[HW] Steam Deck - az első tapasztalatok

Steam Deck - az első tapasztalatok

InsectVértesi István2022.05.04. 13:33

Milyen az, amikor az ember egy nem tervezett vásárlás következményeivel kell, hogy szembenézzen? Ilyen – a Steam Deck beférkőzött a mindennapokba, az így gyűjtött tapasztalatokat pedig összefoglaljuk olvasónk segítségével.

Kezdjük az elején: tervben volt egy PS5 beszerzése a nextgen konzolok "megjelenése" óta. Mivel ez közel két éve volt, és továbbra sem hajlandó a Sony a kisujját mozdítani, hogy ne a scalperek kapják a gépeiket, valami más után kellett néznem. Nálam az Xbox a múltbeli tapasztalatok miatt eleve nem is játszott, harmadik gaming pc -t összerakni unalmas a videókártyagyártók pedig szintén a bányász/scalper piaccal vannak elfoglalva, nem érnek rá a játékosokat kiszolgálni. Így kapóra jött a Valve handheld bejelentése, ahogy lehetett, ment is a klikk a rendelésre. Mint később kiderült itt is óriási mákom volt, hogy bekerültem az első körbe, sőt meg is kaptam a gépet a mostanában már szokásos 2 hónap csúszás után. Aztán a doboz meg is érkezett. Semmi extra, ronda karton, a gép és a töltő, plusz a géphez való tok, ami mint kiderült kiemelkedően jó minőségű. Minimál verziót rendeltem, szóval microSD kártyáról jó előre gondoskodtam. Itt kiemelném hogy aki ilyesmit tervez, mindenképp a sebességet figyelembe véve szerezze be a háttértárat. Részemről a Samsung EVO Plus lett a befutó, mert az volt akciós (hehe), 256 GB 100 MB/s olvasás 90 MB/s írás paraméterekkel – ennyi nekem elég is egyelőre.

Külső, anyagok, ergonómia, perifériák:

Szép nagy, na jó csak nagy. Az anyaghasználatról sok mindent nem írnék, műanyag, enyhén érdesített, jó a fogása, nem csúszkál a kézben, az analóg karok teteje puhább műanyag vagy gumi, plusz Xbox mintára konkáv a test. Érzésre jól összerakott cucc, tekergetésre nem recseg-ropog nyöszörög, de erre majd visszatérünk két év múlva. Méretre jóval nagyobb mint a Switch és nehezebb is: 660 grammot mértem (SD kártya nélkül - hehe). A fogása kényelmes, ami mondjuk teljesen kézméret/emberfüggő, így kicsit szokni kellett, hogy messzebb vannak egymástól az analógok mint a megszokott távolság. Nekem a súlya sem okozott problémát, másfél-két óra után sem kényelmetlen, de ez pozíciófüggő is, én az alátámasztott könyökös fekvejátékot preferálom. A kijelző mind fényerő, mind színek tekintetében nem éppen egy OLED, de nem rossz kategória. Direkt napfényben nem teszteltem, de ki a fene akar direkt napfényben játszani? Mivel csak a legdrágább változat kapott matt bevonatot, érdemes megemlíteni a tükröződést is, ami nincs, csak ha ki van kapcsolva a Deck, amúgy elnyomja a kijelző háttérvilágítása. Irányítási lehetőségből van választék: a szokásos két analóg, XABY gombok, 4 shoulder button (várom a magyar fordítást ehhez, ami nem hangzik hülyén). Kapunk plusz két notebook stílusú tapipadot, négy plusz „pedált” a hátlapra, és van gyro is, valamint természetesen a képernyő is érintős. Persze ezek teljesen szabadon konfigurálhatóak szoftverből. Külső kontrollereket simán kezel, amivel próbáltam: Xbox One, Steam Controller, DualShock 4, és 8bitdo PRO mindegyik simán ment Bluetooth rendszeren keresztül. A kontrollereken kívül próbáltam BT egér+billentyűzettel, sima ügy, és amin meglepődtem, hogy az amúgy mindenre allergiás BT fülesemmel is simán párosodott (H/K FLY TWS, Windows alatt egy oldalon szól, Linux alatt egyáltalán nem) szóval akinek valami normálisabb BT cucca van, azzal biztos működőképes lesz a masina.

Első nekifutás:

A beüzemelés kb. másfél óra volt nálam, ebből egy óra volt nagyjából mire sikerült felimádkozni a gépet az itthoni Wi-Fi-re, de ez nem a Deck hibája volt úgy érzem. Utána simán ment minden, az első indulás kicsit sokáig tartott, aztán frissítés, aztán irány a Steam accountom, és malmozás amíg letöltődik pár játék.

