[Teszt] Syberia: The World Before

Syberia: The World Before

VegaNagy-Sz. Ferenc2022.12.01. 09:35

A tavaly elhunyt Benoît Sokal sajnos már nem élhette meg azt, ahogy a 2017-es Syberia III bukása után a Microïds egy számozás nélküli negyedik résszel képes lesz-e kiköszörülni a legendás sorozaton esett csorbát. Sokal még halála előtt néhány hónappal is a The World Before alcímet viselő játékon dolgozott, keze munkája és kreatív szellemiségének hatása pedig a játék szinte minden elemében érződik.

2017-ben, tizenhárom évnyi kihagyás után folytatódott az ezredforduló elején kalandjátékos körökben nagy sikert aratott Syberia sorozat, és valljuk be, sajnos minden szempontból a várakozások alatt teljesített. Az egy dolog, hogy technikailag szinte vállalhatatlan volt, amíg a javítások helyre nem pofozták, de a szerzők nem nagyon tudtak mit kezdeni azzal sem, hogy Kate Walker a második rész végén többé-kevésbé beteljesítette a célját azzal, hogy útja végére ért. Az erőltetett alapkonfliktust egy olyan utazás követte, amely csak nyomokban volt képes olyan helyszíneket és feladványokat felvonultatni, mint ami a nyitó epizódokat jellemezte. Nem csoda tehát, hogy a játékosok egy része a harmadik rész után el is temette a sorozatot, és amikor két éve bejelentették az akkor már jó ideje készülő folytatást, nem sok játékos pulzusa emelkedett meg.

Mivel PC-re már fél évvel ezelőtt megjelent a The World Before, ezért már a konzolos verziók megjelenése előtt ismert volt, hogy ez a folytatás sokkal jobban sikerült, mint az elődje, de az igazi kérdés mégiscsak az, hogy a negyedik rész visszatérés-e az alapokhoz, vagy pedig valami teljesen más utat választottak a fejlesztők. Az nyilvánvaló volt, hogy a sorozat sajátos hangulata nagyrészt a Benoît Sokal által teremtett clockpunk világnak volt köszönhető, amely nem csak a vizuális atmoszférát határozta meg, de visszatérő elemeivel rendszerbe foglalta a bemutatott világot és nagyszerű alapanyagot szolgáltatott a feladványokhoz. A harmadik rész azért is bukott meg, mert az északi orosz helyszínbe nagyon nehéz volt ezeket az elemeket belepréselni. Ahol nehézkesen, de sikerült nagyszabású mechanikus puzzle-öket készíteni, ott pedig a bejárt helyszín nem stimmelt. Az első feladat tehát az volt, hogy le kell zárni Hans Voralberg sztoriját és Kate Walkert vissza kell hozni Európába. Fura, de a Syberia sorozat akkor működik a legjobban, amikor Szibéria nem a helyszín, hanem csak valami távoli misztikus cél, amit el kell érni. Valószínűleg ez volt az oka annak is, hogy alcímet kapott a játék, nem pedig egy újabb sorszámot.

Kate Walker korábban Európában talált valamit, ami Észak-Ázsiába vonzotta, most pont fordítva történik minden, a munkatáborból megszökve véletlenül egy második világháborús kincsesvonatra akad, ami után Európába szólítja nyughatatlan természete. Amit talál, az ugyanis nem más, mint egy festmény, amin egy saját magára kísértetiesen hasonlító nő szerepel a svájci helyek lábánál, csak éppen 1937-ben. A mostanra célját vesztett Kateben újra feltámad a tűz, felkeresi a képzeletbeli Osterthalt (ami a leírások alapján valahol Svájc és Ausztria határán helyezkedik el) és nyomozásba kezd. A The World Before tulajdonképpen legalább annyira az egyre nagyobb teret nyerő fasizmus elől menekülő Dana Roze világháború előtti története, mint amennyire Kate Walkeré. A két személy sorsa pedig, akárcsak a két idősík, egyre inkább összefonódik, hol Kate szorul kicsit háttérbe, hogy Dana, de a drámai végkifejlet szinte végig sejthető. Osterthal egyébként majdnem olyan, mint Vaghen volt, még a kétezres évek elején is őrzi azt a sajátos, időtlen hangulatát, ami az első epizód fő helyszínét jellemezte, ráadásul itt is úton-útfélen megjelennek az automatonok (erre a furcsaságra egyébként félig kapunk csak magyarázatot). Mivel Kate az előző részben megmentette Oscar szívét, ezért a rajongók abszolút kedvence is visszatér, bár ezúttal kicsit más robottestben.

