nyelvterületen is mókásan hangzó Delector‘s Plus alcím díszeleg a dobozon. Ironikus. Főleg mert a “rendezői változat” eddig itt fedi le legjobban a kiegészítő tartalmak típusát, nagyságát és felépítését.

A Death Stranding Directors Cut a két évvel ezelőtt megismert egyedi stíluskeveréknek igyekszik hatékonyabban megalapozni, óvatosan finomítani a játékmenet ívén néhány átdolgozott elemmel és új eszközökkel - a történetbe kapaszkodó mellékszál földalatti küldetéssorozata csupán egy rövid, de annál izgalmasabb főhajtás a rendező múltjának. Ha valaki Iki szigetéhez hasonlóan egy jól elkülöníthető és önmagában is kerek egészet alkotó kalandot vár, az ezúttal csalódni fog. A tapasztalt futároknak rövid gyorstalpaló következik a legfontosabb változásokról, a kíváncsi zöldfülűek viszont a Bridge bakancs mellé a lenti vaskos kézikönyvet is magukkal vihetik.

Bár a PlayStation 5 kiadás érezhetően az új belépőknek kedvez felépítésében és baráti indulóárval, a stúdió azért lehetőséget biztosít a korábbi vásárlóknak a mentett állásuk átcipeléséhez - ráadásul úgy tűnik a nemrég tíz dollárban realizálódó Sony upgrade is féláron jár nekünk ezúttal. Utóbbi mindössze egy gyors tranzakció, a korábbi kalandjaink eléréséhez azonban először a PlayStation 4 változatot kell előkaparnunk valamelyik gépre, frissítenünk, a játék menüjéből feltölteni a mentést a Kojima Productions saját szerverére, majd a Director’s Cut alól lecibálni onnan. Nem gyors. Nem elegáns. De legalább működik. Viszlát 30 FPS!

A Director’s Cut ugyanis két grafikai opciót kínál annak függvényében, hogy a teljesítményt vagy a tisztább képet tartjuk fontosabbnak. Ezúttal viszont mindkét esetben 60 képkockát pörget előttünk a masina, csak a natív 4K néha eldob belőle néhányat alig észrevehetően az átvezetőknél, míg dinamikus 1800p körülre limitálva már ezt is kiküszöbölhetjük. Érdekesség a szélesvásznú opció, ami az alsó és felső fekete csíkokért lényegesen szélesebb FOV értéket biztosít. A látótávolságot nem tolták ki egészen a PC-s verzió maximális szintjéig, de az ott tapasztalt magasabb felbontású textúrákat, dúsabb növényzetet, finomabb árnyékokat azért megkapjuk - a Half-Life és Cyberpunk világához köthető extra tartalmakkal együtt! A Decima motor által nyújtott látkép pedig két évvel és egy generációváltással később is lenyűgöző. Nem hiszem, hogy ezt maradéktalanul visszaadja, de a kritikát az általam készített képlopatok tagolják - ugyanis az alapváltozatba csak hónapokkal később befoltozott fotómód itt természetesen rögtön elérhető.

Az új platform nyilván némi DualSense támogatást is megkívánt, ami bár egészen jól reagál a magas fű, a sodró víz vagy lábunk alatt taposott hó akadályaira, azért még így is kiábrándítóan nyugodt tud maradni például a sziklás vidéken rohanva. Ha nem is lesz mostantól minden lépésünknek súlya, a rakományunkét mindenképpen érezni fogjuk. Az adaptív ravaszokkal a hátizsák pántjait tehertől függően egyre nehezebben feszíthetjük meg, a tervezés nélkül a második emeletig pakolt málhával pedig elefánt módjára dübögünk. A fegyverek ravasza felkeményedik, átkattan, lágyan lüktet az ujjunk alatt, amit a 3D audio igyekszik a térben pontosan elhelyezett hangokkal kísérni. Ha azonban mindezt a hagyományos egér / billentyűzet párosra cserélnénk inkább, akkor arra is van mostantól lehetőségünk!