Kompatibilitás

Nem értek meglepetések, mivel 4 éve kizárólag Linuxot használok játékra (is) tisztában voltam vele, hogy ami a Steamen van, annak a 90% simán fut, kivéve a Tim Sweeney féle anticheat-et használók. Szóval aki multizni akar a Decken nézzen utána alaposan, hogy fu -e amivel játszani akar (tömören: Apex fut, Fortnite nem). Nálam többnyire single cuccok, főleg RPG-k, és startégiák mennek, úgyhogy eddig semmivel nem volt probléma amit kipróbáltam (Witcher 3, Fallout 4, Dying Light, Octopath Traveller. Dark Souls 2. Dead Cells, Dirt Rally, XCOM, The Surge 2, Slay the Spire, Fable Anniversary, Rustler). Természetesen folyamatosan jönnek a frissítések, és a Steamen külön kategóriát kapott a kis gép Great on Deck taggel, de bármit ki lehet próbálni, a dolog bármikor bejöhet (az XCOM pl. nem támogatottként szerepel, mégis simán fut).

Akkuidő, mennyi az annyi?

Az attól függ. Mivel kismillió lehetőség van az akkukímélésre, a beépített lehetőségeken kívül (fényerő levétele, framerate korlát, nemsokára jön a képfrissítés állításának a lehetősége, stb.) ugye a játék grafikai beállításaitól is függ hogy mennyi ideig játszhatunk konnektor közelsége nélkül. Nálam a 30 FPS + a TDP visszavétele 10 W-ra kombinációval a komolyabb 3D cuccok mint a Witcher vagy a Fallout 4 medium grafikával simán hozza a fix 30 képkockát és 3,5-4 óra játékidőt. Az indie napokon a 2D-cuccokkal ez simán 5-6 óra. Persze kimaxolva a TDP -t és a grafikát könnyedén le lehet tornászni 1-2 órára az akkuidőt. Ez nem túl sok.

Stabilitás és sebesség:

Eddig nagyjából 50-60 óra játék alatt zéró problémám akadt a stabilitással. A töltési időkkel sincs semmi gáz, bár én a Playstation+Bethesda kombót veszem alapnak, a Fallout töltési ideje nagyjából a harmada a PS4-en tapasztaltnak. (Itt jön képbe ugye az SD kártya kiválasztása).

Mióta megvan a Deck nem játszok sem konzolon, sem asztali PC-n... egyáltalán. Van valami megmagyarázhatatlan vonzereje, ráadásul sokkal kevesebbet kell belefektetni az idődből… Kinek van kedve munka után még leülni a gép / tv elé, mikor kiveszem a táskából a Decket, és simán ott folytatom a játékot ahol "ebédszünetben" abbahagytam. Ja, van desktop mód is, de az meg kit érdekel, amíg nincs Dock? Ami még említésre méltó az a gép hangja, egyrészt ami speakerekből jön, valami fantasztikus, tisztán szól, plusz valami egészen meglepően jó 3D-t tud. A másik hangtól annyira nem vagyok oda, ugyanis a gép hűtése elég zavaró hangú, nem olyan hangos, mint a PS4 (még szép) de valami rohadt idegesítően magas frekivel szól a hűtés hangja. Megfelelő hangerővel, vagy fülessel ezen könnyen lehet segíteni, de erre ugye nem mindig van lehetőség.

Ha esetleg valaki eljutott idáig és kérdése van, ne kíméljen - no megyek is vissza Octopath Travellerezni!

Ha tetszett a cikk, és megteheted, akkor támogass minket patreonon!

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
eyJodG1sIjoiPGlmcmFtZSBmcmFtZUJvcmRlcj0wIHNyYz1cImh0dHBzOlwvXC94Ym94MzY1Lmh1XC9iYW5uZXJcIiB3aWR0aD1cIjMwMFwiIGhlaWdodD1cIjIwMFwiPjxcL2lmcmFtZT5cbiIsImltYWdlcyI6W10sInVybCI6IiIsInBhdGgiOiJcL35mc1wvYmFubmVyXC8wMFwvMDBcLzB5XC8iLCJpZCI6MzR9

Endless Ocean: Luminous - sekély e mély

Az Endless Ocean utoljára a klasszikus Wii konzolon úszott be a nappalinkba, 2024-ben pedig a folytatás úgy tesz, mintha nem telt volna el tizenöt év azóta. Na, nem azért mert így rohan az idő, hanem mert a Luminous alig újít az elődökhöz képest, és sok tekintetben vissza is fejlődött. Teszt!

7 órája

Jól áll a Resident Evil 9, a Helldivers 2 értékelései már kevésbé – ez történt pénteken

Továbbá: SteamWorld Heist II, Realm of Ink, Serum, Senua's Saga: Hellblade II.

1 napja
24

Elden Ring jövőkép morzsák, The Forever Winter gameplay leleplezés – ez történt csütörtökön

Továbbá: XDefiant, RKGK, Cozy Caravan, Helldivers 2, Bloodstained: Ritual of the Night, THQ Nordic Digital Showcase.

2 napja
1

Steve Jackson - Salamonis titkai

Folytatjuk a magyar nyelven megjelenő lapozgatós könyveket bemutató sorozatunkat, a negyven éves évfordulóra Steve Jackson lepte meg a rajongókat Salamonis titkaival.

3 napja
1

Visszatér a Batman: Arkham, érkezik a nagy Starfield frissítés - ez történt szerdán

Továbbá: két különleges stúdiót zárhat be a Take-Two, Assassin’s Creed a zsebedben és a Steam Deck legtöbbet játszott címei.