A történetmesélés első osztályú, ráadásul - az előzmények után - meglepően magas production valueval prezentálja a sztorit. Nem tudom, hogy a 12-14 órás játékidőből pontosan mennyit tesznek ki a beszélgetések és átvezető jelenetek, de nagyon jól vannak megrendezve, ráadul látszik a négy éves fejlesztési idő is: az animációk ha nem is érik el a Supermassive vagy a Quantic Dream kalandjátékainak szintjét, ez elsősorban a gyengébb karaktermodelleknek köszönhető. Mert sajnos ezek minősége nem tud lépést tartani sem a nagyszerűen megalkotott személyiségekkel, sem a környezet ábrázolásával. Ez utóbbi gyakorlatilag világszínvonalú: bármerre (és bármely idősíkon) is járjunk Osterthalban, minden fantasztikus hangulatot áraszt (ez sajnos a mellékelt screenshotokból nem jön át) és művészeti oldalról semmihez sem hasonlítható az összkép. Erre céloztam a cikk elején, Sokal víziója minden eddiginél erőteljesebben érződik. Maga a történet megfelelő mélységben mutatja be a harmincas évek végének történéseit, félig a valós európai helyzet, félig a történetírói képzelet alapján rajzolja fel a játék az erőviszonyokat és a mindennapi emberek konfliktusait. Szól mindenről, ami ritkán szokott videojátékos téma lenni, legyen szó a kirekesztettségről, a szerelemről, az öregedésről, vagy akár a szeretteink elvesztéséről. És mivel ezeket a témákat még kalandjátékokban se nagyon szokhattuk meg, nem annyira könnyű a The World Before befogadása, már csak azért sem, mert nagyon lassan és ráérősen építkezik.

Amennyire pazar a történetmesélése, sajnos annyira visszafogottak a játék feladványai. A tárgyak gyűjtögetése és használata szinte csak azért van jelen, hogy ne érje szó a ház elejét, de nem kell komolyabban gondolkodni szinte sehol. Amikor a vadon közepén sínbe kell tenni egy eltört végtagot, akkor egy lépésnyire van egy vastag faág, egy újabb lépésnyire pedig egy lián, ezekből már készíthető is a rögtönzött kötés. Nagyjából ezt a szintet hozza a játék tárgyrendszere, és az sem nehezíti meg a dolgunkat, hogy az egyszerre bejárható területek nagyon korlátozottak és folyosószerűek, nem egyszer fordul elő az, hogy csak egy irányba lehet menni. De a Syberia soha nem a klasszikus tárgyhasználatról volt híres, hanem a nagyszabású mechanikus puzzlékról, és ezekből most is akad néhány. Van, amikor fényesen csillog a játék ezen a területen, ezek azok a feladványok, amelyeknél szabadon lehet ugrálni a két idősík között, és a múltból kell olyan információkat gyűjteni, amelyek a jelenben segítenek a továbbjutásban. Ezek nagyszerűek, de sajnos túl kevés van ezekből.