A New Game menüpontra tenyerelők kezét már némileg tovább fogja majd az első néhány órában a játék, átdolgozásra került például az útvonaltervező bemutatása, a nehezen követhető lista nézet helyett térképen választhatjuk ki a gyorsutazásunk végpontját - ami ezúttal tényleg fast travel, a korábbi egy perces töltési időket öt másodpercre csökkentve - és egy maréknyi új eszköz is aránylag hamar a rendelkezésünkre áll majd. Ilyen például a sunnyogáshoz ajánlott elektromos sokkoló Maser Gun és a napenergiával tölthető, semmiben nem túl kiemelkedő, de mindenhol helytálló Support Skeleton. A történetben előrehaladva a későbbi epizódok fokozatosan engednek majd hozzáférést a kisebb távolságokat átlövő Cargo Catapult, a trükközésre csábító ugrató rámpák vagy a szűk terepen is hasznos chiral hidak építéséhez. Az előzetes félelmeim ellenére ezek tökéletesen illeszkednek a korábban már megismert eszközeink sorába, a hátulütőik és korlátozásaik gondoskodnak arról, hogy egyensúlyban maradjon az arzenál. Még a hű társunknak szegődő Buddy Bot is csak akkor marad működőképes, ha korábban már teljes chirális lefedettséget biztosítottunk a területen. Na meg ha nem futunk bele BT-be.

Az egyetlen problémám, hogy a visszatérő futárok számára minimális kapaszkodót ad a játék a korábban nem látott tartalmak eléréséhez. Érdemes rögtön a leveleink átnyálazásával és a csomópontok meglátogatásával kezdeni. A hatvan óra felfedezéseit átemelő mentésemmel például teljesen véletlenül futottam bele az ócskás megbízásába, ami egy újabb szállítmány és tetemesebb mennyiségű alapanyag begyűjtését követően végül a versenypálya megépítéséhez vezetett. A Fragile Racetrack ezután egy rövidebb és egy hosszabb szakaszt, valamint ezek tükrözött változatait kínálja, amin a már ismert háromkerekű és a lomha teherautó mellett egy valódi versenyautóval is körözhetünk - egyedül, a saját és az online ranglista köridői ellen. A járművek fizikáját és az elérhető tartalmat ismerve nem hiszem, hogy bárki hirtelen erre cseréli majd a Gran Turismo aszfaltcsíkjait, de kétségkívül mókás melléktevékenység. A klasszikus formában érkező versenygépkocsi ráadásul akkor is hasznos lehet, ha már kellően átszelik az autópályáink a térképet.

Valamivel könnyebb Gócvárostól nyugatra rátalálni az új küldetéssorozatra, ami minden megbízatással egyre mélyebbre csábít egy rejtélyes földalatti létesítményben. Bár a marketing kampányban központi szerepe volt, ne számítsunk egy-egy kikacsintásnál, érdekesebb új háttér információnál és néhány kósza óránál többre. Ugyan a játék nem korlátozza a fegyverhasználatot, de a szűk terekben és a masszív túlerő között ésszerűbb csöndesen navigálni végig ezt a rövid mellékszálat. Ha fegyverropogásra vágyunk, akkor a Privát szobánk mellé felhúzott lőtéren és a Metal Gear Solid emlékeket idéző VR missziók alatt polírozhatjuk a harci tudásunkat. Ha pedig nagyobb halra vadásznánk, akkor mostantól a korábbi főellenfeleknek is nekiugorhatunk újra és újra a jobb értékelésért küzdve.