3 napja
2

PlayStation Plus: a májusi négyes

Kimondottan izgalmas friss címeket kínál a Sony előfizetéses szolgáltatásának belépő szintje, ami mellé újabb Destiny 2 kiegészítőt is kapunk.

4 napja
12

Wrath: Aeon of Ruin - a poszt-Quake romtúrda

Ha boomer-shooter akarsz lenni, akkor mindenképp hivatkozz legalább egy (de akár több) jellegzetes FPS-re a kilencvenes évekből. Próbáld meg lemásolni annak sikeres elemeit, és ha igazán abiciózus vagy, akkor akár újíthatsz is néhány ponton. A Wrath a Quake technológiáján próbál új utakat lefektetni, de vajon sikerül neki? Teszt!

4 napja
4

Square Enix rekord veszteség, leépít a KeokeN - ez történt kedden

Továbbá: Xbox Games Showcase, Game Pass frissítés, Funko Fusion, Star Wars: Hunters és Shin Megami Tensei V: Vengeance trailer, Returnal évforduló.

4 napja
4

Xbox Games Showcase: júniusban találkozunk!

Most először lesznek együtt az Activision, Blizzard, Bethesda és Xbox Game Studios belsős projektjei, ráadásul külsős partnerekre is számíthatunk.

5 napja

Game Pass: mozgolódás május első felében

A távozó címek listája ezúttal hosszabb, mint az érkezőké. De egy izgalmas premier így is belefért a kínálatba!

5 napja
1

Stasis: Bone Totem

A tavaly debütált PC-verzió után nemrég konzolokra is ellátogatott a Stasis-franchise legújabb felvonása, a Bone Totem, mely a horror és a point-and-click rajongók figyelmére egyaránt pályázik - joggal.

5 napja

A Fallout sikerei, a Remedy tervei – ez történt hétfőn

Továbbá: Housemarque, Tekken 8, Street Fighter 6, Guilty Gear: Strive, Venture to the Vile, Another Crab's Treasure, Rising Heat, Beyond Galaxyland.

5 napja
2

Erre a hétre is jutott indie-cunami - ID@Xbox összefoglaló

A Microsoft és az IGN összefogásában megnézhettük a legújabb ID@Xbox adást, melyben közel két tucat független fejlesztés került terítékre.

6 napja
1

Heti megjelenések

6 napja
2

The Smurfs – Dreams: új Hupikék Törpikék játék az álmok földjéről

A Microids és a Marsupilami fejlesztői egy nintendolike platformerrel gurítják tovább a törpök szekerét.

6 napja
2

A Zónánál már csak az űr hátborzongatóbb – ez történt pénteken

Benne: S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl, Alien: Rogue Incursion, GALIX: New Horizons, Honkai: Star Rail, Kage: Shadow of the Ninja, The Detective Reaper Invites, Save me Mr Tako: Definitive Edition.

8 napja

Rauniot – Visszafogott világvége

Az apokalipszis általában hangos, mindent maga alá temető eseményként jelenik meg a szórakoztatóiparban. Ledobják az atomot, zombihordák árasztják el a városokat, vagy brutális természeti katasztrófák törik el a civilizáció gerincét. Akad azonban néhány mű, ami a fonákjáról közelíti meg ezt a témát. Ilyen a Rauniot is.

8 napja
2

Elmarad a BlizzCon, törölt People Can Fly játék - ez történt csütörtökön

Továbbá: Stellar Blade, Gears of War, Exodus, Deathbound, Capcom takarítás a Steamen.

9 napja
10

Szigorít a Steam, meglepetés megjelenések - ez történt szerdán

Továbbá: Sand Land, Bit.Trip ReRunner, Lords of the Fallen, Insurmountable, Rotwood, Island of Winds.

2024.04.25.
16

Stellar Blade

A Shift Up mérnöki pontossággal tervezte meg első konzolos játékának köztudatba emelését. De vajon van-e több a csinos külcsín alatt?

2024.04.24.
13

eyJodG1sIjoiPGRpdiBjbGFzcz1cIi0tbXB1LXt7aWR9fVwiPlxuPGEgaHJlZj1cInt7dXJsfX1cIiB0YXJnZXQ9XCJfYmxhbmtcIj5cblx0PGltZyBjbGFzcz1cImJpZ1wiIHNyYz1cInt7cGF0aH19cGF0cmVvbi1tcHUucG5nXCIgc3R5bGU9XCJ3aWR0aDozMDBweFwiPlxuPFwvYT5cbjxcL2Rpdj4iLCJpbWFnZXMiOlsiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvcGF0cmVvbi1tcHUucG5nIl0sInVybCI6Imh0dHBzOlwvXC93d3cuZ2FtZXIzNjUuaHVcL2FydGljbGVcL3BhdHJlb24iLCJwYXRoIjoiXC9+ZnNcL2Jhbm5lclwvMDBcLzAwXC8xMFwvIiwiaWQiOjM2fQ==