Syberiás-e a Syberia: The World Before? Nem is olyan könnyű a válasz erre, mint gondolnánk. A végig jelen lévő szomorkás, depresszív hangulat, a kortalanság érzetét árasztó helyszínek, a téma komolysága mind azt mutatja, hogy sikerült visszatérni az eredeti szellemiséghez, ráadásul mindkét történetszálon visszatér az első két rész egyik központi kérdése, hogy mit hajlandó feláldozni az ember a céljai eléréséért - és hogy végül megérték-e az áldozatok. Ennél "szibériásabb" nem is lehetne az összekép. De úgy érzem, hogy kicsit hallgatva az idők megváltozott szavára a készítők ezúttal kicsit átestek a ló túloldalára, és mindent beáldoztak a narratíva oltárán. Nem az interakciók, hanem a minőségi feladványok számát keveslem, pontosabban azt, hogy túl sok a közepes minőségű belőlük. Ha elfogadod, hogy egy lassú folyású, nagyobb fordulatok nélküli, de mégis súlyos - és ne kerteljünk, összességében nagyon szomorú - drámát kapsz több mint tíz órás végigjátszási idővel, akkor megérkeztél, a készítők pedig jól mérték fel azt, hogyan lehet minőségi kalandjátékot kiadni 2022-ben. Ha azonban úgy érzed, hogy néha jó lenne fél óránál gyakrabban is hozzányúlni a kontrollerhez, akkor nincs mese, be kell várnod az ötödik részt. Meglátjuk, hogy Benoît Sokal - nyugodjon békében - nélkül lesz-e, és ha igen, hogyan sikerül.

Pontosan
7
Platform: PlayStation 5 (tesztelt), Nintendo Switch, PlayStation 4, Xbox One, Windows, Xbox Series X|S
Kiadó / Fejlesztő: Microïds
Megjelenés: 2022. november 15. | Ár: Kb. 16.000 Ft

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Rainbow Cotton - a pamutboszi visszatér

A Cotton játékok gyakorlatilag új életre keltek az elmúlt években, és nem telt el sok idő, hogy az obskúrus Rainbow Cotton is megkapja a maga felújítását. A Dreamcast-éra játékai a gyönyörű SEGA-árkád életérzést hozták, és a Success 3D-s pamutboszija is tele volt szívvel-lélekkel. Lássuk a cukorkát, induljon a tea-parti!

3 órája
3

Kaszál a Microsoft és a Remedy - ez történt kedden

Továbbá: Nintedo és EA üzleti jelentés, Don’t Kill Them All, Hades II, Wholesome Direct, Rocksmith+.

16 órája
10

SaGa Emerald Beyond - Világokon át

Az új SaGa játékban nem kell beérnünk egy vagy két új világgal, hanem kalandjaink során tizenhét egyedi helyen is megfordulhatunk! De vajon mindez elég lesz ahhoz, hogy lekössön minket a mindig különc JPRG sorozat új epizódja? Teszt!

1 napja

Így kerül egy platformra a gaming, a család és a kibervédelem

Mind használunk IT eszközöket, internetezünk, a felhasználók ma már pici gyermekkortól kezdve részesei ennek a világnak. A Gamer365 felületén – szponzorált anyagunkban -, a felnőtt gamereket, gyermekes szülőket célozva igyekszünk felhívni a figyelmet a leselkedő veszélyekre.

1 napja
1

A Microsoft négy Bethesda stúdiót zár be

Az Arkane Austin (Redfall), a Tango Gameworks (HiFi Rush), az Alpha Dog Studios (Mighty DOOM) és a Roundhouse Games esett áldozatul az átrendezésnek.

1 napja
53

140 millió felett a Switch, közel az utód bejelentése

A Nintendo készen áll az új hardver leleplezésére, amire még ebben az üzleti évben sor fog kerülni.

1 napja
7

Hades II Early Access-start, Helldivers 2 megfutamodás – ez történt hétfőn

Továbbá: QuakeCon 2024, Wizard with a Gun, Sword & Fairy Inn 2.

1 napja
9

Heti megjelenések

2 napja
7

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

3 napja
1

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

4 napja
36

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

5 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

6 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

6 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

7 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

7 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

7 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

8 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

8 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

8 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

8 napja
2

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==