Az egyik legfontosabb átfogó szál a Director’s Cut tartalmait nézve ugyanis a kompetitív aspektus megjelenése. Az alapjáték társadalmi és szociológiai kísérletre hasonlító aszimmetrikus közösségi élménye nem igazán jutalmazott vagy marasztalt el, esetleg csábított versengésre. Mostantól azonban a pályán, a lőtéri gyakorlatoknál vagy a főellenfél harcoknál is összemérhetjük a tudásunkat barátainkkal vagy a nemzetközi ranglista legjobbjaival. A másik alappillér a személyre szabhatóság. Nem csak a szállítmányok kézbesítésében van minden eddiginél több opciónk az új eszközöknek köszönhetően, de a ruházat és a kiegészítők terén is - ugye te is mindig arra vágytál, hogy BB hordozója famintás legyen? A pusztán kozmetikai lehetőségek, felvarrók és színezések mellett viszont a hátizsákunk fejlesztése már a játékmenetre is komolyabb kihatással lehet. Az extra akkumulátor, specifikus tárolók vagy a landolást segítő apró rakéták miatt érdemes elszöszmötölni a felszerelésünkkel.

Mostanra viszont úgy érzem készen állsz kilépni az izlandi látképig rombolt amerikai pusztaságba. Ha most veszed fel az első kézbesítésed, akkor a Death Stranding Director’s Cut némileg biztosabb alapot nyújt majd hozzá. Picit átgondoltabban, finomabban vezet a kritikus kezdeti órákban és az új eszközökkel segít átlendülni az első akadályokon. A hozzám hasonló veterán szállítóknak pedig marad a felpiszkált látvány, néhány rövid ideig tartó, de kétségkívül szórakoztató mellékszál, na meg a versengés öröme. Panaszra nekünk sincs okunk. Az árcímke ezúttal tökéletesen igazodik az ajánlathoz.

Platform PlayStation 5 Kiadó Sony Interactive Entertainment Fejlesztő Kojima Productions Megjelenés 2021. szeptember 24. Ár 16.990 Ft Frissítés ~2000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Apróbb bejelentések - ez történt szerdán

Benne: Borderlands 4, Metal Eden, Peregrino, RedOctane Games, Smilegate x Absurd Ventures, Genshin Impact.

33 perce

Megjelenési dátumok minden mennyiségben – ez történt kedden

Benne: Formula Legends, Nintendo Indie World Showcase, Karma: The Dark World, Teenage Mutant Ninja Turtles: Tactical Takedown, Oscuro Blossom's Glow, Kirby and the Forgotten Land, Storm Lancers, Ire: A Prologue, Hell is Us.

1 napja
6

Game Pass: mozgolódás augusztus első felében

Izgalmas független fejlesztések érkeznek a Standard előfizetések kínálatába, azon kívül azonban kevés érdekességet tartogat az aktuális lista.

1 napja
4

Dead Take

Belső nézetes kalandjátékot találni nem nagy kunszt, viszont olyat, amelyik túlmutat a sétálószimulátorokon, már egyre nehezebb. A Dead Take megpróbálja a lehetetlent és több vonalon is próbál innovációt nyújtani, miközben két kézzel matat a vetítőszoba sötétjében. Teszt!

1 napja
3

Virtua Fighter pofonok, Hellblade II frissítés – ez történt hétfőn

Továbbá: Marvel Tokon: Fighting Souls, Adventure of Samsara, Stick it to the Stickman, Troublemaker 2: Beyond Dream.

2 napja
3

Heartworm - Analóg szelleműzés

Az egyetlen ember alkotta Heartworm egy nagyon kellemes hangulatú túlélőhorror, ahol a hangsúly a rettegés helyett a melankolián van.

2 napja
3

Heti megjelenések

3 napja
5

Donkey Kong Bananza

Donkey Kong - egy név, ami nagyjából egyidős kedvenc hobbinkkal. Donkey Kong talán az első videojáték szupersztár volt, bár kevesen tudják, hogy létezése egyfajta kompromisszum eredménye. Most viszont nincs kompromisszum: induljon a banánzáj!

3 napja
11

Wildgate

Manapság egyre inkább trendi a közös kalandozós stílus, aminek egyik legjobb képviselője a Sea of Thieves. A Wildgate le sem tagadhatná, hogy a Rare közel hibátlan üdvöskéje nagyon erős inspirációt nyújtott a fejlesztés során. Első imrpressziónk következik.

