A negyedik platformon indítottam el a minap a Red Dead Redemption-t, ez pedig kevés játékkal esett meg az elmúlt években. Talán a Witcher 3-nál volt még ennél is változatosabb a platformok közötti ugrabugra - a Red Dead viszont egy különlegesebb eset. Az eleinte PS3-X360 platformokra megjelent Rockstar játék ugyanis a mai napig elkerülte a PC platformot, emellett pedig Xbox-on visszafelé kompatibilitással, máshol pedig... nos, máshol maradt a streamelés vagy a teljes távolmaradás.

És ahogy a Witcher 3-at emlegettem, úgy a Red Dead Redemption intrója is elképesztő hangulati alapozást ad. Valami olyat, amit sosem tudtam megunni. Ahogy a hajó befut, ahogy a vonat zötykölődik a hegyeken, meg ahogy az első vágtánkat a vonattal tettük a naplementében. Ilyen csodára akkor szinte csak a Rockstar volt képes. Először PS3-on próbáltam a játékot, de csak az X360 változat beszerzése után esett le, hogy a PS-verzió mennyire kásás, mennyire mosottas képet adott az akkor már 1080p-s televíziómon. Telt-múlt az idő, a hosszabb játékidőt aztán Xbox One X-en, majd később Series X-en tettem a játékba, a backcompat lehetőségnek köszönhetően.
A Red Dead Redemption játékként nem lett modernebb, mondhatni a lassúsága és olykor az akciópályák leosztása ma már lehet megfog majd néhány játékost. De a hangulat és a világépítés most is hibátlan. Hiába sok a dialógus, vagy üres a puszta, a Red Dead világában meg kell állni körbenézni és beszippantani a hangulatot. Ilyen szempontból hiába SOKKAL szebb a folytatás, a Red Dead Redemption látvány tekintetében jól öregedett, és a mostani verzióval nem csorbulnak az emlékek, még Switchen sem.

De miről van szó? Felújításról? Remasterről? Egyikről sem. Egy picit jobb a felbontás, kicsit élesebb a kép, mint a hetedik generáción. Na meg a bevilágítással vacakoltak, aminek köszönhetően szerintem vesztett egy kicsit a filmes kontrasztosságából az eredeti kép. A képmosás kifejezetten jó (PS-en van AMD FSR2.0 is), még az Xbox-hátrakompatibilis változatokhoz képest is. És csodák-csodája, Switchen dokkolva 1080p-ben, kézi módban pedig 720p-ben játszhatunk. A DLC is helyett kapott a csomagban, így dupla jegyet válthatunk egy doboz áráért, mert hogy az Undead Nightmare sem egy háromórás kaland. Hogy ez elég-e újrakiadásként? Inkább ez, mint a GTA Trilogy fiaskója...
A Red Dead Redemption árazása a fentiek tükrében tűnhet húzósnak, de akár méltányosnak is. Switchen például egy a gép képességének megfelelő, látványban és tartalomban brutális játékpárost kapunk az átirattal. Ha korábban csak Nintendo-ztál, akkor ez a port most egy csúcs ajándék lehet magadnak, pláne ezen az áron. PS-en már kicsit másabb a helyzet, X-en pedig ugye elég egy használt 360-as lemez, és máris pörög 4K-n az RDR. PC még mindig nincs, ami kissé érthetetlen. Bár ha a Rockstar jelenlegi üzletpolitikájára akarnék egy fricskával reagálni, akkor azt mondanám: dehogynincs! A kódszó a Yuzu/RyuJynx és a Switch port, a többit meg aztán el tudjátok képzelni. Vannak olyanok is, akik a Deck-en már a 60 FPS környékére igyekeznek optimalizálni ezt a megoldást, de semmiképp nem bátorítok senkit sem arra, hogy a csalintosban vadásszon medvékre. Inkább csak a közösség furfangos reakciója vicces a Rockstar PC-seket ignoráló hozzáállására.

És ezen felbuzdulva polemizálnék még itt egy kört azért az Xbox-os visszafelé kompatibilitási program kapcsán. A Red Dead Redemption volt az egyik nagyágyúja, mondhatni zászlóshajója a programnak. Olyannyira jól sikerült az eredeti X360-as kód 4K-n történő futtatása X-en, hogy a Rockstar teljesen feleslegesnek érezte ezen a platformon újra kiadja a mostani átiratot. Minek, mikor a digitális bótban ott a 360-as változat meg a DLC is. Viszont a backcompat-program mostanában teljesen leállt, jó lenne látni, hogy a Microsoft tol még pár hullámot ezen a lehetőségen. Még akkor is, ha a back-compat az ilyesfajta újrakiadások piaci lehetőségeit szűkitik. A prezervációnak jó módja lenne a backcompat folytatása, pláne az RDR X-es sikerének a tükrében.
Végül visszakanyarodok az általam tesztelt Switch változathoz, amelyről nehéz rosszakat mondani. Egyszerűen szólva: van egy bája annak, hogy a kezedben hordod a Red Dead-et, és bekuckózva várod a napfelkeltét valamelyik sziklaorom tetejéről. Nem biztos, hogy a hordozható játékra van tervezve a program, pláne nem a hosszadalmas, mai szemmel olykor monotonnak tűnő misszióit figyelembe véve. Multi sincs, azt jobb is elfelejteni, vagy a Red Dead Online-ra átnyargalni.
De ha csíped azt, hogy bármikor a kezedbe veheted régi kedvenceidet, ezzel a kiadvánnyal a szó legszorosabb értelmében kilőheted a bika szemét!
PLATFORM Nintendo Switch (tesztelt), PlayStation 4
KIADÓ | FEJLESZTŐ Rockstar Games (San Diego)
MEGJELENÉS 2023. augusztus 17. ÁR 50 EUR
Eredeti tesztünk a játékról 2010-ből: KATT!