4 napja
1

THQ Nordic bejelentések - ez történt pénteken

Benne: Darksiders 4, Reanimal, The Eternal Life of Goldman, Sacred 2: Fallen Angel, SpongeBob SquarePants: Titans of the Tide, Fatekeeper, Wreckreation, The Guild: Europa 1410, Tides of Tomorrow, Gothic Classic.

5 napja
10

Killing Floor 3

Senki sem panaszkodhat, hiszen a bétateszterek már előre megkongatták a vészharangot – és valóban, a zedmészárlás láthatóan túljutott a csúcspontján. Tesztlaborban a Killing Floor harmadik része.

5 napja
4

Nintendo Direct bejelentések, Battlefield 6 bemutató - ez történt csütörtökön

Benne: Monster Hunter Stories 3: Twisted Reflection, Pac-Man World 2 Re-Pac, Cronos: The New Dawn, Once Upon a Katamari, Shinobi: Art of Vengeance, Plants vs. Zombies: Replanted, Octopath Traveler 0, Marvel Tōkon: Fighting Souls, The Adventures of Elliot: The Millennium Tales.

6 napja
3

Time Flies - legyünk legyek!

Egzisztenciális merengés? Paint.exe-ből fogant minimalista fricska? Zümmentésnyi világnézet és társadalmi kritika? A Time Flies egy kicsit mindegyik egyszerre.

6 napja
6

Architect Life

Egy kor felett a Sims legérdekesebb része leginkább a házak megépítése, berendezése. Maga az életszimulátor már nem tud minket lekötni, elég a valódi élet… Erre jön az Architect Life és megforgatja az elvárásokat. Sikerül neki többet is letenni a tervezőasztalra? Lássuk!

6 napja
1

Frissítések minden mennyiségben – ez történt szerdán

Benne: Microsoft üzleti jelentés, Assassin's Creed Shadows, Clair Obscure: Expedition 33, Hell is Us, Nintendo Direct bejelentés, Drag x Drive.

7 napja
9

Wild Hearts S - a Switch 2 változat

A Capcom 2004-ben valami igazán különlegeset tett le az asztalra, mivel életre hívott egy új műfajt a Monster Hunterrel. A szörnyvadászós formula, amely elsőre talán rétegjátéknak tűnt, hamar megtalálta a saját közönségét és sokunknak lett belőle életre szóló játékélmény. Bár azóta sokan próbálkoztak a nyomdokaiba lépni, de igazán senkinek nem sikerült megragadnia azt az esszenciát, amit a Capcom annak idején megteremtett.

7 napja
9

Wonder Boy: Asha in Monster World - a legfrisebb generáción

A Monster Boy sorozat a SEGA ikonikus brandjének fontos tartópillére volt annak idején. A Wonder Boy/Monster Boy széria újrakiadott elemeit többször is teszteltük már, most a PS5 és Xbox Series X (valamint Microsoft Store)-ba megérkezett Wonder Boy: Asha in Monster World, ebből kaptunk friss tesztpéldányt.

7 napja
2

PlayStation Plus: az augusztusi hármas

Az utóbbi évek egyik legjobb soulslike debütálása. Egy masszív többjátékos cím. Némi anime csihipuhi. Ez várja az előfizetőket a következő hónapban.

7 napja

Asterix & Obelix újból akcióban, Thunderful felvásárlás – ez történt kedden

Továbbá: Godbreakers, Cronos: The New Dawn, I Hate This Place, Slime Rancher 2.

8 napja
1

Tony Hawk's Pro Skater 3+4 - a Switch 2 változat

A Tony Hawk’s Pro Skater 1+2 után sokan azt hittük, hogy az Activision már elengedte az újabb gördeszkás remake gondolatát, de egy új epizóddal lepett meg minket az Iron Galaxy Studios. Lássuk, hogy a Nintendo Switch 2 változatnak megy-e a kickflip!

8 napja
12